Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Plazmavágó inverter probléma és javítása
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Dr.God Man hozzászólása Nov 12, 2017 /
 
Üdv!
Van 2db egyforma kínai plazmavágó inverterem, CUT50 típusú.
A probléma az lenne velük, hogy az inverterek pilot üzemmódja nem igazán működik.
Az inverter üresjárati kimenő feszültsége 243V. A gyári gyújtópanellal 2bar levegőnyomás alatt hajlandó csak begyújtani a plazmaívet. A nyomást emelve egyre romlik a gyújtóképesség. Arra gondoltam, hogy gyenge a nagyfesz gyújtás hogy begyújtsa a fő ívet, ezért a gyújtáspanelon lévő 3db párhuzamosan kötött 10kV / 1nF kondi mellé még tettem + 2b-ot. De semmi hatás csak még erősebben csattogott a szikraközben az ív. Így mentem tovább és a meglévő feszültség négyszerezőre tettem még egy kétszerezőt.
Sajnos még ez is kevésnek bizonyult pedig a végeredmény már elég bizar lett, mert 4 bar nyomásnál a gyújtóív kilép a fúvókán és a 2cm-el lejjebb lévő testelt lemezre húz át, elég durván. De a plazmaívet nem gyújtja be.
A levegőnyomást lejjebb véve viszont a fő ív begyullad! De a vágásminőség nem megfelelő az alacsony nyomás miatt.
A polaritás megfelelő, kimenő fezültség is tökéletes vezetékek is rendben vannak! A kopóalkatrészek jó állapotúak! Próbáltam a fúvókára közvetlen rátenni a testkábelt de hatástalan...
A gyújtófeszültség inkább több cm utat megtesz az alacsonyabb nyomású levegő irányába és kilép a fúvókán, minthogy a vágófejben begyújtsa a fő ívet. A másik inverterbe átrakva a tuningolt gyújtáspanelt, nagyjából jól működik de folyamatos használatnál egyre kezd bizonytalabbul gyújtani, majd inkább egyáltalán nem gyújt ez sem.
Esetleg lenne valakinek valami ötlete mi okozza a jelenséget?
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 12, 2017 /
 
Nem vágtam még plazmával.
A pilotnak folyamatosan mennie kell? Vagy elég csak addig, amíg begyújt a fő ív, és utána az égve marad?
Ha csak egyszer kell gyújtani, akkor a pilot gyújtás idejére le lehetne csökkenteni a nyomást, hogy könyebben gyújtson a fő ív, majd felengedni tetszőleges értékre.
Lehetne fabrikálni egy külön kiegészítő egységet erre a feladatra.
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 12, 2017 /
 
Helló!
A gyújtás panel az inverter kimenetéről kapja az indító jelet. Elvileg lekapcsol amint begyújtja a fő ívet mert az üresjárati feszültsége 100V körüli értékkel lejjebb esik max 140V körülire. És lekapcsol a gyújtás. De amint megszűnik a fő ív ismét visszakapcsol a gyújtás.
Találkoztam már ilyen inverterekkel amik gyakorlatilag azonos felépítésűek , de mindegyiknél akár 8bar felé is lehetett vinni a levegőnyomást! És hasonló hibajelenséget nem is produkált.
A ideális levegőnyomás 4-5 bar közötti! Szóval működnie kellene gond nélkül.
(#) hulala válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Itt nincs pilot mert a testkábelt megpróbálta rákötni a fúvókára . De biztosan megoldódik a gond idővel mert valamennyire azért ért hozzá - lásd más fórumon is ajánlotta a plazmavágó munkakábelt-pisztoly használatát még akkumulátor töltővel való üzemeltetéssel is.
(#) Dr.God Man válasza hulala hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Itt ebben az esetben egy olyan hibajelenség áll fent ami egy gyári, kész gépnél tapasztalható. Felépítésileg többszörösen átvariált kapcsolásokkal mert az alkatrészek jó része el van hagyva a nyáklapon. Itt-ott áthidalásokkal és egyéb kínai trükkökkel van összespórolva a gép.
Emellett a működéséhez látszólag megvan minden feltétel de mégsem működik...
Egy plazmavágó építésénél pedig cseppet másabb a felállás, főleg ha trafós az amit épít az ember! Ebben az esetben magának építi fel az egyén a plazmavágót és ismeretei alapján teszi működő képessé, legyen a trafó emelőgép töltőjéből örökölt vagy hegesztőből! A trafó múltja vagy korábbi felhasználása nem befolyásolja az végeredményt, mivel nyilván nem erre a célra alkalmatlan személygépkocsi töltőből fogja elkezdeni az építést! Persze ha ez a rész nem érthető, azt sajnálom! De nyilvánvalóan nem lezuhant idegen űrhajók alkatrészei alkalmasak csak a trafós plazmavágó építéséhez vagy újonnan boltból megvásárolva egy gyári gép trafóját! Emellett nem azt írtam, hogy rá lehet kötni egy töltőre és működik is! Sajnálom, hogy értelmezés béli gondok vannak, nyilván nem vagyunk egyformák és van aki tévesen értelmezi a másik írását...
Ezt az értelmetlen feszengést inkább hanyagoljuk mert az értetlenségen nincs kedvem lovagolni... Se időm se energián nincs az ilyesmire!

Szóval ebben az esetben igen is van pilot!Miért is ne lenne vagy ne lehetne? Mert az inverter pilot funkciós és csak hogy kizárjam a vezeték vagy a pilot előtét hibáját, ezért tsteltem le a fúvókát a testkábellel, de így sem gyújtott be a fő ív! A pilot lényegében nem más mint a test rávezetése a fúvókára! Ezt leginkább pár teljesítmény ellenálláson+kondenzátoron keresztül vezetik rá a fúvókára! Tökéletesen működőképes a pilot funkció abban az esetben is ha közvetlenül a testet kötöm a fúvókára! Persze ebben az esetben ha nincsenek meg az ideális paraméterek és áramkorlátok akkor idő előtti kopóalkatész elhasználódás az eredménye! Illetve némi vágás teljesítmény vesztés.

De inkább maradjunk a téma lényegénél! Adott egy spóros kínai inverter, amelynek az egyszerű mérések alapján működnie kellene. De nem működik függetlenül, hogy adott feltételek elvileg megvannak a működéshez! Megfelelő üresjárati feszültség, kellő áramerősség és már erősen eltúlzott gyújtófeszültség! Mindez mérhető és jelen van a vágópisztolyon is! De mégsem gyújt be a fő ív 2 bar levegőnyomás felett! Már 3 másik és más típusú pisztollyal is próbáltam, de nincs változás!
Mivel ennél a típusnál a vágó áramból veszi a gyújtás panel a vezérlő jelet és a működéséhez szükséges áramot is, így ebbe az irányba gyanakszom de jelenleg fogalmam sincs mi okozhatja a jelenséget! Mert másik kb ugyan ez a kínai inverter felépítmény, működik rendesen de ez a két darab azonos és nem akarja az igazságot!
A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2017
(#) hulala válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Nyugi , ne idegeskedj . De a témára visszatérve ezt a problémát más fórumon "így vagy úgy" azaz valamilyen szinten többször kitárgyaltuk .
(#) hulala válasza hulala hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Első kérdések :centrál csatlakozós a gép , ha van akkor kimérted a pilot vezetéket a géptől a pisztolyig ?
(#) hulala hozzászólása Nov 13, 2017 /
 
Ez is CUT 50 de nyoma sincs a pilot-nak .

Cut 50.PNG
    
(#) Dr.God Man válasza hulala hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Jó pár kínai inverterrel találkoztam már de ez a kettő messzemenő a leggyengébb kivitel amit láttam. Az inverter ugyan ez a típus mint amit küldtél képen, annyi, hogy rajta van a pilot csatija is. A levegőt és az áramot külön választottam mert hosszabb munkakábelre volt szükség. De rövidebb munkakábellal is ugyan ezt produkálja. A pilotba már csak úgy tudtam életet lehelni, hogy eltávolítottam a teljesítmény ellenállásokat és közvetlen testet vittem fel a fejbe, így úgy ahogy működik de csak az egyik inverter. A másik makacsabb és nem hajlandó főívet gyújtani csak 2 bar alatt. A jobbik inverter is csak szakaszosan gyújtja be a főívet.
A vezetékek mind forrasztással vannak rögzítve a fejben és a csatlakozóban is, 16m2 réz gumiszigetelésű vezetékről van szó. Kötésileg hibátlan.
Ami inverter volt nálam korábban azok minden gond nélkül üzemeltek akár 5-8bar-ról is. De ezek... nem hajlandóak.

Amit mértem:
Üresjárati feszültség: 243V
Vágás közben vagy begyújtott főívvel: 110-140V
Gyújtóív : akár 2,5cm-re is kilép a testelt fúvókán!
Normális stabil és egyenletes gyújtásra képtelen 2 bar nyomás fölött, bármekkora a beállított áram.
Ezeket a pisztolytípusokat próbáltam : AG-60, P-80, és egy gépi trafimet-et is
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Próbáld meg azt, hogy beteszel egy 10µF 400V-os fóliakondit közvetlen a gép kimenetére a + és - közé. Meg a kakábeleken tekersz három-három kört 200mm-es átmérőn (testen is meg a munkakábelen is, külön külön legalább 30 cm-re legyenek egymástól).
Elképzelhetőnek tartom, hogy a pilot gyújtás feszültsége a munkakábelen visszajutva megböki az inverter szabályzóját és az ettől túlvezérlődik lefelé, azaz megáll egy pillanatra. Mire észhez tér addigra a pilot ív már megszűnt, illetve ha begyújtódott, akkor kialszik tőle.
A nagyobb gáznyomás nagyobb pilot impulzussal jár, 2 bár alatt még lehet hogy éppen elviseli a szabályozó.
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Ha az előbbi javaslat nem jön be, akkor van még egy ötletem.
A pilot testje és a főáramkör testje között van egy áramkorlátozó ellenállás (a pisztoly fúvóka és a test csipesz között).
Ennek értékével lehetne játszani egy kicsit, csökkenteni úgy 10%-ot, majd 20%-ot, és figyelni hogy javul-e a működés.
Arra gondolok hogy a pilot gyújtás ugyan elcsattan, de utána ezen az ellenálláson nem jut át elég áram hogy fentmaradjon a pilot ív, addig amíg a gáz kifújja a munkadarabra.
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Már az ellenállást is kivettem, csak így hajlandó valamelyest működni.
Nagyobb kondival (30uF) már próbálkoztam de csak letiltott az inverter, nemsokára keresek egy kisebbet, hátha azzal hajlandó működni.
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Hát, 10µF kondival a szűrő elé téve, letilt az inverter. A szűrő után téve pedig lefogja a gyújtó ívet, szikrát. A szűrő alatt közvetlen a diódák kimenetét értem ahol elvileg a gyújtófesz le van már szűrve. 5µF kondival a gyújtó feszt ugyan úgy elnyeli. A szűrő előtt pedig erősebb a gyújtóív által begyújtott fő ív de ugyan úgy szakaszos a fő ív, nem stabil. Mellette a kondinál a bekötő vezetékek melegednek a forrasztás is megolvad. 2.5µF kondival ugyan úgy erősebb az ív de nem melegszik fel annyira a vezeték. Minden módon impulzus szerűen gyullad be, majd ól ki a fő ív.
Ha a fő ív begyulladását követően a vezérlő veszi vissza az áramot és emiatt ól ki az ív, valahogy ezen irányba kellene variálni valamit a vezérlésen. Az inverterpanelon a diódák után vagy egy átkötés (sönt) egy mérőpont. Gondolom innét méri a kimenő teljesítményt. Ha ilyen mérési okból eredő a jelenség, akkor lehet itt kellene valamit próbálkozni. Azt jó lenne tudni, hogy a vezérlés-e az ami miatt nincs egyenletes pilot fő ív.
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 13, 2017 /
 
Na akkor szedd elő a szkópot meg hozzá egy árammérő fejegységet.
Mérés nélkül nélkül kb csak sötétben tapogatózunk.
Az fura, hogy a kondin olyan irgalmatlan áram folyt, hogy annak lábain a forrasztás is megolvadt.
Ez arra enged következtetni, hogy valami nagyfrekis szemetet tartalmazó jelalak megy ki a plazmafejre, ettől lehet instabil a fő ív.
Visszarajzolhatnád a főáramköri részt, hogy jobban lássuk mivel van dolgunk.
Tedd vissza a pilot test ágába az ellenállást.
A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2017
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 14, 2017 /
 
A méréshez jól jönne egy normális szkóp, ami sajnos nincs. Ds201-em volt de elfáradt szegény elég gyorsan.
A felső meghajtó panelon van egy ts-k01-tv1 névvel megáldott vezérlőpanel. Sajnos semmit sem találok róla a neten. A panelen egy műveleti erősítő IC-nél lévő 2db piros led felvillan a fő ív kiólásakor (egyenlőtlen gyújtás közben ). Stabil ív esetén nem világítanak a ledek. Ezen a vezérlőpanelon kb 20% alkatrész hiányzik , leginkább a bal oldalt lévő műveleti erősítőnél :S Nagy valószínűséggel a túlzott leegyszerűsítés és spórolás következtében némi szűrés és a megfelelő működéshez szükséges körítő alkatrészek hiánya okozhatja az inverter nemkívánatos kompenzálását ami miatt kialszik a fő ív.
Egyre inkább azt látom, hogy ez az inverter sohasem fog normálisan működni.

Jó lenne tudni, hogy pontosan mi akar lenni ez a panel és hogyan működik. A hiányzó alkatrészeknek is gondolom lenne szerepük.
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2017

TS.png
    
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 14, 2017 /
 
A jobb oldali IC valami PWM vezérlő lesz, jól látszik a két diszkrét meghajtófokozat.
A bal oldali meg akkor ehhez kapcsolódó szabályozó, vagy erősítő.
Írd meg a típusokat.
Módosítani felesleges, mérés nélkül nem tudhatjuk hogy mi történik valójában.
Olyat lehet legfeljebb kipróbálni, hogy az IC-k táplábait meghidegíteni párszáz nF kerámiakondival.
Inkább próbáld meg a nyomást kis értékről indítani és gyújtás után felengedni. Ha így működik akkor nincs nagy baja.
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 14, 2017 /
 
Ma, nekiestem az inverternek és próbálgattam ezt-azt, többek között az általad is írt levegőnyomás variálását, de amint feljebb emeltem a nyomást, azonnal szakadt is a fő ív.

Méregetés közben azt furcsálltam, hogy az inverter középső paneljéről veszi a gyújtást kapcsoló relé az áramit, majd az indítási bemenetnél 2db ferritgyűrűs tekercs+ kondik vannak szűrésnek, és mellette 4db kondi is ami összeköti a pozitív testet az indítójel bemenetével valamiért. A kondikat eltávolítva, megtörtént a csoda... Működik...!!!

Még 10A-es teljesítményen is szép stabil! Néha-néha nagy ritkán megszakad az ív és újragyújt pl 5-10mp folyamatos bekapcsolt állapot után fordul elő de valamikor 2-5 rövidke újragyújtás után ismét megy folyamatosan másodpercekig! Így már használható és folyamatosnak mondható a pilot ív még 6 bar levegőnyomáson is! Biztosan van oka, hogy még néha megszakad az ív de már gyújt szépen és stabilnak mondható a fő ív és még a pilot ív is! A kondikkal másodpercenként 10-20 alkalommal szakadt meg és csak berregett, bármekkora is volt a beállított áramerősség. A kondik eltávolítása után 5-10 másodpercet is képes folyamatosan menni a pilot ív kis áramnál is!

Kíváncsi lennék, hogy mi is lenne a célja ezeknek a kondiknak... Mert sok hasznos alkatrésszel kevesebb van az inverterbe de ezt nem spórolták ki valamiért...
A képen az eltávolítandó alkatrészeket sárgával bekarikáztam, ha valakinek hasonló gondja lenne.

Ha van még ötlet tovább jobbítani ezeket a vackokat, kíváncsian várom! Illetve ha más hibajelenségre keresne valaki gyógyírt.

kond.png
    
(#) gulyi88 válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 14, 2017 /
 
Ezek lehetnek a pisztoly kapcsolójától visszafelé érkező túlfeszültség levezetők, illetve zavarelnyomó alkatrészek.
Az a nagy kék korong az varisztor kinézetű így hátulról nézve.
Ha ettől a beavatkozástól javult a helyzet, akkor lehetséges, hogy nem is a szabályozónak van baja hanem az indító/engedélyező jell zavarodik meg és kapcsolgat összevissza.
Mérés nélkül nemigazán fog kiderülni, hogy minek miknek van igazán bajuk.
Ha az említett alkatrészek nincsenek bent, és valóban az a feladata amit felvetettem, az veszélyes lehet a további elektronikáknak (legalább a varisztort tedd vissza).
(#) Dr.God Man válasza gulyi88 hozzászólására (») Nov 14, 2017 /
 
Igen, a nagy kék az egy varisztor. A varisztor párhuzamosan van kötve egy 400V/100nF kondival, ez megy a földelt kasznira, illetve 2db kis értékű kondin át a gyújtás bemenetére, ez a kettő eltávolítva.
A gyújtás bemenetről a két kis kondit levéve, működik rendesen. A földre vezető védelmet meghagytam.

Így már használható az inverter! A fennmaradó feszültség ingadozó hajlam már csak a pilotnál van néha, vágás közben nem tapasztalható.

Tovább méregetni jó lenne, hátha kilehetne pofozni belőle azt a kis bizonytalanságot. A felszereltség kb ennyit tesz lehetővé jelenleg.
(#) erbe válasza Dr.God Man hozzászólására (») Nov 14, 2017 / 1
 
Ha a földelésre kötött szűrő és védő eszközök kikötésétől javul a működés, elsősorban arra gondolhatunk, hogy vagy hibás a földelés (test- védővezeték...), vagy azon keresztül jön vissza zavar.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Nov, 21. Kedd
23:47:20
Jelenleg 198 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu