Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Működik e?
 
Témaindító: enree, idő: Nov 8, 2009
Lapozás: OK   2 / 2
(#) enree válasza proli007 hozzászólására (») Nov 10, 2009 /
 
Akkor, ha jól gondolom, bekapcsoláskor a 12-es lába lesz aktív az ic-nek, ugye?
(#) proli007 válasza enree hozzászólására (») Nov 10, 2009 /
 
Hello! Úgy van.. üdv! proli007
(#) lattila hozzászólása Dec 28, 2009 /
 
Sziasztok!

Van egy gyári riasztóm, amit fel akarok úgy turbózni, hogy SMS-t is küldjön riasztás esetén. Ehhez szétszedtem egy mobilt, aminél az SMS küldést az egyik gomb nyomogatásával meg tudom oldani. Arra gondoltam, hogy a riasztó hangszóróját fogom "összekötni" a mobil gombjával a mellékelt kapcsolás közbeiktatásával. Szóval ha a riasztó felöl jön egy néhány KHz-es jel, akkor a mobil gombját nyomogatni kellene szép lassan. Mivel teljesen kezdő vagyok, ezért részben itt talált kapcsolásokat próbáltam összemixelni. Mi a véleményetek? Működhet ez? Esetleg van erre egyszerűbb kapcsolás?

Segítségeteket előre is köszönöm!
Attila

kapcsolas.jpg
    
(#) proli007 válasza lattila hozzászólására (») Dec 28, 2009 / 1
 
Hello!
Azért itt vannak kis gondok.
- A két optocsatóló, nem igazán szükséges, mert most már három tápfesz van. Tehát ha egy opto van, akkor is már el van választva a két készülék egymástól.
- Ebben a kapcsolásban egy bistabil és egy astabil multi van. Ha a bistabil bebillen, akkor ettől kezdve az astabil már az idők végezetéig billeg. Jó ez a telefon működtetéshez?
- A bistabil multi egyik tranyója az optoban van. Viszont nincs a bistabilnak alaphelyzete. Tehát a tápfeszültség bekapcsoláskor tetszőleges helyzetet fog felvenni. (vagy be, vagy ki lesz kapcsolva)
- Egy optotranyó úgy működik, mint ha a beeső fény, a kollektor viszárama lenne, ezt erősíti fel a tranyó. Ha a bázisban ellenállás van, akkor ez a fotodióda által generált bázisáramot söntöli. Ez jelentősen lerontja a CTR (Current Transfer Ratio) paramétert, ami jelen opto esetében az adatlap szerint már elég gyenge, mintegy 20% csak.

- Szóval a működést át kellene még egyszer gondolni.
- Ezeket a funkciókat üzembiztosan egy CMOS CD4093-al sokkal könnyebb megvalósítani.

üdv! proli007
(#) lattila válasza proli007 hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
Szia!
Köszi a választ!
Azért akartam 2 optocsatolót használni, mert nem tudom, hogy a riasztót vagy a telefont mennyire zavarja, egy kis plusz áramkör. Gondoltam így a legminimálisabb a zavarás.
A telefon gombját pontosan 2x kellene lenyomni, de nem jelent problémát a többszöri lenyomás (olyan menübe megy bele).
Azért akartam így megépíteni, mivel most kezdtem el tanulni az elektronikát, és talált példákból próbáltam építkezni.
Megnézem a javasolt CD4093-at, hogy mit is tud, és megpróbálok tervezni rá valamit.
Amúgy a bistabil kezdeti állapotát be lehet úgy állítani, hogy valamelyik oldalra kisebb ellenállást teszek be?

Köszönöm!
Attila
(#) lattila válasza proli007 hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
Szia!
Próbáltam valamit tervezni a CD4093-al. Utánanéztem mi is az a Schmitt-trigger és a nem-és logikai kapuk...
A tervben úgy próbáltam megoldani, hogy a kapcsolgató jelet visszavezetem a mobil gombjára, és a tápot is a gombról veszem. Közben rájöttem, hogy lehet, hogy csak úgy lenne jó, ha a tápot a mobil akkumlátoráról próbálnám elvezetni!?
A másik dilemmám, hogy a riasztó felöl érkező néhány KHz-es jel nem fogja e ezt folyamatosan resettelgetni?
Csatolom a kapcsolás tervet, amiben egyre kevésbé bízok.

Attila
(#) proli007 válasza lattila hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
Hello!
A helyzet azért nem ilyen egyszerű.Bár én nem ismerem a mobilok lelki világát, de a billentyűről, nem igen lehet tápfeszültséget levenni. Sőt azok általában multiplexelt kezeléssel működnek (A proci sor-oszlop kialakításban kérdezi le a gombokat.) Tehát ha az áramkör éa a mobil tápja azonos, akkor csak analóg kapcsolóval lehet tisztességesen "imitálni" a nyomógomb megnyomását.
Így lehet jobban jársz, ha a tápfeszültséget a riasztóról veszed le, és az opto tranyója helyettesíti a nyomógombot.
A 4093-ban ebből a kapuból 4db található.
- Az egyikkel lehetne fogadni a riasztó hangszóró jelét. (Persze utána kellene nézni, mekkora a tápja, és a hangszórót hogyan üzemelteti. Azaz pld. a hangszóró egyik fele a mínusz tápra, vagy a plusz tápra van-e kötve)
- Másik két kapuból kialakítható egy RS tár. Ezt bekapcsoláskor egy kondival alaphelyzetbe lehet hozni. Ha meg jön a hangszóró jele, akkor az első impulzus átbillenti és úgy marad kikapcsolásig, vagy egy RESET gomb megnyomásáig.
- Az utolsó kapuból ki lehet alakítani az astabil multivibrátort, ami nyomkodja az optón keresztül a telefont gombját. A kapu szabad bemenetét az RS tárra kötve, kapuzható az astabil működése.

A rajzodról..
- Tranyót kondival ne lehet sorba kötni, mert a kondi töltődik és kisül, a tranyó, meg csak egy irányba vezeti az áramot.
- Ahová oda írtad, hogy ez lenne a kapcsolgató jel, azt nem tudom micsoda, mert rövidre zártad a kapu bemenetét a plusz táppal. Ha arra gondoltál, hogy a vezeték helyett egy élesítő kapcsoló lenne, akkor érteném, de akkor kapcsolót kellett volna rajzolni.
- Amint írtam, a nyomógomb két lába nem lehet táp. Ráadásul, akkor az áramkör saját tápját zárogatná össze, mikor üzemel.

A bistabil állapotát általában nem lehet ellenállással meghatározni, mert kevésbé azon múlik. A tranyók bétájának és sebességének nagyobb szórása. Tehát jobb megoldás egy kondi, ami bekapcsoláskor rövidzárként szerepel, beállítja az alapállapotot, és mikor feltöltődött, már nem szól bele a működésbe.
üdv! proli007
(#) Rezzhy hozzászólása Ápr 20, 2015 /
 
Sziasztok!
"Terveztem" egy szelence-szerűséget, melynek fedele akkor nyílik ki, ha az oldalán található kettő potméter helyesen van beállítva. Fontos tudni, hogy igazából nem értek a tranzisztorokkal való számoláshoz és a relék pontos működéséhez, de megpróbáltam azért összehozni egy kapcsolási tervet. Kép csatolva. Felső áramkör hajtja a motort, alsó áramkörben kell beállítani a potikat.
Tervezett működés:
- Alapjáraton a relék nem zárják az áramkört, tehát Q1, Q2 (NPN) és Q3, Q4 (PNP) tranzisztorok bázisa pozitív feszültségen van, így Q1 és Q2 nyitva van (van kollektor-emitter áram, ha ez a nyitva), Q3 és Q4 zár. Így a DC motoron "fentről-lefelé" folyik az áram, amíg az elé kötött kondi fel nem töltődik. Ekkor van zárva a doboz fedele.
- Amint a relék zárják az áramkört, a tranzisztorok bázisa átkerül negatív feszültségre, így Q1, Q2 lezár, Q3, Q4 nyit. Ebből kifolyólag a motoron fordított irányba fog folyni áram egész addig, amíg a kondi a másik irányba fel nem töltődik. Így nyílna ki a doboz fedele. Ha a relék újra átkacsolnak, akkor tranzisztorok ismét visszakapcsolnak, a motor visszazárja a fedelet. (a kondi a felelős azért, hogy a fedél lecsukódása után ne menjen tovább a motor)

- Az alsó áramkör működése: Ha P4 ugyanabban a helyzetben van, mint P3, illetve P2 ugyanabban, mint P1, akkor ezen potméterpárok között nincs feszültség különbség, nem folyik áram s az 1-2-es relék zárják a felső áramkört. Amint valamelyik potméter-pár nem helyesen van beállítva, a relé átkapcsol, áramkör nincs zárva. A 3-as relé úgy van beállítva, hogy akkor zárja a felső áramkört, ha az alsó áramkör be van kapcsolva, így ha az alsó ák. nincs be kapcsolva, megakadályozza, hogy áram folyjon GND-ről a tranzisztorok bázisára.

Rengeteg kérdésem lenne ezzel az egésszel kapcsolatban, de először légy szíves nézzétek meg, van-e rá esély, hogy működőképes lesz valaha (ezen a hétvégén kéne megcsinálni), vagy nem érdemes vele vesződni.
Ha van benne ráció, akkor a hibákat kéne kiküszöbölni, illetve a pontos értékek kiszámolásában is segítségeteket kérném, mert nem nagyon értek hozzá.
Ha nincs, akkor tudtok-e valami más módot, kapcsolást ugyanezen hatás elérése érdekében. ("jelkódos zárnyitás"). Természetesen az első esetet preferálnám
Remélem érthetően le tudtam írni az elképzelésemet, s előre is köszi a segítséget!
Rezzhy
(#) abcdabcd válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Szia! Rajzoltam gyorsan egyet (melléklet)
Ez elméletben azt csinálja, amit kigondoltál
R10-zel és R11-gyel kell beállítani, hogy a POT1 és POT2 milyen beállításai legyenek szükségesek a motor elforgatásához.
A két komparátor után egy diódás vagy kapu, utána egy inverter, és utána pedig a relét meghajtó tranzisztor... olyan relé kell, amit a tranzisztor meg tud hajtani, vagy olyan tranzisztor, ami meg tudja hajtani a relédet, amid van

A tiedet nem néztem meg annyira, viszont látom abban két relé is van, az tuti, hogy többet fogyaszt, viszont ehhez is annyi elemfeszültségre van szükséged, amivel működik a relé, meg a komparátor is, ami a kapcsolásban van, meg persze a motor, azt nem tudjuk hány voltos a motorod..

Mondjuk a kapcsolásnak, meg az ötleted egyszerű kivitelezhetőségének talán az a gátja, hogy a potmétereket alapból eléggé pontosan kell ahhoz beállítani tudni a megadott feszültségre, hogy a kapcsolás működjön... ha esetleg a potméter fizikailag nem állítható olyan pontosra, mint kellene, akkor lehet nem lehet olyan állapotot előidézni, amikor is a motor megmozdul

(mod: esetleg T2 bázisa elé egy kisebb ellenállás 500Ohm-1kOhm lehet kellhet, hogy alapból biztosan ne legyen nyitva a tranzisztor..)
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2015
(#) Rezzhy válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Köszi a gyors választ és a segítséget! Pár helyen lenne még kérdésem:
1. Amekkora érték be van állítva R10-en és R11-en, pontosan akkorát kell-e POT1-en és POT2-őn a kinyitáshoz?
2. Az lenne a cél, hogy mind a kettő potmétert egyszerre kelljen helyesen beállítani. Ez esetben nem ÉS kapu lenne szükséges a komparátorok után?
3. Komparátornak ezek közül valamelyik megfelel? (lehet, hogy ugyanaz...) TL072 CN, TL072 C
Illetve BC547 helyett megfelel BC546 B is?
4. Nem látom, hogy hol van lekötve GND-re a második áramkör, amiben a motor van, vagy csak nem értem, hogy ott mi zajlik le?
5. Előzőhöz kapcsolódóan, nem látom át azt sem, hogyan fog ellentétes irányban forogni a motor, illetve mi gátolja abban, hogy továbbra is forogni akarjon, ha egyszer már kinyílt az a fedél.

- Van egy G5LE-1-VD típusú relém, nem tudom, milyennek kell lennie a tranzisztornak, hogy működjön a dolog. Ha nem felel meg, akkor még mindig be lehet szerezni másmilyet.
- A motort a húgom egy kiselejtezett játékából halásztam elő, tehát nem tudok róla semmit, csak hogy 1,5 Voltról már forog, 4,5 Voltról meg gyorsan forog.

Köszönöm még egyszer a segítséget!
(#) proli007 válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Hello! Ez azért még messze van a jó megoldáson..
- Egy potihoz nem egy, hanem két komparátor kell, mert egy komparátor azt mutatja, hogy a beállított érték felett, vagy alatt van-e a feszültség. Neked pedig egy beállítási sávot kell meghatározni. Avagy ablakkomparátor kell.
- A Pot1-Pot1 fölött hiányzik a 3kohm. Ha maximumra tekerik a potit, így zárlat van.
- Alapvetően mindegy, hogy ÉS illetve VAGY kaput használsz. Mert az ÉS kapu negatív logikája a VAGY. Vagy is mindegy, hogy akkor nyitod a dobozt, mikor mind két poti jó helyen áll (ÉS), vagy bármelyik nem áll jó helyen zárod (VAGY).
- A relé kontaktusa nincs jól bekötve. Ha húz a relé nyit a doboz, ha ejt zár. De ehhez két váltó érintkező kell. Ezért nem látod az ellentétes mozgású működést.
- Egyébként az időre történő működést meg kellene gondolni, helyes-e, és nem két végállás kapcsoló, a megfelelő megoldás.
(#) abcdabcd válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
1. igen pontosan ugyanakkorát, mert ha a két érték megegyezik, akkor elméletben a komparátor kimenőfeszültsége 0 marad (mivel a bemenete is annyi, azaz itt műveleti erősítők vannak komparátorként használva, de az elv ugyanaz)
2. ha logikailag végiggondolod, akkor az igaz, hogy ÉS kéne, viszont VAGY-gyal jó mert, a kimenet, ha bármelyik komparátor 1-ben van, akkor 1, és csak akkor lesz 0, ha mindkettő 0-ba megy, tehát mindkét poti a "jó helyen" van..., és itt ez kell, mert ha az 0-ba megy, akkor a T2-es tranyó lezár és T1 kinyit és meghúzza a relét... lehet ÉS-sel is meg lehetne csinálni, de ha végiggondolod ez ígyis ugyanaz (ami kell)

3.- a TL072-ből akármelyik típus jó, ha nem SMD-t akarsz, akkor DIP tokosat válassz, ezt nem tudom, hogy melyik betűjel jelöli esetleg, de a DIP-esből bármelyik jó...
-tranyóból igen jó a másik is, vagy BC182 is, lényegében valamilyen kisjelű NPN tranzisztor kell ide... és amit utólag írtam, hogy a bázis elé mondjuk 510R vagy 1kOhm célszerű, azzal is számolj esetleg...

4. a GND-t tényleg kihagytam mindjárt lerajzolom jól...
5. az ellentétes forgást nem vettem figyelembe viszont akkor lehet az is sztornó az egész, bevallom nem olvastam végig a hozzászólásodnak azt a részét, ahol belementél, hogy hogy működne az áramköröd, csak az elejét olvastam el...

A tl072-nek a 1,5V az tuti kevés lesz, valószínű 5V-ról már működik, de mindjárt megnézem az adatlapját, bár ezt te is megteheted

mod: a tl072 adatlapján minimum tápfeszt nem láttam, viszont a diagramokon van +-5V-ra hivatkozás, így az a tippem, hogy valahol 5V környékén lehet a minimum... egyébként ha kisebb feszültségről akarod járatni, akkor ahhoz esetleg valamilyen másfajta műveleti erősítőre lehet szükség... ami mondjuk 3V-ról is működőképes...

mod2: csatoltam a jó relébekötést..
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2015
(#) abcdabcd válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Na igen amikor "mórickarajz" készül

Javítottam a relébekötést, tényleg igen a potméterekhez is kéne ellenállás, vagy ha a csúszka a gnd-vel nincs összekötve, akkor jó is lehet, és akkor egy komparátor elég, bár igen, ahogy írtam is, lehet nem lehet pontosan eltalálni a potméterrel a másik körben beállított feszültséget, akkor nem működik az egész... az ablakkomparátor jobb megoldás..
(#) abcdabcd válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Végigolvastam: az, hogy a doboz vissza is záródjon, ha épp a potméterek nem jó állásban vannak, az lehet tényleg a proli007 által javasolt végálláskapcsolós megoldással oldható meg jól... mert például mi van akkor, ha már valamennyire nyitva van a fedél, és akkor tekeri el valaki a potmétereket. Ilyenkor, ha a motort valami fix ideig mozgatná, akkor túl sokáig forogna a motor... tehát valahonnan az áramkörnek "tudnia kell", hogy a doboz fedele lezárult-e...

mod: Tehát eddig a javított rajz valahogy így nézne ki (melléklet), viszont ebben a visszaforgás/záródás még mindig nincs benne... esetleg azt valamilyen módon kézzel megoldani?
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2015
(#) proli007 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
- Nem "az ablakkomparátor jobb megoldás", hanem "csak az a jó megoldás". Mert amit Te a komparátorról gondolsz, az téves. Ha a két bemenet között differencia van, akkor a kimenet elindul abba az irányba, amilyen a differencia. Ha meg a két bement egyforma feszültségű, akkor jó esetben megáll a kimenet "vándorlása", de nem "nulla". De mivel a nyílthurkú körerősítés szinte végtelen, ilyenre gyakorlatban nem is lehet számítani.
- A motoráramkör még mindig nem jó, hiszen polaritást kell fordítani a motoron. Így meg csak vagy megy, vagy áll.
- A TL egyébként meg nem jó a kapcsoláshoz, mert annak bemenete nem érheti el a GND feszültséget. A tápot viszont elérheti. Ha még is azt szeretnél használni, akkor a POTI-kat nem a GND-re, hanem a tápra kell kötni.
(#) abcdabcd válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Na igen.. az eredeti cél valami olyasmi volt, hogy a kérdezőnek egy nagyjábóli elvet lerajzoljak, meggondolatlanul... a tl072 mint hirtelen ötlet került bele, de tényleg a negatív tápot nem érheti el a bemenet, emiatt így tényleg nem jó...

Viszont a potméternél nem értem teljesen amit mondasz, hiszen, ha beállítom az egyik lábon a valamennyit, és a másikon is ugyanannyit +- az offszet, de a lényeg, hogy a kimenetet sikerül 0-ba állítanom, akkor az 0, nem? Vagy legfeljebb az ofszet lesz ott, ami a VAGY kaput nem billenti sehova, vagy miben tévedek?


Vagy lehet mégis értem mire gondolsz, arra (csak valamivel jobban kifejtve), amit én is írtam, hogy lehet nem lehet elérni olyan állapotot, hogy a potméterrel pontosan ugyanakkora feszültséget állítsak be, mint a másik ágon (a trimmerrel), így nem működik a dolog, mert nem áll elő olyan állapot, amikor a két feszültség megegyezik?
Na igen erre az tuti, hogy a korrekt megoldás akkor az ablakkomparátor, mert ott be lehet lőni egy kellően nagy sávot, ami "emberi léptékkel" elérhető...
Vagy valami másra gondoltál?


Bár a kérdező eredeti áramköre, meg a leírása alapján is valami egyszerű és gyors megoldást akart (nem tudom mennyire precízet), illetve az is igaz, hogy ablakkomparátort meg én nem tudok így hirtelen fejből rajzolni így a két dolog eredménye lett a "mórickaábra", amit linkeltem...
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2015
(#) abcdabcd válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
A relédnél az a kérdés még, hogy hány V-os... G5LE-1-VD-re 24V-os relét dobott ki a kereső nekem... a relé tetejére kéne lennie ráírva, hogy hány V-os...

Komparátorból pedig akkor lehet, a "szándékosan" komparátornak készült LM339-cel jobban jársz, ez az adatlapja szerint ráadásul már 2V-tól működik (tehát 2 ceruzaelem jó lehet hozzá, bár reléből pl 3V-osat, ha találsz is, kérdés mekkora az az elemfeszültség, aminél még meghúz, tehát valószínű az 5V az célszerűbb, és mondjuk 4db ceruzaelem, és 5V-os relé, az valószínű 6V-tal működik... de ezt még később kell kitalálni) és az LM339 bemenetén a GND is lehet, szintén az adatlap alapján.. viszont itt változik a kimenet, mert kell rá egy felhúzóellenállás, mert open-collectoros a kimenete, ahogy látom, szóval itt variálódhat akkor az egész rajz
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2015
(#) Rezzhy válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
G5LE-1-VD - valóban 24 Voltosnak tűnik.
(#) proli007 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 20, 2015 /
 
Offset feszültség akkor lenne a kimeneten, ha az erősítés egyszeres lenne. De mivel itt visszacsatolás nincs, az Offset lesz a kimeneten, csak a nyílhurkú erősítéssel felerősítve.
A komparátornak csak két állapota van. Ha a neminvertáló lábon magasabb a feszültség az invertálóhoz képest, akkor a + tápfesz közelében lesz, ha alacsonyabb akkor a - tápfesz közelében. Máshol csak az átváltás pillanatában van.
Tehát ha a Poti feszültsége a magasabb akkor a kimenet alacsony szinten lesz, ha alacsonyabb, akkor magas szinten. Ez csak ennyi.
(#) Rezzhy válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Az eredeti kapcsoláson, amikor a kondi sorosan van kötve a motorral, elvileg egy maximum időt határozna csak meg, nem pedig fix időt, így nem látom, hogy galibát okozna. Bár nem tudom, van-e megfelelő kondenzátor erre a feladatra. Végálláskapcsolós megoldás is szóba jöhet, csak egyszerűen azzal nem tudtam megtervezni az áramkört.
(#) ktamas66 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
proli007 azt próbálja magyarázni, hogy mivel csak szinteket figyelsz, és nem feszültség tartományt, jelenleg úgy működik, hogy bármelyik potit letekerve a beállított szint alá nyitja a T2-t, mindkettőt feltekerve pedig zárja.
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2015
(#) abcdabcd válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Na igen erre gondoltam én is, meg persze azt tudom, hogy a komparátornak csak két állapota van, viszont ha azt az állapotot sikerül betekerni a "teszt-potméterrel", ami a trimmer állását meg a komparátor offszetjét is egybevéve eléri azt az állapotot, hogy a kimenet 0-ba álljon be, az lehetséges, vagy nem? Az persze más kérdés, hogy mennyire könnyű elérni ezt az állapotot, mert lehet a potmétert nem lehet pontosan oda állítani, hogy a különbségi feszültség 0-legyen, vagy olyan kicsi, hogy az a nyílthurkú erősítéssel felerősítve is kellően kis értéket adjon... Vagy mégsem?
(#) abcdabcd válasza ktamas66 hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Na igen, de ez volt a cél

Akkor mégiscsak jól gondolkodtam...
Ha meg pontosan eltalálja (ami ennek a "játéknak" a célja, hogy a kezelőnek el kell találnia a PONTOS értéket), akkor nyitja csak a dobozt.
Az más kérdés, hogy ablakkomparátor nélkül ez mennyire "lehetséges" cél, hogy valaki eltalálja a pontos értéket. bár ezt én is felvetettem. ennek a megoldására kell a proli007 által felvetett ablakkomparátor.
És azt viszont írtam, hogy a visszafelé forgatást én abszolút nem vettem figyelembe.
Tehát sem azt, hogy a dobozfedelet visszazárja-e bárhogy az elektronika, hanem csak azt, hogyha valaki eltalálja a jó kombinációt akkor kinyíljon a doboz, egyszer.
Szóval a fentiek alapján akkor az amit rajzoltam (leszámítva, hogy pl a tl072 nem jó a feladatra) nagyvonalakban JÓ vagy mégsem? (persze a legutolsó változat, ahol a nyilvánvaló hibák javításra kerültek. meg persze a tl072-t más típusra kell cserélni)
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2015
(#) Rezzhy válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Illetve ha jól sejtem, a végállás kapcsoló úgy működik, hogy a fedél kinyílása zár egy áramkört? Ebben az esetben elég egy pillanatra, vagy folyamatosan érintkeznie kell?
(#) abcdabcd válasza Rezzhy hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Csak az ilyesmi azért bajos, mert kérdés azt a maximum időt hogy határozod meg? Ha kitalálható a megfelelő érték, akár számolással, akár kísérletezéssel, akkor azért az elérhető értékű kondenzátorokból valószínű lehetne, akár több érték kombinálásával megfelelő értéket előállítani, csak kérdés mennyire jó megoldás ez...
(#) ktamas66 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Nem jó. Bármelyiket minimumra tekerem kinyit a T2, ha mindkettőt maximumra bezár. Tök mindegy a trimmert hova állítod (jó a trimmer két végállásában bizonytalan mi történik).
(#) abcdabcd válasza ktamas66 hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Igaz, tényleg, ott a pont!
Ezt benéztem...

Tehát ablakkomparátor kell... az LM339-ben van is pont 4 komparátor...
(#) proli007 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 21, 2015 / 1
 
Hello! Nos, akkor lerajzoltam hogy Pld. Rezzhy eredeti elgondolása szerint hogy lehet ezt megvalósítani. Csak hogy legyen min nyálazni.
- Az első fokozat egy különbségképző, a mi a féltáphoz képest adja a két poti különbségét és mellesleg erősít is.
- A második fokozat amolyan "nullkomparátor" lenne. Ha a különbségképző kimenete lecsökken vagy megnövekszik egy diódányit a féltáphoz képest, akkor a komparátor kimenet alacsony szintre vált. (A két Led-et csak a beméréskor kell nézni, hogy könnyebben érthető legyen mit művel.
- A két komparátor kimenete egy ÉS kapuba csatlakozik. Ha mind két komparátor kimenete magas, akkor megy tovább a jel.
- Ezt követi egy időzítő logika. Az első RC tag csak cseppet nehezíti a doboz nyitójának dolgát, mert nem azonnal reagál ha a potik állása egyforma, hanem kis késéssel.
- A második időzítés a motor működési idejét határozza meg. Ha a bement átvált, az egyik kimenet ezt csak késleltetve követi. És ez ideig forog a motor. Amikor mind két kimenet szintje egyforma (magas vagy alacsony), a motor áll.
(#) Rezzhy válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 21, 2015 /
 
Köszi! Nem mondom, hogy teljesen értem, mi történik, de majd megpróbálom megemészteni sajnos most egy időre mégiscsak szüneteltetnem kell a projektet, mert most már biztosan látom, hogy valóban nem lesz olyan egyszerű a dolog, mint amiben reménykedtem, egyenlőre viszont nem tudok sok energiát rááldozni (idén érettségizek). Kénytelen leszek a nyárig várni vele Mindenesetre köszönöm a segítséget mindenkitől!
Következő: »»   2 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem