Fórum témák
» Több friss téma |
Megéri?
Többet fogyaszt mint egy kis hűtő, zajosabb, max kb 20 fokkal megy le a környezeti hőmérsékelt alá. Plusz talán a kisebb helyigény.
A kérdező feltétele + - eltérés kiszabályzása. azaz szükség szerint fűtés vagy hűtés-
Talán 2 darab Peltier elemmel egyszerűbb lenne a vezérlését megoldani. Az egyik csak melegít, a másik meg csak hűt, szükség szerint...
Azzal az a baj, hogy a hőáramlás miatti hővesztesége a duplája lesz az egy peltiereshez képest. A H hidas megoldás szerintem sokkal jobb, az áramirányt sokkal egyszerűbb megfordítani.
Ezt nem nagyon értem. A kettő közül mindig csak egy működik, ha szükséges....vagy egy sem.
A doboz egyik oldalán van a fűtő, a másikon meg a hűtő elem...külön-külön kiegészítőkkel (hűtőbordák+ventilátor). (Oké, nekem van ezekből egy dobozzal... ![]() Ebben mi a duplája?
Az éppen nem üzemelő peltier elemnek nem túl jó a hőszigetelő képessége, jelentős hőveszteség történne rajta keresztül (az éppen üzemelőnek sem, de azt ugye nem lehet nélkülözni). Ezért jobb az, ha ott sincs.
Kísérleti célból már alakítottam át gyári, csak hűtésre tervezett hűtőládát fűtésre. Kb. harmad akkora teljesítmény szükséges ugyanakkora hőmérséklet különbség eléréséhez, mint hűtésnél, de a ventilátor folyamatosan megkapta a teljes tápfeszt. A 30%-os PWM-et legegyszerűbb 555-ös IC-vel megcsinálni, a periódusidő akár néhány másodperc is lehet.
Sajnos a helynek nem vagyok bővében a két komplett blokk semmiképp nem fér el.
A hozzászólás módosítva: Sze, 9:30
A komplikációt az adja, hogy hűtés és fűtés is kell, mert a napi hőmérsékletváltozás 10-15°C is lehet, a beállított hőmérséklet-ablak alatt fűteni, felette hűteni kell. Az extra, hogy a hőfokkülönbség megnövekedése (ajtónyitás) után egy gyors visszaállítás kell (kb. 25-30W), utána a hőntartáshoz kisebb teljesítmény (5-10W).
Autó hűtés peltier elemekke?Sziaszok mostanában főleg ázsiából egyre több videót látok ahol így oldják meg az autók hűtését.Ezek mennyire leheten valós felvételek? A mai technológia már erre is képes klima nélkűl?
Nem láttam még ilyen videót de pontosan melyikről van szó? Mekkora/mennyi pelier elemet használnak? Igazábol mennyiség kérdése a dolog. Aztán mire kijön a matek, az autó lazán kétszer annyit nyom.
Videókon könnyedén hajt 100 W-os villanymotor 1 kW-os generátort, az meg 1.5 kW-os motort teljes terheléssel.
A Peltier elem hatásfoka 5%környékén jár , szerinted ilyen hatásfok mellett van értelme autóban használni ? Én Peltieres hűtőtáskát sem vásárolnék éppen ilyen okból ..
A hozzászólás módosítva: Sze, 18:57
Minap ezt néztem:
Bővebben: Link
Ilyet itt is kapsz
![]()
A HEStore oldalán a legnagyobb teljesítményű peltier cella 150 W-os (12 V-os). Ha megengedőek vagyunk, számolhatunk 15 W hűtőteljesítménnyel. A srác rakott a rendszerbe 24 db-ot, az annyi mint 360 W hűtőteljesítmény. Egy autóban, ami nyáron egy akvárium, kb. tavaszi lepkeszellentésre elég. Mindamellett 3600 W-os villamos fogyasztása van. Lehet, hoyg papíron nagyobb teljesítményűek a peltier cellák, de az arány akkor is marad.
Illetve most látom, 560 W a szerkentyű fogyasztása... A 20 °C-os befújt levegő vicc, a hűlő utastér pedig végképp kamu. Ha az autó klímája nem tudja nyáron 10 °C környékére hűteni a befújt levegőt 15 perc üzem után, az már kb. hibásnak tekinthető. Ülj be egy klímás masinába és a szellőzőrácson dugj be egy hőmérőt. Éppen az ilyen videókról beszéltem korábban. India és környéke, guggolós, papucsos. Meglepő módon nincs benne takonyragasztó, pedig az is egy fontos eszköz az ilyen videókban. Sokkal egyszerűbb lehetne az autók klímája peltier elemmel, de egyszerűen annyira gyenge hatásfokkal üzemel, hogy a célra használhatatlan, nem véletlen vannak kompresszoros egységek szerelve.
Nem kötekedésből, mert én is egytértek azzal, hogy ez nem autóba való klíma helyett, de:
a leírásod így nem igaz, mert nem mindegy milyen peltier milyen DT, milyen terhelésen. Ezek együtt adják a hatásfokát, ami lehet ettől sokkal jobb is mint amit írsz. Nézz meg egy adatlapot és lesd meg a COP értékeket, vagyis annak diagramját. Ezen alkalmazásnál a DT 20 fok körüli, itt azért még nem akkorák a veszteségek. Míg mondjuk 20 fokon 0,6 addig például 60 fokon 0.1 a COP! Azért ez nem kis különbség, és amint látom Te a 60 fokos számokat írtad le, ami itt nem igaz.
Neked is köszi a választ.
Akkor most van értelme foglalkozni vele vagy inkább jégaksik egy hűtőládaban amiből a hideget egy venti hajtja ki? A hozzászólás módosítva: Csü, 10:51
Értem én, hogy adatlap, meg labor körülmények, csak a való életben nehéz ezeket megvalósítani. Ha a várható legrosszabb esettől jobban teljesít, öröm, ha a várható legjobbtól rosszabbul, már nem olyan vidám. Autóban, forró út felett állva nem olyan nehéz "elérni" 0.1 COP-t.
Utóbbit kipróbálhatod, sokkal kevesebb befektetéssel tudod tesztelni. Az eredmény biztos, majdnem nulla értelme van a jégakkuknak is, hacsak nem a nadrágodba rakod őket.
A 0,6-0,1 es COP amit említettél nagyon messze van egy jó kompresszoros klíma 4 es cop jától . Ha volna érteme használni már minden második új autóban peltieres klíma lenne . Ja ! Ha megnézel egy jódrága peltieres hűtőtáskát maximum 10 fok külömbséget tud előállítni a külső belső hőmérséklet közt , ha 50 fokra felmelegedett az autód a 38 fokos hőségben mire másfél óra alatt hazaérsz lesz is a kocsiban 28 fok ...(talán)
A hozzászólás módosítva: Csü, 15:20
Az első mondatomat nem olvastad el: "én is egytértek azzal, hogy ez nem autóba való klíma helyett". Írtam, hogy szerintem sem oda való, vagyis olyan dologra reflektálsz amit nem állítottam. És nem vitaindítónak szántam, csak megjegyeztem, hogy nem igazán pontosak az említett adatok.
Ebben nincs vita közöttünk. Lehetséges, hogy rosszabbul teljesít, és az is, hogy jobban. Ezt igazán csak teszteléssel lehetne kideríteni.
Ebben igazad van nem pontosan értelmeztem ... De így a kérdező is választ kapott ....
A hozzászólás módosítva: Csü, 15:41
Volt olyan időszak az életemben, amikor én és a kollégák aktívan teszteltük hűtőtáskák formályában. Ott kicsi a légtér, viszonylag kis tömeget kell(ene) hidegen tartani. Mit mondjak, kiábrándítóak voltak az eredmények. Volt, aki mini kompresszorost szerzett, az csuklóból alázta a többit egyszerre.
Kisebb vezérlések hűtésére jó, ott, ahol légmentesen kell zárni a szekrényt, hűtőtáskának erős kompromisszumokkal elmegy, nagyobb feladatra jelen formájában igazábol alkalmatlan.
Tudnál-e ajánlani kompresszoros hűtőládát autóhoz ami megéri az árát?
Szerintem kamionos (oda egyszer el kell menni, már csak a választék és a lányok miatt is) boltban kell keresni.
Ez még akkor is jól jön, ha hirtelen a fagyasztót kell kiolvasztani, vagy jönnek a fórumtársak zajálni. ![]() Bár a cimkén nem ötszámjegyű összeg van, de szerintem megéri...
Évekkel ezelőtt felhagytam azzal a sporttal.
![]() Nem a mi csapatunkban volt az a hűtőláda, mára halvány emlékeim maradtak. Most körbenézve, nekem úgy tűnik, azok amelyek jók is valamire, perpillanat 120 000 Ft környékén indulnak. |
Bejelentkezés
Hirdetés |