Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Nagyteljesítményű inverter készítése
Lapozás: OK   1 / 5
(#) Skuld86 hozzászólása Szept 4, 2008 /
 
Sziasztok Láttam foglalkoztak páran inverter készítéssel ezért feldobom 1 komolyabb és összetettebb inverter készítésének az ötletét. Ami most abban merülki ,hogy 3fázisú "VVVF GTO" (Variable Voltage Variable Freqency, Gate Turn Off) inverter. Lényege Pic vezérlő generál 1 3fázisú PWM jelet, amit a tranzisztoros híd erősít és ennek a táplálását és kimeneti fesz szabályozását egy tirisztoros dióda híd végzi a Pic kivezérlése alapján. Szal a Pic vezérli a Dióda hidat is. Később teszek fel egy pontosabb részletesebb leírást egy hasonló működésű inverterről. Sajnos csak angolnyelven talláltam. És ha valaki lát benne fantáziát és készít hozzá kapcsolást megosztaná a többiekkel is . Ehyébként ez egy 3fázisú motor vezérlő inverter.

Thx a hozzászólásokat előreis remélem érdekes témával tudtam szolgáni ezúttal a közösségnek .
(#) sityi válasza Skuld86 hozzászólására (») Szept 4, 2008 /
 
Szivesen venném a leiratot, érdekes lehet.
(#) Skuld86 válasza Skuld86 hozzászólására (») Szept 4, 2008 /
 
Csak annyi a baj vele ha jólolvastam ,hogy ez egy készülék leirata szal leginkább csak körülírás van benne. . De elég széleskörű a felhasználása ha jóltudom hasonló elven vezérlik a Taurus villanymozdony vontató motorjaitis. Szal rajta vok a azon ,hogy építsek 1 et .

an843a.pdf
    
(#) Skuld86 válasza Skuld86 hozzászólására (») Szept 13, 2008 /
 
Látom nem túlnagy az érdeklődés ez után. Ezért leírom mihez akaraom készíteni.
Van 1 3fázisú 4KW os 1pólusú motorom ha rosszul írom a pólus számot akkor írom a fordulatszámát 2880RPM 50Hz en.
Ezt szeretném vezéreltetni vele. Elsősorban azért döntöttem úgy hogy ilyet akarok építeni mivel szép hangja van amikor felpörgeti a motort. Teszek fel pár linket olyan eszközökről amiket VVVF GTO inverter hajt.

http://www.youtube.com/watch?v=ppCGQgLSLqw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yJyu4Mr3DA4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fRDGatvps6c&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1UkobheNcss&feature=related

Ez csak hangfelvétel a vonatról + a képe.

http://www.youtube.com/watch?v=-wjIF4ml3yE

Mondjuk bennük 4 vagy 6 pólusú motorok vannak azért ilyen jó a hangjuk . Mondhatjátok rám ,hogy vonat B..i vagyok ezt elfogadom de ez ösztökélt ennek a témának a felvetésére.
(#) Bonanza02 válasza Skuld86 hozzászólására (») Nov 24, 2008 /
 
Valamivel egszerűbb inverter építésébe akarok belefogni. A célom DC12V-ból AC230V AC 2,5kW.
Ötletem van,rajzom van.Már építettem 400W-osat konkrétan,amivel elégedett is voltam.Kimenő fesz stabil volt,a frekit állítani lehet és jól is tartja.Egy másik fórumon közöltem már a rajzát is.
Ha mégis érdekel mást is a dolog,akkor várom az ötleteket,hogy ki hogy oldaná meg.
Az ok,amiért szükség lett rá: szélenergia-generátor-12VDC-230VAC. Gondolom nem kell tovább indokolni.

Az első gondolat, hogy miként lehetne áttérni 48V-os rendszerre? Az inverter oldalról könnyebben megy,hiszen a trafót kell úgy méretezni.A 4db 12V-os akku beszerzése sem okozhat gondot. A probléma a generátor és a 48V-os fesz szabályzó esetleg.A töltésnél cirka 20A-rel kell számolni.
Drága holmi beszerzése tárgytalan.Bontóban 12V-os generátor ezer Forint. (spóroljunk!)
(#) lidi válasza Skuld86 hozzászólására (») Nov 24, 2008 /
 
Megnéztem a videókat, és valóban szépen szolmizálnak a mozdonyok. Nem értek hozzá, de kíváncsi vagyok: miért kell a frekvenciát is variálni egy inverterben ?
(#) Bonanza02 válasza Bonanza02 hozzászólására (») Nov 24, 2008 /
 
Azóta változott:
4 db generátor, 4 db fesz szabályzó, 4db 90Ah-ás 12V-os akku, 48VDC/230AC invertert építek.
(#) kissanyi válasza lidi hozzászólására (») Nov 24, 2008 /
 
Sajátságos elképzelés, de működhet.
(#) bandika válasza Skuld86 hozzászólására (») Dec 1, 2008 /
 
Légy erős a Taurusban az áramirányító GTO modulok modulációjával "zenélnek" mellékesen. A 4 kW-os motorral zenélni akarsz vagy inkább a fordulatát akarod változtatni? Ha csak az utóbbira van szükséged akkor használj kész frekiváltót, valószínű jobban jársz. Nekem vannak jó állapotú használtak is. De le a kalappal, ha ezt a dolgot sikerrel megoldod. :kalap:
(#) mpityuka hozzászólása Dec 3, 2008 /
 
Sziasztok az lenne az en kerdesem, hogy ha egy invertert hasznalok egy 66 Ah akurol es a kapott aramot vagyis 220 voltot felhasznalom egy tv mukodtetesere es egy autoakutoltovel meg vissza tehetem-e az akut tolteni, lehet-e es ha nem miert?
(#) Skuld86 válasza bandika hozzászólására (») Dec 17, 2008 /
 
Én úgytudtam hogy a motor is hozzájárul a hangzáshoz mivel VVVF elnevezés a GTO előtt azt jelenti, "változtatható feszültség és freqvencia" mert ha az információim nemtévesek akkor a 3fázisú motrok fordulatszám irányítása freki alapon történik és ezzel egyidőben feszültséget is kell hozzá állítani mivel 1-2 re túlmelegdene mondjuk ez csak a vontatásnál számottevő. Na és akkor leírom az elképzelésem . Ugyebár ez az egész a vonat motorvezérléséből jött (Taurus). Én a hangok szerepében egész mást találtam magyarázatnak, mivel változik a freqvencia ez okozza a hangokat amit a motor ad ki erre abból vezetett a következtetés ,hogy hallottam már olyan mozdonyt ami csak "felsír" bocsi a hasonlatért ( taurus előző verziója) Ezis már 3fázsú motorral volt szerelve kicsit macerás őket megtalálni mivel az újak népszerűbbek 1 értelmű okok miatt . Ja meg a másik ,hogy nem találkoztam olyan tranzisztor és tirisztor híddal ami ilyen erőteljes hangot adna ki.

Örömmel venném a többi építő jellegű hozzászólásokat is. Mivel ha az elképzelésem nem állja meg a helyét örülnék ha tisztáznánk a dolgokat a VVVF GTO technikában.

Köszi előreis Skuld.
(#) zoknee hozzászólása Dec 18, 2008 /
 
Szia!
Nekem egy kérdésem lenne, hogy ilyen GTO-kat mennyiért tudnál beszerezni? Mert ebben a teljesítménytartományban 3fázisú IGBT modulokat szokás használni, ami 20-30000Ft nagyságrendben mozog.
Üdv
(#) Skuld86 válasza zoknee hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Igazából IGBT Bipoláris tranyókat 42A/1200V Durván 1500Ft körül belehet szerezni /db persze zal a teljes hídhoz kell 6db de még azis csak 9000Ft mondjuk ez csak a motor közvetlen kivezérlői. szal 6db védő dióda utánuk kell pár cucc. De szerintem ha valaki otthonvan a PIC programozásban és ismeri az IGBT vezérlését akkor nem halott az ügy.
(#) somtibi hozzászólása Jan 6, 2009 /
 
Sziasztok!

Én is gondolkodom egy nagy teljesítményű inverter építésén.
Max 3 KW 3 fázisu motort kellene akkumlátorokról táplálni.(Pld szélenergia felhasználása az otthoni esztergánál, stb)
Mivel a motor vezérlésére legjobb egy frekiváltó, arra gondoltam, hogy építek egy 24V/400V invertert, és a frekiváltó egyenirányító részét kissé átalakítva kész is a háromfázisú motormeghajtás!

Mivel a frekiváltó puffer kondija egyenfeszt kiván , lehetne akár nagyfrekis invertert is használni, kissebb, olcsóbb...

De ez csak egy ötlet, kiváncsi vagyok a véleményekre!
(#) zoknee válasza Skuld86 hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Én egy komplett 3fázisú IGBT modulra gondoltam. Abban van 6 IGBT a hídhoz, van benne egy igbt a fékchoppernek, benne vannak a diódák, meg valami meghajtókörök, inteligencia is van benne, hibajelzéshez. Egy ilyen van valahol 20eFt körül, 25A/1200V-ra.
(#) vilmosd válasza zoknee hozzászólására (») Jan 6, 2009 / 4
 
Hali
A fairchildnek vannak komplett moduljai amik tartalamazzak a IGBT- t es a meghajto reszt. Pl FSBB15CH60C. Ez 15 A 600 voltos es az ara 12-13 $.
A 30 A-os kb 22 $. Nagyon keves kulso alkatreszt kell hozzajuk rakni. A vezerlest '18F2431, v. 4431 konnyen megoldja, mivel van benne eleg PWM valamint Deadtime generator. A honlapon van ra kesz pelda.
Udv Vili
(#) Skuld86 válasza vilmosd hozzászólására (») Jan 8, 2009 /
 
Hali köszi az infot de ha küldenél pár linket szerintem mindenkinek hasznos lenne akit érdekel a téma.
(#) tepike hozzászólása Jan 11, 2009 /
 
Sziasztok!

Nézzétek meg a képeket! Ebből lehetne kukázni cuccokat inverterhez. Most 220V /12V 200A -t tud.

kép1
kép2
kép3
(#) tepike hozzászólása Jan 13, 2009 1 /
 
Hozzá tudok jutni komplett Philips IGB panelhez. Van hozzá tervezett panel is chip-pel együtt. Ha valakit érdekel az e-mail címemen el tud érni bővebb infóért.

a képen megtekinthető: link

[i]Képeket ne szúrj az oldalba, jó a link is. Javítottam.
-- kobold
[/i]
(#) max079 válasza Skuld86 hozzászólására (») Jan 23, 2009 /
 
sziasztok,

ha IGBT modulok érdekelnek azt tudok adni én is a korábban leirt ár 60-70%-ért.

áram 15-200A fesz 600-1700V
ha valakit érdekel, küldök további infot képet.

üdv,
(#) Doktor úr válasza Skuld86 hozzászólására (») Feb 18, 2009 /
 
Szerintem éppen fordítva van. A VVVT GTO mozdonyok jöttek ki először és csak pár éve jönnek az újak ami IGBT-vel készülnek és csak felhangosodnak és búgnak...

Magyarországra nem járnak igbt-sek, azé nem lehet találkozni velük, még az új railjet se igbt-s mert ezek csak át lettek festve, és nem újonan gyártották mint a kocsikat.
http://www.youtube.com/watch?v=2BaiJKUOfdk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=hhAhU-qt7g4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0X0qz5zaVlY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=uUtYHHBzoJg&feature=related

de télleg, ezek nem az igaziak...

Szerintem se a motor adja ki a hangot, nincs köze hozzáá, ezen a videón tisztán lehet hallani hogy a motor még alig fordult 2-t , meg az egész vonat is max 2 métert indul előre és már vége a szolmizálásnak... http://www.youtube.com/watch?v=cdy3G_an65s
(#) Skuld86 válasza Doktor úr hozzászólására (») Feb 18, 2009 /
 
Az ES64U4 Taurus még lehet ,hogy nem IGBT vel készült. De azok 2000-körüli mozdonyok.
Itthoniak már IGBT-s ek amiket a MÁV vett.
Ők azok amik zongoráznak..... az ő tipus jelükre nem emléxem pontosan.
De az ES64U4 volt az a mozdony széria amivel világrekordot döntöttek a németek 357Km/h csúcs sebességgel. De ez nem zárja ki ,hogy már lemarad a GTO jel és csak a Siemens VVVF a mostani megnevezés.
(#) Skuld86 válasza Skuld86 hozzászólására (») Feb 18, 2009 /
 
Az lehet hogy nem a motor adja ki.
Csak nekem nem áll össze a kép mi a fenének üvölt a mozdony szal azért a hangereje majdnem egyenlő egy kissebb kültéri hangosítással.
Viszont még senki nem adott egy kimerítő magyarázatot arról mi és miért adhat ki ekkora hangot.
(Lehet a németek annyira megalománok ,hogy beszereltek a mozdonyba egy nagy hangszórót )
(#) Skuld86 válasza Doktor úr hozzászólására (») Feb 19, 2009 /
 
Amúgy a szólmizálás nem ér véget csak már nem hallatszik a menet zajtól.
Oda vissza játsza attól függ ,hogy gyorsít-e vagy lassít ill mekkora vonó/fék erőt fejtki.
A videón amikor kitartja a nevezzük felső DÓ hang nak, kb 15-20km/h ra gyorsul, amikor tovább emeli a hagszínt már a mozdony 40km/h fölött jár addig nem emeli a hangfrekit még át nem lépi a 40 et.

Na itt 1 videó a Rail Jet ről mondjuk ezek módosítottak betáp rugalmasság szempont ból. De itt jobban hallatszik a "szólmizálás" mert nem gép menetben gyorsít.

http://www.youtube.com/watch?v=N-E86es6vTg&feature=related

Ja és mielőtt lecsesztek a Dó hang miatt simán ki lehet skálázni a hangokat XD.
(#) Doktor úr hozzászólása Feb 20, 2009 /
 
hát nem tudom, sztem biztos nem a motor adja ki a hangot mert tegnap lementem és a géptérből jött a hang fej magasságból(ahogy meg tudtam állapítani) de az bizti h nem lentről,
am a videón is hallani a motor hangon az egyenletes, pl (a videó alapján) a metrónak is ilyen hangú a motorja

ES64U4-ek azok több áramneműek a svájci meg egyéb helyekre http://taurus007.extra.hu/1216/index.htm "az első 2005 március 31-én jött ki." továbbra is fenntartom hogy először jött ki az vvvt és aztán zenementes igbt... itt: http://taurus007.extra.hu/palyaszamok/index.htm a harmadik változatonál vannnak , a 1216os na azok az igbt-sek és nem zenél csak visít vannak képek is

Amúgy mi adhatja a hangot szerintetek? ha belegondolok biztos vmi ojan cucc amin nagy áram megy át , és amiatt rezeghet , a hangok meg a freki változásnál változnak azzal együtt gondolom, annyiszor módosíthatja a ferkit, am 13 hang van aztán kitartja 40ig a felső DÓt... XD lehet ez hülyeség, de emlékeztet még valamiféle üveg hangra is , mikor az pohár széjén húzod körbekörbe a vizes ujjad, vagy valami...

a pesti ikarus/ganz trolliknak is van valami hasonló hangjuk : http://www.youtube.com/watch?v=5HfNjRsOFQ0&feature=related hát itt erőse nfülelni kell , aki nem hallotta élőbe az sztem nem fogja nagyon megismerni , elindulásnál hallani de itt a motor nagyon elnyomja talán 3.20tól lehet kicsit hallani...
ha esetleg nem értetek egyet velem akk irjatok h ti hogy tudjátok v gondoljátok
(#) Skuld86 válasza Doktor úr hozzászólására (») Feb 20, 2009 /
 
Igaz elfogadom nem olvastam utána rendesen mondjuk az elejétől nem értem igazából miért zongorázik.
Szal ha ez a vonó erőben megjelenik akkor az elég csúnya rántásokat okozna nem?
És azért gondoltam hogy a motor adhatja ki a hangot mivel elvileg a 4 Pólusú motorok (ha jól emlékszem 4) a hallható hang tartományába indulnak ebből következtettem.
A kövekeztetés alapja pedig az volt ,hogy nem az erősítő és nem a jelforrás szokta kiadni a hangot hanem a hangszóró...
Mondjuk még motor vezérlő elektronikával nem volt mégdolgom..... Mondjuk ez a fajta vvvf a siemens egyedi fejlesztése ha jól tudom.

De viszont az 1216-os sem zajtalan erre van bizonyítékom

http://www.youtube.com/watch?v=2BaiJKUOfdk

http://www.youtube.com/watch?v=4QfZQjzSCSM

(#) Doktor úr hozzászólása Feb 20, 2009 /
 
na most már télleg lemegyek jövő7en oszt megkérdezek egy taurus mozdonyvezetőt, meg már gondolkodtam rajta hogy esetleg megbeszélni vmeikkel h vigyen egy kört mondjuk aki bécsbe megy meg vissza
(#) Skuld86 válasza Doktor úr hozzászólására (») Feb 24, 2009 /
 
Elő fordulhat olyan hogy a motorra jutó feszültség szabályozást és a frekvenci a vezérlést kettéválasztották fizikálisan??
Szal valahogy úgy értem elvileg a VVVF GTO vezérlésnél mintha valahol olvastam volna vagy sematikus rajz volt nemtom már. Külön jelölte a tirisztoros egyenirányító hidat (ezt nevezte GTO nak) ami az IGBT hídra jutó feszültséget szabályozta így az IGBT k csak a szinusz jel alakot hozták létre a változtozó feszültségen.
Így szerintem ez magyarázhatná a hangot mivel az alacsony tartományba nem hiszem ,hogy akkora vonó erő ugrásokat eredményez és még jól is hangzik. .
De ez csak egy ötlet volt. bizot s nem egyszerű a megvalósítása ha meglehet egyáltalán. .

Mondjuk nekem az a hitvallásom ,hogy lehetetlen nem létezik mivel lehetetlen.
(#) The Light hozzászólása Feb 26, 2009 /
 
Üdv!

"megszállotja" vagyok az invertereknek /is/ ...100-300W teljesítményűeket én is bütykölgetek.
Ma kukáztam egy szuper mikro trafót. 1200W/750W.
Keresgetek, hogy lehetne minimum egy 1kW-ost házilag építeni. Szakik a neten mondják: csak a teljesítmény tranyókat kell többszörözni párhuzamosan + trafót váltani és kész is a nagyobb teljesítmény....szóval hobbista vagyok: ..kiválasztok egy "bármilyen" áramkört inverterre, megépítem, párhuzamba kötök mondjuk 2n3055 tranzisztorokat meg esetleg trafókat és kész??? Ha van szaki, segítsen! :nemtudom: köszi
(#) szotyee válasza Skuld86 hozzászólására (») Márc 7, 2009 / 4
 
kedves Skuld86 tájékoztatlak róla hogy a Taurusnak a motorja "trillázik".
magyarázat: a GTO egy digitálisan vezérelt kétirányúan vezérelhető tirisztor amelynek vontatástechnikai használt az indokolja hogy igen nagy áramok és feszültségek szaggatására alkalmas. DE igen nagy hátránya hogy csak néhány tizen herc tartományban üzemeltethető mert szegényke regenerációja igen lassú. Ezért mivel digitálisan kapcsolgatjuk rajta az áram "+/-" irányát a motoron megjelenő jel is a kis frekvencia miatt úgymond "szögletes" lesz. A motoron ez a "szögletes" áram egyenetlen forgatónyomatékod okoz vagyis bizonyos szögekben a motor a maximális nyomatékot bizonyosokban jóval a maximális alatti nyomatékot adná le. Ennek kiküszöbölése érdekében a frekvenciát modulálják több kisebb szöget csinálnak az 1 nagyból és ez a motor forgórészének a rezonálását okozza. Vagyis a kalickás forgórész rezonálni kezd az egyenetlen feszültségváltozás miatt és a forgórész rezgését a levegő torzitásán keresztül halljuk. Amúgy 120 körül a moduláció változik és más frekvencián trillázik tovább.

valamint kedves Doktor úrnak közlésére adnám hogy használnak igbt-t jelenleg a magyar vasúton. Az összes új elővárosi vonat igbt-s. (Talent,Flirt)

Az igbt előnye hogy őt már nagyfrekvenciásan lehet kapcsolgatni viszont lényegesen kisebb az áram és feszültségtűrése. De a 2kHz es kapcsolási frekvenciával szinte bármilyen feszültségű, áramú, frekvenciájú szinuszt létre lehet hozni vele ezért vele nem fog zenélni a forgórész.

jah! és a gyengébbek kedvéért azért használunk invertert és aszinkron motorokat mert az üzemeltetésük gazdaságosabb, jobban szabályozhatóak(manapság) és a leadott teljesítmény rekuperálására(visszaalakítására) is alkalmasak.
Következő: »»   1 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu