Fórum témák
» Több friss téma |
Szevasztok!
Elég kezdő vagyok a témában előre mondom, bocsánat a hülye megfogalmazásért! Bekötöttem nappali menetfényt (DRL-t) az autómba, a menetfény ugyebár 4 vezetékből áll, aksi + és -, egy az ACC biztosítékhoz, illetve a 4. vezeték a parklámpa csatlakozóhoz, ami lámpa rákapcsoláskor leveszi a LED-ek fényerejét. Lényeg, hogy minden megfelelően működik, viszont RF interferenciát tapasztalok. Magyarul, az FM rádió vételerőssége a békafeneke alatt van, egyedül a helyi rádió mennek. (Olvastam ferritgyűrűről mint megoldás de nem tudom, hogy működik, hova kell stb.) Ui. a lámpához menő vezeték meglett rézvezetékkel hosszabbítva, összetekerve + szigszalag. Mi lehet a megoldás, hogy ne zavarja a rádiót?
Hello, tehát ha kikapcsolod a DRL-t a rádió vételkészsége megjavul?
Nem húztam még le róla, de akkor szerintem minden bizonnyal igen. (Lényege amúgy ha beindul az autó ez egyből működik.)
A lényege rendben van, (amúgy a kéziféknél a gyári kikapcsol) de erről győződj meg, nem szabad találgatni. ((Szerintem csak lehúzódott az antenna a rádióról))
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2016
Biztos nem huzodott le, mert koze nincs a radio vezetekhez.. (Feleves auto, szal nem huzodnak ezek a dolgok le...)
Sajnos megneztem leallitva is gyenge a jel, mint mikor megy a led. (tehat led, es az auto áll, csak a radio megy). Megprobalom holnap atkotni masik biztositekra, lehet a "karosszeria-vezerloegyseg" nevezetu 20 amperes biztinek nem tetszik. (Bar lehet koze sincs ehhez, mondom amator vagyok a temaban..) A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2016
Mi is gyártunk ahol dolgozom DRL led meghajtókat autógyáraknak nem a piacra és azok jól meg vannak alkotva, tele vannak kondikkal meg fojtó tekercsekkel árnyékolással ugyanis ezen áramköröknek át kell menni egy EMC teszten, a tied lehet nem járt ilyenen.
Mindenesetre kiegészítő szűrést rakhatsz rá, a betápra összepattintható ferrit gyűrűt többször áttekerve ha lehet meg ha a LED messze van az áramkörről arra is. Érdekességképpen megemlítem hogy van pl a MAX16833 LED driver IC, ez olyant is tud hogy a kapcsoló frekvencia frekvenciáját egy fűrészfog jellel FM modulálják hogy a zavar ami esetleg mégis kisugárzódik szórt spektrumú legyen. Idézet: Ezek szerint nincs köze a rádióhoz a DLR-nek. „leallitva is gyenge a jel, mint mikor megy a led.”
Így igaz, nincs a kettőnek semmiféle kapcsolata egymással! Megkérdeztem egy autóelektromosságit, és ott azt mondták, hogy a vezérlőegység "ereszthet".
Át is lett kötve másik biztire, ugyanaz szóval ez lesz a gond! Most az már a kérdés, hogy vegyek ferritgyűrűket (100ft/db tétel kb.), amit ugyebár a vezetékre köt az ember nem a vezérlőegység "dobozkára", vagy esetleg figyeljem a csatlakozó felületet, és ha látok neten azonos csatlakozós vezérlőt azt vegyem, és cseréljem hátha az jó lesz...?
Kezdelek nem érteni, ha nincs köze a kettőnek egymáshoz, akkor miért foglalkozol továbbra is a DLR-el?
Másik "áramkörre" kötötte, így nincs semmi köze a DLR-nek a rádióhoz. Szerintem így értette. Az már más kérdés, hogy az összes elektronika egy helyről kapja a kakaót, gyuree91 valószínűleg ezzel nincs teljesen tisztában.
Az nem derült ki egyértelműen, hogy DLR nélkül hogyan viselkedik a rádió, de gyanítom, hogy visszaáll a megszokott vételi minőség, ezért állítja határozottan, hogy az zavarja.
És még ha elemről is működne, a rádiófrekvenciás zavarnak megvan az a jó tulajdonsága, nem vezetéken terjed. Ami a vezetékekről származik. az ellen a rádiók elég jól védettek. Első kérdés, ha az egész új cuccot kihúzza kiköti, akkor megjavul a rádió, vagy nem. Ha igen , a második kérdés hova kell visszavinni az egész kócerájt. Kevésbé tetsző megoldás, hova kell ferritgyűrűket szűrőkondenzátorokat, árnyékoló vas/alu/réz lemezeket tenni. esetleg hova lehet a kocsiba máshova elhelyezni. (és ha legközelebb az autó egyéb elektronikáját bolondítja meg...)
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2016
Srácok, köszönöm hogy ennyire figyelitek a topic-om!
Ha nem jár az autó (nem megy a DRL), akkor a vétel olyan, mintha nem lenne bekötve. Miután elindul utána csökken a vétel. Alufóliába ha tekerem a vezérlő dobozkát?
Próba szerencse alapon, hátha. A zavar vagy a levegőben jut a rádióhoz, vagy a 12 V-os rendszeren keresztül. Előbbire egy vasból készült doboz, amibe a vezérlést rakod, utóbbira a ferritgyűrű lehet a megoldás, esetleg a kettő kombinációja.
Nem feltétlen, azért írtam a próba-szerencse dolgot.
Rendben, mint laikus próbálom meg! (Betekerem több réteggel.)
Aztán ha nem, veszek ferrit gyűrűket is.. Remélem előbbi megoldja. A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2016
Jó reggelt Mindenkinek,
Leírom, mit tapasztaltam LED-es utcai világítással. Ahogy beérkeztem a helységbe az FM rádióvételt megzavarta valami. Hamar kiderült, hogy amint közelítek a villanyoszlopokhoz a zavarás erősödik, majd halkul, ahogy távolodok tőle. És ez ritmikusan ismétlődött minden LED-es lámpánál.
Két dolog lehet - mintegy 6 éve van a házunk elött LED-s utcai lámpa, és eddig semilyen ilyen bajom nem volt ( pedig több autoval jártam ez idö alatt.)
1 rossz az autodban a anténna illesztése ( kb 10 éve ez gyakori eset volt, amikor az autogyártok anténna erösitöket raktak a kocsikba, amik csak a zajt erösitették mert illesztettlenek voltak az antennák (cápa uszony). 2. Rossz (olcso) a LED lámpa konstrukcioja és nincs zavarmentesitve. Ilyen tapasztalatom nincs, annak ellenére, hogy rengeteget autozok és soha egyik ledes világitás sem okozott ilyen gondot. A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2016
Na, jelentem "bebugyoláltuk" alufóliával a vezérlő dobozkát, és jobb a vétel!!
Holnap megpróbálom még jobban, több réteggel! Hátha megoldja... Ha az sem akkor jövőhéten ferrit-gyűrűkkel is "bebiztosítom"..
Sracok, raktam megtobb alufoliat, hogy megvastagabb reteg tompitsa a kiaramlo zavaro jelet, erre meg rosszabb lett, mint elotte kevesebbel (ugyanaz). Tanacstalan vagyok mit csinaljak...
Szép napot mindenkinek !
Látom ez a probléma nem csitul sőt mi több egyre inkább begyűrűzik ! Eddig ezzel a problémával találkoztunk autókban, lépcsőházakban, a lakásunkban és az utcákon ! Én még egy dolgot adnék hozzá, mégpedig a ledfalakat ! Itt ezek közelében még a Wifi sem működik, azaz nem mindegy , hogy milyen frekin van a wifi.. Tehát egy olyan problémával állunk szemben amit egyébként a minőség védelemnek lenne a feladata kiszűrni ill. korlátozni ! Én az autómba szerelt ledes első világításnál észleltem ezt a zavar jelenséget ! És amit furcsállottam először , hogy bár DC villanyról van szó az autók esetében így ha fordított polaritással kötöm rá a villanyt akkor elméletileg egyik variáns esetében nem lenne szabad világítania ! No ezt bárhogyan kötöttem ez biza feszt világít !!! De azt , hogy a rádiót zavarja azt sajnos csak pár nappal később tapasztaltam ! Ami érdekes, hogy a polaritás független bekötéssel mindenképp kell egy DC / DC áram konvertert tartalmaznia ennek a kis előtét doboznak ! És mielőtt mindenki nekem ugrana, hogy baromságokat írok én most csak egyenlőre az autós egységről beszélek ! Tehát szerintem ott egyszerű a megoldás , csak meg kell bontani a ledhez menő vezetéket és feszültséget és áramot kell mérni működés közben Aztán a Pééé...csába azt a dobozkát kivágni a kukába és polaritás helyesen be kötni a LED-et ! Ja és akkor most jön a fekete leves a hálózati led vezérlés! Na ez egy következő hozzászólás lesz mert ezt még előbb meg kell hányi , vetni a TÜV-vel ! Ugyan is minden hálózatról működő eszköznek az ő méréseik alapján adják ki a forgalmazási engedélyeiket ! És ez esetben érintés védelemre és minden egyéb zavar szempontjából mérik az eszközt ! És ha ezek nem felelnek meg a nemzetközi előírásoknak akkor biza nem lehet az eszközöket kereskedelmi forgalomba bocsájtani ! Vagy ha még is akkor aki ezt megszegi az részben szabálysértést követ el, jó esetben! De ha valaki ezért meghal mert az illetőt áramütés éri akkor számolhat a bűncselekmény vádjával ! A rádiós zavart viszont az MNHH-is( Magyar Nemzeti Hírközlési Hatóság) mérnie kellene ! Tehát van gond és probléma épp elég, sőt sok is ! Én nem oly régiben csináltam egy modulokból összerakható 80 x 60 cm -es ledes reklám táblát és a gyárilag hozzá adott 2,4Ghz -s wifis modult úgy tolta ki a saját kis bot antennájával mint Marisnéni Dabasról a kóstolót ! Egy 40cm -es radomos parabola antenna oldotta meg a kérdést ! Viszont itt sikerült egy mérést is elkövetni ami azt bizonyította , hogy 50 m -es körzeten belül képtelenség bármilyen 2,4 Ghz-s eszközt működtetni ! Úgy hogy Qúva nagy botrány előtt állunk ! Csak még azt nem tudjuk , hogy mikor és hol tör ki! ? ! ? folyt. Köv..
Amit irtál olyan mint a gulyásleves, hig és minden van benne.
Az érintésvédelem az valoban kritikus dolog, de az nem a TÜV feladata, hanem a gyártoé. Azaz ha rajta terméken a CE, akkor a gyárto garantálja a szabványos védelmet. Ha ebben kételkedsz fordulhatsz valamelyik hatosághoz, lehet, hogy megnézik a cuccot és intézkednek. Ami a zavarást illeti az egy más kérdés. Miután a tisztelt hatoság (állam) az egész világon többszörösen eladja a frekvenciákat, igy aligha fog tudni (akarni) beavatkozni, inkább az érdekeltekre hagyja a kérdést, azok között meg a NKB (nagyobb kutya b.... ik) törvények érvényesek, azaz ott nem igen tudsz bármit is tenni. Persze még mindig megmarad a saját felelöséged, jol szereled fel/be a cuccot, jol vannak a földelések stb. . Egy szomszédos államban egyszer meghivtak zavarelháritásra, mindenféle csodamüszert kértek, ami cipelhettem magammal, mint kiderült teljesen feleslegesen, mert már a kocsiban ülve láttam az okot. Valamennyi nagyfrekvenciás cucc nyitott dobozzal volt szerelve ( mert állitolag nyáron tulmelegszik). Bezárattam a dobozokat eltünt a zaj..... Az autoantenna ügyröl már korábban irtam. Egy másik alkalommal az utolagos beépitésnél kiderült, hogy a karosszéria földelések már rohadtak ( a szervizben azt sem tudták hol vannak) és amikor valamilyen kábelt át kellett huzni a motorházba a szerelö levette rola a fekete bigyot ( mert nem fért át a lyukon), de visszatenni már elfelejtette. (Ferrit magos csillapito). Szoval ilyen aproságokon is el lehet csuszni. Nem mindegy, hogy a nagyteljesitményü LED-k honnan és milyen vastag kábelen kapják a delejt, erre sajnos utolag igen kevés orvosság van, mert a gyártonak fogalma sincs melyik kocsiba szereled és hogyan. Ezért sem nagyon támogatják az utolagos beépitést, mert nem lehet tudni ki hogyan büvészkedik. A WIFI sávok nem garantáltak igy ott valaki akár még zavarhat is. Ráadásul már odatelepült sok helyen az LTE is, igy ha azok észreveszik, hogy nem megy a drága rendszerük, nefélj, hogy megjelennek a szakik vagy késöbb az ügyvédek.
Engedd meg, hogy reagáljak, nemcsak a mundér védelmében. (potom 20 évet töltöttem az NMHH elődjénél a zavarvizsgálat egyik pici vezetőjeként)
Ahogy mondják, zavar van sokféle, de az ilyesmiből is legalább kettő. Sugárzott, és vezetett zavar. Az igencsak valószínűtlen, hogy a 2,4 GHz -es rádiót sugárzott zavar "ütné ki", csak számold ki, hogy egy viszonylag alacsony frekvenciás jelnek hanyadik harmonikusának kéne nagy térerővel jelen lennie. A fizika ma ismert törvényei szerint a harmonikusak amplitúdói a frekvencia növekedésével folyamatosan csökkennek. A zavarmérések is ezt bizonyítják. Nagyjából 30 MHz felett ezek már szinte biztosan a szabvány szerint megengedett érték alá csökkennek. Mind a vezetett, és a sugárzott zavarokra érvényes szabványok, műszaki előírások vannak. Ha felmerül, hogy az általad használt berendezések nem teljesítik ezeket a szabványokat, fordulhatsz az NMHH zavarvizsgálatához, vagy a fogyasztó védelemhez. Csak nehogy öngólt rúgjál. A vezetett sugárzásoknál igen hamar szóbakerül a földhurok kérdése, akár autó rádióról, akár WiFi -ről van szó. A mai rendszerben az elektromos, és elektronikus eszközök forgalmazásának megfelelést a gyártónak kell bizonyítani, neki kell megszereznie a tanúsítványokat valamelyik európai akkreditált minőség vizsgálati laboratóriumtól. Ezt forgalomba hozatal esetén minden tagországnak el kell fogadni. Többek között az NMHH is működtet ilyen laboratóriumot és zavarmérő szolgálatot, kifejezetten a zavarsugárzások, zavarállóságok, EMC, és rádiószolgálatok zavarainak vizsgálatára. |
Bejelentkezés
Hirdetés |