Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC-DC konverter
 
Témaindító: Placi84, idő: Nov 10, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   107 / 131
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Kivehető, csak nem értem, hogy C5-öt miért nem akarod áttenni balra.

A huszadrangú R1 pedig ne túrja ki az IC-hez közeli fontos helyről a főszereplőket, mint a dióda és a bemeneti kondi, akiken kapcsolt áram folyik!

Az is igen furcsa (és káros a zavarkibocsátásra nézve, valamint rézpocsékolás), hogy a jobb felső sarokban van a bemeneti elkó, miközben a bemeneti csatlakozó pedig a bal alsóban.

A brutális dióda sem igazán jó ötlet a nagy kapacitásával.

Mondjuk ettől még működhet jól, csak nem optimális.

Viszont a clearence-eket növeld meg, mert így nagyon könnyen alakulhat ki zárlat!

Thermal relief-et ("pók") ne használj a hőátvezetésre is használt átkötéseknél! Kösd be direktben!

Az SMD pedig jó dolog! Én első alkalomtól csak a jó tulajdonságait tapasztaltam.

A közbeiktatott ón nem gond termikus szempontból, mert nagyon rövid úton, és jókora keresztmetszettel iktatódik az útba.
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Ajjajj, akkor azt hiszem valami zavar van az éterben, vagy én nem vágok valamit...
Először azt mondtad, hogy:
Idézet:
„...C4 jobbra, C5 balra, ...”

Tehát C4 -et áttettem jobbra, holott az a bemeneti kondi, és most meg azt írod hogy:
Idézet:
„...a jobb felső sarokban van a bemeneti elkó, miközben a bemeneti csatlakozó pedig a bal alsóban...”

Nem is értettem először miért javasoltad, hogy tegyem át jobbra, mikor az eredetileg is bal oldalt volt a bemeneti oldalon a bemenet felett/mellett.

Ha a C5 -öt átteszem balra, az meg a kimeneti elkó, akkor szintén eltávolítom, messzebbre kerül a jobb oldalt lévő kimenet mellől, szóval az azért maradt ott. Akkor most miért is kellene az áttenni balra?

Az R1 -et viszont áthelyezem, és ha már ennyire erőlteted az SMD -t, talán a diódát kicserélem SS110 -re (az van itthon) ha szerinted az jobb választás. Az SR5100 kapacitása 700pF adatlap szerint, nem tudom, hogy ez sok vagy kevés -e. Viszont az SS110 diódáról most hirtelen nem találtam ilyen adatot.

Az úgynevezett pókokat amúgy is ki akartam kapcsolni, csak még nem találtam meg, hogy kell, de utánnanézek. (Végső esetben kijavítom alkoholos filccel a panelon maratás előtt, a terv amúgy is ez volt.)

egyébként meg nem volt fontos ilyen korán válaszolni, ráért volna reggel is...
Mindenesetre köszönöm eddigi segítségedet is...
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Nem az a baj hogy C4 a jobb oldalon van, hanem hogy a bemenet nem ment vele át logikusan szintén a jobb oldalra. A kimenet pedig balra, C5-tel. Azért mert így kerülnek az alkatrészek közel az IC-nek ahhoz a lábához ahova tartoznak. Ez pedig a parazita induktivitások csökkentése érdekében célszerű.

Szívesen segítek, amikor épp van pár szabad percem.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2017
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
A bemenetet és a kimenetet nemigazán tudom megváltoztatni, ugyanis a helye adott. Egy másik panelbe lesz bedugaszolva, amin már nem tudom felcserélni, vagy áthelyezni a két csatlakozót.
Legfeljebb a középső test csatlakozót tudom még ide-oda tologatni a két szélső csatlakozó közt...
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Esetleg az IC-t fordítod meg.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Ha megfordítanám, akkor kb kezdhetném az egészet előről megint...
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Akkor érnéd el azt, ami Spafi szeretne. Egyébként nagyon fontos, hogy stabil legyen a feszültség? Rengeteg alkalmazáshoz már ez is bőven elegendő. Ha Arduino-t hajtasz róla, gondolom annak külön lesz feszültség stabilizátora, tehát őt nem zavarja. Ha műveleti erősítő is lesz róla hajtva, azokat sem zavarja különösebben, ha a feszültség referenciák nem függnek a tápfeszültségtől, hanem mondjuk TL431-gyel vannak megoldva. Lehet feleslegesen akarsz elérni egy tökéletesen sima tápot. Esetleg beállítod a feszültséget 16V-ra, és raksz utána 7812-t, az sem túl nagy probléma. Írtad, hogy 400mA-ig terhelhető az IC. Kell ennél neked nagyobb áram? Mert szerintem az adatlapi 1A nem minden esetben érhető el, már a tokozás is korlátozza a keletkező hő mennyiségét, így a kivehető teljesítményt. Elképzelhető, hogy elérted az IC korlátait ezzel a 6W-nyi kimenővel, ami szerintem elég jó, főleg ekkora feszültségről!
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Nagyobb stabilitás nem hiszem, hogy kellene, (valószínűleg áram sem, bár erre nem esküdnék meg).

Az arduinonak nyilván lesz saját disszipatív stabilizátora a panelján az majd stabilizál ha nem elég amit a MAX5035 -el készíteni tudok (de mint említettem, terhelés alat elég stabil).
Valamint lesz még egy MC33035 BLDC vezérlő IC, négy HALL szenzor, három DC-DC konverter (MORNSUN B1212S-1W) és három IR2103 FET meghajtó, 12 db FET IRFB4110 meg talán négy LED.

Másrész remélem valóban attól ment tönkre az áramkör, hogy túlmelegedett és nem bírta a terhelést (egyébként 400mA -nál már elég forró volt), mert akkor az azt jelentené, hogy még az első bóvli minőségű panelen is sikerült összeraknom. Bár a kis terhelésnél a szkópképen látható lengések azért kicsit aggasztanak (bár az okát én nem tudom, és senki nem is adott rá javaslatot), remélem a "rendes" panelba építve az áramkört az is eltűnik.
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Az én véleményem az, ha tönkre tudott menni, akkor érdemes lenne másik IC-t keresni, kivétel, ha a FB láb lebegett, vagy fixen a GND-n volt. Ha a hővédelem nem megfelelően működik benne, vagy nagyon könnyen tönkre lehet tenni, az számomra kuka.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Igazából az FB láb be volt forrasztva rendesen, csak úgy próbáltam. Egyébként mikor túlmelegedett, közbelépett a hővédelem, ugyanis a kimenő feszültség lement pár tized voltra. Terhelést megszűntetve és kissé visszahűlve újra működött. De ahogy átforrasztottam az R4 ellenállást közelebb az IC lábához, hogy kiiktassam a vezetőcsíkot a panelen (ahogy Pafi barátunk ajánlotta), ekkor újra bekapcsolva azonnal jelentkezett a hiba, majd az ellenállást visszaforrasztva a helyére a probléma továbbra is fenn áll.

(Ahogy a 2081320 -as hozzászólásamban írtam is)

El nem tudom képzelni, mi a fene történhetett...
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2017
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Egyébként meg azért esett a választás épp erre az IC -re, mert kellően egyszerű, még aránylag megfizethető is volt (így rendeltem 5 -öt próbaképp) de a legnyomósabb ok az volt, hogy nem nagyon találtam másfajta IC- t ami bírná a minimum 72V bemenő feszt
(ennyi lesz az akkumlátor maximális feszültsége feltöltött állapotban) ezért az árért.

Néhány drágábbat ugyan találtam, de nem fogok adni érte több ezer forintot egy darabért, ráadásul ilyen kevés alkatrésszel megoldhatót nem is nagyon találtam.

Vésztartaléknak amúgy van egy WRB4812MD-6W izolált DC konverterem, de mivel ennek a test kivezetése nincs összekötve (lévén, hogy izolált) nem tudom mennyire tolerálná, ha összekötném a bemeneti testet a kimeneti testtel, ugyanis a BLDC vezérlőnek szüksége van a közös testre az akkumlátorral a vezérlő panellel és a meghajtó panellel is. Szóval ha valaki tudja a választ, meg is oszthatná velem is. Köszi.
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Van egy jó hírem. Ha izolált a kimenet, akkor bárhová kötheted!
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Idézet:
„Bár a kis terhelésnél a szkópképen látható lengések azért kicsit aggasztanak (bár az okát én nem tudom, és senki nem is adott rá javaslatot), remélem a "rendes" panelba építve az áramkört az is eltűnik.”


A lengés teljesen normális jelenség, a szaggatott vezetési tartományban a kikapcsolás alatt magára hagyott tekercs a parazita kapacitásokkal alkot egy lengő rendszert, de ez nem okoz semmi tragikusat. Ennél sokkal aggasztóbb az, hogy az impulzusok nem egyenlő időközönként követték egymást. Ez az igazi probléma, amit a layout gyengesége okozott. Na persze ha nagy időbeli felbontással megnéznéd a kapcsolási tranzienseket, akkor más hibát is felfedeznél...

Ha a csatlakozók helye fix, akkor tényleg az IC-t kell hozzá forgatni. És minden mást.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Ez jó hír, akkor legalább tudom, hogy ha minden kötél szakad, számíthatok a gyári DC konverterre...
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Jól van, akkor azt hiszem, csak nekiugrok még egy harmadik verziónak.
De, hogy átjöjjön nekem is amit ti láttok, pontosan a forgatást merre is gondoltátok?
Jobbra/balra 90 fok, vagy egy 180 fokos fejtetőre állítás?

Na és ha már megemlítetted, a 300-400 -as terhelésnél miért szűnt meg a lengés? Az normális?
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Most első körben 180 fok, de azon is érdemes elgondolkodni hogy mi van ha a top-bottom oldalakat cseréled fel. Vagy a kivezetéseket teszed át fölülre (jobb-bal sorrendcserével). Ez a végeredmény szempontjából ugyanaz mint ha mindent elforgatnál 180 fokkal, mégis sokkal kevesebb munka. Nézőpont váltás.

A lényeg hogy minden ott legyen ahol röviden beköthető, első sorban a kapcsolt áramot vivő alkatrészek és a visszacsatolás alsó ellenállása!

Nagy terhelésen a tekercs árama sosem szakad meg, vagy az IC-n vagy a diódán folyik, így sosem marad magára, nem tud lengeni.
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Harmadik verzió...
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Úgy tűnik, mintha a dióda ellentétes oldalon lenne, mint az IC.

Az SS110 már a másik véglet... És lehetett volna olyan footprintje, ami közt elfér egy vezeték.

Sokmindent másként csináltam volna, de minden bizonnyal működni fog...
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2017
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 4, 2017 /
 
Az IC és a dióda van csak a réz oldalon, a többiek az alkatrészoldalon. Egyébként azért lesz ez benne, mert most ez van itthon. A közte való átvezetést meg inkább hanyagoltam, örülök, ha az IC -t be tudom úgy forrasztani, hogy ne legyen zárlatos valamelyík lába, vagy nem szakad fel a vékony rézvezető...
(#) RoliNyh hozzászólása Júl 5, 2017 /
 
Összeraktam a másik panelra. Működik úgy mint előzőleg, és melegszik is nagyobb terhelésnél, bár így már a 800mA -t is bírja, igaz épp csak addig engedtem ezen a terhelésen menni, míg lefényképeztem, mert nagyon forrósodik úgy már. 400mA -t bírja folyamatosan, bár már úgy is 60-65°C. Mindenképp kellene rá valami hűtést szerkeszteni nagyobb terheléshez. Nem is értem miért nem készítenek ilyen teljesítményhez normálisan hűthető tokot...
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2017
(#) RoliNyh hozzászólása Júl 5, 2017 /
 
Többi kép...
(#) RoliNyh hozzászólása Júl 5, 2017 /
 
Meg egy a ráadás...

Egyébként a 400ma -nél egy bizonyos idő után már a tekercs is langyos, az normális?

Lehet nem pont ide tartozik, de a szkóp nem tudja befogni a képet állóképre, hanem folyamatosan szalad... Éltrigger van beállítva mint látszik a jobb alsó sarokban 40V -ra, és hiába állítgatom kissebbre vagy nagyobbra, ugyanúgy szalad a kép...
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2017

800.jpg
    
(#) ktamas66 válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 5, 2017 /
 
Elsőre kicserélném azt az induktivitást valami toroid magosra, aminek kevesebb a menete és vastagabb a drótja.
(#) RoliNyh válasza ktamas66 hozzászólására (») Júl 5, 2017 /
 
Nem nagyon dúskálok itthon atorois magokban, főleg nem olyanokban ami ilyen kis helyre beférne, de majd szétnézek néhány PC tápból hátha tudok bontani valamit...
(#) _BiG_ válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 5, 2017 /
 
Zárt fazékmagos tekerccsel próbálkozz, hogy ne legyen nagy a szórt induktivitása. Okozhat a szórt tér rendellenes működést is.
PC-tápos sárga és hasonló toroidok ide nem jók, mert azok porvasak, nem ferritek.
(#) erbe válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 5, 2017 /
 
Alaplapokon találsz komoly nagyfrekis magokat. A tömb magokat nem tudod áttekerni, de gyűrűmagok is akadnak. Régebbi alaplapokon 3-4 maggal állítják elő nagyobb procikhoz akár 130 W-ot is. 12 V - 1,1, 1,3 V > 100 A. !
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 6, 2017 /
 
Ez így kb. normális, de mivel más módon prezentáltad a méréseket, macerás összehasonlítani a régivel. Az aperiodicitás megszűnt, ez mindenképp jó. Te elégedett vagy, vagy szeretnél jobbat?

Azt látom hogy 200 ms-mal el van tolva a trigger. Gondolom ezért fut.

Lehet jobb tekercset használni, akár ferrit fazékból akár jobb minőségű porvas toroidból készítve, de kis méretben nehéz überelni spéci anyagok nélkül.
(#) RoliNyh válasza Pafi hozzászólására (») Júl 6, 2017 /
 
Igazából én már azzal is elégedett vagyok, hogy ez így elsőre összejött.
Bár a melegedésben csalódtam kissé (de gondolom ezt csak én agyalom túl).
Majd próbálok rá varázsolni valami hűtőbordát...
(#) kissattila88 válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 6, 2017 /
 
A mesterem mondta hogy amiben áram folyik az melegszik.
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 6, 2017 /
 
Hasonlítsd össze azzal, hogy mennyire melegedne, ha lineáris, áteresztős táp lenne, akkor rögtön látszik, hogy nem rossz ez!
Következő: »»   107 / 131
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem