Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Lapozás: OK   7 / 7
(#) granpa válasza pont hozzászólására (») Aug 26, 2015 / 1
 
A motor áramával kell számolni. Egy akkora áramot elbíró induktivitást elé teszel (akár egy nagyobb trafó primerét, vagy szekunderét), ami a kezdeti lökést megfogja. Egy komolyabb ohmos is megteszi, amin elég feszültség esik.
(#) wpetya hozzászólása Márc 20, 2017 /
 
Sziasztok! Adott egy MAICO EKR 40-2 típusú elszívó. Az a kérdésem, hogy miként lehetne megoldani a motor fordulatszám szabályozását. Sajnos már telepítették a gépet, és csak három eres kábelt húztak ki... A hozzá gyártott fokozat kapcsoló toroid trafóval 140 ezer Forint, de a frekiváltó sem áll meg 70 ezer alatt. Tudtok-e más megoldást?
(#) szamóca válasza wpetya hozzászólására (») Márc 20, 2017 /
 
Ha nincs pénz, akkor nem a fordulatot kell akkor szabályozni, hanem a szívott levegő mennyiséget, egy tolózárral.
(#) jucsaba válasza szamóca hozzászólására (») Márc 20, 2017 /
 
Így van , a nyomó ágat szokták fojtani , bár szerintem neked a szívó oldal lesz közelebb .
(#) proli007 válasza jucsaba hozzászólására (») Márc 21, 2017 / 1
 
Félő, hogy Szamóca jobban szeret a nyomó oldalon állni, mint a szívó oldalon..
(#) jucsaba válasza proli007 hozzászólására (») Márc 21, 2017 /
 
Ja ja , nem mindegy melyik oldalra születik ...
(#) JZoli hozzászólása Máj 10, 2017 /
 
Sziasztok. Feltennék egy kérdést, bár valószínűleg tudom a választ, de ki tudja, hátha van más megoldás is. Van egy 3 fázidsú 7,5KW-os teljesítményű szivattyú. A működésével igazából nincs bajom, viszont van vele egy olyan gond, ha bekapcsoljuk a szivattyút a vízrendszerben olyan "ütés" keletkezik, hogy szinte heti rendszerességgel szétnyom valamit, mert szinte egyből akkora nyomás lesz a rendszerben ami folyamatosan gondot okoz. Már tettünk be egy 400l-es tartályt, de igazából mivel a szivattyú közvetlen közelében nincs ekkora hely, így a csövekben szinte megmaradt a hírelen nyomásnövekedés a távolság miatt.. Arra gondoltam, hogy lassabban kellene felpörgetni a motort, így megoldódna a gondom. Erre én egyedül a frekvenciaváltós vezérlést ismerem. Sajnos ezen a teljesítményen nagyon drágák a frekiváltók, így ha volna más megoldás szívesen meghallgatnám!Akár elektromos, akár a vízoldali megoldás érdekelne. Jelenleg a szivattyú egy udvari aknában van a tartály pedig tőle hat métere egy épületben, közelebb vinni nem nagyon lehetséges. Viszont már két collos cső van a tartály és a szivattyú között. Van valamilyen megoldás erre a helyzetre?
(#) lelkes amatőr válasza JZoli hozzászólására (») Máj 10, 2017 /
 
Esetleg egy lágyinditó is megoldás lehet, olcsóbb mint a frekiváltó.
(#) gulyi88 válasza JZoli hozzászólására (») Máj 10, 2017 /
 
Szia.
Elsőnek csillag-delta. Ha nem válik be, akkor jöhetnek a bonyolultabb megoldások.
Másodiknak közvetlenül a szivattúnál a nyomóágba egy lefúvatószelep, ami a névleges nyomás duplája környékén nyílik és kiereszti a vizet, vissza a kútba (előfeszített rugóval nyomott szeleptányér, de legalább 3/4" csőkertesztmetszetnek megfelelő tányér-lyukkal).
Ez a lefúvató dolog karbantartsigényes (nem szereti se a vízkövet, se a koszt, homokot ...)
(#) lelkes amatőr válasza JZoli hozzászólására (») Máj 10, 2017 /
 
A képen pedig egy javasolt beállítás nagyteljesítményű szivattyúhoz.

lágy.jpg
    
(#) gulyi88 válasza JZoli hozzászólására (») Máj 10, 2017 /
 
A puffer tartály csak akkor jó, ha van benne levegő is, legálább a negyede, fele.
Az meg csak úgy lehet, ha a vízzel való feltöltés után a tetején kompresszorral levegőt fújsz bele, hogy mennyit az jó kérdés (1/4-1/2 térfogatból ki kellene szorítsa a vizet a tartályból, akkor lenne hatásos a lökéshullám elnyelésére. Plusz a lökéshullám terjedését akadályozó be és kimeneti csonkok (NEM egyszerű T idommal kell bekötni, illetve nem mindegy, hogy a T milyen pozícióval kerül bekötésre))
(#) nyikolaj válasza JZoli hozzászólására (») Máj 10, 2017 /
 
Nekem is volt ilyen gondom, úgy oldottam meg, hogy betettem egy T -t a nyomó ágba és egy a végén lezárt erős, 2 m-res gumicsődarbot, amiben bent hagytam a levegőt.
Ha indul a rendszer, a levegő rugalmassága megfogja és nem üt.
(#) JZoli hozzászólása Máj 11, 2017 /
 
Mivel nyomáskapcsoló indítja a szivattyút, így csak valami automatikus csillag-delta kapcsolás lenne jó, de még csillag kapcsolásban is nagyot nyom a rendszeren a szivattyú, így ezzel tovább nem kísérleteztem. A képen Lelkes amatőr) lévő ábra nekem semmit sem mond, ezt kifejthetnéd bővebben. A jelenlegi "puffer tartály gumimembrános, már vagy öt nyomásértékkel is próbáltam, sajnos nem oldotta meg a problémát, pedig mint írtam 400l-es. A vizet kiengedni a szivattyúnál nem lehet, mert egy vert kút és nincs hová elengedni a kiengedett vizet. Ja még annyit, hogy a szívócső egy kisebb "aknában" egy kisebb vízházban van és a környéke le van betonozva, így a csőrendszer átalakítása nehézkes lenne, mint írtam 2"-os minden . Nyikolaj sajnos egy ilyen kicsi gumicső, nem oldhatná meg a problémát, mert ha a 400l-es gumimembrános tartály nem tuja felvenni az ütést, szerintem a gumislag még annyira se lenne hatásos.
Ez a lágyindító mit takar, erről még nem hallottam, létezik ez ebben a teljesítményben?
(#) lelkes amatőr válasza JZoli hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
A rajz szerint 30%-os teljesítménnyel indul a motor és 10 mp. alatt éri el a teljes fordulatot. A kikapcsolási késleltetés kihagyható.
(#) JZoli válasza lelkes amatőr hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Te én azt sem tudom, hogy ez a rajz amit betettél micsoda! Ez valami lágyindító lenne, Az előző hozzászólásom óta utánanéztem a lágyindítóknak is. Az is jó lenne nekem, de az áruk sajnos szintén nem olcsó, de ezek szerint valami ilyen megoldás lesz a nyerő. Vagy a frekiváltó, vagy a lágyindító.
(#) lelkes amatőr válasza JZoli hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
A rajz egy lágyinditó beállítását mutatja nagyteljesítményű szivattyúhoz. Frekiváltónál olcsóbb, a rendszeres cső- és egyéb meghibásodások költségének (idő, anyag) elmaradása talán rentábilissá teheti. Ki kellene próbálni a gyakorlatban.
(#) pont válasza JZoli hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Sajnos, hogy a lágyindító beválik-e az próba nélkül nem biztos, mert annál pont a fordulatszámot nem tudod kontrollálni. Nem tudom mennyi a keret, de 150-160 netto-ért vannak frekiváltók. De lehet mégiscsak újra kellene tervezni a csövezést, mert azért mielőtt feltalálták volna a frekiváltót, voltak/vannak sokkal nagyobb szivattyúrendszerek üzembiztosra megtervezve kivitelezve....
(#) gulyi88 válasza JZoli hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Van még "egyszerű" ötletem:
A szivattyú nyomó és szívó ága közé betenni 2"-os csapot (áthidalni egy bypass ággal a szvattyút).
A csap nyitott alapállapotban van, mikor a szivattyú indul elvileg csak körbeforgatja a vizet a bypass felé, nem nyom előre nagyjából semmit, majd a bypasscsapot lassan elzárva kerül nyomás alá a nyomott oldal (amilyen ütemben zárod a bypasst, olyan ütemben nől a nyomás a fenti rendszerben).
Ha ez beválik akkor automatizálni kell a bypasscsapot indításkori lassú elzárásra, majd leálláskori visszanyitásra (vannak motorvezérelt csapok, de kis ügyességgel csinálni is lehet).
(#) JZoli válasza pont hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Szerencsére kínálnak sokkal olcsóbban, megfelelő teljesítményű frekvenciaváltókat. Szerintem ezek egyikével fogom megoldani. Ez tűnik a legjobb megoldásnak.
(#) JZoli válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Ezt a csapnyitogatást nagyon nehezen lehetne megoldani. Mint írtam 2" a rendszer. Szerinted egy acélcsővel, idomokkal megszerelt rendszert hogyan tudnám úgy átalakítani, hogy beletegyek egy áthidaló csapot. Na meg egy aknában van ahová le kellene mászni minden alkalommal amikor a rendszerben 2 bar alá megy a nyomás, hogy a csapot nyissam, vagy zárjam. Ez a gyakorlatban megoldhatatlan feladat lenne.
(#) gulyi88 válasza JZoli hozzászólására (») Máj 11, 2017 /
 
Képet nem csatoltál így nem tudjuk, hogy mik a körülmények.
A bypass ág kiépítése nem igényel túl sok helyet, szerelvényt
(ahova a szivattyú utólag került be ott esélyes, hogy van elég hely fél méter csőnek 4 csőidomnak meg egy csapnak).
A csap nyitogatását automatikának (3-4 relé és 2 végálláskapcsoló bonyolultságúra gondolj automatika alatt) kellene végeznie hosszútávon. Persze majd csak akkor, ha ki lehet építeni a csövezést és egyáltalán tudja-e amit kell. Mert ha nem hatásos kézzel vezérelve sem, akkor fölösleges automatizálni...
(Ha tényleg minimális a hely, akkor a bolti idomoktól elétrő egyedi idommegoldásokban is el lehet gondolkozni...)
(#) tsab hozzászólása Vas, 22:23 /
 
Sziasztok!

Egy gyors kérdés megválaszolássásban szeretnék segítséget kérni.

Adott egy frekvenciaváltó és egy motor deltába kötve. Fordulatszámát szeretném szabályozni, meddig lehet felmenni? Miket lehet tapasztalni, ha növelem a fordulatszámot egy ilyen motornál, mire figyeljek? A motor 1400 -at fordul alap esetben.

Üdv.
A hozzászólás módosítva: Vas, 22:23
(#) Peter65 válasza tsab hozzászólására (») Hé, 8:15 /
 
Szia!
Szerintem a gépészeti elemek szabnak elsősorban határt; csapágyak, kiegyensúlyozottság, rezgések... ilyesmik. Megduplázni szinte biztosan lehet (kb. 3000 1/min), megtízszerezni meg már lehet hogy a frekiváltó sem engedné, sok típusnál 400Hz a max. frekvencia.
(#) Pafi válasza tsab hozzászólására (») Hé, 10:04 / 1
 
A fordulatszám és nyomaték között kapcsolat van, amit a feszültség és frekvencia is befolyásol. A frekvencia az üresjárási fordulatszámmal nagyjából arányos, de ha a feszültséget nem növeled, akkor arányosan csökken a billenő nyomaték. Tehát ha tartani szeretnéd a nyomatékot, akkor arányosan növelned kell a feszültséget. Pl. ha a motorod csillagban 380 V, deltában 220 V-os, és a frekiváltód 400 V-ról üzemel, és ki tud adni 380 V-ot (ez kb. a legszerencsésebb kombináció), akkor 380/220=1,7-szeresére lehet növelni a fordulatszámot változatlan terhelő nyomaték mellett. Egy picit jobban fog melegedni az örvényáramok növekedése miatt.

Ha a feszültség nem növelhető, akkor csak a nyomaték kárára növelhető a fordulatszám. Ha a motor nyomatékának eredeti határát a melegedés adta, és nem a billenő nyomaték, akkor egy pici (10...30 %) fordulatszám-növelés még esetleg lehetséges változatlan nyomaték mellett, de ha a billenőnyomatékban nincs kellő tartalék, akkor a terhelő nyomatékot arányosan vissza kell venni.
(#) tsab hozzászólása Kedd, 11:52 /
 
Köszönöm a válaszokat.
Következő: »»   7 / 7
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Júl, 21. Pé
6:25:15
Jelenleg 120 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu