Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Huye Baby 10 Wattos erősítő
Huye Baby 10 Wattos erősítő
Szerző: deklinacio, idő: Márc 18, 2020, Olvasva: 3599
Lapozás: OK   2 / 9

Úgy gondoltam, a fenti kapcsolást megérné kicsit "leporolni", modernizálni, és feljavítani, majd a barátaimnak ajánlani megépítésre. Hogy mit is jelent mind ez, azt az alábbiakban ismertetem. A legfontosabb változtatás az erősítő hangminőségének javítása érdekében az EL84-es végcsövek szupertrióda üzemmódba való kötése. Egy Push-pull (PP) erősítő végfokozata sok féle kapcsolással megvalósítható:

vegfok_uzemmodok.jpg

A szupertrióda kapcsolás lényege, hogy a végcső két helyi visszacsatolást tartalmaz. Az egyik egy hagyományos ultra lineár megoldás, mikor is a kimenő transzformátor (továbbiakban OPT= Output Transformer) egy célszerű leágazására kötik a végpentóda segéd rácsát (G2). Ez a leágazás a transzformátor primérjének 43%-nál van kiképezve. Ha a G2-őt az OPT közepére (0%), azaz az Utáp-ra kötik, akkora cső pentóda üzemmódban van, ha az anódra kötik 100%, akkor beszélünk trióda üzemmódról. A 43% egy kompromisszum a visszacsatolás hatásossága, és a kivehető teljesítmény között. A legnagyobb teljesítményt pentóda módban kapjuk meg. 

A szupertrióda másik ismérve, hogy katód visszacsatolást (cathode feedback=CFB) is tartalmaz. Ezt először a Quad cég használta a Quad II erősítőjének kapcsolásában. Lényege, hogy az OPT tartalmaz egy külön szimmetrikus tekercset a katód számára. A tekercs tekercselési iránya olyan, hogy a rajta indukálódott hangfrekvenciás feszültség kivonódik a végcső katód AC feszültségéből. Mivel a katódon, és a G1-es vezérlő rácson azonos feszültség van, ezért a végcső szempontjából olyan, mintha a rács feszültségből vonódna ki a tekercsen megjelenő feszültség. Ezt a kapcsolást a Quad cég szabadalmaztatta. Ezen ok miatt egy másik nagy erősítőgyártó vállalkozás, jelesül az ARC tovább fejlesztette ezt a megoldást. Gondolt egy zseniálisat, és a katódot rákötötte a szimmetrikusan kiképzett, a hangszórót hajtó szekunder tekercsre. Tulajdonképpen a hangszóró, a végcső katódja, és a szekunder tekercs vége AC és DC szempontból egy potenciálon van. A katód és a hangszóró a szekunder tekercs közép leágazásával csatlakozik a földre. Hogy mi  az előnye ennek? Nos az, hogy az erősítő kimeneti impedanciája lecsökken, megnövekszik az erősítő csillapítási faktora, a kialakult helyi visszacsatolás miatt csökken a torzítás. De van egy ezeknél fontosabb előny is, mégpedig az, hogy a hangszórót, mint egy szervo rendszer megfogja, fékezi. Tudjuk, hogy mikor a hangszóró működik, akkor generátorként is viselkedik, hiszen egy mágneses térben mozog a tekercse. Az általa indukált feszültség a CFB miatt még a végcsövön "belül" kivonódik a végcsövet meghajtó vezérlő feszültségből. Nagyobb teljesítményű, CFB-t tartalmazó erősítőnél ha a rákapcsolt hangfal mélynyomóját kézzel mozgatjuk, akkor érezhető az ellen erő, amit ez a kapcsolás hoz létre. Ennek a megoldásnak egy hátránya van, hogy növekszik a végcsövek meghajtási igénye.

A fenti átalakítás miatt el kellet hagyni a BIAS egységet az eredeti Baby Huey erősítőből, mert belátható az, hogy a CFB-vel együtt az nem alkalmazható. A végpentódák munkapont beállítását máshogy kell megoldani. További módosítást jelent az eredeti kapcsoláson a CCS áramkör átalakítása. Az "idejét múlt" tranzisztoros technika helyébe egy N csatornás kiürítéses FET került a pontosabb munkapont beállítás lehetőségét megoldva, ami az első fokozat, egyben a meghajtó fokozat torzítását is csökkenti. Az áramgenerátor negatív tápfeszültsége egy precíziós sönt táppal van szabályozva. 


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   2 / 9
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu