Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hegesztő dinamó
 
Témaindító: Tom-ee, idő: Aug 26, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 4
(#) Tom-ee hozzászólása Aug 26, 2007 /
 
Sziasztok.

Nézelődtem hegesztés témában is és dinamó témában is, de úgy látom egyelőre egyedül vagyok a problémámmal. Kérdezősködtem már aggregátor ügyben, ez is valahol annak a témának egy folytatása.
Találtam bontóban egy hegesztő dinamót. Nem nagyon foglalkoztam még ilyennel, de szakavatottabb ismerős azt mondta, hogy ez egy villanymotor által meghajtott dinamó egy házban, ami az ipari áramot átalakítja alacsony egyenfeszültségre, de nagy áramra. (28V és 250A) az lenne a kérdésem, hogy alkalmazható-e ez a dinamó aggregátorba? (tehát át lehet-e alakítani ezt a 28V/250A egyenáramot kb. 230V/30A váltóárammá) Érdemes-e ebbe energiát fektetni? (csak azért, mert eddig ez tűnt a legjobb megoldásnak; az aggrik nagyon drágák, telepen nemigen van generátor, csak autós, ginamó meg mégúgyse)
Előre is nagyon köszönöm a segítséget!
(#) Norberto válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Én nem vagyok benne biztos, hogy létezik ilyen nevű szerkezet...
(#) titi válasza Norberto hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Mármint a heggesztő dinamó?
Igen létezik, csak nem mai termék.
(#) titi válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Szerintem a megoldható, de nem hiszem, hogy megéri.
Valószínűleg átkellene tekercseltetni a dinamót.
(#) mex válasza Norberto hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
A hegesztődinamó régebben nagyon elterjedt hegesztőáramforrás volt. Többszázhertzes szaggatott egyenfeszültséget állitott elő,ami kiváló hegesztési tulajdonságokat eredményezett. Hátránya:súlya,és az hogy forgógép. Átalakitása nagyon nem egyszerű.
(#) lgyk válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Talán pufferrel és egy böszme nagy inverterrel...
(#) fongab válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
igen lehet. A kommutátort kicseréled, csúszó gyűrűre. Újra tekercseled a forgórészt, állórésznek megfelelően. Kiegyensúlyoztatod. Egyenfeszültséget adsz a állórésznek, és márt működik is.
Vagy készítesz egy =24V/~220V átalakítót Ez szerintem, az egyszerűbb.
(#) zoly15 válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Szia!
képet nem tudnál feltenni?
még ilyet sohasemm láttam

üdv!
(#) zoly15 válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
ilyen mint a képen?
ha igen akkor már káttam ilyet a suliban
(#) Tom-ee válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Ha kell, van róla néhány kép is, de kinézetre ilyen. Az adatlapja lehet még érdekes. (mellékelve)

Image1.jpg
    
(#) Tom-ee válasza fongab hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Ha jól értettem az egyszerűbb megoldást, akkor tekercselés nélkül is meglehet oldani egy átalakítóval? (ilyesmi megoldást akartam amúgy én is) (inverterre gondolsz?) Van valami konkrét elképzelésed is erről? (és másnak? )
(#) oldman válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Bocs de nem értem mire jó egy háromfázisú hálózatról táplált mottorral meghajtott 230 V-os generátor???
Amúgy az ívhegesztő áramforrások karakterisztikája feszültségkorlátos áramgenerátor jellegű - Ha ezzel táplálsz egy invertert annak kb. 24 - 70 V bemenőfeszültség mellett kellene a 230-at tudni. Akkor még nem beszéltem arról, hogy ezek agépek nem folyamatos teljes terhelésű üzemre vannak méretezve --- lásd adattábla: 350A 34V -nál már csak 35% !!
Viszont hegeszteni - na azt lehet velük sínt, hidat, tankot, hajót akármit, de nagyon! És évtizedekig bírják, amit a mai inverterekről nehéz elképzelni.
(#) Tom-ee válasza oldman hozzászólására (») Aug 26, 2007 /
 
Nekem csak a generátor része kell, a meghajtást más eszközzel oldanám meg; amolyan aggregátor készülne belőle. (ha megoldható)
(#) zoly15 válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
szia!
elfogadnám a képet

üdv!
UI.: valaki látott már ilyet betlülről?
engem érdekelne h mi van odabenn
(#) Tom-ee válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
A képek két gépről készültek, de szerintem ugyanazt tudják (noha az egyiknek nincs adatlapja) Sajnos én is csak annyira láttam bele, amennyire a lukon be lehetett, ezért is dobtam fel a témát, én is csak sejtem, hogy mi van belül. A másiknak sikerült a szabályzóját kinyitni, de hát sok minden nincs benne... (a lelke a hengeres részben rejlik :buck: ) És azt sem tudom, hogy lehetne belőle kibányászni a dinamó részt.
Egyébként a többiekhez: mi szabja meg, hogy milyen áramot és feszültséget ad le egy (ilyen) dinamó?
(#) Pafi válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Szerintem az a megoldás, hogy ne a dinamóról vedd le az áramot, hanem a motorról! Igen, ez lehetséges, csak kell hozzá 3 üzemi kondenzátor (meg egy szabályzó). Így 3-fázisú áramot kapsz. Először is, meg kellene nézni, hogy a motornak ki van-e vezetve a csillagpontja. (Ha nincs, akkor sajna 230 V nem vehető le róla, csak 400V, de azt egy trafóval lecsökkentheted.) Másodszor próbaképpen rá kellene kötni jó nagy bipoláris kondikat (pl. 3 db 100 µF 630 V delta kapcsolásban, vagy 3 db 330 µF 400 V csillagban). Pörgesd föl, és mérd meg a fázisfeszültséget! Ha nem túl nagy (260 V alatt), akkor megpróbálhatod terhelni valamivel. Ha nagyobb, akkor egy autotranszformátorral le kell csökkenteni a feszt, és utána tudod terhelni. Ha a terhelés hatására nem csökken le túlságosan a feszültség, akkor nyertél. Mindeközben a fordulatszámot stabilan kellene tartani! Ha túlzottan csökken a feszültség, akkor szabályzó kell! Ha nullára csökken (ez induktív terhelésnél pl. hegesztő trafónál fordul elő), akkor nagyobb kondi is kell.

A szabályzó lehet legegyszerűbb esetben pl. 3 pár tirisztor a csillagba kapcsolt kondikkal sorban, a vezérlését majd megrajzolom, ha idáig eljutsz!
(#) Pafi válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
A feszültséget és a (zárlati) áramot (a fordulatszámon kívül) a gerjesztő tekercsre adott áram határozza meg, amit a gép tetején látható luzalellenállással lehet beállítani.
(#) zoly15 válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Szia!
Köszönöm szépne a képeket
(#) Tom-ee válasza Pafi hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Pár hete, mikor nekiálltam a projectnek, ez jutott eszembe elsőnek. Körbe is néztem neten is, és megkönnyebbülésemre sokkal nagyobb a választék motorokból, mint generátorokból, aggregátorokból és dinamókból összesen. A baj ott kezdődött, hogy van itthon pár kisebb teljesítményű motor (3-400W), amit egyből be is fogram mérésre; nem tapasztaltam semmit...Törtem a fejem, hogy mi lehet a gond, mert kis játékmotoroknál semmi gond nem volt, ez meg nem akaródzott menni. Aztán egy villanyszerelő ismerős mondta, hogy a mai motorok már nem rendelkeznek állandó mágnessel, így ha csak simán megforgatom, az életben nem fogok rajta semmit mérni. Sajnos nem vagyok túl jártas az erős áramban, ezért is kértem a segítségeteket.
Volt egy olyan megmozdulás - pontosabban csak elmélet - hogy akkor kössünk rá külső áramforrást, hogy az álló rész elektromágnese beinduljon, és ha ekkor forgatjuk a tengelyt, a kivezetésen elvileg megjelenik az áram, de ezt sajna nem tudtam kiprbóálni. Először is azt kérdezném, hogy ez valóban helytálló elgondolás e vagy téves úton lárok? A másik az az, hogy ha jó az elképzelés, akkor mekkora külső forrás kellene ehhez az itthoni motorhoz? (230V-os, 370W-os mosógépmotor asszem)
Nagyon köszi az eddigi segítségeket és várom a továbbiakat is.
(#) Tom-ee válasza zoly15 hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Nincs mit, remélem segített.
(#) oldman válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
A File 0009 A gép dinamó részének a kefe hidját mutatja a szénkefékkel és komuttátorral. A file 0020 a szabályzó egy részlete a "(a lelke a hengeres részben rejlik)" Így igaz! Ez egy tolóellenállás Tulajdonképpen egy nagyra nőtt huzalpotméter ami egyenes testre készült nem gyűrűre. Ezek - tipustól függően - több A áramot elviselnek és akár kW nagyságú teljesítményt is képesek elfűteni. Villamos gépeknél többnyire változtatható ellenállásként használják. A gerjesztő áram szabályzásával változtatják a kimenő feszültséget-áramot.

Ha van megfelelő hajtógéped, (diesel v benzin motor cca 10 - 18kW 3000 ford/perc) és megfelelő (gépész) ismereted és eszközeid, hasznos dolgot lehetne készíteni belőle. Nevezetesen motoros hegesztő dinamót és szerencsés esetben még 220/380 -as agregátorként is (pl. építkezésen) jól használható lenne! Természetesen egy utánfutóra szerelendő a gépcsoport a tömege miatt.

Bekötési - kapcsolási vázlatokat pl. a " Jesch László -Taraba István Hová kössem című Műszaki kiadó 1967 6. kiadás" könyvben találhatsz
(#) Tom-ee válasza oldman hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Örülök, hogy más is lát benne fantáziát, ez kicsit adott a lelkesedésemnek (+ irányba )
Szóval üzemelhet aggrikén. Ez jó. Gondolom ahogy azt az előzöekben már mondták, a kommutátort cserélni kell gyűrűre. Meghajtóm lesz hozzá, ismeretem van némi - gépésznek tanulok, úgyhogy legalább gyakorlom a dolgomaz -, csak erős áramban nem vagyok túl jártas.
Két kérdésem lenne: pont ma voltam a könyvtárban, hogy utána nézzek a témának, de nem igazán találtam szakkönyvet, inkább csak általánosat. Ki tudnád esetleg szűrni a lényeget, amennyiben megvan neked ez a könyv? (netán feltennéd képekben, ha szépen megkérlek? :help: ) Másik: a bent lévő ellenállással elképzelhető, hogy össze lehet hozni a kívánt feszültség-áram arányt? (230V, 30A) Lekopott a csuszka végéről a számozás, de az 50A, már egész közel áll. (közelebb, mint a 200 :zavart1: ) Tudom, ezt hegesztésre találták ki, de nem bonto szét, ha nem feltétlen szükséges...
Nagyon köszi, h utána néztél a dolgoknak! :worship:
(#) mex válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Nem akarlak elkeseriteni,de az egyenáramú részt nem fogod tudni átalakitani,úgy hogy 230V~ és 30A terhelhetőséget kapjál. Hiába teszel csúszógyűrűket a kommutátor helyére,a tekercselés gyökeres átalakitása nélkül nem érsz célt. Ezenkivül az agregátorok feszültséggenerátoros jellegűek,a hegesztőgép armatúrakialakitása pedig az áramgenerátoros üzemmódra készült. Ha jól emlékszem ezeknek a gépeknél egy tengelyre van felpréselve a motor, és a dinamó forgórésze is. A közös tengelyvégre fel kell applikálni egy oldható tengelykapcsolót és kivülről meghajtani valamilyen belsőégésű motorral. A dinamó részt igy eredeti céljának megfelelően lehetne hegesztésre használni,a motor részt pedig Pafi ajánlása szerint generátorrá alakitani.
(#) Tom-ee válasza mex hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Idézet:
„...a tekercselés gyökeres átalakitása nélkül nem érsz célt.”
Erre látod nem gondoltam... Szomorú... Minden esetre köszi, hogy felhívtad rá a figyelmem. Ezek szerint mégis jobb lenne egy motorból kiindulni? Az arról levehető feszültség/áram miktől függ? (csak fordulat és gerjesztőáram, vagy van még vmi?) Egy 220-as motornak mekkora gerjesztést kellene adni, hogy valami hasonló léptékű dolgot mérhessek a másik végén?
(#) mex válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Nem próbáltam még egyfázisú indukciós motorból generátort csinálni. Ami azt illeti még háromfázisúból sem. Egyfázisúnál a segédfázist ha gerjeszted.valószinűleg lesz kijövő fesz a kapcsokon,a háromfázisúnál meg ki kell próbálni a kondis módszert. Mindenesetre az igényed~7kW nem kevés....
(#) Tom-ee válasza mex hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Valóban nem, gondoltam is, hogy nem lesz egyszerű... Küzdök a dologgal már egy ideje. Remélem azért lesz belőle valami. A kondis módszer alatt a Pafi által leírtakat (#117666) értetted?
(#) mex válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 27, 2007 /
 
Igen. A legegyszerűbb volna ha tudnál szerezni csúszógyűrűs forgórészű motort.megfelelő teljesitményűt. Ennek az átalakitása már sokkal könnyebb lenne.
(#) Tom-ee válasza mex hozzászólására (») Aug 28, 2007 /
 
Rá fogok állni a témára, mert motort sokkal egyszerűbb találni, mint generátort, vagy dinamót. (ezt fentebb említettem is)
Megint volna 2 kérdésem: a csatolt képen mi látható? (motor, vagy generátor? sajna adatlapja az nem volt ) A másik: ha motorban gondolkodom, mit jelent a megfelelő teljesítmény? (arra gondolok, hogy a motor az motor, nem fordított üzemre tervezték, gondolom így valamivel nagyobb a vesztesége is;ha nekem 7 kW kell, mennyit kéne rászámolni? (ha kell))
(#) mex válasza Tom-ee hozzászólására (») Aug 28, 2007 /
 
Úgy vélem ez megintcsak egyenáramú dinamó,háromfázisú motorhajtással. A szorzót veheted~1.2-nek. De ha forditva van:egyenáramú hajtás,és 3 fázisú generátor akkor nyert ügyed van.
(#) Tom-ee válasza mex hozzászólására (») Aug 28, 2007 /
 
Én is arra gyanakodtam, hogy komplett szerkezet lehet (adott géptípusnak nagyocska), csak azt nem értem, hogy akkor minek van rajta az ékszíjtárcsa...?
Következő: »»   1 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem