Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   8 / 38
(#) zolika60 válasza bundyland hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Szénkefés motor van az újabb automata mosógépekben. :yes:
(#) bundyland válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Bár az IC adatlapját megnézve valóban azt csinálja!
Így a jelek szerint tévedtem.
(#) bundyland válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Akkor csak egyben nem tévedtem, hogy tévedtem !
(#) metabo123 hozzászólása Márc 29, 2011 /
 
Én úgy gondolom az (univerzális kefés motor).
Egy Indesit mosógépből berheltem ki, pontosabban abban szeretném újra működésbe hozni bizonyos átalakítások után. Mosási funkció közben a terhelés fordulatról-fordulatra változik (ahogy mozog pl: a ruha a dobban) valamiféle visszacsatolásra is szükség van, hogy a motor teljesítményét közel állandó szinten tudjuk tartani. Erre a problémára lehet orvosság a TDA1085C IC. Az IC doksijában találtam is egy példakapcsolást, de abban vannak hiányzó alkatrészértékek és én itt már sajna elakadok (én csak egy amatőr vagyok Hasonló kapcsolást pedig nem találok.
Ebben a problémában kérek én segítséget!
(#) metabo123 válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Márc 30, 2011 /
 
Köszi Simpi! Ez a leírás (igaz orosz) már használhatónak néz ki, ezen már el tudok indulni.
Berendeltem az IC-t, amint fejlemény van megírom.
(#) Balogh Zoltán hozzászólása Máj 29, 2011 /
 
Sziasztok

Csepal dinamót szeretnék csónakmotornak használni.
Fokozat szabályzó érdekelne(potméter,stb)
12V 500W 900/perc a fordulata van rajta ventillátor is.
(#) Peter65 válasza Balogh Zoltán hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Szia!
Ha jól értem, egy 12V-os dinamót szeretnél motorként használni. Feltételezem, hogy ez egy kommutátoros szerkezet, és így jó eséllyel fel is használhatod. A dinamó ilyenkor DC motor lesz, 12V-os DC motor vezérlést kellene keresned. Itt ebben a topikban elvileg egyfázisú aszinkron motorról lenne szó.
Segítségként egy rajzot mellékelek ami nekem szimpatikus, bár sohasem építettem meg.
(#) pergerz hozzászólása Jún 8, 2011 /
 
Sziasztok!

Egy nagyon nagy kérdésem/kérésem lenne.
Egy nagyon régi magyar gyártmányú hegesztődrót adagolóból szeretnék készíteni hegesztő forgatóasztalt,
olyant hogy lehet a motor fordulatszámát egy potméterrel szabályozni , és a motor az gombnyomásra induljon be.
Na most kivettem a motort ebből a drótadagolóból és sajnos nem tudok vele mit kezdeni... az a legnagyobb bibi számomra hogy 42 voltos..
olyan lehetőség érdekelne hogy a motor teljesítménye ne változzon csak a fordulata.. van benne valami elfordulás mérő beépítve mert kivan furkálva a hűtőlapátja axiálisan egyenlő távolságban egymástól.(kb 5-6 lyuk) és szembe néznek egymással, két, olyan mint a fehér led de nem az!(gondolom, mert 3 ill 4 lába is van)
teszek fel képet hogy mégis milyen motorról van szó és
arról hogy mi működtette mert azt meg aztán fogalmam sincs feldolgozni hogy hogyan működött.(az eredeti elektronika nem működőképes)
(#) pergerz válasza pergerz hozzászólására (») Jún 8, 2011 /
 
Még egypár kép a teljesség kedvéért!
Előre is köszönöm a segitségeteket
ÜDV: pergerz
(#) Peter65 válasza pergerz hozzászólására (») Jún 8, 2011 /
 
Szia!
A te géped kommutátoros, tehát valószínűleg az úgynevezett univerzális gépek kategóriájába tartozik, mint a legtöbb fúrógép, flex stb. Ez a topic igazából az egyfázisú aszinkron motorok vezérléséről szólna, szóval lehet hogy másutt is érdemes lenne kérdezni.
Nekem nem áll össze a kép, hogy mi volt a régi szerkezet működési elve, csak egy lerobbant tirisztort tudtam felfedezni az egyik képen.
Ha nekem kellene megoldanom a feladatot, az "erősáramú" rész egy 230/42 V-os trafóval kezdődne. ennek a szekunderére építenék egy triakos fázishasítós teljesítmény szabályzót. Ha fontos a fordulatszám pontos tartása, akkor kellene az általad vázolt optikai fordulatszám érzékelő jelének felhasználásával egy fordulatszám szabályzót kialakítani, ami mondjuk egy alárendelt áramszabályzón keresztül vezérelné a triak gyújtását. Ha nem olyan fontos, akkor csak egyszerű gyújtásszög vezérléssel állíthatod be a körülbelüli fordulatszámot.
Persze azért jó lenne tisztázni: soros vagy párhuzamos gerjesztésű-e a motor, pontosan hány kivezetése van?
(#) pucuka válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 8, 2011 /
 
Igen, engem is az zavart meg, hogy mind a két kefe ki van vezetve, és az adattáblán is két fordulatszám tartomány van feltüntetve. Viszont a párhuzamos gerjesztésű motor nem megy váltóról. Lehet, hogy az adattábla az egész hajtásé, és nem a motoré.
A megoldásod megfelelő, esetleg egy PWM -es szabályzót a 42 V egyenirányítása után, azt könnyebb vezérelni mint egy triakot, vagy tirisztort.
(#) mpisti válasza pucuka hozzászólására (») Jún 8, 2011 /
 
Ez egy 42V-os EVIG fúrógép ház, amiből huzalelőtolót készítettek anno. A kétféle fordulatszám a kihajtási fordulatszámot jelöli a fogaskerék áttételezés után. A kétféle fordulat közül a hajtómű oldalán kivezetett váltókar elforgatásával lehetett választani. Az optikai visszacsatolás amiatt kellett,mert a motor soros univerzális, és visszacsatolás nélkül eléggé instabil a fordulatszám tartása. A fordulatszám visszacsatoló jelet azt hiszem egy 709-es IC dolgozta fel, de erre nem mernék megesküdni, hiszen kb. 20-22 éve láttam ilyen előtolót. Nem sok készülhetett belőle.
Ha a motor az eredeti verzió szerint üzeme(ne) tovább, akkor mindenképpen indokolt a forgórészről valahogy-akár az eredeti koncepció szerint- jelet visszacsatolni a vezérlésnek. Aztán egy soros fázishasító triac-kal a szabályozás megoldása már egyszerű. Kapcsolási rajzot pedig szerintem a neten biztosan lehet találni.
(#) pergerz válasza mpisti hozzászólására (») Jún 9, 2011 /
 
Ez eddig pontosan igy van ahogy mondod egy váltókapcsolóval lehet mechanikusan váltani az áttételek között... az az igazság hogy ez amit irtok nekem picit kínai pontosan mit kellene keresnem a neten vagy irta Peter65 hogy másik topikban érdeklődjek, az melyik lenne?. A motornak amugy 4 kivezetése van 1-1 jobb és bal oldali szénkefén van a másik kettő ha jól láttam a tekercsekhez igyekszik.
(#) Peter65 válasza pergerz hozzászólására (») Jún 9, 2011 /
 
Ha a motornak négy kivezetése van, akkor szabadságod van a gerjesztés kialakításában. Ha nem kell nagyon pontos fordulatszám tartás, a gerjesztést kösd állandó feszültségre, és kefékre menő (forgórész vagy armatura) feszültséget kellene változtatni. A forgórészre rákötött állandó feszültség mellett kb. 5%-os fordulatszám változás várható a terhelés változásának hatására.
Szerintem kezelheted a gépedet úgy, mint egy külső gerjesztésű DC motor, ahogy már Pucuka is utalt rá, és akkor a DC motoros fórumokon is lehetne keresgélni.
Ha nagyon "kínai", amiket írunk, először talán a géped működésével kellene tisztába jönni, azután a hajtásokról kellene egy kicsit tanulni.
Mellékelek egy-egy irodalmat az univerzális motorokról és a DC motorokról. Találsz még a neten rengeteg egyéb irodalmat is.
(#) Koree hozzászólása Jún 16, 2011 /
 
Üdv.
Ezt a kapcsolást építettem meg amit a topic első oldalán javasoltak
Idézet:
„tevill1 vagyok.nem egy elektrozseni,de néha olvasok.egy ilyen megoldást láttam,
a rt.2003-as évkönyv 264-es oldalán.2db ic
1 db tic.van hozzá panelrajz is.nézd meg talán jó lesz 1 kw teljesitmény.sziasztok. bocs hogy belep.”



Nos érdeklődnék,hogy utánaépítette ezt már valaki és,hogy működik-e? Már 100 szór átnéztem, de nem működik sem egy 100-as izzóval sem a fúrógépemmel.A kimeneten van kb ~20mV és a kb 12 voltos táp is megvan alkatrész nincs felcserélve és a diódák is jól állnak és nem hibás egy sem.
Az istenért sem gyújt be a triac.Bár igaz nem a javasolt TIC225-öst kaptam hanem egy BT szériásat.Pontos típust nem tudom, de mikor építettem megnéztem a pdf-jét és minden tekintetben helyettesíti a 225-öst.
Javaslat?
(#) Peter65 válasza Koree hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Üdv!
Nem építettem meg a kapcsolást, de igyekszem segíteni.
Amik nem tetszenek a rajzon nekem: C3 kapacitása szerintem kicsi, 100nF-dal biztosabban gyújtana. Érdemes lenne kicserélni. P1 és P2 kettő elé a pozitív tápfesz felé illene egy-egy ellenállást tenni, mert az LM358 bemenetét nem illik pozitív tápfeszre felhúzni, ezért ennek lehetőségét is meg kéne szüntetni. Potinként egy-egy 100K-t javaslok. Az LM393 bemenetét sem illik tápfesz közelébe húzni, a D4, D5 közös pontja és R2 közé egy 10K-s ellenállást be kéne tenni.
A kapcsolás "vége" felöl érdemes kezdeni a funkcionális ellenőrzést. Az LM393 kettős komparátor egyrészt fűrész jelet állít elő, ami a hálózattal szinkronban van, majd a fűrészjel és a gyújtásszögjelből komparálja a gyújtójelet. Először a fűrészjelet kellene leellenőrizni a 7. lábon. Ha van oszcilloszkópod, megnézheted a jelalakot, ha leválasztó trafón keresztül teszteled a megépített kapcsolást. 100Hz-es fűrészjelet kell látnod. Ha nincs, akkor legalább multiméterrel mérd meg, hogy van-e valamekkora fesz a 7. lábon. Ha van fűrészjel, akkor az LM393 3. lábát ideiglenesen válaszd le, az LM358-ról, és egy potméterrel (felhasználhatod ideiglenesen P1-t vagy P2-t) 0V-ról növeljed lassan a feszültséget az LM393 3. lábán. Ekkor a triak körében lévő izzónak lassan el kell kezdenie világítani. Ha idáig eljutottál, akkor majd segítek tovább.
(#) Koree válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Köszönöm szépen a segítséget.
Hét végen nem leszek otthon,de a jövőhéten neki veselkedek.
Szkóp híján marad a multiméteres mérés.
(#) Koree válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Az elfelejtettem mondani,hogy a C2 helyére nem kaptam unipoláris kondit csak bipolárist 4,7µF / 100V.Nem tudom számít-e valamit?
Ahogy nézem nincs a hálózati feszen, mert R7-tel sorban a 12V-os tápon van.
(#) Peter65 válasza Koree hozzászólására (») Jún 18, 2011 /
 
A C2 lenne szerintem a fűrészjel képzéshez használt kondenzátor. Az R7 tölti folyamatosan, de minden nullátmenetnél, az LM393 egyik komparátora a 7. lábon keresztül kisüti. Az RC tag időállandójának 10msec nagyságrendjében kéne esni (ez a fűrészjel periódus ideje). Az 1M és a 4,7µF pedig kb. 5 sec nagyságrendű. Ezt csak most vettem észre, hogy a kondenzátor minőségére rákérdeztél. Szóval ez így nem jó. Szerintem C2 helyére tegyél 100nF-t, valamilyen stabil fólia kondenzátort, R7 helyére pedig 100K. Vagy ha R7 marad 1M, akkor C2 legyen 10nF.
(#) glaci hozzászólása Okt 12, 2011 /
 
Gondoljátok át a következőket és vitassuk meg.
Készítünk egy ütemadót, mondjuk 1 s periódus idővel és az egy fázis 0 átmenetével egy triakot vezérlünk, miközben az ütemadó kitöltési tényezőjét változtatjuk. Vagyis a motorra bizonyos időközönként ráadjuk a feszültséget, véleményem szerint ezáltal tudnánk a fordulatszámot szabályozni.
(#) baloghzoli1 válasza glaci hozzászólására (») Okt 12, 2011 /
 
Szia
Képzeld ez a PWM szabályzás,egy fix frekvenciájú négyszögjelnek változtatod a kitöltésétBővebben: Link
(#) glaci válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Okt 12, 2011 /
 
Ezt a részét én is tudom, de én az indukciós motorról beszélek (230 V, asszinkron) . Ezt a gépet is vezérelhetjük így, anélkül, hogy a hosszú távon károsodna a gép ? Végül is ez a kérdés.
(#) pucuka válasza glaci hozzászólására (») Okt 12, 2011 /
 
Bizonyos szűk határok között lehet állítani a fordulatszámát, különösen kis teljesítményű, kis terhelésű gépeknél. Az asszinkron motor fordulatszámát korrekt módon csak frekvencia váltóval lehet szabályozni folyamatosan. Lehet még slip szabályozás is, de ahhoz a forgórésznek tekercselve kell lennie, és csúszógyűrűn kell hozzáférhetővé lennie. Fokozatosan pedig pólusszám átkapcsolással, merthogy ezektől a paraméterektől függ a fordulatszám.
A PWM, és a fázishasítós szabályozás (ez is a PWM egyfajta változatának tekinthető) csak közvetve szabályozza a fordulatszámot azzal, hogy ha csökkentjük a motor feszültségét, akkor csökken a nyomaték is, ezáltal a terhelés hatására csökken a fordulatszám is. Ha azonban levesszük a terhelést, akkor a motor felpörög a szinkronfordulatszám közelébe. Ha nagyon alacsony feszültségre szabályozzuk, akkor az asszinkron motor átesik a billenő nyomatékon, és leáll. Ez veszélyes üzem, mert az álló motor túlterhelődik, és leég.
(#) vgyula válasza pucuka hozzászólására (») Okt 12, 2011 /
 
Szia!
Ha a motor tengelyére tennénk egy jeladót, tacho generátort, és képeznénk egy arányos jelet ami a fázisszöget befolyásolja akkor már tartható a fordulatszám.
Üdv.: Gyula
(#) mex válasza vgyula hozzászólására (») Okt 12, 2011 /
 
Nem jó a gondolatmeneted.
Olvasd át mégegyszer pucuka előbbi hozzászólását.
(#) glaci válasza pucuka hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
Itt nem fázishasításról van szó, hanem nulla átmeneteknél rövid időre rákapcsoljuk a feszültséget a gépre, majd szünet, újra rákapcsoljuk feszültséget, majd megint szünet és így tovább. Vagyis "lökdössük a motort" rossz hasonlattal.
(#) vgyula válasza mex hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
Szerintem van olyan üzemállapot egy motornál amikor az állításom helyes. Természetesen amit leírtam feltételez egy állandó terhelést a motoron, és csak a felső kétharmadban érvényes. Úgy mint pl. egy ventillátor, szívattyú esetén.
(#) pucuka válasza vgyula hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
Miféle felső kétharmadban? Az asszinkron motor nyomaték/fordulatszám görbéje minden, csak nem lineáris, jó púpos, különösen az egyfázisú motornál. Meglehet, tanulmányozni kellene az asszinkron motorok működését.
Az asszinkron motor fordulatszáma: n=60f/p - s
(ahol: f[Hz], p[póluspárok száma], s[slip])
A fordulatszám szabályozása a három változó egyikének szabályozásával lehetséges. (ebben pedig feszültség nem szerepel) Mint már említettem, a slip szabályzás rövidrezárt forgórészű motornál mindössze néhány százalékot jelent.
(#) pucuka válasza glaci hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
És mindehhez mit fog szólni a motor, meg a hálózat, hogy percenként néhányszor újra indítod a motort? Gondolj csak az indítási áramfelvételre, még akkor is, ha nem nulláról indítod. A motor tekercselése arra van méretezve, hogy a lehető legkisebb rézvesztesége legyen, ez pedig azt jelenti, hogy amíg a motor nem forog a névleges fordulatszámán, az áramfelvétele ugyan nagy lesz, de csak a tekercselés kis ellenállása miatt, (nincs a forgórésznek megfelelő ellengerjesztése), ami hő formájában kíván távozni. Ez pedig gondolom tudod mit jelent.
(#) baloghzoli1 válasza vgyula hozzászólására (») Okt 13, 2011 /
 
Szia
A tacho generátort egy frekiváltóra csatolnád vissza akkor müködne a dolog aszinkron motorra.Vagy univerzális(tekercselt forgórészü)motort használsz és ott müködik igy a szabályzás.pl.a kulturáltabb kézi fúrógépek is igy csinálják
Következő: »»   8 / 38
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem