Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Rádiós adó-vevő modulok
Lapozás: OK   34 / 52
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 24, 2015 /
 
Sziasztok
Kipróbáltam a kis RF modul párost, 5 cm antennákkal. Így is simán megy 30 méter fölött. Tovább nem mentem, mert nagy volt a forgalom az úton, más irányból nem láttam a ledet.
Távirányítós kisautóhoz, tökéletes lesz, de akár etetőhajóhoz is megfelelne.
(#) Kera_Will válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 25, 2015 /
 
5cm az kb.: 1 GHz felett ad rezonanciát mint negyed hullámú sugárzó.
Ha 433MHz-es a rendszer arra 70/4 cm drótot illik tenni ~17-18 cm.
Persze mindezt akkor ha 50 ohmos a kimeneti impedancia.
Igen persze egy ilyen egyszerű adóknál ennyire nem ügyelnek a részletekre.
De azért hátha jobb a helyzet és tényleg 50 ohm fele tendál az a lezárási ellenállás .
(#) suszitibi válasza Kera_Will hozzászólására (») Ápr 25, 2015 /
 
Igen, pontosan 172mm kell hozzá, ezt tudom. Pont ezért írtam, hogy a próba 50mm antennával is milyen jó. Amúgy szerinted a fél gyufásdoboznyi kapunyitóban, hol van 17 centis antenna? Oda is illene, de hát minden nem mehet az illem szerint.
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 25, 2015 /
 
Abban is benne van, csak egy kicsit másképp. Egy antennának van mechanikai, és elektromos hossza is. A kettő között a rövidülési tényező teremt kapcsolatot. A rövidülési tényező leginkább a hullámvezető, jelen esetben az antenna környezetének dielektromos állandójától függ, ahogy a hang terjedési sebessége más, és más levegőben, vízben, vagy más közegben. Ezen alapszik a strip line tecnika, ahol egy nagy dielektromos tényezőjű anyagra (nyák lemez) sokkal rövidebb vezetősáv az antenna, mint ahogy a levegő környezetében lenne. Azt az adó körüli nyákon láthatod, kb 3 - 4 cm hosszban, és hajtogatva.
A hozzászólás módosítva: Ápr 25, 2015
(#) suszitibi válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 26, 2015 /
 
Az én kapunyitó adómon, nem sokat hajtogattak, de a vevőnél is alig volt több az antenna 10 centinél. Amint megcsináltam hozzá a rendes méretű antennát, kétszerese lett a távolság, pedig még az adón is lehetne tuningolni. Persze ki figyel oda egy ilyen szerkezetnél, hogyan áll épp, hol van benne az antenna? Lényeg, hogy illesztett antennákkal ezek a kis modulok, elég távolra tudnak működni. Akár kapucsengőnek, vagy RC modellnek tökéletes választás.
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 26, 2015 /
 
Sziasztok
A kis autó adója és vevője, már működik. Holnap veszek reléket, amikkel a hajtás H hídját csinálom, mert sokkal egyszerűbb, mint tranyókkal, fetekkel kísérletezni.
A kormánymotorhoz rendeltem L293D meghajtót. Most viszont gondolkodom, hogy megoldanám rendes szervóval. Így egy csatornát spórolnék a HT12 pároson. A kérdés, hogy a HT12 páros, alkalmas-e a szervó jelének átvitelére. Ez 20ms ismétlődő jel, amiből 1-2ms közötti kitöltés magas, a többi alacsony. Az 1-2ms határozza meg az irányt. Így fokozat nélkül, akár álló helyzetben is lehetne kormányozni.
(#) Kera_Will válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 26, 2015 /
 
Meg sokkal könnyebben égnek is majd be a relék ...
Nem véletlen az a 4 tranzisztor a H hídban.
Ezen kívül meg plusz felesleges energia fogyasztó elem a tekercs ellenállása.
A hozzászólás módosítva: Ápr 26, 2015
(#) suszitibi válasza Kera_Will hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
Köszönöm, de nem ebben kérem a segítséget. Amúgy megnézem, mikor ég be a 10A-es relé, az 500mA felvételnél. A 4 tranzisztor meg tökéletesen váltja a ledeket, a motor meg nem is mozdul.
Az L293D-t pedig nem szeretném megsütni az induló árammal.
A tekercsek ellenállása sem nagyobb veszteség, mint a tranzisztorokon eső fesz.
(#) JZoli válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
Ebben a tranzisztor-relé dologban igazad lehet, de a sebességszabályzást relével, nem lehet megoldani, vagy megy a motor vagy nem az autóban, elég nehéz lesz irányítani! A tranzisztoros megoldás azért mindenképpen jobb megoldás mert ezt a gondot is megoldja. Ha a LED-ekkel működik a motorral nem, akkor ott valami nem jól volt megépítve, ennek kellene utánanézni. Szerintem a neten némi keresés után több megoldást is találni erre a vezérlésre.
(#) bbalazs_ válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
Valoszinuleg a tranyo bazisarama nem eleg. Ledet meg elviszi, motor nagyobb aramat mar nem.
Mi lenne, ha FET-eket hasznalnal tranyo helyett? Azoknak a rele tekercsevel osszemerheto ellenallasa van.
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
Nem kell erőltetni a FET -eket, azoknak is megvannak a hátrányai, tökéletesen megfelelnek a tranzisztorok is. Százával lehet látni játékautókban a kéthidas megoldást tranzisztorokkal, az egyik nagyobb teljesítményű a hajtómotornak, a másik kisebb teljesítményű a kormány motornak (szervónak).
A HT12 páros nem alkalmas a szervó jelének átvitelére, ha alaposabban megnézed az adatlapját, nincs olyan lehetőség, hogy a szervó jelét bekössed. Az egy másmilyen vezérlési forma. Az enkóder dekóder párosok csak 4, vagy 5 állapotot tudnak átvinni, ezekkel oldhatod meg a játék igencsak "durva" vezérlését. Ha ennél finomabb vezérlést szeretnél, akkor mikrovezérlős kapcsolatot kell használnod, és akkor határ a csillagos ég.
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 27, 2015 / 1
 
Köszönöm mindhárom hozzászólást, valamiért itt nem cinikusságot, hanem segítséget éreztem.
A kisautó valamikor egy fix sebességű, rugós középállásos elektronika nélküli szervós volt. A sebesség szabályozást nem is szeretném bonyolítani, mivel mechanikusan van egy váltó a hajtásban a terep, vagy gyors menethez. Ezért gondoltam a reléket, ez a legegyszerűbb, legolcsóbb.
Emellett még így is meg tudom oldani elektronikusan a két fokozatot, ha marad még egy csatornám.
A gyári szervó mechanikus ütközős, ha megáll, a motor erőlködik tovább, amíg kapja a feszt.
A szervó vezérlést úgy gondoltam, hogy akár arduinoval, akár 555 ic-vel megépítem a vezérlést. A signal vezetéket kötném a HT12E egyik csatornájára, a HT12D hozzávaló kimenetét pedig a szervó elektronikára. Így egy csatornán lenne a kormányzás, egy az előre, egy a hátramenet. Maradna egy tartalék csatorna, ami lehetne a kisebb fokozat, pl DC DC konverterrel lejjebb venni a feszt, vagy egyszerűen egy méretesebb ellenállással.
A tranyós H hidat BC137-138 párossal építettem, az internetről való rajz alapján. A bázisellenállások 1k. 12 Volton próbáltam, de semmi. Két ellentétes polarítású leddel pedig tökéletes.
Rendeltem sg90 szervókat, mert majd hajót is szeretnék. Ha nem lesz jó, akkor kiveszem az elektronikáját és kapja a motor közvetlen a szuflát.
Egyébként ezzel a megoldással amit írtam, nem lehwtséges a szervó mozgatása? A HT párosra gondolok. Esetleg két adó és vevő? Egyiken menne a szervó, másikon az előre hátra stb...?
Csak mert párszáz forintos dolog, most is van két pár adó vevőm. Antenna is elférne.
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
A HT páros, ahogy a többié is, be, és kimenetei kétállapotúak, ki vagy bekapcsolt állapottal, lehetőség van a pillanatnyi, és a tartós kapcsolásra is, típusonként. Nem tudom, de nem hiszem, hogy lehet, (az adatlapon erre utalás sincsen) mi történik, ha erre a bemenetre kapcsolójelet kötünk. Ki kell próbálni, de nem hiszem, hogy bírná a gyors ki be kapcsolgatást, nem arra készült.
(#) suszitibi válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 27, 2015 /
 
Igen, én is ettől tartok, főleg az ilyen gyors ki be kapcsolgatást. De nem gond, mert úgy is megrendeltem a H hidat, max marad a jelenlegi szervó.
Van viszont gond rendesen. Kipróbáltam, hogyan hajtja meg a HT12D a relét. 12 Voltosat vettem, gondoltam ne erőlködjön a stab IC. Érdekes dolog, leddel is teszteltem, ha a 12 Voltos ágra kötöm a fogyasztót tranzisztoron keresztül, akkor is világít, vagy behúz, ha alacsony szinten van a dekóder kimenete. Úgy tudtam megoldani, hogy az első tranzisztor az 5 Voltos ágon, meghajt egy másikat, ami a 12 Voltos ágon van. Így a led és relé is tökéletesen vezérelhető.
Most jön az újabb rejtély. Ha a meghajtó motort is rákötöm, akkor a relé elkezd szaggatni, ki be kapcsol és szakaszosan megy az autó. Tettem puffert a tápra és a motorra is, de alig változott valamit. Amint külön tápot adtam az elektronikának és a motornak, tökéletes lett.
A relék nem fogyasztanak sokat, 21mA darabonként. Egyszerre csak egy fog menni.
Melyik lenne jobb választás:
venni 5 Voltos reléket, vagy optoval leválasztva hajtani a mostaniakat. Én az utóbbira szavazok, olcsóbb lenne. Akkor a 9,6 Voltról, csak a relék és a motor menne, maradhatna a 78L05 stab is. Néztem a 4N25 50mA és 70 Voltot tud, közvetlen mehetne rá a relé.
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 28, 2015 /
 
Megpróbáltam relével és tranzisztorral a vezérlést. Az a probléma, mindegy mivel csinálom, szaggatva megy a motor.
Ha motor nélkül megy a relé, vagy tranyó, tökéletes. Amint a motor rákerül, elkezd szaggatni. Gondoltam a relé zavar be, de BD243, 244-el is ezt csinálja. A bázisellenállás változtatásával, a motor fordulata változik. Amint a motort külön tápra kötöm az elektronikától, nincs gond, pörög ezerrel.
Gondoltam kevés a 9V elem, így rátettem egy 12V 1A adapterre, aztán jött a 12V 4Ah akksi. Amúgy a 9V elem is szépen pörgeti a motort.
Kimerültek az ötleteim, úgy gondolom, ezt az optok sem oldanák meg.
Van valami elképzelése valakinek, mi lehet ez?
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ez már azonban nem a rádiós modulok témaköre, át kellene térni valamelyik RC távvezérlős topikba.
(#) suszitibi válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ez igaz, annyira belemerültem, hogy az a része már megoldódott, én meg csak írok.
Esetleg még annyi, hogy a DC DC táp, milyen hatással lehet a vevőre. Gondoltam még azzal leválasztani az adót, dekódert, esetleg reléket.
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ez is inkább a modellezéshez tartozik, mindenesetre a tápokat szét szokták választani. A rádiós rész (vezérlés) külön, alacsonyabb, esetleg stabilizált tápról jár, míg a motorok egy szabályzón keresztül kapják a teljes akkupakkról a tápot.
Még csak annyit tennék hozzá, hogy a funkciók, játékvezérlés, adatátvitel, stb. frekvenciákban is szét vannak választva. Pont a zavartatás miatt. Az adatátvitel többnyire állandóhelyű összeköttetést jelent, ezt lehet intézni a 433 MHz sávban. Nagyon nem jól jön ki a dolog, ha valakinek az adatgyűjtő, kapucsengő, garázsnyitó felhasználását zavarja az utcán, az autójával játszó gyerek, vagy nem is annyira gyerek (vagy már nemannyira gyerek). Ezekre a játékvezérlős dolgokra a 27 MHz sávban vannak frekvenciák, a komolyabb modellirányítókra a 40 MHz, és repülő modellekre a 35 MHz -es sávban vannak használható frekvenciák. Nem véletlenül.
A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2015
(#) suszitibi válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Elvileg a kódoló áramkör, megoldja a zavarás problémát. Persze ha összejön a dolog, át lehet térni más frekvenciára. Egyébként ahol használva lesz majd, senkinek nincs az említettek közül a környéken.
Már írtam a másik fórumba is.
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Láttam, de az csak egy másik topik (téma)
A kódoló áramkör csak csökkenti, de nem oldja meg a zavarás problémáját. Ha az azonos frekvenciájú távirányítóval ott billegsz a szomszéd kapuja előtt, és nem tudja a kaput nyitni, megrázó élményben lehet részed, ha rájön az okára. Az igaz, hogy a kaput nagy eséllyel nem fogod tudni kinyitni, de lehetetlenné tenni a gazdájának igen.
A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2015
(#) bbalazs_ válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ugy tudom, a 433 szabad felhasznalasu. Igy legalis teljesitmenyen belul hasznalva a szomszed kevest tehet.
(Az mas kerdes, hogy termeszetesen targyalni lehet az esetleges zavarasrol, mar csak a bekes egymas mellett eles miatt is).
(#) pucuka válasza bbalazs_ hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Nem, olyan nincs, hogy szabad felhasználású.
Egészen pontosan ún harmonizált frekvencia(sáv), ahol a vonatkozó szabványoknak, előírásoknak bizonyítottan megfelelő készüléket, (ilyenek ezek az RF modulok is) minden további kötöttség nélkül használhatsz. Csakhát az előírások tartalmazzák azt is, hogy mit, hogyan vihetsz át az adott sávban.
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ide is beteszem, egy hivatalos tájékoztató az SRD -kről. (kis hatótávolságú eszközök)
(#) bbalazs_ válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 28, 2015 /
 
Ez a puskaporszarazsagu jogi szoveg elvette az eletkedvemet is.
De annyit latok, hogy x erosseggel 10% alatti kitoltessel, y erosseggel (par dB) pedig akar 100%-ig elmehetek, csak beszed alapu adovevo nem uzemeltetheto.
Tehat a szomszed kapuvevoje mellett teljes JOGI biztonsagban iranyithatom kis hatotavolsagu modellemet.
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 28, 2015 /
 
A régebbi hozzászólásokból kiderül, hogy a vevő, mindig összeszed valamit. Tehát folyamatosan veszi a szemetet. Azt írtátok, ezért kell kódolás, egy led működtetéséhez is. Ha ez így van, akkor a gyerekem autója is szemét, mert más a kódolása, tehát nem zavarhatja a szomszéd nem létező kapunyitóját. Ezért működhet egymás mellett több modell, azonos frekvencián.
(#) pucuka válasza bbalazs_ hozzászólására (») Ápr 29, 2015 /
 
Nem tudom, miből érzed a puskapor szagot, a KRESZ -ből is érzed?
Valamit félreolvastál. Az ominózus táblázatban sem a játékvezérlőknél, sem a modellirányítóknál nem szerepel a 433 MHz. A távirányítás pont a kapu, autó ajtó, riasztó, stb. -re vonatkozik. Sajnos pontosan kell olvasni, azt, és csak azt kell érteni, ami oda van írva, nem többet, és nem kevesebbet. A jogi szabályozás célja, hogy a lehető legtöbben használhassák rádiós eszközeiket egymás lehetőleg legkisebb zavarásaval.
suszitibinek is:
A kresz szabályai üres úton is érvényesek, a rádiós eszközöknél sincs olyan szabály, hogy ha más nem használja, te használhatod. Az okfejtésed is hibás, két modell azonos frekvencián azért működhet, mert az adók, és a vevők nagyjából azonos helyen vannak. Ha egy vevő közvetlen közelében azonos frekvencián adó működik, a vevő igen nagy zavarást szenved, esetleg le is blokkol. Ezért nem lehet eltérő alkalmazásokat ugyaqnabban a sávban használni.
A vevő igen, mindíg vesz valamit, ha mást nem zajt biztosan. (a vezetékes összeköttetéseknél ilyen azért nem nagyon van, a zaj, és zavar viszonyok kézben terthatók, a vezetéknélkülieknél a vevők mindíg teljes érzékenységgel működnek, ezért a zajviszonyok nem kézben tarthatók, viszont számolhatók. A rádiós vevők elég buta jószágok, az információt a zajból nem ők válogatják ki, hanem a következő fokozatban a dekódoló áramkörök. A zajból is hasonló jelet produkálnak, mint a valódi információból, csak épp a reendszertelenségük miatt értelmezhetetlent.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
(#) nedudgi válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 29, 2015 /
 
Adatátvitel esetén, ha zavar van, a protokoll meg tudja ismételtetni a jelet, nem dől össze a világ, legfeljebb morogsz magadban.
Egy kapunyitó esetén xxx próbálkozás után átmehet a jel, bosszantó, de belefér.
Egy folyamatszabályzás esetén, ha nincs értelmes jel, a vezérelt eszköznek el kell döntenie, hogy mit csináljon: álljon le, vagy folytassa egy következő hibátlan parancsig. Ha zavar van, ilyenkor rossz esetben addig működhet, amíg el nem fogy az üzemanyag.
Zavar okozhatja a szaggatást is.
(#) suszitibi hozzászólása Ápr 29, 2015 /
 
Most frekvenciától függetlenül, ha van két x frekvenciájú egyforma adó vevő modulom és a HT párosnak más címet állítok be, akkor nem fognak működni egymás mellett?
A szaggatás más téma, de lehet, hogy mégsem. Már próbáltam külön tápot, de az is csak épp javított, csak közvetlen közel volt jó.
A relével bármit csináltam, nem lett jó a helyzet. Érdekes, leddel az is jó volt.
Most egy dc dc konverterről megy minden, még a motor is, amit egy BD243 kapcsol. A bázis ellenállása 100R. Ha kihagyom, akkor szaggat, ha nagyobbra cserélem, lassan gyorsul a járgány. Pedig nyomatékos motorja van, 9,6 volton, még a szőnyegen is kapar. Ja a feszültség most 5 volt.
A konverter és tranzisztor, nem melegszik, de a motor jóval többet bírna. Ha viszont szétválasztom a tápokat, kb. egy métertől távolabbról már szaggatva megy. El nem tudom képzelni, mi lehet a gond.
Kérdésem, ezt az adót tehetem nagyobb feszültségre? Az adatlap szerint semmi különös nincs benne. LM358 és tranzisztorok.
Csatolom a képet, melyik az. Ha megemelhetném az össz feszt, akkor lehet jó lenne, csak félek, hogy kinyírom a vevőt.
(#) foxi63 válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 29, 2015 /
 
Szia!
Ha van adatlapod, akkor ott le is van írva a max. feszültség is. Ezeknek a moduloknak akár 50-100m ról is üzemelniük kell, ha nincs akadály közöttük (épület stb.) Valószínűleg nincs stabilizálva a vevő
tápja és a motor megrángatja ,vagy a szénkefe olyan nagy zavart bocsájt ki,hogy kiüti a vett jelet.
Próbáld meg motor helyett egy pár Ohmos 10W-os ellenállással a motort helyettesíteni...
üdv. Foxi
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
(#) pucuka válasza suszitibi hozzászólására (») Ápr 29, 2015 /
 
Ha egymás mellett vannak az adók, és a vevők, akkor nem annyira zavarják egymást, de ha kersztben vannak, akkor nagyon.
Következő: »»   34 / 52
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem