Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autóelektronika
 
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   227 / 335
(#) Timkov válasza proli007 hozzászólására (») Jan 5, 2017 /
 
Szép jó estét! Hálás köszönetem! Vasárnap meg is építem.
(#) Zoltano1 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 5, 2017 /
 
Jó estét! Megépítettem de valahol hibázhattam mert nem működik. Egy próba panera forrasztottam.
(#) proli007 válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 5, 2017 /
 
Így elég nehezen látom, mi is van összekötve kivel. De talán mérni kellene, abból talán látható mi a helyzet. A próbánál 13,5V-nál magasabb tápot kell adni, és a TOMP pontot a GND-re kötni.
A tranyók remélhetőleg PNP típusok.. Ha a Q2 kollektor-emitterét (két szélső lába) összekötöd ideiglenesen, akkor feszültség növekedésre meg kell húzni a relének, csökkenésre pedig elejteni.
(#) hg6dab válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
TOMP helyett a helyzetjelzőre kéne kötni, mert fényszóróra váltásnál újból bekapcsolja a DRL-t.
(#) Chipmunk1960 válasza Timkov hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Ennyi fér az agyába.
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 6, 2017 / 1
 
A tranzisztorok bekötését előtte ellenőrizted méréssel? Gyártótól függően akár más lábkiosztása is lehet ugyan annak a típusnak, és ha nem a jó adatlapból nézted ki, akkor ez is egy hibalehetőség.
(#) proli007 válasza hg6dab hozzászólására (») Jan 6, 2017 / 1
 
Igazságod van! Akkor ezért volt az eredeti rajzon a helyzetjelző megnevezés.
De ha igaz, valahol jeleztem, hogy különösebben nem gondoltam át a dolgot, csak az áramkör módosításban próbálok segíteni.. (Én csak "kifelé" építek dolgokat az autómból, "befelé" sosem.. )
(#) Zoltano1 hozzászólása Jan 7, 2017 /
 
Üdv. Megmértem! De még nem ültettem be. Ez így rendben van ügye?
(#) hg6dab válasza proli007 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
OK. A figyelmeztetés elsősorban a felhasználóknak szólt.
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 1
 
A tranzisztor lehet jó, csak ha azt a típust méred ami az adatlapon van, akkor a műszeredbe fordítva dugtad be a két mérőzsinórt. (Ez a tranzisztor diódás helyettesítő képe: Bővebben: Link. Bal oldali NPN, jobb oldali PNP. Dióda és ellenállásmérő állásban a műszer "COM" pontja a negatív sarok.) Van a műszereden tranzisztor vizsgáló is, azzal is meg kellene nézned. Kitakarja a kezed, de valószínűleg Hfe feliratú állása is van a forgókapcsolónak. Oda állva, a PNP foglalatba rakva a tranzisztort jó nagy számot kapsz a kijelzőn, ha minden lábat a megfelelő helyre raktál. Ebből tudni fogod, melyik lába melyik kivezetése a tranzisztornak.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2017
(#) Zoltano1 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Üdvözlöm! Végeztem méréseket! 14v adtam neki és a Q2 tranyó két szélső lábát összekötöttem és a relé kattant. A probléma ,hogy 14v adok a 12v ami az aksira megy és a TOMP mértem 13,72v a DRL szálon 0v . A TOMP a GND-re kötöm a relé kattan.
(#) Zoltano1 válasza rascal hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Köszönöm szépen a segétséget! Sikerült tesztelnem
(#) proli007 válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
"A probléma" Nem tudom mi a probléma,szerintem jól működik.
- Ha a TOMP a GND-n van, akkor a tápfeszt változtatva, 13,5V felett meg kell hogy húzzon a relé. Ha csökken a tápfesz 13V alá, el kell ejtsen a relé.
- Ha a TOMP bement a tápfeszültségen van, akkor hiába van a tápfesz 12..14,5V között, nem húzhat meg a relé.
- Hogy szakadt TOMP bemenet mellet mit mérsz, az lényegtelen. De működés szempontjából ugyan az a helyzet, mint amikor tápon van.
(#) Zoltano1 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Igen ha csökkentem a feszültséget akkor ejt a relé. Elnézést ,hogy értetlenkedem de a DRL ágon 0 V van. Ott elméletileg ha 13.5v felett kap (beindítom az autót) akkor a DRL szálban kéne lenni 12v nak ami működteti a nappali menetfényt és ha felkapcsolom a helyzetjelzőt akkor a DRL 0 V lekapcsolja a nappali menetfényt. Kérem nézze el tudatlanságom
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 8, 2017 / 1
 
A TOMP bemenet a kocsiban vagy az izzónak arra a sarkára megy ami a pozitív feszültséget kapja, vagy az izzót kapcsoló relé tekercsének arra a kivezetésére, ami szintén a pozitív feszültséget kapja. Mind a két esetben felteszem, hogy a pozitív sarok van kapcsolva és a negatív sarok pedig le van kötve a testre. Ekkor, ha a világítás be van kapcsolva, akkor a kapcsolón, vagy a relén keresztül a TOMP bemenet a tápra kerül (pozitív feszültség), ha le van kapcsolva az izzón, vagy a relé tekercsén a testre (0V). Köztes állapot, szakadás nincs. Ezt figyelembe vetted a teszteléskor? Ha még bizonytalan vagy a működését illetően, akkor javaslom egy táblázat elkészítését, amiben vannak a bemenet oszlopai (táp feszültségei, TOMP állapotai és a kimenet DRL feszültségei) ebből jobban átlátható melyik variáció mit csinál. Nem véletlenül tegeződünk, és tegezünk le téged is. Több tízezer felhasználó van itt, és senki sem akar emiatt külön nyilvántartást vezetni. Reméljük csatlakozol a klubhoz!
(#) proli007 válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 8, 2017 / 1
 
Ha meghúz a relé (a tekercs végein 12..13V van), akkor a DRL ponton is meg kell jelennie az aksi feszültségének. Ha nem így van, akkor valami gond van a relével. A többi úgy van ahogy írod.
A TOMP bemenet a helyzetjelző lámpán keresztül kap GND-t, ha az nincs felkapcsolva. HA pedig fel van kapcsolva, akkor aksi feszültséget kap ez a pont.
(#) Zoltano1 hozzászólása Jan 8, 2017 /
 
Megint neki ugrottam! 12 v ágra pozitív a GDN re a negatív és a TOMP száli is a negatívra kötöttem a relé 12,8v kattan de a DRL szál az 0v. Viszont a relén a másik két lábát összekötöm akkor ott ugyan akkora a feszültség mint a bemenetnél. Lehet ,hogy egy lábbal feljebb kell forrasztani a DRLt? Hogy fogja lekapcsolni a DRLt ha a TOMP az negatív sarkon van? Mellékelek képet is
(#) Zoltano1 hozzászólása Jan 8, 2017 /
 
A mellékelt kép...
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 8, 2017 / 1
 
A sárga vezetéket, amin a nyíl szára rajta van kösd arra kettőre, amelyikre nyíl mutat. A másik fényképen látszik a relé bekötése, és amelyik két(-két) érintkezőt összekapcsoltad, úgy sohasem fog zárni.
(#) Zoltano1 válasza rascal hozzászólására (») Jan 9, 2017 /
 
Átforrasztottam! A TOMP szálat a GND re kötöttem és a másik végére forrasztottam egy szálat ami a helyzetjelőre fogy menni! Kipróbálta és így működik, növelem a feszültséget a relé behúz és a DRL világít. A helyzetjelző szál kap 12v és a relé kattan a DRK kikapcsol
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 9, 2017 /
 
Proli007 által rajzolt kapcsolási rajzon kellene bejelölnöd, hogy hova mit kötöttél/kötnél, mert a próbanyákból nehéz kibogozni a kapcsolási rajzot. Élesben a TOMP szál megy a helyzetjelzőre, mert ez az áramkör onnan tudja, hogy a helyzetjelző be van-e kapcsolva, vagy sem. (Ugye a helyzetjelző alatt a tompítottat érted te is? Csak hogy ugyan arról beszéljünk.) Tesztelésnél kellett csak a TOMP-ot GND-re, vagy az akku/tápegység pozitív sarkára kötni, hogy utánozzuk helyzetjelző ki- vagy bekapcsolt állapotát (még a műhelyasztalon). A képen megjelölt 10K-s ellenállás mind a két végére biztos nem kell odavezetni kívülről vezetékeket. Ne siesd el a bekötést, mert ha rossz helyre kötöd a GND-t, vagy a helyzetjelzőt, akkor a tranzisztorok elszállnak. Esetleg a kocsinak csinálsz zárlatot.
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2017
(#) Zoltano1 hozzászólása Jan 9, 2017 /
 
Mellékelem a rajzot. Tesztelésnél miután átkötöttem a DRL szálat a TOMP (helyzetjelző) szálat a GNDre csak akkor volt a DRL szálban feszültség ha nem kötöttem sehova akkor a relé nem húzott be. Nem szándékoztam bekötni csak ha már teljesen letisztáztuk
(#) proli007 válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 9, 2017 / 1
 
Hello! Az általad bejelölt ""ez lett a helyzetjelző" pontot nem szabad oda kötni (sem a GND-re), mert ha elég bázisárama lett volna a Q1-nek, már mind két tranyó tönkrement volna. Tehát a helyzetjelzőnek mindenképpen a TOMP pontra kel menni, Mert az Q2 bázisáramát, az R4 korlátozza.
Ha a próba alatt a TOMP pontot a GND-re kötöd és úgy húz a relé, valamint ha a TOMP a levegőben lóg és akkor elejt, akkor a kapcsolás jól működik.
A relé bekötését én rontottam el a nyákon, mert nem vettem figyelembe, hogy a Te reléd kontaktus bekötése más, mint az OMRON-é..
(#) Zoltano1 hozzászólása Jan 9, 2017 /
 
Visszatettem mindent az eredetibe kivéve a relét! Bekötöttem a kocsiba és működik! Köszönöm szépen a türelmeteket és hálás köszönetem a segítségekért!
(#) rascal válasza Zoltano1 hozzászólására (») Jan 9, 2017 / 1
 
Szívesen!
(#) Timkov válasza proli007 hozzászólására (») Jan 10, 2017 /
 
Helló! Megépített és működik is. Nem lehetne valamit állítani rajta hogy ne 12,8 v kapcsoljon be hanem 13 v felett? Ugyanis ha megyek az autóval a DRL működik. Leállítom a motort és a tovább világít a DRL viszonylag sokáig. Bekapcsolom a riaszót elalszik de utána ismét világít majd később elalszik csak kb 1perc vagy több.
(#) Timkov hozzászólása Jan 10, 2017 /
 
Meg pislogva kapcsol ki lehet hogy egy kondenzátort kéne bele tenni?
(#) proli007 válasza Timkov hozzászólására (») Jan 10, 2017 / 1
 
Ezért írtam, hogy ez a neuralgikus része. De lehet változtatni, ha pld. a zénerrel sorba kötsz még egy sima (pld. 1N4148) diódát. Mivel a zéner záróirányban, a dióda viszont nyitóirányban működik, így "szembe" kell kapcsolni Őket. Vagy is a két katód (csík) legyen az összekötött közös pont.. Ekkor kb. 600..700mV-al lesz magasabb a kapcsolási szint.
Igen, ennek az egyszerű kapcsolásnak, nincs hiszterézise. Így zajra is érzékeny lehet. A Q1 bázis-emittere közé tegyél egy 47µF-os kondit. Emitter felé a plusz kivezetéssel.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2017
(#) Timkov válasza proli007 hozzászólására (») Jan 10, 2017 /
 
Nem akarok szemtelen lenni de lenne szíves átrajzolni nekem? Persze csak ha nem gond, mert már így is nagyon sokat köszönhetek Önnek!
(#) proli007 válasza Timkov hozzászólására (») Jan 10, 2017 / 1
 
Semmi gond, lerajzoltam.. (Relét nem javítottam ki.)
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2017
Következő: »»   227 / 335
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem