Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Peltier cella
 
Témaindító: Bigya, idő: Dec 4, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   26 / 26
(#) Ktulu válasza Stewe hozzászólására (») Máj 14, 2025 /
 
Megéri?
Többet fogyaszt mint egy kis hűtő, zajosabb, max kb 20 fokkal megy le a környezeti hőmérsékelt alá. Plusz talán a kisebb helyigény.
(#) erbe válasza Ktulu hozzászólására (») Máj 14, 2025 /
 
A kérdező feltétele + - eltérés kiszabályzása. azaz szükség szerint fűtés vagy hűtés-
(#) uniman válasza Stewe hozzászólására (») Máj 15, 2025 /
 
Talán 2 darab Peltier elemmel egyszerűbb lenne a vezérlését megoldani. Az egyik csak melegít, a másik meg csak hűt, szükség szerint...
(#) benjami válasza uniman hozzászólására (») Máj 15, 2025 /
 
Azzal az a baj, hogy a hőáramlás miatti hővesztesége a duplája lesz az egy peltiereshez képest. A H hidas megoldás szerintem sokkal jobb, az áramirányt sokkal egyszerűbb megfordítani.
(#) uniman válasza benjami hozzászólására (») Máj 15, 2025 /
 
Ezt nem nagyon értem. A kettő közül mindig csak egy működik, ha szükséges....vagy egy sem.
A doboz egyik oldalán van a fűtő, a másikon meg a hűtő elem...külön-külön kiegészítőkkel (hűtőbordák+ventilátor). (Oké, nekem van ezekből egy dobozzal... )
Ebben mi a duplája?
(#) benjami válasza uniman hozzászólására (») Máj 15, 2025 /
 
Az éppen nem üzemelő peltier elemnek nem túl jó a hőszigetelő képessége, jelentős hőveszteség történne rajta keresztül (az éppen üzemelőnek sem, de azt ugye nem lehet nélkülözni). Ezért jobb az, ha ott sincs.
(#) pgabor2 válasza Stewe hozzászólására (») Máj 15, 2025 /
 
Kísérleti célból már alakítottam át gyári, csak hűtésre tervezett hűtőládát fűtésre. Kb. harmad akkora teljesítmény szükséges ugyanakkora hőmérséklet különbség eléréséhez, mint hűtésnél, de a ventilátor folyamatosan megkapta a teljes tápfeszt. A 30%-os PWM-et legegyszerűbb 555-ös IC-vel megcsinálni, a periódusidő akár néhány másodperc is lehet.
(#) Stewe válasza uniman hozzászólására (») Sze, 9:25 /
 
Sajnos a helynek nem vagyok bővében a két komplett blokk semmiképp nem fér el.
A hozzászólás módosítva: Sze, 9:30
(#) Stewe válasza pgabor2 hozzászólására (») Sze, 9:35 /
 
A komplikációt az adja, hogy hűtés és fűtés is kell, mert a napi hőmérsékletváltozás 10-15°C is lehet, a beállított hőmérséklet-ablak alatt fűteni, felette hűteni kell. Az extra, hogy a hőfokkülönbség megnövekedése (ajtónyitás) után egy gyors visszaállítás kell (kb. 25-30W), utána a hőntartáshoz kisebb teljesítmény (5-10W).
(#) SlyChocolate hozzászólása Sze, 18:35 /
 

Autó hűtés peltier elemekke?

Sziaszok mostanában főleg ázsiából egyre több videót látok ahol így oldják meg az autók hűtését.
Ezek mennyire leheten valós felvételek?
A mai technológia már erre is képes klima nélkűl?
(#) Bakman válasza SlyChocolate hozzászólására (») Sze, 18:49 /
 
Nem láttam még ilyen videót de pontosan melyikről van szó? Mekkora/mennyi pelier elemet használnak? Igazábol mennyiség kérdése a dolog. Aztán mire kijön a matek, az autó lazán kétszer annyit nyom.

Videókon könnyedén hajt 100 W-os villanymotor 1 kW-os generátort, az meg 1.5 kW-os motort teljes terheléssel.
(#) kaqkk válasza SlyChocolate hozzászólására (») Sze, 18:56 / 1
 
A Peltier elem hatásfoka 5%környékén jár , szerinted ilyen hatásfok mellett van értelme autóban használni ? Én Peltieres hűtőtáskát sem vásárolnék éppen ilyen okból ..
A hozzászólás módosítva: Sze, 18:57
(#) SlyChocolate válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 20:51 /
 
Minap ezt néztem:
Bővebben: Link
(#) pipi válasza SlyChocolate hozzászólására (») Sze, 21:01 /
 
Ilyet itt is kapsz Bővebben: Link De nézd meg az adatlapját, mit fogyaszt 1 cella, és ugye a meleget is tenni kell valahová/valahogy. Működni tuti működik, labor termosztátban is láttam már használni, de a hatásfoka a béka valamilye alatt, az amperok meg röpködnek...
(#) Bakman válasza SlyChocolate hozzászólására (») Sze, 21:21 /
 
A HEStore oldalán a legnagyobb teljesítményű peltier cella 150 W-os (12 V-os). Ha megengedőek vagyunk, számolhatunk 15 W hűtőteljesítménnyel. A srác rakott a rendszerbe 24 db-ot, az annyi mint 360 W hűtőteljesítmény. Egy autóban, ami nyáron egy akvárium, kb. tavaszi lepkeszellentésre elég. Mindamellett 3600 W-os villamos fogyasztása van. Lehet, hoyg papíron nagyobb teljesítményűek a peltier cellák, de az arány akkor is marad.

Illetve most látom, 560 W a szerkentyű fogyasztása...

A 20 °C-os befújt levegő vicc, a hűlő utastér pedig végképp kamu. Ha az autó klímája nem tudja nyáron 10 °C környékére hűteni a befújt levegőt 15 perc üzem után, az már kb. hibásnak tekinthető. Ülj be egy klímás masinába és a szellőzőrácson dugj be egy hőmérőt.

Éppen az ilyen videókról beszéltem korábban. India és környéke, guggolós, papucsos. Meglepő módon nincs benne takonyragasztó, pedig az is egy fontos eszköz az ilyen videókban.
Sokkal egyszerűbb lehetne az autók klímája peltier elemmel, de egyszerűen annyira gyenge hatásfokkal üzemel, hogy a célra használhatatlan, nem véletlen vannak kompresszoros egységek szerelve.
(#) sirály12 válasza Bakman hozzászólására (») Csü, 7:33 /
 
Nem kötekedésből, mert én is egytértek azzal, hogy ez nem autóba való klíma helyett, de:
a leírásod így nem igaz, mert nem mindegy milyen peltier milyen DT, milyen terhelésen. Ezek együtt adják a hatásfokát, ami lehet ettől sokkal jobb is mint amit írsz. Nézz meg egy adatlapot és lesd meg a COP értékeket, vagyis annak diagramját. Ezen alkalmazásnál a DT 20 fok körüli, itt azért még nem akkorák a veszteségek. Míg mondjuk 20 fokon 0,6 addig például 60 fokon 0.1 a COP! Azért ez nem kis különbség, és amint látom Te a 60 fokos számokat írtad le, ami itt nem igaz.
(#) SlyChocolate válasza sirály12 hozzászólására (») Csü, 10:50 /
 
Neked is köszi a választ.
Akkor most van értelme foglalkozni vele vagy inkább jégaksik egy hűtőládaban amiből a hideget egy venti hajtja ki?
A hozzászólás módosítva: Csü, 10:51
(#) Bakman válasza sirály12 hozzászólására (») Csü, 11:38 /
 
Értem én, hogy adatlap, meg labor körülmények, csak a való életben nehéz ezeket megvalósítani. Ha a várható legrosszabb esettől jobban teljesít, öröm, ha a várható legjobbtól rosszabbul, már nem olyan vidám. Autóban, forró út felett állva nem olyan nehéz "elérni" 0.1 COP-t.
(#) Bakman válasza SlyChocolate hozzászólására (») Csü, 11:39 /
 
Utóbbit kipróbálhatod, sokkal kevesebb befektetéssel tudod tesztelni. Az eredmény biztos, majdnem nulla értelme van a jégakkuknak is, hacsak nem a nadrágodba rakod őket.
(#) kaqkk válasza sirály12 hozzászólására (») Csü, 15:18 /
 
A 0,6-0,1 es COP amit említettél nagyon messze van egy jó kompresszoros klíma 4 es cop jától . Ha volna érteme használni már minden második új autóban peltieres klíma lenne . Ja ! Ha megnézel egy jódrága peltieres hűtőtáskát maximum 10 fok külömbséget tud előállítni a külső belső hőmérséklet közt , ha 50 fokra felmelegedett az autód a 38 fokos hőségben mire másfél óra alatt hazaérsz lesz is a kocsiban 28 fok ...(talán)
A hozzászólás módosítva: Csü, 15:20
(#) sirály12 válasza kaqkk hozzászólására (») Csü, 15:29 /
 
Az első mondatomat nem olvastad el: "én is egytértek azzal, hogy ez nem autóba való klíma helyett". Írtam, hogy szerintem sem oda való, vagyis olyan dologra reflektálsz amit nem állítottam. És nem vitaindítónak szántam, csak megjegyeztem, hogy nem igazán pontosak az említett adatok.
(#) sirály12 válasza Bakman hozzászólására (») Csü, 15:31 /
 
Ebben nincs vita közöttünk. Lehetséges, hogy rosszabbul teljesít, és az is, hogy jobban. Ezt igazán csak teszteléssel lehetne kideríteni.
(#) kaqkk válasza sirály12 hozzászólására (») Csü, 15:41 /
 
Ebben igazad van nem pontosan értelmeztem ... De így a kérdező is választ kapott ....
A hozzászólás módosítva: Csü, 15:41
(#) Bakman válasza sirály12 hozzászólására (») Csü, 15:57 /
 
Volt olyan időszak az életemben, amikor én és a kollégák aktívan teszteltük hűtőtáskák formályában. Ott kicsi a légtér, viszonylag kis tömeget kell(ene) hidegen tartani. Mit mondjak, kiábrándítóak voltak az eredmények. Volt, aki mini kompresszorost szerzett, az csuklóból alázta a többit egyszerre.
Kisebb vezérlések hűtésére jó, ott, ahol légmentesen kell zárni a szekrényt, hűtőtáskának erős kompromisszumokkal elmegy, nagyobb feladatra jelen formájában igazábol alkalmatlan.
(#) SlyChocolate válasza Bakman hozzászólására (») Csü, 16:18 /
 
Tudnál-e ajánlani kompresszoros hűtőládát autóhoz ami megéri az árát?
(#) Gafly válasza SlyChocolate hozzászólására (») Csü, 17:02 /
 
Szerintem kamionos (oda egyszer el kell menni, már csak a választék és a lányok miatt is) boltban kell keresni.
Ez még akkor is jól jön, ha hirtelen a fagyasztót kell kiolvasztani, vagy jönnek a fórumtársak zajálni.
Bár a cimkén nem ötszámjegyű összeg van, de szerintem megéri...

frigo.jpg
    
(#) Bakman válasza SlyChocolate hozzászólására (») Csü, 20:30 / 1
 
Évekkel ezelőtt felhagytam azzal a sporttal.
Nem a mi csapatunkban volt az a hűtőláda, mára halvány emlékeim maradtak. Most körbenézve, nekem úgy tűnik, azok amelyek jók is valamire, perpillanat 120 000 Ft környékén indulnak.
Következő: »»   26 / 26
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem