Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   16 / 99
(#) gulyi88 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Most hogy megemlítetted, az egyenlet végéről lefelejtettem az (2/3)/(1/3) -ot ami = 2.
Ezzel a gyök elől kiesik az 1/2....
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
De az A nem a vasmag tekercselési hányada lenne? Azaz ffázis esetén 2/3 a teljes vasmagnak segédfázis esetén 1/3-a. Én magára a tekercs átmérőre gondoltam sokszor a segédfázis tekercse vékonyabb huzalból készül mint a főfázisé.
(#) Szirty válasza Hsanyi79 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Helló Hsanyi79!

Idézet:
„Mi az a maradék ut pozicionálás?”


Szóval helyesen maradék távolság pozícionálás.
Az IPOS program neve: Remaining distance positioning
via fieldbus

A lényege az, hogy a hajtás kap egy start parancsot egy cél pozícióval együtt. A pozíció lényegében nem abszolút pozíció, hanem relatív távolság.
A hajtás egyik digitális bemeneten vár egy aktív jelre, miközben forog.
Amíg a jel nem érkezik meg, nem mér távolságot, forog világba (persze sebességet eközben is lehet állítani, illetve stop parancsra leáll ahol épp akkor van).
Amikor az ominózus jel megérkezik, akkor elkezdi mérni a megtett utat és annyi út után fog megállni, amennyit a célpozícó regiszterben kapott, majd ad egy position reached jelzést.

Ez akkor haszos, amikor valami olyasmihez képest kell pozícionálni, amiről nem tudjuk megmondani hogy hol van
(#) Hsanyi79 válasza Szirty hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Hello Szirty.

Köszönöm ismét a segitségedet. Ezeket a ipos programokat egyszerüen a paraméter fájllal együtt töltöm le a hajtásba?
Elnézést ha nagyon láma kérdéseket teszek el, még cska most ismerkedem a SEW hajtásokkal.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
A huzalvastagság nem szerepel az induktivitás képletében, és a huzalketesztmetszet csak a fázisáramnak szab korlátot.
Az "A" gyakorlatilag a forgórész plástfelülete, ami felett 1/3 részben a segéd, 2/3 részben meg a főfázis van.
Így a segédfázis 1/3A keresztmetszetet határol, a fő meg 2/3A keresztmetszetet (Végül "A" kiesik ezért tökmindegy hogy mennyi.)
L=N^2*mű*A/l
Itt az "A" a tekercselés belső keresztmetszete (annak a tárgynak a keresztmetszete amire a tekercs feltekeredik / tekercs oldalai által határolt felület)
L pedig a tekecselés által létrehozott mángeses erővonalak hossza (ami nindkét tekercsnél azonos így ennél komolyabban meghatározni tök fölösleges, úgyis kiesik).

Elvileg ha a segédfázis tekecs is dolgozik, akkor nől a motor teljesítménye, vaszinűleg nem tökéletes kör forgó mezővel.
Vagyis könnyen előfordulhat, hogy a tökéletes kör forgó mező csak a névelgesnél kisebb teljesítményeken hozható létre, attól függ hogy a főfázisnak névelges vagy attól kisebb feszültségen kell-e menni.

Nincs ezen mit elmélkedni, ki kell próbálni, ha jó,jó ha nem akkor lehet megint gondolkozni.
A végeredmény U1/U2 = gyök(L1/L2) ahhol bármelyik U<=230V.>
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Idézet:
„A huzalvastagság nem szerepel az induktivitás képletében”

Eléggé el nem ítélhető módon, sajnos szerepel. Jobban utána kellene nézni. Hogy bizonyos esetekben mennyire elhanyagolható, az más kérdés.
(#) gulyi88 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Nem nagyon tudom elképzelni hogy jelentős befolyása legyen a huzal átmérőnek (az induktivitásra), mint önnálló paraméter.
De ha egy példán bemutatnád, tanulhatnánk belőle.
(#) Szirty válasza Hsanyi79 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Szia Hsanyi79!

Idézet:
„Ezeket a ipos programokat egyszerüen a paraméter fájllal együtt töltöm le a hajtásba?”


Nem, ez egy külön történet. Movitools-Motion studioval lehet elkövetni.
A drive menüben van olyan, hogy "Application modules" Ha kiválasztod, akkor kapsz egy listát róluk, amiben ott van a remaining distance pos is.

Ha kiválasztod, akkor feltesz egy csomó kérdést az alkalmazással kapcsolatban, a végén pedig download. Ekkor tölti le a drive-ba a hozzá tartozó IPOS paraméterekkel együtt (amikre rákérdezett).
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Nem elképzelni kell, hanem megtanulni. Az induktivitás képletében ott az Al, amit alaktényezőnek hívunk. Ebben vannak az induktivitás (tekercs) mechanikai méretei is.
De ha megkeresed, abból is tanulhatsz.
(#) Hsanyi79 válasza Szirty hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Én MT-Managerrel szoktam a movidrive-okra rátölteni az adott paramétereket.
Ott is rákérdez hogy akarom-e az ipos paramétereket is rátölteni ..
Akkor gondolom, egyröl beszélünk, csak más szoftverröl?
(#) gulyi88 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Al mint fajlagos induktivitás általában [nH]-ben megadva.
És igen abban a mag adatai szerepelnek, nevezetesen a Al=mű0*műr*Ae/l
és L=Al*N^2
hol a mű-ket gondolom nem kell magyarázni.
Ae mint vas átlagos keresztmetszet
l mint vasban futó erővanalak átlagos hossza.
Ebben sehol sincs jelen a vezeték átmérője/keresztmetszete.
Tény hogy mechanikailag nem fér végtelen huzal fel egy adott magra, ezért fontos! de nincs közvetlen hatása az induktivitásra.

Nem megtanulni kell hanem megérteni.
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Egy kis segítség, hogy tudjál számolni, ha netán szükséged lenne rá. A képletet is megkeresheted

tekercs.xls
    
(#) gulyi88 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Szép képletek.
De sajnos a huzal átmérő itt csak másodlagos paraméter, mert az alapképletben nem szaerepel.
Mivel kézzel fogható (és fontos is) ezért úgy lett formázva a képlet, hogy ez kerüljön bele (Nem villamos képzettségű embereknek, gondolom kifejezetten hangváltókhoz).
A képlet egy adott geometria arányú tekercshez pontos. Az átmérőnek az áramsűrűség miatt alsó korlátja van, így a tekercs méretének is (mivel csak arányosan növelhető a méret).
Tehát inkább a tekercs méretére van hatással, mint az induktivitásra.
Mindezektől függetlenül vasmagos esetben nincs közvetlen hatása az induktivitásra (amíg hely van, addig csak a menetszám és a vas paraméterek számítanak)!
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Az arány elvileg minden feszültség értéken adott nem? Tehát ha a főfázis féltápfeszültségen megy mivel a frekvencia is a fele akkor ha a névleges feszültségnél mondjuk 75% jött ki akkor a féltápnak is a 75%-a kell. Az eredmények alapján amúgy a segédfázis fog a névleges feszültséghez közeli fesszel menni és a főfázis nagyjából 75%-kal. (A képlet alapján, a billenőnyomaték állandó rtéken tartása is lassan megoldódik talán, már csak a fázisszöget kell kitalálni a két tekercs között, mert nem biztos, hogy a 90° a biztos befutó különböző induktivitásoknál.)
(#) Szirty válasza Hsanyi79 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 / 1
 
Hali Hsanyi79!

Az MT manager a Movitools-Motion studio része.
Tehát ha Motion studiot telepíted, akkor települ az MT manager is. Az MT manager egy egyszerűsített program olyan funkciókkal, amik a mindennapi használatban gyakran kellenek.
Mindazt amit MT managerrel meg lehet csinálni, meg lehat a motion studioval is, de ez fordítva nem igaz.

Motion studioban pl. van IPOS programszerkesztő is, speed controller optimalizálás, alkalmazói modul installálás, scope, stb.
Az IPOS paraméterek paraméterek, nem azonos az IPOS programmal, ami egy spec nyelven írt program.
Bárki írhat olyat aki akar. A SEW is megtette, ebből lettek az alkalmazói modulok, amik tulajdonképpen kulcsra kész IPOS programok.
Rittyentettek hozzá egy next->next->next->download varázslót, ami sorban végigvezet minden szükséges beállításon (ezek az IPOS paraméterek) majd a beállításokkal együtt a kész IPOS programot is rátölti a drive-ra.
Ettől függetlenül lehet hogy MT managerrel is lehet már kész IPOS programot tölteni, nem tudom, ritkán használom. De szerkeszteni, fordítani azzal valószínűleg nem lehet.
(#) Hsanyi79 válasza Szirty hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Kezd tisztulni a kép, köszönöm szépen az infokat.
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Nézd, ez elvi kérdés. Ne jelents ki olyat, ami nem igaz, és cáfolható. (a műszaki életben legalábbis) Azt is írtam a hozzászólásomban, hogy mikor elhanyagolható, az más kérdés. A lényeg, hogy egy tekercs (általánosságban) induktivitása függ a mechanikai méretek viszonyától, és ebben benne van a D/d viszony is.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Igen a relatív feszültségeket (U1/U1névleges számított, U2/U2névleges számított) névelges frekvencia alatti tartományban arányosan kell csökkenteni a frekvenciával, névleges freki felett pedig állandóak maradnak.
U/Un=f/fn ahhol f<=fn
De már beszéltünk róla hogy egészen alacsony frekvencián már jelentős lehet a tekercs ellenállásán eső feszültség, emiatt kicsit a meghatározott feszültség felé kell menni.
Hogy a telercsek saját árama a saját feszültségükhöz és egymáshoz képest hogyan fognak késni üzem közben arra nem tudok mit mondani.
Üresjárásban biztosan megfelel a 90°.
Ha az L/R hányados hasonló a két tekercsnél, akkor nem kell foglalkozni vele.>
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Nem tudod véletlenül hogy pufferkondenzátor méretezést hogy kell csinálni? Nem találtam képletet rá eddig. Találomra meg csak nem olyan jó, egy képlet jó lenne.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Attól függ mi az elvárás.
C=I/(f*U)
ahol
I a terhelő áram [A]
f egyenirányított feszültség frekvenciája
(50Hz 2utasan 100Hz, 3Fázis 2utasan 300Hz).
U a megengedhető feszültség esés egy periódus alatt (névleges érték néhány %-a).

LC szűrésnél más a helyzet.
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
LC szűrésnél a kondenzátornak szűrés funkciója van nem puffer, vagy mit értesz ez alatt?
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Amúgy a képletnek van egy hiányossága, mivel ez akkor igaz ha állandó a terhelés, de impulzusszerű terhelésnél más a helyzet. Ha mondjuk szinusz jel vagy négyszög jel szerinti a terhelés akkor változik a helyzet. Valahogy azt is bele kell kalkulálni, mert így óriási értékek jönnek ki, ha nem közel 0Hz-en használom a motort akkor biztos, hogy nem ekkora kondi kell.
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Még egy apróság U1/U2=N1/N2 ebből te azt írtad gyök(L1/L2) ez miből következett?
Ha abból, hogy N^2=L*l/(u*A) akkor az l és u azonos mindkét tekercsnél és kiesnek, de az A nem azonos mivel az egyik 1/3 a másik 2/3. Kicsit világosíts fel.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
A cél a kimenet feszültség hullámosságának csökkentése, mindegy hogy RC LC LCLC vagy sima C vagy akármi.
Vedd úgy hogy a feltültetett paraméterek átlagértékek egy brumm preriódusra nézve.
Nem írtad hogy hova kell. És legtöbb esetben fölösleges µF pontosságra kiszámolni, minek?
Meg kell saccolni (amit írtam képlet az erre jó) és betenni egy nagyobbat, pontos számítással is ugyanolyat tennél be.
Egyébként Jó az észrevétel!!

Igen elhibáztam az N1/N2 átalakítást, elöbb írtam mint gondolkoztam, elfejeltettem hogy nem egyformák a tekercsek.
N1=gyök(L1 * Au/l * 3/2)
N2=gyök(L2 * Au/l * 3/1)
N1/N2=gyök(L1/L2*0,5) = gyök(2)/2*gyök(L1/L2)
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Tételezzük fel hogy 1KW teljesítményt ad le a motor, a cosfi=1 hatásfoka 100% DCkör feszültsége nem esik jelentős mértékben (leffejjebb 5%).
Legyen a frekvencia a legkisebb, ez a legroszabb eset, mert így van olyan a DC brumm periódus ahhol a motor által felvett áram csúcsa folyik a DC körben.
P=Udcav*Idcav
Idcav=Imotor eredő eff (2 szinusz összege szinusz!).
Imotor csúcs=gyök2*Idcav= gyök2*P/Udcav=~4,4A
C=4,4A/(100Hz*5V)=8,8mF=~10mF
A sok elhanyagolás miatt legyen 15mF (>440Vdc).
Ezt nem szabad csak úgy direktbe a hálózatra kapcsolni (előtölteni kell, vagy PFC-s egyenirányítás kell).
3fázisú egyenirányítás+LC szűrés sokkal jobb lenne.
(megjegyzem kis frekvencián a arányosan kisebb tartósan leadható a teljesítmény is!)
Egy komoly vezérlő a DC kör hullámosságának hatását ki tudja kompenzálni a PWM jelbe beavatkozva.
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
A képletet javítva nekem is ennyi jött ki.
Viszont a puffer méretezés nem egészen világos. Frekvenciaváltóhoz kell az egyenirányítás és pufferelés. Jelenleg a diódahíd után van egy 2x3,9mH-s induktivitás és utána egy 470µF kondenzátor. Jó a felharmónikus csökkentés miatt van benne az induktivitás, de ez sem lett igazán méretezve, inkább ez volt az ami elég nagy és könnyen beszerezhető, de erre méretezni sem igen egyszerű sztem. Esetleg képletet tudsz erre? Kondenzátorral meg nem tudok mit csinálni max 2000µF elférne, de 400V-os kondiba 2000µF-nyi sem olcsó nem hogy 10-15mF-nyi. Inkább a motor alsó fordulatszám tartományát kicsit hozzáigazítom a kondenzátorhoz amennyire lehet, de mint mondtam 2000µF-nál több nem kerül bele.
A pufferméretezős képletre visszatérve a motor frekvenciáját hogy kalkuláljam bele a képletbe pontosan? Mert ha mondjuk 10Hz a legalacsonyabb tartomány akkor valamivel jobb a helyzet.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Nézzünk egy más talán pontosabb megközelítést:
P=M*w=Udc*Idc*hatásfok(0,8).
Ha omega(w) csökken, akkor I is csökkenni fog, mert a cél az hogy az Mmaximuma legyen f < fn tartományon állandó, Udc közel állandó, és a hatásfok is legyen az (nem tudom mennyit változhat).
A legnagyobb áram, akkor névleges frekvencián lesz.
effektívben Ieff=P/hatsáfok/Udc = 1KW/0,8/320 = 4A.
Így is kell 8mF vagy több.
kiszámolhatod fordítva is: adott kondiknál mennyit esik a feszültség, és elfogadod -e vagy sem.
A feszültség csökkenés a nyomatékot és így a teljesítményt is négyzetesen csökkenti.
Egyéb megoldás PFC, vagy több fázisú egyenirányítás (nagyobb fezsültség is lesz!)>
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Még nem egészen világos az egész. A motor áramfelvétele szinuszosan változik eddig még tiszta, de hogy ebből hogy lehet kikalkulálni melyik frekvencián mennyi áramot vesz fel elég nehéz. Amúgy 4A-nél 10%-os fesz esést engedélyezve 4mF jön ki.
(#) gulyi88 válasza c27 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
A motor áramának effektív értéke hatásfokot nem nézve az amit a DC oldalon felvesz középértékben (az effektív egyik definiciójából adódik).
10% fesz esés = 19% nyomaték és teljesítmény vesztés. Te tudod hogy ez bele fér-e.
És a feszültség már amúgy sem lehet névleges értékű névleges frekvencián az elektronika miatt.
Nem a motorból kalkuláltam ki az aramot hanem a teljesítményből, mechanikai oldal teljesítményét+a veszteségeket kell felvegye a gép, mindegy hogy az AC oldalon vagy a DC oldalon (DC oldal vesztesége a különbség).
(#) c27 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Most te csak azt számoltad ki, hogy a hálózatból felvett teljesítmény/Udc.
Az Udc-nél kicsit elakadtam, tehát ha omegát csökkentem akkor miért is csökken az I? Ha csökken az omega csökken a motorra kapcsolt feszültség effektív értéke egyaránt, de az áram nem konstans?
Egyébként ha csak 5%-os fesz esést biztosítok akkor kell kb 10-15e Ft értékű kondipakk.
Következő: »»   16 / 99
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem