Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hiraga erősitő
 
Témaindító: pcmaster90, idő: Máj 27, 2013
Lapozás: OK   17 / 33
(#) CIROKL válasza dk1 hozzászólására (») Máj 2, 2016 /
 
Alu csak a borda .a többi inox .az ilinox -nal szepen dolgoznak.
(#) dk1 válasza CIROKL hozzászólására (») Máj 2, 2016 /
 
Wow! Számomra itthoni eszközökkel ezt csak megközelíteni is lehetetlen. Ez semmit nem vol le az értékéből, sőt.
(#) CIROKL válasza dk1 hozzászólására (») Máj 2, 2016 /
 
Igen otthon az inox-ot nagyon nehez sott majdnem lehetetlen lenne igy megmunkalni .
Vannak cegeg ahol szepen leserrel kivagjak meretre furatoljak meg miegymas /Csak kell hozza kicsi kapcsolat hogy elkeszuljon ./
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2016
(#) gordonfreemN válasza dk1 hozzászólására (») Máj 2, 2016 /
 
Nagy koszi az elismero szavakat es jol gondoltad, a doboz elemek mind mind alu nem savallo.
(#) gordonfreemN válasza CIROKL hozzászólására (») Máj 2, 2016 /
 
Nem, nem inox. Nem is ertem honnan ez a meggyozodes. Ilinoxnak a kozeleben sem jartam de jo a tipp
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2016
(#) gordonfreemN válasza gordonfreemN hozzászólására (») Máj 3, 2016 / 1
 
Reloop fórumtársnak pedig köszönöm a sok sok önzetlen segitséget amit nyújtott nem csak a hiragánál hanem úgy általában.
(#) zimi1991 válasza gordonfreemN hozzászólására (») Máj 8, 2016 / 1
 
Először is azta rohadt de jól megcsináltad!
Minden elismerésem a tiéd!
A többiekhez lenne egy olyan kérdésem, hogy meg lehet vajon csinálni a 20 wattos verziót 2sk135 fetekkel?
(#) szepazelet hozzászólása Jún 17, 2016 /
 
Sziasztok!

Megépítettem a HE-s cikk leírása alapján a 8W-os Hiraga végfokát. A cikk leírása szerint próbáltam beállítani a nyugalmi áramot, de egyszerűen hiába tekergetem a potit, egy 1mA-t se hajlandó felvenni (mindkét végállásba kitekertem)...A tápágakat egyelőre labortápokkal hajtom +/- 12V-tal, így az áramokat is könnyen le tudnám olvasni a kijelzőkről.
Próbáltam rövidre zárt és nyitott bemenettel, a hangszóró helyén egy darab drót lezárással és anélkül.
Az a gyanúm, hogy valamelyik tranzisztort rosszul helyeztem el. Mellékelem a megvalósított panel fényképét, hátha valaki kiszúrja rajta a hibát, de én is gőzerővel keresem.
Bármilyen építő ötletet elfogadok a teszteléssel kapcsolatban!
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 17, 2016 /
 
Szia! Nem tudom milyen tranzisztort ültettél T3, T4-nek, ha BC sorozatút, akkor a FET drain-re a kollektort kötötted az emitter helyett.
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 17, 2016 /
 
Szia reloop!
Igen, BC sorozatot használtam, nevezetesen:
T3 - BC546
T4 - BC556
A fórumon olvasgatva most nem világos, hogy akkor T5 és T6 helyére mi megy?Nálam most:
T5 - BC556
T6 - BC546
A lábak csavargatására (helyes lábkiosztásra) T5 és T6 esetén nagyon figyeltem.
Elég béna voltam, hogy vakon bíztam a nyáktervben, és nem gondolkodtam. Ha megnézed, akkor az 1000µF-os elko kondik a tápágakban fordítva vannak a beültetési rajz szerint (vagy én vagyok hülye, de szerintem csak szűrésnek vannak ott)...Sikeresen el is füstöltem egy kondit.
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 18, 2016 /
 
Jó lesz így, már csak a T3, T4-et kell 180°-kal elforgatnod - Bővebben: Link
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 18, 2016 /
 
Megforgattam, de továbbra sem vesz fel áramot. Komolyan kezd bosszantani a dolog. Nincs valami mérési javaslatod, amivel ki lehetne szűrni a hibát? Felcímkéztem a panelt, hátha az segít a hibakeresésben.

Valamint az is érdekelne, hogy a Hiraga kapcsolásában a 100Ohm-os poti hogyan képes a tarnzisztorok nyugalmi áramát változtatni (nem értem teljesen a kapcsolást, ezért kérdezem).
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 18, 2016 /
 
Végezetül cseréld keresztbe a végtranzisztorokat, az NPN megy a pozitív tápoldalra Bővebben: Link
(#) gordonfreemN válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 19, 2016 / 1
 
A 100ohm-os potméter nem a nyugalmi áramot állitja. Ha ez a cikkben van igy, akkor ott hibás a leirás. ez a potméter a szimetriát állitja, azaz a kimeneti Voffset-et. Ezzel állitsd be úgy (1 óra elteltével), hogy a nullát közelitse az érték a hangszóró kimenetén mért mV méréshatár állásban a műszered (+/- 100mV-ig egyébként elfogadható az érték).
A másik két potméter (amelyik az 1k ellenállás helyén van és a 2sc1775/2sa872 kollektorára megy) felel a nyugalmi áramért. Ezeket is minimum 1óra elteltével állitsd be közel egyformára a két oldalt, de figyelj mert a kimeneti offset-et is eltolod velük. Nyugalmi áram 0,4-0,8A (extrém esetben 1A) között legyen, Jean Hiraga ezt 0,5-0,6A-ben határozta meg, igaz az ő értéke az eredeti tranzisztorok karakterisztikáira vonatkozik.
(#) szepazelet válasza gordonfreemN hozzászólására (») Jún 20, 2016 /
 
Köszönöm a választ!
Hála neked és reloop kollégának sikerült szóra bírnom a végfokot. Mivel még mindig kapcsolóüzemű tápról megy, ezért a hangzására nem akarok semmit mondani, majd ha készen lesz hozzá a táp.
A leírásod alapján sikerült a kimeneti zavaró dc offsetet eltűnetni.
Jelenleg egyetlen dolog hibádzik, mégpedig az indokolatlan asszimetria a tápágakban. Valószínűleg ezt még meg tudom oldani. Ha tökéletesen működik a végfok, akkor teszek fel majd pár képet is (hátha másnak segít).
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 20, 2016 /
 
Mihelyst nulla közeli a kimeneti egyenfeszültség, meg kell szűnni az aszimmetrikus tápáramfelvételnek. Ez sajnos csak mindhárom poti értékének hosszas finomítgatásával érhető el, mert egymással kölcsönhatásban vannak.
Először a 100Ω trimmer pontos középállásánál keresd meg a másik kettővel a tápágankénti (javaslatom szerint 400mA-es) áramot, majd ez után hangold nullára a kimeneti egyenfeszültséget.
(#) CIROKL válasza reloop hozzászólására (») Jún 20, 2016 / 1
 
Hàrom müszer hasznàlatàval pillanatok alatt be àllitható .
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Sajnos mégsem tudom beállítani a nyugalmi áramot, így ismét segítséget kérek. Már a kapcsolóüzemű táplálásnál gyanús volt, hogy csak áramkorláttal működik a végfok. A két táppal nyilván tetszés szerint tudtam beállítani a nyugalmi áramot, de a végfok többet kért. Ami viszont igazán zavaró, hogy hiába állítottam a nyugalmi áramot szabályozó potmétert két végállás között, nem változtatott semmit a nyugalmi áramon. Lehet, hogy még mindig valami rosszul van a végfokon bekötve...
Egy 12V-os trafóról is tápláltam a végfokot (kipróbáltam, hátha ott mást produkál) a következő konfigurációban: trafó, greatz-híd, CRC tag (R-re több értéket is próbáltam: 2.5, 3.3, 5 Ohm). Mindegyik esetben az volt a helyzet, 1A-nél több van a tápágakban és a két nyugalmi áramért felelős poti semmit se csinál. Nem tudom, vajon rá szabad kötni R tag nélkül a pufferelt tápot a végfokra? Terheletlenül +/-17V-ot ad ki, és lehet hogy terhelve is több, mint +/-12V lesz a tápágakon...
(#) gordonfreemN válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
R tagot hagyhatod semmi különbsèg nem lesz. Valamit szerintem a tranzisztorok lábkiosztásánál elnézhettél. Milyen kapcsolóüzemű táppal próbáltad és hogyan csináltál +\-12V-ot?
(#) szepazelet válasza gordonfreemN hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Egész komoly Delta táppal és egy kevésbé komoly Blanko táppal oldottam meg a táplálást. Mindkettő 30V/5A-t tud. Beállítva mindkettőn 12V-os feszültség limitet, és megfelelő polaritással bekötve őket elvileg +/-12V-ot tettem a tápágakra. Ahogy már korábban is írtam, az áramkorláttal kellett játszani, hogy értelmes 0,5-1A-es tartományban maradjon a két ág. Azonban ez sosem szimmetrikusan történt, hanem az egyik ág beterhelte a tápot úgy, hogy 2V-ra leesett a feszültsége, a másiknál 10V körüli volt a feszültség. Az áramok megegyeztek végig, de ez valószínűleg a tápok sorba kapcsolása miatt van.
(#) szepazelet válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Nem válaszoltam teljesen a kérdésedre:
Idézet:
„...hogyan csináltál +\-12V-ot?”

A közös pont a GND a panelen, a pozitív oldali tápnál ez lett a negatív pólus, a negatív oldali tápnál pedig a pozitív pólus (vagyis a két táp szimmetrikusan sorba van kötve). +12V-os ágra került a pozitív oldali táp pozitív pólusa, a -12V-os ágra került a negatív oldali táp negatív pólusa.
(#) gordonfreemN válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Azt hiszem így nem szerencsés összekötni két tápegységet (lebeg) de talán egy teszt erejéig elmegy. 12V-on 12A-t tud a tápod ha jól számolom. Ha ez leesik 12V-ról 2-re az elég nagy baj.
Javaslatom, ne csak a lábkiosztásokat hanem az ellenállásokat is ellenőrizd le ujra. Az eredeti tervet vedd alapul ellenőrzéskor.
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2016
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 21, 2016 / 1
 
Az erősítő szimmetrikus lévén, nézzük a pozitív tápoldalt és mivel a nyugalmi áram beállítása a cél, haladjunk a kimenettől visszafelé.
A T7 áramát szeretnénk 400mA-re állítani. Ennek bekövetkezésekor az R11 1Ω-os ellenálláson 400mV a feszültségesés, mivel sorba vannak kötve.
T5 bázis-emitter munkaponti feszültségkülönbözetét becsüljük meg 600mV-ra, így kereken 1V-tal kell negatívabb legyen T5 bázis a pozitív táptól. Ezzel a feszültségmeghatározási módszerrel függetlenítettük magunkat a tápfeszültség éppen aktuális értékétől.
Ez az 1V kell essen az R3 ellenálláson, mely jelen verziónál egy potenciométer.
Hiragának olyan FET lehetett a kezében amikor ezt a rajzot készítette, melyen 1-2mA drain áram alakult ki attól a gate feszültségtől mely a 100Ω poti felén esett ugyan ezen áramtól. A T3 hatásával most nem számolunk, mert az a földelt bázisú tranzisztor szinte egyenesen közvetíti az emitter áramát a kollektor felé, a bétáad résznyi bázisáramát elhanyagolhatjuk. Feltételezve a 100Ω poti középállását, az 50Ω-os részen az 1-2mA-től 50-100mV esik, azaz ennyivel lesz negatívabb T1 gate a source-nél.
No ilyen FET nem hullik az égből kénytelen vagyunk az R3 értékének változtatásával létrehozni azt a munkaponti szituációt, melynél a T1 drain áram 1V-ot ejt az R3-on.
Akár elébe is mehetnék a problémának ha a mellékelt áramgenerátor kapcsolásba ültetnénk a FET-ünket. Az A-B pontokra 6V feszültséget kapcsolunk és RV1-et 50Ω-ra állítjuk, a tápágban pedig megmérjük az áramerősséget. Ezen árammal elosztva az előbb levezett 1V-ot megkapjuk azt az ellenállásértéket melyre az R3-at be kell állítanunk.
Itt meg is állnék, hogy érdeklődjem érhető-e a gondolatmenet?
(#) gordonfreemN válasza reloop hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Lényeges, hogy az R3 100R potmétert változtassuk vagy az 1k ellenállások módosítása is helyes?
(#) reloop válasza gordonfreemN hozzászólására (») Jún 21, 2016 /
 
Olyan nagy szórást jelölnek a jFET adatlapok, hogy valószínűleg mindkét ponton be kell avatkozni. A cél valójában annak elérése, hogy az N és a P FET is hasonló mértékben változtassa a drain áramát azonos Ugs változásra. Mindeközben az R3 (R4) és a hozzájuk tartozó P1 szakasz képezte visszacsatolásban is tartani kéne a szimmetriát.
(#) gordonfreemN válasza reloop hozzászólására (») Jún 22, 2016 /
 
Azt hiszem kicsit elkeveredtünk. Vagyis én... az R3 potméter megkavart és azt gondoltam P1 változtatásáról ejtettél szót, de igazából a kérdésemnek a lényege úgyis az, hogy helyes e az elgondolásom és vagy P1-et vagy R3 R4-et vagy mindkettőt lehet módositani.
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2016
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 22, 2016 /
 
Eddig érthető a gondolatmeneted. Igazán nagyra becsülöm, hogy ilyen részletesen leírtad, így sok minden világos lett (szerintem másoknak is). A módszered alapján ki tudom mérni a fetekhez tartozó, kívánt nyugalmi áramot biztosító ellenállásértékeket. Holnap újra nekiesek ezzel a módszerrel felvértezve a végfoknak.
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 23, 2016 /
 
Elkészítettem az általad linkelt áramkört, és 2 mA-t mértem a tápágban, vagyis 500 Ohmos ellenállásra van szükség a 400mA-es nyugalmi áramokhoz.
Ehhez mérten beállítottam a potmétert a meghatározott értékűre. Láss csodát, tényleg az 400mA körüli lett az áram. Nem is nagyon tért el a pozitív és negatív ágak árama. A potméterekkel könnyen lehetett állítani a nyugalmi áramot,köszönhetően annak, hogy a végfok tranzisztorokon kívül az összes tranyót kicseréltem.
Viszont még mindig nem teljesen jó minden, ugyanis a kimeneti offset 400 mA mellett 10 V körüli és ami elszomorító, hogy a 100 Ohmks potival sem lehet ezen nagy mértékben változtatni (max 1V). Kipróbáltam a nyugalmi áram változtatását is, és azzal viszont majdnem 0 offsetet el lehet érni, de csak 0,9A-es nyugalmi árammal. Szóval ismét kicsot tanácstalan vagyok, de már nem sok kell, hogy tökéletes legyen a végfok...
(#) reloop válasza szepazelet hozzászólására (») Jún 24, 2016 /
 
Nézd meg hogyan reagál a kimeneti egyenfeszültség arra, ha csak az egyik tápoldalon állítod a nyugalmi áramot!
(#) szepazelet válasza reloop hozzászólására (») Jún 24, 2016 /
 
Megnéztem, és sikerült lokalizálni a problémát. Az egyik poti állíthatatlanná vált. Hiába tekergettem, mindig 1k volt az ellenállása. Mivel a nyugalmi áramokban ezért elég nagy különbség volt mindaddig, amíg mindkét oldalon nem 1k az ellenállás, ezért ez egy elég nagy kimeneti dc offsetként jelentkezett. Miután kicseréltem a rossz potit, azonnal állíthatóvá vált minden. Azonnal be is állítottam 450 mA-es áramot mindkét tápágon, és a középső potival gyakorlatilag 0mV-ra redukáltam a dc offset, amennyiben a T5 és T6-os tranyók hőmérséklete azonos (ezért kell majd valahogy rögzítenem őket a hűtőbordára, még akkor is, ha kicsit fűtve lesznek...).
Köszönet nektek, kedves fórumtársak! Nélkületek nem ment volna.

Most végre már nekiállhatok a táplálásnak és a dobozolásnak. Ti mekkora kondibankot használtok tápágakként? Van jó pár 15000µF-os ELNA kondenzátorom a feladatra. Egy hozzáértő kollégám azt is mondta, hogy a nagy kondik mellett szokás sok kicsi kondival is kondenzátorbankot kiegészíteni, mivel azok sokkal gyorsabbak a nagyobb társaiknál (gondolom az RC időállandójuk kisebb).
Következő: »»   17 / 33
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem