Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus gyújtás
 
Témaindító: mefi01, idő: Dec 21, 2006
Lapozás: OK   3 / 6
(#) Ladamester válasza cepo hozzászólására (») Feb 17, 2010 /
 
Küldj e-mailt ha kérdésed van.
(#) akos70 válasza cepo hozzászólására (») Feb 17, 2010 /
 
Induktiv jeladó. Egy tekercs, két vége ki van vezetve, megy az elektronikához.
(#) cepo hozzászólása Feb 19, 2010 /
 
hat sracok az uj trafom kukas volt mint a régi,egy vecra trafot rádobtam es repül a szekerem.
(#) Ladamester válasza cepo hozzászólására (») Feb 21, 2010 /
 
Nem lehet hogy valami kicsinálja a trafókat?
(#) blasenblas hozzászólása Jún 3, 2010 /
 
Üdv!
Szeretnék készíteni egy elektromos gyújtót, ami 9 voltos elemről működik, és elég erős ahhoz, hogy begyújtsa az öngyújtógázt. (esetleg dezodort vagy wd-40-et) Olyan kéne amiben csak elemet kell cserélni. Széttört izzó, ceruzabél, papír vagy hasonló ne legyen benne. Lehetőleg tekercs se legyen benne, de ez nem lényeges.
A válaszokat előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Blasenblas
(#) blasenblas válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 3, 2010 /
 
Valami, ami szikrázik. És nem túl veszélyes, csak amennyire kell.
(#) blasenblas válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 3, 2010 /
 
8-10cm! Ennyire nagy szikrák nem kellenek. Elég 5mm. De azért köszi!
(#) blasenblas hozzászólása Jún 3, 2010 / 1
 
Mekkora feszültségű áram kell kb fél centis szikrákhoz?
(#) Jack Byrnes hozzászólása Okt 24, 2010 /
 
Hello!

Bővebben: Link

Szeretném megépíteni a képen látható kapcsolást. Kerti gépbe menne (2T). Az a kérdésem, hogy a trafó alatti kondenzátor mire való, ill. milyen boltban kaphatót lehet oda berakni?
(#) nyemi válasza Jack Byrnes hozzászólására (») Okt 24, 2010 /
 
Szia. Szerintem a megszakítóval amúgy párhuzamosan kötött kondenzátort helyezte át. Csak az értéke zavar kicsit engem, mert 2µF ír, holott a megszakító mellett 230-250nF /630V (0,23-0,25uF) kondenzátor szokott lenni. A 2µF biztos elírás mer arra a helyre nem szoktunk akkora kapacitást rakni(megölné a FET-et a kisütő árama). De szerinte még néz szét itt is, mert én a helyedbe nem tartanám meg a megszakítót (HALL ). Üdv nyemi.
(#) 5si hozzászólása Júl 28, 2012 /
 
Szerbusztok!
Skoda Favorit gyújtómodulról nem tudja valaki. Van-e benne zárásszögvezérlés, és priméráram határolás, valamint nyugvó áramú kikapcsolás (rajtafelejtett gyújtásnál nem tölti a trafót)?
Illetve mivel lehet helyettesíteni, ha ezek nincsenek benne. Egyébként egy faros Skodába lenne beépítve.
Előre is köszönettel! 5si
(#) mex válasza 5si hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Ez a könyvrészlet megválaszolja a feltett kérdéseid:
(#) nemgyuri válasza 5si hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Szia!
Ha rám hallgatsz elfelejted ezeket a gyújtásokat és veszel egy CPI 1280-ast. Azt beteheted a meglevő gyújtótrafód mellé, megszakítóról mehet. Ha baj van csak 3 sarut kell átdugnod. Nekem sokáig így működött a Skodáimban (4 db)
Soha semmi problémám nem volt vele. Azért az nem utolsó szempont, hogy a szikrateljesítmény ~3x akkora mint a hagyományos, vagy tranzisztoros változatoknál. (Csak 1x volt gyújtászavarom, amikor a félig elrepedt elosztófedél miatt már komplett tüzijáték volt a motortérben. - sötétben szép volt!)
(#) 5si válasza mex hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Nagyon szépen köszönöm!
Ebbe minden benne van. Le is mentettem, hogy a hibakeresős részt később tudjam használni.
(#) Doszpot válasza mate_x hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Szia!
Ez az 1,5ms amit írtál fordulatszámfüggő? Alacsony fordulaton -dugóban állva, alapjáraton- nem fog gondot okozni, hogy az idő nagy részében folyatod az áramot a tekercsen keresztül? Pl. 1000-es fordulaton 30ms van két gyújtás közt, ha ilyenkor is tartod az 1,5ms megszakítási időt, a maradék 28,5ms-ban (az idő 95%-ban) folyik majd a primer áram. épp most tervezek hasonló eszközt, MOSFET-es lesz, viszont az alacsony fordulatszámon történő működést meg akarom oldani valahogy
szerk:jut eszembe, amikor tranzisztoros megoldást építettem, ott nem is a kapcsolótranzisztor, hanem az azt meghajtó tranyó melegedett nagyon.
(#) mate_x válasza Doszpot hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Úgy van, ahogyan mondod, ettől egy kicsit én is tartok, de puding próbája az evés. A skoda gyújtótrafója kb. 2 ohmos, és előtte van még egy 2 ohmos ellenállás. Tehát 14 V esetén 24,5 W jut a primer tekercsre, ha nincs megszaggatva. Ez szerintem annyira nem sok, mivel elég nagy a mérete, és a fém kasznihoz van fogatva az eléggé hűti. De a biztonság kedvéért majd beteszek még egy gyújtótrafót a csomagtartóba . Lehet egyszer építek majd egy PIC-eset, ami állítja ezt az időt, de most jó ez is, főleg ha működni is fog .
(#) Doszpot válasza mate_x hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
A 2Ohm-ra nem biztos, hogy szükség lesz. (sőt!)
Sokan a LADA Samara trafó használatát javasolják, (vagy eleve elektronikus megszakítású autóét) ugyanis ott a kapcsolóelemen eső feszültség nem fog gyengébb gyújtást eredményezni. (ha a tranyón csak 2V marad, már akkor is 12 helyett 10V jut a trafónak. Olyan, mintha folyamatosan lemerült akkuval közlekednél)
A dobozolásra jó lehet egy ilyesmi doboz: Bővebben: Link A fedelét kell kivágni, majd egy hűtőbordát ráragasztani. (por és víz ellen védeni fog.)
PIC-el is vesződtem, előgyújtás szabályzását is megoldottam vele. A műhelyasztalon, műterheléssel működött szépen. A zavarok ellen nem sikerült tökéletesen megvédeni, "leállogatott", élesben nem igazán vált be.
...lehet, nem itt kell majd folytatnunk a beszélgetést, mert megharap egy moderátor. esetleg majd itt: Bővebben: Link
(#) mate_x válasza Doszpot hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Hogyha kivenném a 2 ohmot, na akkor már tuti leégne a trafó . A Lada Samara gyújtása úgy tudom, hogy olyan, hogy nem használ semmilyen töltési idő változtatást, mivel kicsi a primer tekercs induktivitása, így gyorsan felépül a primer áram, ami itt nagyon magas, a jelet hall jeladó adja. A PIC-nek pedig valóban nagyon stabil tápfeszültség kell, különben könnyen megbolondulhat. A feszültség szabályozót is érdemes ilyenkor lecserélni félvezetősre, mert a hagyományos mechanikus feszültségszabályzó sok induktív zavart visz a rendszerbe, ami az akku töltését nem nagyon zavarja, de a picet annál inkább De szerintem ezt a motorgyújtás topicban kéne folytatnunk.
(#) Doszpot válasza mate_x hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
A 2Ohm alapjáraton hasznos lesz, viszont magas fordulaton ugyan ott leszel, hogy az ellenállással csökkentett feszültség és áram (illetve az egyre rövidülő zárás-idő) nem hozza majd a kívánt eredményt, ugyanúgy gyengül majd a szikra.
De abban igazad van, hogy a puding próbája...
A nap folyamán előkerítem azt a kapcsolást, amit még simsonra csináltam, PIC-el. Már ha érdekel valakit.
(#) mate_x válasza Doszpot hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Gyengülni gyengülni fog a szikra, de nem annyira mint a hagyományos gyújtás esetében.
(#) bob_spongya hozzászólása Szept 17, 2012 /
 
Sziasztok!
Valaki épített már olyat, hogy az elosztófedelet és a rotort valamint az egy trafót kiváltotta hengerenként egy trafóra. Valami olyasmire gondolok, hogy 4db cdi vagy tirisztoros gyújtás és az elosztófedél helyére pedig egy 4 db-ból álló hall vagy impulzusjeladó egység kerülne.
(#) sevenhill hozzászólása Szept 29, 2012 /
 
Kedves Fórumtársak! Érdekességképp kiteszek egy öreg autóhoz (ötvenéves hathengeres Jaguar) készült gyári gyújtáselektronikai megoldást. (www.pertronix.com). A gyújtást a gazdája tönkretette Samara trafóval (R primer=0.6 ohm!), jóllehet azért párszáz kilométert ment vele. Az akku pozitív testelésű, így is rendelte a nem túl olcsó jeladóval egybeépített elektronikát. (Kb 40.000.- Huf átszámítva.) Tartozék még az elosztóba, a bütykös tengelyre húzott tárcsa, amiben 6 db mágnes van. Sajnos a gyújtást eddig nem tudtam szétszedni, műgyanta tömbben van, ami nem lágyul a hő hatására. Még oldószerrel megpróbálom, de nem nagyon reménykedek. Ami egy kikandikáló TO 220-as lapról leolvasható, a végfok egy V5036P kimondottan gyújtásvégfokhoz kifejlesztett IGBT, 350V, 40A körüli határértékekkel, természetesen belső túlfesz védelemmel (gate, kollektor) Sajnos nálunk ez a típus első nekifutásra nem is beszerezhető. Az autó gazdája közben beszerzett egy másikat, tehát ennek a gyújtásnak a sikeres "feltárása" érdekesség. Kíváncsi lennék, hogy például a zárásszöget mi adja? Esetleg valakinek van valami extém ötlete a kibontásra?
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2012

DSCF3650.JPG
    
(#) zolika60 válasza sevenhill hozzászólására (») Szept 29, 2012 /
 
Ötven éve szerintem minden Jaguar megszakítós volt. Írj pontos típust és évjáratot, meg köbcentit és megmondom mi ez.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2012
(#) lac08 hozzászólása Szept 30, 2012 /
 
Barkács-jelleggel csináltam valaha az S100-as Skodámhoz egy tirisztoros gyújtást, ami az első nagyobb beázásáig egész normálisan működött. Annyira "önfenntartó" tudott lenni - áramfelvétele tekintetében - hogy a kocsi még kiszerelt akkumulátorral is működött, ha az már be volt indítva.
Egyszer megrázott .... húúúú, azt mégegyszer inkább nem!

A második Skodámba már akciósan vettem egy eredeti gyárit, ahol a gyújtáselosztóban egy máltai kereszt-szerű forgó fényszaggató valami adagolta az impulzusokat a vezérléshez.
Eléggé jól indult és ment vele az autó.
A maiakban mindez már eléggé bevett és annyira általános ...
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2012
(#) sevenhill válasza zolika60 hozzászólására (») Szept 30, 2012 /
 
Lehet, hogy rosszul fogalmaztam, persze, hogy megszakítós volt, csak a gazdája ezzel váltotta ki a megszakítót, mert az eredetit helyettesítő megszakítót már nehézkes beszerezni, és az elmondása szerint macerás helyen is van a gyújtáselosztó, ha állítani kell a megszakító kopása miatt az előgyújtást, hézagot... Én nem láttam az autót, csak a tulajjal beszéltem telefonon, de az autó pontos típusa nem is lényeges, mivel csak a gyújtásmodulról beszélünk. Szerintem ugyanezt a gyújtást (kapcsolástechnikát) tehetik még sok más veterán autóba is, csak más "köntösben". Az alkalmazott IGBT katalóguslapja, ha valakit érdekel:
http://www.fairchildsemi.com/ds/IS/ISL9V5036S3.pdf
Igazi "nagyágyú". A '90-es években gyártott végfokokban általában nagyfeszültségű, integrált zeneres védelmű darlingtontranzisztorokat használtak (pl. BU931ZPF), aztán napjainkban a gyártók jellemzően a gyújtásvégfokokban hirtelen áttértek az IGBT-kre. Azt nem is értem, hogy a powerfetek valahogy kimaradtak. Pedig vannak 300-400V-os típusúak alacsony csatornaellenállással,ha csak egyes IRFP... példányokra gondolok (az IGBT Uce-je helyből 1.5V körül van!), az inverz body diódát és az üzemszerű lavinaletörést a fetek meg alapból hozzák. Tudja esetleg valaki, mi lehet ennek az oka, hogy a fetek egyszerűen kimaradtak ebből az alkalmazásból?
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2012
(#) zolika60 válasza lac08 hozzászólására (») Szept 30, 2012 /
 
Manapság már elosztó sincs az a kilencvenes években kiment a divatból.
(#) zolika60 válasza sevenhill hozzászólására (») Szept 30, 2012 /
 
Jobban járt volna egy nyolcvanas évekbeli gyújtással. Akár Jaguarból akár valamelyik német autóból aplikálva.
(#) sevenhill válasza zolika60 hozzászólására (») Szept 30, 2012 /
 
Nincs ezzel a gyújtással semmi gond, csak az extrém nagyteljesítményű trafó kinyírta.Nem én fizettem érte, hanem az autó gazdája. Most normál trafóval a második rendelt gyújtásával kitűnően működik. Én meg személy szerint örülök, hogy a kezembe került egy ilyen (igaz meghibásodott) gyújtás. Most bedobtam acetonba, hátha az megpuhítja a műgyantát.
(#) sevenhill válasza sevenhill hozzászólására (») Okt 16, 2012 /
 
A műgyanta ugyan nem puhult meg, de óráscsavarhúzóval addig "kivéstem", ameddig érdekes. Tovább azért nem, mert a nyáklemez kétoldalas, és a másik oldalon, ahol maradt még műgyanta, feltételezhetően egy-két ellenállás van csak. Így addig bontottam, hogy a panel még működőképes maradt (persze az IGBT az tönkrement, a helyére provizórikusan egy FET-et tettem). Úgy működik, hogy amikor nincs előtte mágnes (a háromlábú SMD hall jeladó előtt), akkor vezet, tehát ez adja a zárásszöget, amikor elé teszem a mágnest, a hall jeladó kisöntöli a a végtranzisztor gate-jét, kikapcsol, és ekkor lesz a szikra. Hat mágnes lévén, a hengerenkénti pontosság megkérdőjelezhető az esetleges geometriai pontatlanság, és a mágnesek ereje sem biztos, hogy teljesen egyforma. Jóllehet az alkalmazott IGBT nagyon profi, a kapcsolástechnika egyszerű, a gyújtás ára magas.
(#) Doszpot hozzászólása Okt 16, 2012 /
 
Sziasztok!
Érdekességként teszem csak fel.
Még tavasszal volt dolgom egy 90'-es évek eleji 250-es Suzuki bandit motorkerékpár gyújtásával. (végül nem a modullal volt gond)
Itt egy tekercsel érzékelik a mágnes jelét. Két külön gyújtótrafót hajt meg a modul, külön-külön IGBT-vel. Többet nem lehet róla tudni, ugyanis a jeladó jelét formáló áramkör után a jel bemegy a nagy, "soklábú IC-be", onnantól nem tudni mi történik. se adatlap, se egyéb információ. A gyári szervízleírások is csak annyit mondanak, hogy milyen ellenállásokat kellene mérni az egyes be/kimeneteken. Ha ezek nem megfelelőek, a modul cseréjét javasolják. Sajnos a gyári holmik ilyenek. Ha van bennfentes, (gyártó, tervező, okos szervizes, stb.) akkor van esély javításra/koppintásra egyébként szinte semmi.
Annyi szerencse volt ezzel, hogy a doboz nincs kiöntve, az áramkör csak coat-olva van, pára stb ellen.
Következő: »»   3 / 6
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem