Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Lapozás: OK   145 / 196
(#) reloop válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
Szia! Ha túlvezérelsz egy erősítőt akkor az torzítani fog, de nem megy tönkre, ha megfelelő impedanciájú hangszórót kötöttél rá. Ha egy nagyobb erősítőre ugyan olyan hibával kötöd rá a terhelést, akkor annak is kampec lesz
(#) steelbird válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
Ha egy 200W -os erősítőre rákötsz egy 800W -os terhelhetőségű hangszórót, attól még az erősítőd nem fog tönkremenni.
(#) Krisz1660 válasza reloop hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
Ez már így is torzított, meg volt 1x javítva mióta nálam volt. Amikor oda volt javíttatásra az erősítő a szervizben mutatták a torzítást, (valami görbét, és mikor feljebb tekerték a hangerőt akkor ugye olyan volt, mikor levágták volna a görbe tetejét) mármint hogy az erősítőnem elegendő a hangszóróhoz és már akkor óva intettek, hogy vegyek egy másikat, mert ez lefog égni, és hát amikor nagyobb hangerőt állítottam az erősítőn (mondjuk a kapcsolója sem valami fényes, mert egy adott pontig halk, majd hirtelen megugrott a hangerő, lehet ennek is volt valami köze), akkor pukkant és aztán csak zúgott. Pl így csinál csak közben zúg is
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2016
(#) reloop válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 24, 2016 / 1
 
Azért azt szögezzük le, hogy az erősítőt a hangszóró adatai közül egyedül az impedancia érinti. Lehet azzal volt a baj, nem voltam ott a beszélgetésnél.
(#) Krisz1660 válasza reloop hozzászólására (») Jan 24, 2016 /
 
öööö nem vagyok tisztában,hogy mit takar az impedencia jelentése :S (eltudnád egyszerű szavakkal magyarázni? )
Egy hazai oldalon (szerbiai...) egyben szettként árulták tavaly az ilyen kombinációt, hogy Evertone CE-AM1500 + CS-SW1250, de már nem elérhető, csak az adatok vannak leírva:
Erősítőre vonatkozó:
basszus ereje: 45Hz, S/N arány: 85dB Mosfet erősítő, 500W rms 4ohm, 1000W rms 2 ohm, 2000W rms 1 ohm, Méretek: 50,5 x 23,5 x 6,1 cm
Hangszóró: Frekvencia tartomány: 20-1500 Hz
Hangerő: 88 dB/M/W
Teljesítmény: 1000 W (DIN), 500 watt (RMS)
Mágnes: 2,83 kg
Méret membrán: 30,5 cm
Anyaga: fonott Nomex + kevlár
Impedancia 2W / 4W
Ebből akkor az következik, hogy semmi baja sem kellene, hogy legyen sem a hangszórónak sem az erősítőnek, ha már szettként forgalmazták, igaz?
Másik kérdés, amit linkeltem videót, abban ugyan úgy csinál az én erősítőm is, az milyen hibára utalhat? Köszönöm!
(#) reloop válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
Esetünkben az impedancia a hangszóró látszólagos ellenállása amit Ohm-ban szoktak megadni. Azért nem beszélhetünk simán ellenállásról, mert a hangszóró kapcsain megjelenő feszültség és hangszóró tekercsében folyó áram hányadosa frekvenciafüggő és nincsenek egymással azonos fázisban. Másik témából linkelem egy fórumtársunk mérését szemléltetés végett: Bővebben: Link.
Az autós végerősítők dokumentációjában szerepel mi a helyes bekötés egy adott impedanciájú hangszóró esetén. Az adott felállásban a kimenetre csatlakoztatott hangszóróimpedancia nagyobb, vagy egyenlő lehet az előírthoz viszonyítva. Ha kisebbet kötsz rá, a megengedettnél nagyobb áram ladására kényszeríted az erősítőt, ami bizony károsíthatja.
Az erősítőn és a hangszórón feltüntetett Watt-számok néha hamisak (túlzók), esetleg egy nagyon rövid időintervallumhoz tartozó értékek.
Ezek összehangolása tapasztalatot igényel, olyasvalaki tud érdemben segíteni aki tényleges kipróbálta az erősítőt és a hangszórót.
A hozzászólás módosítva: Jan 25, 2016
(#) pucuka válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
Csak kiegészítésül reloop mondandójához.
A hangszórót elektromosan képzeld el úgy, hogy egy valós (ohmos) ellenállás, és egy induktivitás soros kapcsolása. Mivel az induktivitás értéke nem túl nagy, ezért mérhetsz ellenállás mérővel a hangszóró névleges impedanciájához közel eső ellenállás értéket. Ehhez hozzá tartozik még, bár ezt nem szokás publikálni, de tudni kell, hogy a hangszóró névleges impedanciáját 1 kHz -en adják meg. Egy induktivitás látszólagos ellenállása a frekvenciával arányosan nő, XL=jωL=j2πfL
(a "j" mutatja azt, hogy a reaktancia 90° -ot siet a rezisztív ellenálláshoz képest a komplex számsíkon, ezzel együtt a rajta átfolyó áram is)
Ennek megfelelően a komplex impedancia, amit egy hangszóró terhelésként az erősítőre ad:
Z=R+XL
Az XL magas frekvenciákon nagy is lehet, ezt mutatja a reloop által linkelt ábrán az impedancia emelkedő szakasza.
A hozzászólás módosítva: Jan 25, 2016
(#) Krisz1660 válasza reloop hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
az erősítő 4ohm-os és akkor a hangszórót is 2/4 оhm-os (valószínűleg akkor azért adták meg a 2/4-еt mert át lehet hidalni 2 ohmra?) szóval akkor ha 4ohmos az erősítő és a hangszóró is akkor elméletben nem lenne baja egyiknek sem, igaz? Ha nem is teljes hangerőn szólíttatva meg akkor is el kellene, hogy hajtsa nem? :S most már teljesen össze vagyok zavarodva.
(#) reloop válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
A válasz az erősítő dokumentációjában található.
(#) Inhouse válasza Krisz1660 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
Kisebb erősítővel is ki lehet nyírni a nagyobb teljesítményű hangszórót. Ha túl van vezérelve, akkor a jel teteje és alja vágva van, megjelenik a teljes tápfeszültség a kimeneten (ami láttál), így egyen is kerül a hangszóróra. Ez öli meg. Gyakorlatilag nem csak ki/be jár, hanem kilendül, kint tart, be és benntart. Próbálj ki 10-et sima fekvőtámaszból majd, úgy, hogy nem egyenesíted ki teljesen a karod fent sem és tartod magad pár másodpercig alsó és felső ponton is.
De hangszóró megöljön erősítőt? Hát nem igazán.
(#) steelbird válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
Idézet:
„De hangszóró megöljön erősítőt?”

Tud, abban az esetben, ha a két különálló tekercsét két külön végfok hajtja és nem azonos a két jel. Akkor ugyanis egymásra dolgozik a két végfok.
A hozzászólás módosítva: Jan 25, 2016
(#) pinyó39 válasza steelbird hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
Simán, járt nálam olyan hangszóró aminek az impedanciaminimuma valamely frekin 1,5 ohm alá esett, na ez a barátom kína végfokat amiben 4A!-es végtranyó volt simán kinyírt párat. Az eset úgy bukott ki hogy vett egy 4 csatis Audisont, aminek a 4 ohmos kimenő csatin 1,5 ohm alatti terhelésen megjelenő kimenő áramnál kapcsolt le. Ekkor kezdtem el komolyabban méregetni a hangszórót is. Autós berkekben van olyan végfok ami 0,5 ohm-ra is képes stabilan dolgozni.
(#) Krisz1660 válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
akkor úgy lehetne erről meggyőződni, hogy megvenném az erősítőt, majd elvinném egy szervizben, ahol meglenne mérve, és ha nem jó akkor darabokban eladni? o.O :S
(#) Inhouse válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 25, 2016 /
 
És ilyenkor hol van a védelem az erősítőben?
(#) steelbird válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 25, 2016 / 1
 
Az is kínai volt...
(#) pinyó39 válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 26, 2016 /
 
Szerinted ha minden olyan tökéletes, annak idején heti szinten miért kellett néha 50 db végfokot javítanom?
(#) steelbird válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 26, 2016 /
 
Én is sokat megjavítottam annak idején, de azért azok között jócskán volt olyan, ami emberi hülyeség miatt ment tönkre. Olyan készüléket nem lehet bolondbiztosra készíteni, amit nulla hozzáértéssel bárki, boldog, boldogtalan úgy köt be, ahogy akar. Fordított feszültség, hangszórókimenetre kötött tápfesz és ezek mindennemű lehetséges variációja előfordult rendszeresen.
(#) Inhouse válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 26, 2016 /
 
Korántsem tökéletes, és minden tiszteletem a tiéd a javításokért. De annak idején úgy tanultuk, hogy megfelelő védelem kell az erősítőbe, rövidzár, túlmelegedés ellen, stb. Amiket mi építettünk azokban benne volt, a gyártókat ha nem is kötelezik erre, azért úgy tűnt, törekedtek rá. A legtöbb specifikációban jelezve vannak a védelmek. Persze, ha valaki tápot, vagy 230V-ot köt a kimenetre, vagy beleborít egy üveg kólát, vagy szeggel pótolja az üvegbiztosítékot, neadjisten beleveri azt a szeget, házi barkács kontárkodások ellen nincs ellenszer. Gondolom a meleg okozta elektrolitkondi száradás sem tesz jót hosszú távon. Amiket javítottál, ott mi volt a fő probléma, mi okozta a végfok halálát?
(#) pinyó39 válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
A hibák oka egyrészt a gyenge konstrukciókból (tisztelet a kivételnek) /aláméretezett NYÁK, kevés végtranyó.../, a felhasználó/ beépítő gyenge szakmai felkészültségéből ( kis átmérőjű tápkábel, a névlegesnél kisebb impedanciájú hangszóró használata.../ vagy egyszerű anyaghibából adódott.
A teljesség igénye nélkül néhány előforduló hiba:
egy egy alkatrész megszakadása égés nélkül. A TL494 táp IC-s gépekben szokott a két kimeneten 2-2 tranyó+ dióda kimenni (érdekes módon relatíve kevésszer kellett a táp IC-ket cserélni TL494, SG 3524, 25, 26-ot és NE555!!). Gyakori a táp FET-jeinek megszakadása, vagy zárlat és teljes pusztulat. A végfok részben nagyon gyakran a vég-FET-ek/tranzisztorok mentek az örök vadászmezőre és vagy az azokat hajtó tranyók. A bemeneti IC-k és azok tápját előállító (leggyakrabban zener-es kör). A legszebb mikor a táp FET-ek vagy a végtranyók környékén szénné ég a NYÁK. Aztán a rengeteg egyedi hiba, meg persze a hibásan beforrasztott vagy kimozgott alkatrészlábak. Olyan is volt hogy a láb rendesen be volt forrasztva, de a NYÁK túloldalán a forrasztás felett eltört az alkatrészláb.
(#) Ge Lee válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Az olcsóbbak azok így vannak megcsinálva. Találkoztam olyannal aminél nem volt se kép se hang. Szétszedtem, és kiderült hogy a betápnál lévő néhány menetes fojtótekercsnél megszakad a bejövő 12V. Az egyik lábánál körbe volt repedve a forrszem, de úgy hogy szabad szemmel nem is látszott. Egyetlen forrasztás és működött.

Nekem egy Macrom van a kocsiban, az se egy nagy szám, de az legalább úgy van összerakva ahogy kell, áramkorláttal stb. Két hangszórót is elküldtem már vele a másvilágra, persze nem szándékosan. Az egyik az úgy ment tönkre, hogy lemelegedett a cséve a csévetestről, és beszorult a résbe zárlatot csinálva. Amíg nem kapcsoltam le addig zárlatra dolgozott a végfok, és semmi baja nem lett. A hangszóró sarkain 0,4 ohmot mértem.
(#) pinyó39 válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Ami igazán csúcs volt a gyár jóvoltából fél évig használhattam egy Thesist (10 éve volt 1.3 milla, most 2 felett van) az műszakilag és hangilag is patent jószág. Itthon is van jó pár darab régi nagy kétcsatis Macrom, Helix HXA400, Audison vrx 4 csatis, JbL mono iszonyat...
(#) Inhouse válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Gyakorlatilag, ha rendesen össze lenne rakva mindegyik, ahogy elvárható lenne, akkor nem nyírhatná ki a hangszóró sehogy a végfokot?
(#) pinyó39 válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Igen, de minden amit ember gyárt az tökéletlen, plusz ne hagyjuk számításon kívül: az autóban állandó rezgésben , mozgásban van minden. (Múltkor hoztak egy Bosch gyújtáselektronikát, felnyitottam minden le volt öntve egy átlátszó zselés anyaggal és a kiöntött anyag alatt eltört a forrasztás (vissza forrasztva elindult a dolog)) Na meg a humán faktor mindenre képes.
(#) steelbird válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
A humán faktor csodákra képes és olyan lehetetlen helyzeteket, szituációkat képes előidézni, amikre még a legvadabb rémálmaiban sem gondol egy tervező.
(#) szeka666 hozzászólása Jan 27, 2016 /
 
Üdv!
Van egy Magnat 2 csatornás autós erősítőm! Az lenne a problémám, hogy torzan szól, mi lehet vele a probléma?
(#) Inhouse válasza pinyó39 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Nekem egy LG autós erősítőm volt így új korától. Vagy ment, vagy nem. Garanciában háromszor vittem vissza, mire a végén átforrasztottak benne amit csak tudtak és jó lett.
(#) steelbird válasza szeka666 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Hello.
Ellenőrizd ezeket, sorban:
- hangszóró vezetékek (kötéseknél esetleges zárlat, kasztnihoz letestelődött vezeték, stb...)
- hangszórók
- elállított Fader (első/hátsó arány)
- erősítő, fejegység (másik hangszóróval, vagy másik autóban)
(#) pinyó39 válasza szeka666 hozzászólására (») Jan 27, 2016 /
 
Mindent átnézni amit az előttem szóló írt (hangszínszabályzók, EQ nincsenek valamerre kitekerve a fejegységen), mind a két oldal torz vagy csak az egyik? Ha minden rendben akkor belső tápok feszültsége, nyugalmi áramok minden végtranyón, egy kis méricskélés, ha pár perc alatt nem bukik ki semmi, akkor generátor és szókppal végignézni.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2016
(#) szeka666 hozzászólása Jan 29, 2016 /
 
Megnéztem csak a fél oldala torzít!(Magnat autós erősítő 2 csatornás!)Mi lehet a baj?
(#) Józsi84 hozzászólása Jan 31, 2016 /
 
Sziasztok!
Van egy Renegade erősítő az autómban egy 300-as somogyi csővel. Ha nem jár a motor és szól a rádió, majd ráindítok, pattan egy elég durvát a 30centis mély. Olyan mintha az önindítózás pillanatában kapna egy nagy feszültségű tüskét a hangszóró. Van ötletetek hogy miért csinálhatja ezt? (az előző autómban is ezt csinálta egy másik fejegységgel.
Következő: »»   145 / 196
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem