Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   66 / 186
(#) Imi65 válasza water hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
[OFF]Ez azért nem így van, nekem van otthon (a körfűrészemen) egy 4kW-os 1420 fordulatú motor, az bizony csillag/deltás. Így is indítom, bár erre nem volna szükségem, de ki tudja, hol kell használni. Így a 3X10A-ről is szépen elindul.
Itt láthatod a mechanikus csillag/delta kapcsolót. Sok esetben azonban csak csillagba járatom, ha nincs nagy igénybevétel, pl. bútorlapot még kb 6-8cm/sec előtolással is szépen viszi. Mikor a 40cm-es tárcsát "ellepi" a fa, akkor már a delta állás a használható.
A felirata pedig: Δ380V
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Itt láthatsz ilyesmi gépeket, azért van ott 2kW-nál nagyobb motor is. :nemtudom:
(#) Herqles hozzászólása Szept 7, 2010 /
 
Húú! Nagyon köszönöm a sok választ! Igen az előttem szóló által linkelt gépről lenne szó. Úgy fest a dolog, hogy 4-5 kW-os mocit kéne szereznem egy csillag-delta kapcsolóval, vagy levenni a jelenleginél a fordulatszámot a felére, mondjuk ékszíjjal és esztergáltatni hozzá egy plussz tengelyt 2 radiax csapággyal.......
Az a gondom, hogy mindkét megoldás meglehetősen drága, így csak lassacskán tudom majd összehozni. Addig pedig marad a jó öreg fejsze pajtás.
Leginkább azt nem tudom felfogni, hogy mi olyan drága abban a kapcsolóban?
(#) pucuka válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Azért drága ez a kapcsoló, mert a feszültség alatt álló tekercseket (forog a motor!) átkapcsolni rövidzárlat nélkül, a kontaktusok megfelelő sorrend szerinti kapcsolásával lehetséges csak.
(#) Herqles hozzászólása Szept 7, 2010 /
 
Ilyet tudnék venni 24000+posta összegért. Ehhez is kéna a cs-d kapcsoló mi? De ennek már bírni kéne, főleg ha levenném a fordulatát felére, mondjuk dupla ékszíjjal... :nemtudom:
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Így van, ez járatható deltában, és indítható csillagban. Ha a hálózatod nem bírja, akkor ez az indítási mód javasolt is. 3x16A-ről szépen elindul csillagban. Ha nincs átkapcsolód, fel kell építeni mágneskapcsolókból (az sem lesz olcsó), 3 db szükséges hozzá. Rajzot találsz valahol, valaki tett fel, emlékszem rá.
(#) Herqles válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Bár lelkes tanuló vagyok sok témakörben, távolról sem látom felkészültnek magam ahhoz, hogy 380 V-os rendszerekben barkácsoljak, de jól esik a bizalom.
Úgy gondolom, ameddig nem lesz pénzem rendes kapcsolóra (remélem max 1-2 hónap), addig csillagban fogom használni, feltéve ha sikerül megvennem a motort...
(#) kadarist válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Egy 380-as delta motor gyönge lesz erre a munkára csillagban. A csillag-üzem csak indításra szolgál.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Számszerűsítsünk. Valamivel gyengébb lesz, mint a mostani 2kW-osod, kb. 1,8kW lesz a "tudománya" csillagban.
Kadarist kolléga nem véletlenül írta, hogy nincs értelme a drága pénzen vett motort "csökkentett módon" járatni, semmit nem nyersz vele, míg az átkapcsolást nem oldod meg.
Csak halkan jegyzem meg, hogy egy normál, és egy háromállású kapcsolóval is meg lehet a feladatot oldani. Úgy kell bekötni, hogy a normál kapcsoló a motoron a felső 3 kapocsra adja rá a feszültséget. A másik 3 kapcsot (az alsókat) a 3 állású (két fogyasztó felváltva történő bekapcsolására alkalmas) kapcsoló bemenő pontjára, majd az 1-es kimenetre egy rövidzárat, as 2 kimenetről pedig (fázishelyesen) vissza a felső kapcsokra. Még halkabban jegyzem meg, hogy a normál kapcsolót én elhagytam, mert a 3 állású kapcsoló középső állásában (0) sem zárt az áramkör, így a motor nem forog, de ez így nem szabályos, mert a tekercseken rajtamarad a feszültség. Így az egyik álláshoz a csillag, a másikhoz a delta üzem tartozik. A kezelést némiképp nehezíti, hogy az átkapcsolás ideje kissé hosszabb lesz, mert a kapcsolót a 0 álláson át kell forgatni. Nekem azonban ez tökéletesen működött, több évig, mire sikerült Y/Δ átkapcsolót szereznem, nem sok idő, míg áttekerjük a 0 álláson.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
[OFF]Csak elrettentésképpen. Egy kicsiny zalai faluban a 4kW-os Δ380V-os motorhoz vittem átkapcsolót is. A kőműves ezt szépen fel is szerelte a körfűrészére, míg a falu legértelmesebbnek tartott villanyásza bekötötte a motort - egy normál kapcsolóval - csillagba. A 4kW-os gép semmivel sem tudott többet (ez gyakorlati tapasztalat volt, az 50cm-es tárcsával), mint a korábban fennlévő 1,3kW-os kompresszor motor.
A dologból az derült ki, hogy a srác egyszerűen nem tudta bekötni az átkapcsolót (9 kivezetése van, ebből 3 a bejövő, és 6 a motor! Ezekre alaposan oda kell figyelni, mert 2 vezeték megcserélése "érdekes" dolgokat eredményezhet!), így a jól bevált sémát alkalmazta. (Próbálta deltába is, csak úgy a 10A-os automaták nem "tolerálták" az indítást.) Aztán mikor újra lejutottam, akkor álltak elő a kéréssel, hogy nem kötném-e be véletlenül azt a kapcsolót a motorral. Megtettem. Volt csodálkozás, a gép képességei drámaian megemelkedtek. Megszorulásra már nem a búgás volt a válasz, hanem 2 10A-os automata "elküldése" (a 3. általában fennmaradt!).
(#) Herqles válasza kadarist hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Hiszen a mostani motorom is csak csillagban megy! Azért csak erősebb lesz az 5,5-ös csillagban, mint a 2-es csillagban. Bár tagadhatatlan, hogy leírásaitok alapján addig nem tudok érdemi munkát végezni, amíg nem szerzek be egy ilyen cs-d kapcsolót. Úgyhogy meghalgatom a tanácsaitokat, és ha nem kapok a motorral együtt, akkor veszek egy normális kapcsolót. Ha pedig még úgy is esetleg megszorul, akkor az én értelmezésem szerint simán levágja az autómatát és nem ég le egyből, ugye?
Köszi!
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Idézet:
„Bár lelkes tanuló vagyok sok témakörben, távolról sem látom felkészültnek magam ahhoz, hogy 380 V-os rendszerekben barkácsoljak”

Szerinted, ha a motorokat kötözöd be, akkor mit csinálsz? Arra ügyelj, hogy bármilyen elektromos munkavégzés előtt húzd ki a dug-aljat a csatlakozóból, akkor nem érhetnek meglepetések! A fentebb leírt megoldásomat pedig nem ajánlanám, csak arra próbáltam rávilágítani, hogy szegény ember vízzel főz (vagy kézzel nőz), vagyis azzal próbáltam valamit kihozni, amim éppen volt otthon. Ugyanilyen kapcsolóval egyszer "gyártottam egyfázisú motorhoz irányváltót is, pedig nem erre volt tervezve, de - megkötésekkel - azt is meg lehetett csinálni. Persze másnak javasolni, de még a gépet kölcsönadni sem mertem volna. Csak a saját használatra, Móricka-megoldásnak jó, ha az ember miden pillanatban tisztába van a dolog természetével.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Nem! Ez a vicc benne, hogy nem. Azért nem érted, mert nem tudod, mi a különbség a csillag/delta kapcsolás között. Elmondtuk, ha érdekel, írj privátot, és megbeszéljük, mi, miért.
(#) pucuka válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Csak kiegészítésül: Ha úgy kell használni a motort, hogy néha megszorulhat, nem ártana motorvédő kapcsolót is használni. Mondjuk ez sem két fillér, de ha a motortekercselés árához viszonyítjuk . . .
(#) Imi65 hozzászólása Szept 8, 2010 /
 
Egyébként érdekes, hogy a sok videó közül egyetlenegy sincs, ahol a gép lendítőtömegben tárolja az energiát. Nyilvánvaló pedig, hogy az ilyen fajta gépek nem folyamatosan, hanem csak rövid időre veszik ki a gépekből a nyomatékot, de ebben az esetben a meghajtó gépet a teljes nyomatékigényre kell méretezni. Gyári masinériákban (pl. présgép) iszonyat méretű lendtömegek veszik fel a csúcsterhelést, amit terhelésmentes időszakban a meghajtás "visszatölt" energiával. :nemtudom:
(#) pucuka válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Ez így is van. Az ipari felhasználásoknál lényeges szempont a hatásfok, ott rendesen meg van tervezve a szükséges nyomaték előállításának módja. Házi felhasználásnál egyszerűbb, és olcsóbb is "csúcsra" méretezni, mint például egy méretezett lendkereket beépíteni, miközben a szükséges nyomatékot sem ismerjük, csak annyit, hogy elég, vagy nem elég. Ezeket a gépeket sem használjuk olyan sokat, hogy a hatásfok lényeges legyen, szemben egy présgéppel, ami három műszakban folyamatosan dolgozik.
(#) Herqles hozzászólása Szept 8, 2010 /
 
Újra elkezdtem visszaolvasni és néha úgy érzem elveszek a sűrűben. Az ám az igazi gond, hogy tényleg nincs méretezés. De ki is tudná nekem megmondani, hogy mekkora erő ébred egy 70 mm átmérőjű hasítókúp göcsös gyertyánfába hatolásakor, amit fejszével is sírva lehet elvágni, pedig nem is vagyok soványka alultáplált kisfiu . Egy biztos, ha a 2 kW-os csillagos motorom helyére beteszek egy 5,5 kW-os deltás motort, kb 20 A-os csillagdelta kapcsolóval, akkor az brutális erőnövekedést fog jelenteni. Ha a kapcsolót karnyújtásnyira teszem, akkor kis szerencsével az esetleges megszorulásokat is meg tudom úszni, bár azt is el tudom képzelni, hogy egy ekkora motor, inkább elforgatja a kúpot és elforgácsolja a fát, mintsem megszorul, pláne hogy ez a moci 1440-es fordulatú, így a lendületi energiája is nagyobb. Erre majd a próba fog fényt deríteni. Eddigi segítségeteket nagyon köszönöm, és azt hiszem, sosem tudom meghálálni, főleg mivel előre látom, hogy legkésőbb a cs-d kapcsoló bekötésével úgyis újra jönni fogok.
(#) teren56 válasza pucuka hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
És azt se felejtsük el,hogy megfelelő terhelhetőségű hálózat áll rendelkezésre a motor táplálására.Nem akarnak 3x16A-es automatáról 5,5Kw-os motort indítani és üzemeltetni.Egy ilyen motor névleges árama 11A körül van. Ehhez illik 20A-es automatát használni.
(#) Herqles válasza teren56 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Nekem 3x16A van! Ne idegesíts, hogy most meg ez kevés!
16A-nál mennyi a max kW?
Kezdek begolyózni...
(#) lala0606 hozzászólása Szept 8, 2010 /
 
Üdv nektek!
(#791405) -hez senkinek sincs jó ötlete?
(#) Imi65 válasza lala0606 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Az egyfázisúnál nincs gond, legfeljebb fordítva jár. A háromfázisú már neccesebb. Erre a célra van egy mérőbőröndöm.
(#) erbe válasza lala0606 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Bekötöd csillagba és bekapcsolod rövid időre. Ha lemegy az automata, vagy ronda hangja van, akkor nem jó.
Lehetőség: 1 fázisról 2 tekerccsel csillagban elindítod kondival, majd leveszed a kondit. A 3 tekercs feszültségviszonyait méred. Elég jó aránnyal beáll a 3 fázis. Ha valamelyik érték nagyon eltér, azt a tekercset megfordítod. Ha szerencséd van, nem a meghajtó lesz az.
(#) teren56 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 9, 2010 /
 
Ha csillag/deltába indítod,akkor elméletileg elég.Milyen az automata karakterisztikája?Ha terheléssel indul a motor,és hosszú a felfutása, akkor lehet hogy kevés.A motorodnak látom 12A a névleges árama.Hát próba szerencse.
(#) erbe válasza Herqles hozzászólására (») Szept 9, 2010 /
 
3x16A-nál ellenállás terhelésnél ~11 KW a maximum (fűtés). Amit 10-25%-kal akár meg is lehet haladni.
Motoroknál ez jóval kevesebb, mert az üzemi áram a névleges teljesítményhez tartozó értéknél több a hatásfok és a cosFi miatt, az indulási áram meg kiviteltől és fordulatszámtól függően akár 6-10-szerese is lehet. Pl. 960-1450 fordulatú motorok könnyebben indulnak, míg 2880-as motoroknál már a 3 KW is leverheti a 16-os automatákat.
Rendszeresen használok 5,5 KW-os 1450 fordulatú motort 16A-ről. Természetesen csillag-deltában indul, de már kisebb túlterhelésre is csapkod.
(#) Herqles hozzászólása Szept 9, 2010 /
 
Közben otthon a biztonság kedvéért benéztem a kapcsolószekrénybe, és szomorúan láttam, hogy tényleg van 16A-ünk, de csak egyik fázison, a másik kettő 10 A-es. Így gondolom inkább 4 kW-ig érdemes elmennem, illetve akkor már megkérdezem, hogy mennyi A jár alanyi jogon, és kell-e fizetni a szerelőn kívül bárkinek, hogy nagyobb biztosítékokat tegyen be?
Mondjuk annyiból is jobb lenne a 4 kW-os moci, hogy annak a tengelye is 28-as, így a hasítófej belsejét nem kéne újra esztergáltatni és maratni, és valószínüleg a 4 kWos delta moci sokkal erősebb lenne a mostani 2 kWos csillagomnál...
Ígérem igyekszem mihamarabb megoldani ezt a problémámat és nem zavarlak titeket a hülyeségeimmel...
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 9, 2010 /
 
32A jár a népnek manapság, nálad ez jelenleg 36A. A plusz 2x6A úgy tudom, 4000HUF/A árban lenne (igen 50 E!), valamint bővítéskor szabványossági felülvizsgálat is végzendő (akol a mérőhelyed valószínűleg "elvérzik", átalakítás szabványosra) tehát a 3X16A így már 100.000HUF feletti összeget igényel, valószínűleg (persze, hivatalosan).
10A a 4kW-ost még szépen indítja, de az lesz, amit Erbe is mesélt az 5,5kW-os kapcsán, megszoruláskor csapkodás.
(#) köbzoli válasza Herqles hozzászólására (») Szept 9, 2010 /
 
Szerintem...felezd a fordulatot így lesz dupla nyomaték, ami tuti nem szorul bele semmibe..
(#) Herqles válasza köbzoli hozzászólására (») Szept 9, 2010 /
 
Szerintem...felezd a fordulatot így lesz dupla nyomaték, ami tuti nem szorul bele semmibe...
Igen, hosszabb távon ez a terv, csak ahhoz keresnem kell olcsó megoldást, mondjuk egy kész lassító hajtóművet, mert új tengelyt meg tárcsákat esztergáltatni nem olcsó, és sajna nem csak fizikailag lapos a bankkártyám...
Elvileg a szomszéd városban (Szigetvár) van egy lerakat, ahol mindenféle vasárút, új és használt villanymotorokat, meg rengeteg egyéb holmit kapni aránylag olcsón. Holnap előbb végzek, úgyhogy azt tervezem benézek. Majd elmesélem mi volt!
(#) lala0606 hozzászólása Szept 11, 2010 /
 
Köszi mindenkinek, gondoltam hogy nem egyszerü dolog, föleg egy hobbistának!
(#) darazsa hozzászólása Szept 14, 2010 /
 
Sziasztok,

Pár hete kérdezgettem arról, hogy 4kW motoromat mekkora biztosítékról lehet elindítani. Volt aki segített - ezt most is köszönöm - de tegnap tűnt fel, hogy senki sem kérdezte meg, hogy mekkora a motororm fordulatszáma. Ez nem kellene hozzá?

Mert én úgy okoskodtam, hogy az aszinkron gépben a forgó és állórész fordulatszám különbségégtől függ az áramfelvétel (mondjuk elég durván összefoglalva. Márpedig a 3000-es motor állórészének a tere kétszer olyan gyorsan kezd forogni a forgórészhez képest, mint az 1500-asé. Így aztán majdnem olyan a helyzet, mintha az 1500-as másik irányba pörögne 1500-zal, és úgy indítanánk, kb. olyannak látnám a 3000-es motor indítását.

Vagy ez csak az áramlökés lefolyásásnak hosszát befolyásolja, a nagyságát nem?

Erről mit tudtok?

Honey
Következő: »»   66 / 186
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2014. Okt, 24. Pé
20:50:25
Jelenleg 649 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu