Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
 
Témaindító: mokus, idő: Jún 4, 2007
Lapozás: OK   136 / 136
(#) Ge Lee válasza helltp hozzászólására (») Ápr 24, 2018 / 1
 
Nem akarnék beleszólni, de végigfutottam én is néhány kört az olcsó pákákkal. Ezek után csak azt tudom mondani hogy felejtős. Tanulj a mások kárán ne a magadén. Amióta van egy barkácsolt Ersa-m, meg a képen látható házi JBC-ből néhány, azóta ingyen sem kellene másik páka (van Hakko T12 klónom, az is eladó lesz).
Bolti árán ez sem olcsó, de ilyen hegyeket szoktak árulni még itt az apróban is, én 2500Ft körül vettem darabját. Itthoni használat mellett évekig működik, és ég és föld egy ilyen hegy meg a klón pákák hegye, de maga a páka is. Nincs bumszli nyél ami folyton útban van, nincs vastag kábel ami feszül, folyamatosan húzza a kezedet ide oda.
Ez 15-ös műanyag rúd, ami le lesz még esztergálva 12mm-re a még kényelmesebb fogás miatt, csak kell köszörülnöm hozzá egy kellően éles kést mert amik vannak azok csak karcolgatják ezáltal ronda lesz a felület. Szóval 2500Ft volt a JBC betét, ebből a műanyag rúdból meg nettó 5-600Ft körül van 1 méter, a pákához 9,5cm-es darabot használok. Csak be kell fúrni a két végén, egyik végén egy 4,5-ös (ez tartja a fűtőbetétet), a másik végén egy 3,5-ös (a ráforrasztott kábelek kivezetésének) fúróval.

házi_JBC.JPG
    
(#) latyakosa válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 24, 2018 /
 
Elárulod miféle anyagból lett a nyél?
(#) Ge Lee válasza latyakosa hozzászólására (») Ápr 25, 2018 /
 
Már írtam róla. Elvileg ez az és innét rendeltem. Nem ez a legjobb de nem volt kedvem órákig böngészni az adatlapokat. Olyan kell amelyik minél jobban bírja a hőt.
Ahol találkozik a betét a nyéllel ott 100-110 fok van. Ezt mindegyik rúd bírja rövid távon, de konkrétan erre azt írja az adatlapja hogy hosszú távon (20000 óra) ez csak 75-80 fokot bír. Eddig nálam nincs vele gond. A legjobb az ha jól emlékszem 140 fokot bír rövid távon és 100-120 körül hosszú távon, de ne kérdezd hogy melyik mert meg nem mondom, és az drágább is.
A fekete színű rúd sem jó, mert míg a fehér nagyon jó szigetelő addig a fekete vezetőképessé van téve. Az adatlapjukon ott van minden infó, hőtechnikai, mechanika, elektromos.
(#) nyuszis2 válasza Zozi85 hozzászólására (») Ápr 25, 2018 /
 
Nagyon jól néz ki. Te is martad a ház előlapot? a pákát is látom esztergáltad, nagyon szépen néznek ki.
(#) helltp válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 25, 2018 /
 
Köszönöm a választ, a későbbiekben lehet hogy én is csinálok valami hasonlót, de egyenlőre valami olyan megoldást keresek amit csak megveszek és működik. Szerintem Hakko t12 klón lesz a vége.
(#) latyakosa válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 25, 2018 /
 
Köszi, nem láttam ha volt korábban is elnézést!
(#) jefflynn válasza helltp hozzászólására (») Ápr 27, 2018 /
 
Én egy YIHUA 908D-t vettem aliexpress-ről pár hónapja. Sok mindent nem tudok róla elmondani, csendben tesz a dolgát, elégedett vagyok vele. Ha esetleg van konkrét kérdés, akkor szívesen válaszolok.
(#) c27 hozzászólása Máj 8, 2018 /
 
Sziasztok!

Tönkrement a solomon pákám fűtőbetéte 24V 48W.
A HE-n árult PENSOL-SL-NIH ez jó hozzá?
A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2018
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 12, 2018 /
 
Korábban volt szó a Weller TCP 24V-os pákámról, hogy néha nem kapcsol/fűt rendesen, rádermed a pákahegyre az ón. A belsejéről képek: 1, 2. Nekem úgy tűnik a fűtőbetéten és kapcsolón kívül semmi sem eredeti. A pákahegyet odatéve-elvéve látszik, hogy kapcsol, de az egyik oldalon látványosan távolabb van az érintkező és jól láthatóan közeledik-távolodik, amíg a másik oldalon alig mozdul (túlságosan nem tudtam megnézni, mert pont az érintkezőknél homályos a plexi). Ez mennyire természetes? Nincs türelmem a kapcsolóját szétszedni. Mérjek ellenállást a kapcsolón vagy nincs értelme?

A kérdés, hogy érdemes-e erre a pákára költeni, amikor 20 körül van új. Új hegy kellene, a fűtőbetét állapota kérdéses (okozhatja a hibát), a kapcsoló valószínűleg cserés, a nyele lelakott, a vezeték nem eredeti, a belsejéről a képek beszélnek.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2018
(#) freddyke hozzászólása Máj 12, 2018 /
 
Kiegészítve az előző hozzászólást: 236-237V hálózati feszültség mellett 24.6-24.7V elegendő/megfelelő a pákának a trafó másik oldalán?

Ha van egy jó trafóm és nem túl drágán (74 EUR) hozzá tudnék jutni egy ugyanilyen új pákához, van értelme az Ersa I-CON nano mellé egy ilyen pákát tartani mondjuk alkatrész kiforrasztáshoz két pákával? Mi a különbség a TCP és TCP-S között?
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
A fűtőbetét ellenállására nem emlékszem de valahol 13 ohm körül kell lennie. Szerintem rossz az a kapcsoló, kicserélném és megnézném rajta a kondit is. Nem tudom, de szerintem a TCP és a TCP-S között semmi különbség nincs, talán csak a nyél formája. A trafót fűtés közben is mérd meg, mennyire esik olyankor a feszültsége. Nekem ha jól emlékszem 21-22V-ról működött, de én keveset használtam az enyémet és már nincs is meg, elcseréltem egy szkópra. A feszültséggel nem érdemes 19V alá menni, meg 22V fölé sem, és akkor örökös. Legalábbis a régi darabok, hogy manapság milyen minőségben gyártják azt meg nem mondom, de erősen csodálkoznék ha oda nem tört volna be a mai "piacgazdaság" afféle tervezett elavulás formájában. Az enyém még a 80-as évekből való volt, ezek úgy is évekig működtek hogy a szaki reggel munkakezdéskor bekapcsolta, és délután a munkaidő végén kapcsolta csak ki. Maradt hozzá egy új fűtőbetétem, ez is még a 80-as években gyártódott.
SMD-t én is szoktam úgy kiszedni hogy 2 pákával, akkor nem kell az alkatrészt túlmelegíteni.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Én is úgy gondolom, hogy hasznos lenne két minőségi páka, különben hagynám az egészet.

Egy új kapcsoló a páka árával vetekszik, ha még kapok egyáltalán (nem beszélve a fűtőbetétről, a lelakott hegyről és nyélről). Használt kapcsolóért nincs türelmem apróhirdetéseket böngészni és eleve problémás/költséges a magyarországi átvétele. Jobbnak tartanék venni egy komplett használt pákát, az enyémet alkatrésznek eltenni. A használt páka várható élettartama ismeretlen, az alkatrész utánpótlás hasonlóan bajos. Egy új páka érné meg, amire én vigyázok onnantól.

Jó ötlet menet közben megmérni a trafó feszültségét. Közben kaptam ötleteket, hogy diódával, nagy teljesítményű ellenállással tudom csökkenteni a trafó feszültségét, ha túl magas. De érdemes? A fűtőbetét sem szereti, ha magasabb a feszültség vagy inkább a kapcsolónak árt?

Tudtok bevált rajzot olyan átalakításhoz, hogy ne a kapcsoló vigye a nagy áramot? Gondolom, hogy ezzel a kapcsoló élettartamát nagyságrenddel meg lehetne növelni.

A fűtőbetéted nem eladó? Írok üzenetet.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Máj 14, 2018 /
 
Diódával nem tudod mert akkor fele feszültséged lesz, lévén a másik periódust nem engedi át. A kapcsolónak néhány volt ide vagy oda mindegy, meg elvileg a fűtőbetétnek is. Gyakorlatilag meg nem, mert amíg fűt, addig az ohm törvény értelmében adott áram folyik rajta, ami adott fűtőteljesítményt hoz rajta létre. Minél nagyobb ez, annál jobban igénybe veszi a fűtőszálat, annál rövidebb lesz az élettartama. A betét kérdésre válaszoltam privátban.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 14, 2018 /
 
Igaz, nem gondoltam végig a diódát. Érdemes a trafó feszültség csökkentésével foglalkoznom? Plusz-mínusz 1V eltérés a névleges feszültségtől tényleg ennyire sokat számít élettartamban?

A kapcsoló átalakításával (ne az kapcsolja a nagy áramot) érdemes foglalkozni egyáltalán? Másik fórumon találtam egy ilyen bejegyzést:
"Egyenirányítottam a 24V-ot, és a pákába betettem egy fetet és egy ellenállást. Már nem tudom milyen fet volt kéznél, de szerintem N-est használtam, és kapott egy ellenállást hogy a kapcsolón áthaladjon némi áram."
Egyenáram esetén nem tudom mekkora feszültség kellene és mennyire szeretné.

Sajnos a 74 EUR-os páka már 94 EUR-ba kerül, ennyit nem ér meg nekem. Ha újra megkapom a korábbi áron, akkor lecsapok rá, különben nem lesz.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Máj 15, 2018 /
 
Én nem szórakoznék vele, figyelni kell a hirdetéseket, árult itt is valaki nemrég kapcsolókat hozzá. DC-ből ugyanúgy az a 22-24V kell neki, de az csak akkor ha a FET a kapcsoló, mert a mechanikus az be fog égni a DC-től.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 15, 2018 /
 
Az előző hozzászólást már nem tudom javítani. Az ötlet egész pontosan két párhuzamosan kötött, szembefordított, minimum 3A-es dióda volt 1V feszültségeséshez. 3-4V-ot kellene elvenni, így talán jobb lenne egy nagyobb teljesítményű ellenállás.

DC-ből egyenirányított AC-re gondolhatott vagy pufferkondival simított feszültségre? Előbbi esetben csak egy graetz-híd kell, az utóbbiban jelentősen csökkenteni kellene a feszültséget. Egyenirányított AC esetén a FET nem csak egy bizonyos minimum feszültség esetén nyitna, tehát levágná az ezalatti feszültséget?

A páka ára lejjebb ment, 79 EUR-ért megrendeltem végül. Az új páka gyári csatlakozóját nem szeretném levágni, ezért vennék neki egy ellenpárt és azt tenném a trafóra. Ha tudja valaki esetleg milyen csatlakozó lehet, akkor nem kell megvárnom, amíg ideér a páka.
Következő: »»   136 / 136
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu