Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » TDA7294 végerősítő
 
Témaindító: Dióda, idő: Ápr 17, 2006
Lapozás: OK   573 / 607
(#) reloop válasza aroxol hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Szia! A TDA7290-es IC nincs elírva?
Az erősítés a visszacsatoláson múlik és független a tápfeszültségtől. A táppal a legnagyobb teljesítményt tudod befolyásolni.
(#) zotya1983 válasza Cannon hozzászólására (») Feb 13, 2017 / 1
 
Én maximum abszolút +- 40v ot engedtem rá az ic re (Egy ic s kapcsolásnál nem hídnál!!) és ekkor csakis 8ohm rezisztenciával.
A +-45v on már annyira pengeélen táncoltatod hogy akár 1v ac fesz ingás a hálózat felől,ez lehet egy bekapcsolás pillanatában fellépő tranziens is el fogod csattintani az ic t.Naná hogy rohamosan nő a torzítás,és szétfűti magát Tekerj le ha lehetséges a trafód szekundér oldaláról pár menetet hogy csökkentsd úgy 40v ra vagy 35v +- ra az egyenfeszültséget. Én +-32v on hajtom így 4 ohm on is megmarad az ic bár itt már azért így is fűt...
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2017
(#) patkany válasza Cannon hozzászólására (») Feb 13, 2017 / 1
 
Füstté nem feltétlen válik, -szavaddal élve- de könnyen lehet meghibásodás, illetve nem a teljesítményhez tartozó minőséggel szól. Nem beszélve arról, hogy az adatlap is 70W-tot ajánl, de 8 Ohm 100W is +/-38V mellett írja az adatlap, de 10%-os harmónikus torzítással. Az meg már igen zavaróan hallható! Te kvázi 10V-tal többről hajtod, és ha ez alapján kalkulálok, nem reloop képlete szerint, kb. 150W-nak megfelelő teljesítményt kéne leadnia, ami igencsak nonszensz, mert az adatlap szerint max 100W, de minőségi zenehallgatás mellett 70W-ban maximálható. (Az a 30W meg nem vehető észre szerintem...) Úgyhogy te az optimális teljesítmény mégegyszeresét elfűtöd!
Szerintem próbáld meg kisebb feszről, vent nélkül, és mérlegelj, melyik a jobb.
(#) patkany válasza zotya1983 hozzászólására (») Feb 13, 2017 / 1
 
Idézet:
„n +-32v on hajtom így 4 ohm on is megmarad az ic bár itt már azért így is fűt...”

én is így használtam, (most átalakítom) előző oldalon írtam is, hogy 40°C-uszt mértem, de lehet 45-öt, teljes kivezérléssel. Tud rendesen fűteni, de marha nagyot szól és viszonylag szépen!
Kíváncsi vagyok a kapcsolások eltérése miként hat a hangjára.
Van 2 szereó áramköröm, de ha minden jól megy, mégy egyszer ennyire való IC-ém van elfekvőben.
Lehet hagyom is a Xantech paneleket, és másik nyákot készítek. Úgy is ki akrok próbálni egy új vasalási technikát!
(#) Cannon hozzászólása Feb 13, 2017 /
 
2x20V kivezetések mellett lényegesen halkabban szól, a trafót meg nem tudom szétbontani, hogy áttekerjem. :/
(#) zotya1983 válasza patkany hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Én úgy gondolom egy ic 75w ot tud még elviselhető és nem hallható torzítás mellett,így a híd kapcsolás csökkentett fesszel ugyanezt tudja csak ott a dupláját 150w ot ami máér tekintélyes teljesítmény,nekem is szépen hajt 2 PA 400/600w os ládikót szeretem a hangját Kb 2 éve építettem meg azóta is be van szórva a sarokba éjjel nappal megy értsd úgy ki sincs kapcsolva és soha semmi baja nem volt Nekem egy picit sok a felső tartomány benne és erőtlen is a mélyben de ezt lehet egy eq val némileg kompenzálni Meg a bemenő R-C tag módosításával esetleg de ezt még nem akartam megkockáztatni annyira nem zavaró,inkább a csipogók kaptak egy egy párhuzamos ellenállatot így nem harsognak túl
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2017
(#) aroxol válasza reloop hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Szia!

Igen, bocsánat TDA7294.
Az Urbán félét építettem meg, nem tudom hol lehetne a visszacsatolást állítani. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2017
(#) reloop válasza aroxol hozzászólására (») Feb 13, 2017 /
 
Az IC 2-es lábhoz kapcsolódik egy 33k és egy 1,5k [R2 az Urbán rajzon, a bal oldali 1000µF szomszédja]. Ezt az 1,5k ellenállást csökkentsd! Nem kell feltétlen kiforrasztanod, tehetsz rá alulról párhuzamos tagot. Értékben 1,5k- 4,7k tartományban kísérletezz, ami 750R-1,1k eredőnek fele meg. Ha mélyek csökkenését tapasztalnád, a C2-t cseréld 47µF-re, akár 16V feszültségtűrés is elegendő, elég szűkös helyen van.
(#) patkany válasza aroxol hozzászólására (») Feb 13, 2017 / 1
 
Adatlapban nézd meg, mérd ki.
Egyébként 2 láb és 14 láb között van egy 22-33k ellenállás, -ez az nvcs felső tagja- vagy ezt cseréled, de többnyire az invertáló bemenetet (2 láb) testre húzó ellenállás -ez az nvcs alsó tagja- értéke szokott változó lenni.

#zotya1983: Én meg vagyok elégedve a mély átvitelével, de ennek ellenére mégis hozzá akarok piszkálni. De ez azért nagyon sokban múlik a doboz adottságain is ám!
Én 15 éve találkoztam először ezzel az IC-vel, egy Videoton dobozzal hallgatva. Csodás mélye volt, de nem tudom melyik kapvsolási váltazat volt, majd megketesem a panelt és visszafejtem. Valamiért kinyírtam, valahogy. Ez mono panel volt.
Rá pár évre rá vettem egy sztereó panelt, ezt is elküldtem, de szintén féloldalasan. Nem tudom már mit szerencséntlenkedtem. Azt hiszem tavaly előtt találtam itt az apróban ismét egy dupla sztereó paneltbegy baromi nagy erős bordával 6000Ft-ért. Gonoltam a hülyének is megéri, hát még nekem! Úgy voltam, majd jó lesz valamire, akkor már hajtottam egy pár éve egy orion 5.1-es szettett. Abban 7db TDA2030 van. A sub dobozba egy erősebb és egyel nagyobb hangszórót raktam, (a benne levő egyszerű 13cm-eset egy komoly 16cm-es mélynyomóra cseréltem) csodásan muzsikát, a maga 14W-jával tud dübörögni!
A módosított panellel és ha sikerül a mélynyomót 2x-en repodukálni, (van nég két ilyen hangszóróm, 100W, de az impedanciáját nem tudom), na azon meg tudom nézni mit tud!
A fetes végfok miatt elég jó minőségű az audió teljesítmény IC-ék között, és jobb mély átvitelű is.
Közkedvelt szub drájver.
(#) patkany válasza aroxol hozzászólására (») Feb 14, 2017 / 1
 
Idézet:
„Előérősítővel viszont már szól rendesen.”

Akkor meg van oldva a problémád, használj előerősítőt.
Valószínű annak a kapcsolásnak is kisebb az erősítése. Ahogy látom, elég sűrűn fordul elő, hogy a gyártók variálnak a visszacsatóással.
A titok nyitja esetedben, hogy a bemenő jelszinted "kicsi" az erősítőnek, és az előerősítő emel ezen.
Ez jelzi azt isvegyben, hogy az erősítő tud fogadni még nagyobb jelszintet, de ezzel is óvatosan, mert túlbezérelhető így is, és annak is torzítás a vége.
Reloop az utóbbi pár oldalon is jópárszor javasolta, hogy ha halk, érdemes emelni az erősítésen, az nvcs aló tagjának érték csökkentésével.
Ne a tápfesszel szórakozzatok srácok, mert könnyen fütgépet csináltok belőle!
Lehet emelni, és el is viseli, mint az kiderült, de ahhoz már kell valami ami határol, gyengébb trafó, de akkor szenved az is, meg marha nagy hűtés!

Nem értem, hogy mi haszon van kb. 20-30%-nyi többlet hamgosdág érzetért cserébe, 50-100W-tott elfűteni?!
(#) Cannon válasza patkany hozzászólására (») Feb 14, 2017 /
 
Idézet:
„Nem értem, hogy mi haszon van kb. 20-30%-nyi többlet hamgosdág érzetért cserébe, 50-100W-tott elfűteni?!”

Szerintem más is úgy van vele, mint én, hogy jelenleg nem tudok befektetni nagyobb összeget trafóba és próbálja a kéznél lévő cuccokból megoldani a problémát és a legtöbbet kihozni ésszerű keretek között.
( Valakinek valami ötlet bontott trafó szerzésére alacsonyabb áron? )
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
(#) patkany válasza Cannon hozzászólására (») Feb 14, 2017 / 1
 
Persze, ez kézenfekvő, de akkor már inkább kisebbről, mint nagyobbról érdemes használni. Tekintve az előzőekben többek által leírtakat, hogy ennyire penge élen járatni elég merészség.
Mint írtam, nem piszkálódás, és teljesen magán ügy is, semmi közöm hozzá, csak mint szaki, kukacoskodok...
Trafót rengeteget lehet találni aprókban, itt is sűrűn hirdetnek, esetleg bontásra veszel készülékeket. Én is így jutottam trafókhoz.
A másik furcsaság számomra még, hogy miért fog valaki ilyenbe, ha nincs megfelelő , apparátusa hozzá. Az természetesen ha más kapja. Ok az is, hogy ki akarja próbálni, szeretné mihamarabb használni, de ha ez a trafó kicsit is erősebb lenne, már rég sz@rrá égetted volna az IC-ét! Ezt azért vedd figyelembe máskor, mielőtt ráakasztanál egy ilyen végfokot egy tűrés határon túli feszültségű trafóra. Azért azt tudd, hogy most elég nagy szerencséd van, hogy az erősítő ennyire leterheli, de a fűtés már intő jel, és nem a trafód válik füstté, ha így járatod, hanem az IC-éd!
De ha már letekerni sem tudsz, a kisebb feszültség teljesítményével sem vagy megelégedve, másik trafód sincs, akkor legalább iszonyú gyorsan keríts két nagy teljesítményű ellenállást, minek értékét az üzemi áramhoz méretezed, és ha van áramkorlátod, akkor akár +/-70V-ról is járathatod, mert ha meggüzül sem tud több áramot felvenni! És itt is az az érv, hogy egy 25-50W ellenállás kb annyiba kerül mint az IC, de azt csak egyszer kell megvenned, az nem megy tönkre, elegendő kisebb hűtés neki, és nem fognak időről időre elszállni az IC-jeid, és agyalhatsz, hogy mi a fenéé döglenek meg félévente, évente...? Mert ez az állandó hatáéken járatás, előbb utóbb meg fogja enni az IC-ét.
Amúgy meg keres meg pü-ben, nagy valószínűséggel így vagy úgy, tudok segíteni a bajodon.
(#) Cannon hozzászólása Feb 16, 2017 /
 
Van olyan aki esetleg talált már foglalatot ehhez az IChez?
(#) Cannon hozzászólása Feb 22, 2017 /
 
Akadt egy kis indítási gondom egy 7293as panellal.

+- 20V-ot kap, az élesztés sikeres. Felvillan az izzó majd elhalványul.
Egyenfeszültség nincs a kimeneten.

IC 13-15 lábak között mérhető a 41 V
10mute-15 lábak között 0V, viszont 9stand-by-15 között 30V

E: újra mértem
10mute-15 lábak között 20V
9stand-by-15 között 28V
Így tényleg nem értem.

Mi lehet a gond? A mute körül keresgéljek?

Bővebben: Link
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2017
(#) Cannon válasza Cannon hozzászólására (») Feb 22, 2017 /
 
Megoldottam azóta. Rossz helyre kötöttem a hangszórót... :/

Viszont húztam ki a keverőből az RCA kábelt és elfüstölt egy ellenállás.

Bővebben: Link

Mi okozta ezt és mit tegyek ellene?
(#) Cannon válasza Cannon hozzászólására (») Feb 22, 2017 /
 
A nyomai látszanak a panelen, hátha lehet ebből valamire következtetni. ( azóta már kicseréltem és újra próbáltam, de ugyan az történt. )

Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2017
(#) olahtamas válasza Cannon hozzászólására (») Feb 22, 2017 /
 
Így már én is jártam. Ha szerencséd van az ellenállás pótlásával megoldódik a helyzet. Az okát még én sem tudom, kíváncsi vagyok rá( 1 IC-m meghalt már így)
(#) Cannon válasza olahtamas hozzászólására (») Feb 23, 2017 /
 
pedro féle kapcsolással nem történt ilyen, ezért nem értem a dolgot. :S
Jó lenne kideríteni, nem akarok még 1 ICt így megölni. :/

E: Te is a reloop féle kapcsolásnál jártál így?
Cseréltem az ellenállást de nem változott semmi. :S
Viszont az ICn semmi nyom nincs.
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2017
(#) patkany hozzászólása Feb 25, 2017 /
 
reloop: A signal és power gnd szétválasztáásánál a kimeneti gnd (hang) az pw-en van, vagy signal gnd?
(#) reloop válasza patkany hozzászólására (») Feb 25, 2017 /
 
Rá ne kösd egyikre sem! A hangszóró testnek itt is, mint minden szimmetrikus tápos erősítőnek a táp-pufferek csillagpontján van a helye.
(#) patkany válasza reloop hozzászólására (») Feb 25, 2017 /
 
És, ha mindkettő teli fóliás gnd a nyák egy-egy oldalán?
Sg. GND => beültetés, Pw. GND => forrasztási oldal.
A Xantex panelen pl. a GND a beültetés felől teli folia és a hangszóró kimenet azon van, illetve nagy pufferek nincsennek is rajta, egy-egy 10µF/50V-os kondik vannak a táp csatlakotzó mellett közvetlen, és semmi brummja nincs! Ja, és a sgn. gnd és a pw. gnd egyben van!
(#) reloop válasza patkany hozzászólására (») Feb 25, 2017 /
 
Telefóliás panellel nincs tapasztalatom. A bajok amúgy akkor kezdődnek, ha nem csak egycsatornás az erősítő és a táptól szétágazik a testvezető és a jelforrás csatlakozójánál újra egyesül. Ebbe a hurokba nem tartom szerencsésnek bevinni a hangszóróáramot, mert az a testvezetőn feszültséget ejt.
Mint írtam is a hangszórótest huzalozására általános szabály vonatkozik, nem IC specifikus.
Ettől és egyéb szabályoktól is természetesen eltérhetünk, de számolni kell azzal, hogy az elérhetőnél valamicskével rosszabb erősítőt fogunk építeni.
(#) patkany válasza reloop hozzászólására (») Feb 25, 2017 /
 
Ahogy nézem, az összes kínai nyák mindkét oldalt telefóliás. Hogy aztán ezek hogy szólnak, nem tudom, nem hallottam még. Amiről beszélni tudok, az a lemásolt, és közölt panel, ami jel vezetékkel, és nélküle csendben van, még pc-re dugva is! Ami többnyire igen erős zavar forrás szokott lenni.
Igyekeztem kicsit annál a topológiánál maradni, de azé ekéggé belenyúltam! Holnap közzé teszem a nyákot.

A probléma ismerős, volt régen egy RET-es mono panelem, ami az általad leírt módon volt huzalozva. Egy régi kollágám is mondta akkoriban, hogy vegyem le a táp testről a ki/be menet testet. De brummos volt akkor is, bár dual mono panel esetén tipikus hiba a rossz vezetékelés miatt.

Én úgy csináltam, hogy egy nagy egyenes gyűjtő sín jellegel össze van kötve a két IC. Majd jobról az egyik táp ág egyik IC, balról a másik táp ág másik IC felöl csatlakozik be egy pufferől. Kíváncsi vagyok így mennyire marad szimmetrikus?!
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2017
(#) zotya1983 válasza patkany hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
A D audiós,és a Pedró féle híd tda7294 sem érzékeny arra ha bekapcsolt állapotban lehúzod a jelkábelt.Ne vegyél Kínai ebayest!Akkor sem ha a János vagy xy ajánlotta...
Az okozhat gondot ha a kimeneted a jel gnd(csillagpont) hoz ér akkor a hangszórón is hallani (nálam) Vagy ha a hangszóró simán csak a földet kapja meg.A kimeneti jelhez képest (Burkolat fémes része ekkor hangosan búg is).
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) patkany válasza zotya1983 hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Nem ajánlotta senki, én nézegettem topológiákat, de kismillió féle van.
Az általam oly sokszor említett Xantex panelen a jel gnd egyben van a táp gnd-vel, mi több, maga a katalógus is csak párhuzamos üzem esetén javasolja a szétválasztást. Rontani nem ronthat rajta semmiképp, ha külön van.
Jelen esetben, amit tegnap rajzoltam úgy van, hogy beültetési oldal a jel gnd, forrasztási oldaltáp gnd, és a két oldalt egy 10k ellenállás köti össze.

A másik nagy kérdésem a híddal kapcsolatos.
Ugye ilyenkor az egyik erősítő bemeneteötestre van kötve. A becsatoló kondenzátornak itt is ugyan olyan minőségűnek kell lenni, mint a jel bemeneten?
Szintén kínai hidaknál láttam, hogy a bemenet egy jó minőségűnek ható fólia kondi, de a testponti csak egy sima elko.

Harmadik kérdés, szerintetek megéri-e 0,1% ellenállásokkal építeni?
És valaki magyarázza már el legyen szives, a párhuzamoc kapcsolásnak mi az értelme? A doksija modulátor üzemnek nebezi.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) patkany válasza patkany hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Ne ezt hoztam össze.
A stby és mut rész elhelyezése elég szokatlan megoldás, vagy mondhatnám idétlen, valószínű kiveszem, vagy kap egy kis függőleges panelt.
Igyekeztem a Xantech topológiát alapul venni. Véleményeteket kérem a pufferek huzalozásáról?!
Szakmailag kicsit aggályosnak tartom, esetleg felléphet egy kis asszimmetria, de akár jó is lehet, nincs olyan nagy távolság a két IC között, és a mély hangok nem igazán irány specifikusak, hogy egyik, vagy másik dolgozzon jobban, és lehúzza a "saját" táp ágát. Nagyobb mély ütemeknél igen csak egyszerre dolgozik a két IC. Az eredeti panelon is csak két kis elko van a táp csati mellett, elég messze az IC-éktől, és teljes kivezérlésen is csak U^=4V-ot esik, A trafó és a táp pufferek meg egy PC táp dobozban volt és kb 1,5m 3x1,5mm2 MTK kábelen ment a táplálás. Ha ilyen körülmények között volt csak ennyi a feszültség esés, akkor így, hogy a pufferek a panelre kerültek, javulnia kell a helyzetnek! Igazándiból ezt a gyakorlat fogja igazolni...
Legfeljebb ha lesz kedvem újra nekiülni, akkor átrajzolom, és az IC kapnak egy kis puffert közel a táp lábakhoz.

A rajzot Lay-ban csatolom, mert képen úgy sem vehető ki teljesen.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) mucsa válasza reloop hozzászólására (») Ápr 4, 2017 /
 
Sziasztok.
Lenne 1 kérdésem amire nem találok választ, pedig olvastam a témát:
Az "Egyszerü" nyáktervben közös a táp és a jel GND. Ez nem okoz zajt?
Sőt mi több a jel "be" , "ki" és táp -nak a földje is közös lehet minden gond nélkül?
Ehhez képest az "E_2"-es nyákterven külön vannak, ez miért jobb?
Most akarom megépíteni, de nem tudom hoyg egyszerűsítsek-e vagy sem.
Köszönöm előre is.
Egyszerű
E_2
+1: Ha nem kell a mute és/vagy stdandby akkor hagyhatom lógva? mintha azt olvastam volna hogy lekapcsol egy idő után, ha jól értettem.
A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2017
(#) zotya1983 válasza mucsa hozzászólására (») Ápr 4, 2017 /
 
Szia! a jelföld és a tápközép (gnd) továbbiakban csillagpont mindenhol közös. (Egyszerű) a 10 es láb a némítás annak +5 v on kell legalább lenni hogy ne legyen alvó módban az ic.Pl rá szoktam húzni a power+ ra de itt szerintem megoldották.A szétszedett táp/jelföld itt meg van oldva hidegítve van semmiféle brummtól nem kell tartanod.
A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2017
(#) Alkotó válasza mucsa hozzászólására (») Ápr 4, 2017 / 1
 
Akkor válik érdekessé a jelGND és a tápGND elkülönülése, amikor több mint 1 csatornát akarsz bekötni, 1 közös tápra. E nélkül olyan hurkolódás alakul ki, ami az esetek többségében brummogást okoz. Miután minden be van kötve, megtörténik a közösítés, csak az elválasztás lehetőséget ad a felhasználónak, hogy maga döntse el hol és hogyan kapcsolódjanak a GND-k.
Az elkülönülés nem totális, mert egy 10R közösíti őket a panelon. Ez azért jó, mert ha mondjuk lehúzod a bemeneti csatlkozót az erősítő panelről, akkor sem kezd lebegni a jelGND (általában a bemeneti csatlakozón keresztül kapja meg a végfok a jelGND-t.)
(#) reloop válasza mucsa hozzászólására (») Ápr 4, 2017 /
 
Következő: »»   573 / 607
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem