Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Eloxálás
 
Témaindító: masterknave, idő: Ápr 6, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 5
(#) Sword hozzászólása Jún 9, 2009 /
 
Én találtam egy egész jó trafót váltóárammal akarom csinálni, egyszerűbb sokkal. A trafó 26V-os, többet javasolnak, de nekem 12V-tal 50-60 perc alatt sikerült jó eredményeket elérni. A trafó elég nagy viszont nem tudom pontosan hány VA-es. A folyamathoz elég lenne maximum 2A. Hogyan tudnám ezt lekorlátozni, nehogy megszaladjon és elégjen a szekunder tekercs?
Rakjak be egy 1,5A lassú biztosítékot a primer körbe esetleg?
(#) Sword válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Sajna nem jött össze, 10 percet volt bent és a vezeték elégett, mák, hogy véknyabb volt, mint a trafó tekercselése pedig így is 20 centire volt egymástól a két tárgy, amit eloxálni akartam. Távolabb nem tehetem, mert akkor kéne egy baromi nagy fazék+ vagy 15 liter akkusav.
Valamivel le kéne korlátozni az áramot...
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Szia!

A primer tekercs elé tegyél egy triakos kényerőszabályzót, így tudod szabályozni a feszültséget, vele az áramot is!
Az izzó helyére kösd a trafót.

fenyero.gif
    
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Köszi, megpróbálok v.mi ilyesmit összedobni.
A diac típusa mindegy?

Az nem oldható meg, hogy állandó fesz mellett az áramot változtatom vagy fix értéken tartom?
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Ha átgondolod Ohm törvényét magad is rájössz a válaszra!
(#) 5cmarzo hozzászólása Jún 11, 2009 /
 
Hello!
Úgy is lehet eloxálni, hogy nyákmaráshoz használatos gyorsmaratóba belerakom az alumíniumot?
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Ugye az áram és a feszültség hányadosa állandó, szóval ha az egyik változik, változik a másik is ha jól tudom.
Csak gondoltam biztos létezik arra megoldás, hogy egy fogyasztó áramát korlátozzam, úgy, hogy ne vegyen fel folyamatos rövidzárlati áram közeli értéket.
Hülye fejjel még a multimétert is rákötöttem, hogy vajon mekkora az áram, valszeg jóval 10 amper felett volt, mert a mérő eltávozott

Labortápoknál hogy működik az áramkorlátozás?
Nem lehetne egy tranyót bekötni és a bázis árammal szabályozni a kimeneti feszt?
Mert tulajdonképp nekem ez a 26V tökéletes lenne, de a folyamat akkora áramot vesz fel a szekunder tekercsről, hogy 10 perc alatt porrá égne ha magára hagynám.
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Az ohm törvénye oda vissza igaz!

Ha mondjuk valamin 26V-nál 10A folyik, akkor annak az ellenállása 2,6 ohm. Bármit csinálsz(mondom bármit!!!) a 2.6 ohm-os ellenálláson 26V-nál 10A fog folyni.

Ha csökkenteni akarod az áramot két dolgot tehetsz:
- Növeled a fogyasztód ellenállását. Pl. 5,2 ohm-nál az áram 5A lesz, mert 26/5,2=5-el.
- Csökkented a feszültséget. Pl. 13V-nál 5A lesz, mert 13/2,6=5-el.

Jelen esetben a szabályozással a feszültséget csökkented.
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Szóval elméletben sorba kellene kötnöm egy akkora ellenállást, ami normális (mondjuk 2A) mértékre csökkenti az áramot?

Pl.: berakok a szekunder egyik kivezetése és az eloxálandó tárgy közé egy 10 Ohm-os ellenállást?
Viszont ide a P=U/I értelmében legalább egy 14W-os ellenállás kell ha nem fűtőszálként akarom használni.

Mondjuk ez annyira triviális, hisz áramkör élesztésnél is be szoktam kötni egy izzót ideiglenesen a tápkörbe...
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 / 1
 
Ezért kell inkább a feszültséget csökkenteni, és ennek legegyszerűbb módja, ha a primernél szabályzol.
Nem véletlen linkeltem be ezt:Bővebben: Link
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Azt értem is és köszi a rajzot, csak ugye itt egyik szempont a minél nagyobb fesz (30-40V-ot írnak elő váltóáramnál), ehhez képest a 26V elég kevés, bár hozzá teszem, hogy 12V-al is sikerült, csak egy óráig ment a buli.

Lehet kapni 2-300W-os ellenállásokat is,
a 15-25 Wattosak meg teljesen mindennaposak.
Ha működik inkább ezt használnám. Nem feltétel a szabályozhatóság sacc ~2A-re van szükségem csak.

HQ-nál pl 156Ft a 10R 17W-os huzalellenállás.
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Szia!

Nem Nem Nem!

Nem figyelsz oda mit írtam számolni meg nem vagy hajlandó!
Teljesen mindegy,hogy triakkos szabályzással vagy ellenállással csökkented a feszültséget!
Mert ha sorba kötsz vele egy ellenállást, ugyanúgy kisebb lesz a feszültség, csak ráadásul fölöslegesen fűtöd el az ellenálláson!
Hiába kötsz elé egy másik ellenállást a elektrolizálódnak ugyanakkora marad az ellenállása, tehát a feszültség és áramviszonyok maradnak( ohm törvénye!).

Ha ragaszkodsz a feszültséghez(nem értem mért??), akkor az ellenállást kell növelned, de nem külső ellenállással, mert akkor adtál annak a bizonyosnak egy pofont, mert az ellenálláson fogy esni a feszültség, tehát megint csak kisebb lesz a feszültséged!
Úgy tudod növelni az ellenállást, hogy távolabb rakod az elektródákat egymástól, vagy az elektrolitot hígítod, hogy kisebb legyen a vezetőképessége!
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Akkor bocsi, igazad van.
Marad a triakos.
Igaz, hogy az alu oxid ellenállása nagyobb, mint az alapfémé, de mire ez a réteg kialakul vége a trafónak.

Távolabb rakni nem tudom, 230mm hosszú az edény, nincs több hely. Higítani lehet éppen, bár 20-25%-ra van írva, én kb 20%-os oldattal dolgoztam.
A feszültséghez már leírtam miért ragaszkodok, kis fesszel annyira meg kell növelni a folyamat idejét, hogy idővel elkezd fogyni a munkadarab...
Ami probléma, hogy nem tudom hány A folyt most és mennyi lenne a még elfogadható. Mert lehet annyira le kell vinni a feszültséget egy normális áramhoz, hogy az egész nem ér semmit a végén.
Viszont érdekes, hogy a 12V-os 20VA-es trafó ugyanezt simán bírta egy óráig, épp csak langyos lett.
az elektródok pedig 4-5 centire voltak egymástól.
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Kicsit utána olvasgattam a dolgoknak egy két helyen.
A lényeg, hogy szerintem nem a fezsültség nagysága a lényeg, hanem mindenhol az áramsűrűséget adták meg.
Mégpedig kb. 1-2,5A/dm2!
Szóval a feszültséggel be kell szabályozni a megfelelő áramot.
Ha 26V-os trafód van akkor szerintem a triakos szabályzó jó lesz, de talán érdemes volna trafó kimenetére egy autóizzót(12V 45-50W) sorbakötni az elektrolizálóval.
Igaz, hogy nő valamelyest a veszteség, de áramgenerátoros jellege lesz az egésznek, ami kedvező szerintem az eloxálásnak.
(#) Sword hozzászólása Jún 11, 2009 /
 
40V-os izzó van itthon biztos, de szétnézek, hátha akad valami. Véletlenül sem kötekedés, de a topic elején linkelt leírásban szerepel az alábbi mondat: "Az oxidálás némileg egyszerűbb váltakozó árammal, mert elmaradhat az egyenáramot előállító egység; csupán egy megfelelően méretezett transzformátor szükséges. Az alkalmazott feszültség 40-60 V,
az áramsűrűség 1,5-2 A/dm2." Ettől függetlenül lehet jó, amit te mondassz, sőt az elmélettel ellentétben a te általad javasolt a kivitelezhető.
Utánanézek máshol is, lehet az oldat higításával is megoldható, majd kiderül.

Köszönöm a segítséget!

(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Mint írtam, az eloxálód kialakításától is függ az ellenállása, és máshol ezekhez az áramsűrűség értékekhez(1-2,5A/dm2) 12-16V-ot írtak! Ezért írtam, hogy a feszültség nem igazán mérvadó.
A 12V-os 45-50W autófényszóró pedig azért volna jó, mert annak elég kicsi az ellenállása. Szükség esetén a két izzószálat párhuzamosan is lehet kapcsolni.
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
Még annyit meg tudnál mondani, hogy a kapcsolásba milyen típusú DIAC szükséges? Nem használtam még soha ezt az alkatrészt.
(#) Sword válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
Értem, köszi.
Csak azért kérdem, mert láttam 32-36V-osat néhány forintért, meg 300V-osat 5-600 Ft.-ért. Gondolom a 300V-os kell, a hálózati feszültség miatt. Ezzel nem vagyok tisztában.
(#) lapose válasza Sword hozzászólására (») Jún 14, 2009 /
 
Szia!

Diak: DB3, vagy bármi 30V körül.
(#) Sword válasza lapose hozzászólására (») Jún 14, 2009 /
 
Köszi, akkor elég az "óccsó"
A héten összedobom, meg szerzek egy autós izzót.

Közben eszembe jutott, hogy a szobámban fényerőszabályzós kapcsoló van a falon, de inkább nem szedem ki
(#) lyukaskez hozzászólása Aug 9, 2010 /
 
Sziasztok!

Festékben nem tud valaki segíteni? Nekem aranysárgára vagy vörösre kellene szineznem, de amit írnak vegyszer az beszerezhetetlne a sárgához vagy baromi drága. Próbáltam ruhafestéket de nem jött be, simán lehámlik róla.
(#) pannonia_23 hozzászólása Szept 7, 2010 /
 
Sziasztok,egy kis segítség kéne,mert szeretném a Pannóniám dugattyúját eloxálni,de ne nézzetek hülyének nem színesen akarom betenni csak olvastam,hogy a régiek is ezt csinálták a tartósság végett!
Szóval tudom,hogy egyenáram kell kb 17-18V és 1.5-2 A.
kell anód katód(nem toom melyik-melyik),kénsav(de nem tudom a keverési arányt a vízzel,amivel hígítani kell,meg persze az idő,hogy ebbe a lötyi meddig kell így áztatni,hogy süti legyen a felület!
Előre is köszi: veterán fanatikus
(#) gaben62 válasza pannonia_23 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Nos, ez egyáltalán nem hülyeség.
Megtisztíthatod, 1lavor meleg vízben, 24V-Dc.re van szükséged, a vízbe tégy kevés kénsavat, vagy inkább trisót, ez utóbbi alunál,kitűnően tisztit felgyorsítja a folyamatokat.
Az áramerősség sok mindentöl függ, pl.mekkora a tisztítandó felület,/katód, milyen méretű edénybe rakod, a cuccot, milyen a töménysége az elektrolitnak.
Tehát a katód a dugattyú lesz, jelen esetben, ez a -kivezetés, az anód+ kivezetés pedig legyen króm inox lemez, ez remekül vezeti az áramot, kis mértékben oxidálódik, nem rozsdásodok,nem korelálodik más fémekkel.
(#) zooyork hozzászólása Szept 20, 2010 /
 
Sziasztok! Nem régóta olvasgatom ezt a topicot. Ami el kezdte törni a fejem az az , hogy egy erősítő előlapját ki szeretném lézerrel vágatni, és utána, gondoltam a feliratokat majd pozitív 20 as maszkolási technikával, és valamilyen galvanozási vagy eloxálási technikával kialakítani. Arra is gondoltam, hogy én meg csinálom a maszkot és utána elviszem az előlapot egy üzembe ahol lehet kémiai feketítést csináltatni. Ebben a topicban főként alumíniummal való munkálatokról olvastam, tud valaki segíteni acéllal történő lehetséges megoldásokról, esetleg eloxáló üzemről ahova érdemes menni (Esetleg Soroksári út). Lehet, hogy oxid védelemről is gondoskodnom kéne, mert ahogy észre vettem a pincében még a legrozsdamentesebb acélon is kijönnek a pöttyök. Tehát a feliratok megkezdése előtt jól jöhetne még egy réteg fémezés. Köszi a tanácsokat, ötleteket.
(#) Pet91 hozzászólása Ápr 22, 2011 /
 
Hello!
Volna egy(pár) kérdésem a szakértőkhöz.
Szeretném elkészíteni a labortápom előlapját, és azt az infót kaptam hogy ha alu-t használok akkor azt bizony eloxálni kell, hogy jól mutasson. Ez igaz? Nem elég valami lakkozás?
A mások, hogy szeretnék rajta pontosan kivágni helyet a panelmérőknek, hogy viszonylag jól nézzen ki. Ha valakinek van valami tanácsa ezzel kapcsolatban akkor kérem mondja el. (Láttam az előző hozzászóló lézert emlegetett, azt szokták alu-hoz is használni? Nem drága az?)
Köszi
(#) Pet91 válasza Pet91 hozzászólására (») Ápr 24, 2011 /
 
Hömm, valaki?
(#) misi 54 válasza Pet91 hozzászólására (») Jún 1, 2011 /
 
Nem muszáj eloxálni,lehet más felület kezelő módszer is .Pl szálra húzás
pikkelyezés
polírozás
Lap méretre szabása-furatok-kivágások-felület előkészítés-felirat-lakkozás.A négyszögletes lyukakat én lombfűrésszel szoktam kivágni,utána reszelni.
Tény hogy a legszebb felületet az eloxálás adja.
(#) erikthekippa hozzászólása Jún 18, 2011 /
 
Sziasztok!

Csiszolás helyett homokszórás lehetséges?
Ha egy öntvény egy részét akarom csak eloxálni mivel kell a többi részt lekezelni hogy ne oxidálódjon?
Köszönöm.
(#) Sword hozzászólása Júl 11, 2011 /
 
Ha sikerül valamivel tartósan letakarni, akkor ok.
A ragasztószalag elég hamar leválik, pláne a savas közegben. Esetleg valami festék, ami oldószerrel még száradás után is lejön?
Én ma eloxáltam egy alu potméter gombot.
Szerintem jól sikerült, a festés már kevésbé, le is szedtem róla.
Érdekesség, hogy fél óra elteltével megjelent egy barna csík az anyagon...
Másrészről, hiába főztem ki előtte trisós vízben, a közepe picit fényesebb maradt és elox után sem homogén.
Ellenben a széle tökéletes. Egyenárammal, szénrúddal csináltam egyébként.

DSC08413.JPG
    
(#) kaqkk válasza Sword hozzászólására (») Júl 11, 2011 /
 
Térbeli testeknél ,mondjuk nitro lakk , lemezeknél (előlap) P20 vagy DRY fólia lehet a megoldás
Következő: »»   2 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem