Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vezeték nélküli gyertya
 
Témaindító: vicsys, idő: Okt 28, 2008
Lapozás: OK   54 / 59
(#) Szebence válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
Szia!

Érdekes amit írsz. Próbáld meg oszcilloszkóppal mérni a feszültséget és egy ellenállás segítségével pedig áramot is tudsz mérni vele.
A tekercs huzalozását spirál alakban (kör) formában próbáltam volna ki, nem így szögletesen. Üdv!

spirál.jpg
    
(#) Kovidivi válasza Szebence hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
Ha lenne oszcilloszkópom, sokkal könnyebb dolgom lenne A tekercs alakját más példákból szedtem. Igaz, ott csak két fehér LED-et hajtottak meg... Az érdekes jelzőt ha jó értelemben értetted, akkor örülök, hogy tetszik!
(#) Szebence válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
Igen, midnenféleképpen pozitív értelemben. Érdekel engem is ez a téma, de nem foglalkoztam még vele, csak eljátszottam a gondolattal, mi midnenre lehetne használni, ha nagyobb teljesítményt lehetne kivenni belőle.
(#) kovizozi válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
És mi lenne ha a panel mindkét oldalán lenne a tekercs rajzolat? Sorba vagy párhuzamosan.
(#) Kovidivi válasza kovizozi hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
kovizozi:
Biztosan nagyobb teljesítmény jönne át. Azt gondolom, hogy inkább a vezeték keresztmetszetében van a lényeg. Átónoztam a nyáktekercset nagyjából, és így mértem ezt a kis teljesítmény átvitelt.
A későbbiekben vezeték nélküli telefon töltő lesz belőle. Ezért kell 3W. Az 5V-ot LM317L-ekkel (4db párhuzamosan, 4x100mA=400mA) stabilizálom, és 2 helyen is (LM317-ek előtt, és után) zenerekkel (2x4db) védekezek, ne legyen nagyobb a feszültség, mint kellene. A tekercs vezetékből lesz, mert még az is simán elfér. Azt nem tudom, hogy miért bolondul meg a multim... Vagy hogy milyen módon ellenőrizzem le, hogy 5V jön-e ki a stabilizátorok után.
Szebence: 25W-ot simán kivettem belőle. Ezzel már nagyobb akksit is lehet tölteni. A hatásfok nem valami jó ugyan, de még ez sincs pontosan lemérve. Pedig nagyon kíváncsi vagyok. Egyik teszt alkalmával 12V 5W-os izzót használtam, világított szerintem maximum fényerőn. Közel raktam egymáshoz a két tekercset, amennyire csak lehetett, és eközben le kellett tekernem a bemenő feszültséget 8V-ig, mert különben kiégett volna a 12V-os izzó. Ezek alapján biztosan vannak óriási tüskék az átvitelben.
(#) Szebence válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
Digitális multimáterrel nem fogod tudni megmérni a nagy frekvencia miatt. Ez az a szituáció, amikor már a kézi multiméterek nem használhatók ilyen mérésekre.
Konkrét elképzelésem nincs, hogy én hova használnám a kapcsolást, viszont 5-8cm áthidalt távolság nem lenne rossz. Ott körübelül mekkora teljesítményt lehet kivenni?
(#) Kovidivi válasza Szebence hozzászólására (») Ápr 9, 2012 /
 
Ilyen mérésem még nem volt. 5cm-nél kezd el az 5W-os izzó pislákolni. De ha nagyobb veszteséget engedsz meg, talán a 10W is átvihető. Egyik képen 5W-os izzó világít az adótól kb. 10cm-re. A propeller clock témában merült fel.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 10, 2012 /
 
A stabilizálással meggyűlt a bajom. Minden integrált áramkör, 7805, LM317 megbolondul, és nem ad ki magából 1V-ot sem. A vevő tekerccsel párhuzamosan van egy 100nF hangoló kondi, innen egyutas egyenirányítással 1db dióda található, amire csatlakozik egy 7805, be- és kimenetén 1nF hidegítéssel. A feszültség és a teljesítmény megvan, 5W-os izzót meghajtja. Nem akarok zenerekkel trükközni. Főleg, hogy ahogy tapasztalom, az 5V6-os zener 5,8V-ra stabilizál. Sok zenert kellene alkalmaznom, ezeket összediódázni, pedig a diódán eső feszültség is terheléstől függ... Következőnek kipróbálok egy zener+BD139 párosítást. Van valami ötletetek? Megkérdezem a propellerclock-os topicban is.
(#) Hp41C válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 10, 2012 /
 
Szia!

Milyen diódát használsz?
(#) pipi válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 10, 2012 / 1
 
ja, gyors schottky diófa kéne oda meg normális pufferkondi, 1nF az lófütty, nézz meg egy 7805 adatlapot, kimenetre és bemenetre 100nF-100nF kerámia hidegítő, bemenetre még valami nagyobb elkó minimum
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Ápr 10, 2012 /
 
Köszönöm a tippet!
Eddig azon problémáztam, hogy a plusz pufferkondi elhangolja a tekerccsel létrehozott rezgőkört. Most átraktam a 100nF tekerccsel párhuzamos kapacitást a dióda után, 7805 elé, és jó lett. Köszönöm! Már csak ki kell hangolni, hogy pontosan együtt rezegjen az adó és a vevő. Ilyen apró buktatókat...
Hp41C:
2db RL206-os dióda párhuzamosan. Nem hiszem, hogy gyors, de az 5W-os izzó szépen világított utána. Van SB550-em is, csak az túl "kövér" ide. Majd szétnézek a fiókban.
Köszi mindkettőtöknek a segítséget!
(#) Hp41C válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 11, 2012 /
 
Szia!

A táplálás jóval 20kHz fölött történik, a teljes periódusidő max. 50uS. A diódának legfeljebb 1uS Reverse Recovery Time adattal kell rendelkeznie.
- A RL206 egy sima szilícium egyenirányító, ami hálózati körülményekre terveztek, RRT nincs is megadva az adatlapján. Ebben az áramkörben ne használd.
- SB550, UF4004..UF4007, SF18, stb jó lesz.

- Kondenzátor: Tételezzük fel, hogy a puffer kondenzátort periódikusan ideális generátorral töltünk közel 0 időtartamig, dt időközönként, ugyanakkot I árammal folyamatosan terhejük. Egy töltés alatt be kell vinnünk annyi energiát a kondenzátorba, amit a terhelés elfogyaszt dt idő alatt. A kondenzátor töltésére felírható:
Idézet:
„C*dU = I*dt”

dt= 50us, C=100nF, I=1A - a 7805 maximális terhelhetősége. Ekkor dU = 500V...
Azt jelenti, hogy a kondenzátor nem képes annyi energiát tárolni dt időre, amennyit a fogyasztó felhasznál ugyanannyi idő alatt.

Egy izzólámpa világít félutas egyenirányítással is (még kisebb kitöltés esetén is), de a 7805 -nek biztosan 8V fölött kell maradjon a bemenő feszültsége, hogy a kimenete stabil 5V maradjon. Ha a feszültség 8V alá csökken a bemeneten, a 7805 kimenetére kapcsolt kontroller resetelődhet...

A fenti számítás alapján 50µF kondenzátorral 1V feszültségesés érhető el 1A terhelő áram és 20kHz frekvencia esetén.
(#) Kovidivi válasza Hp41C hozzászólására (») Ápr 11, 2012 /
 
Köszönöm a számítást!
Jelenleg a vevőben a tekerccsel párhuzamos 47nF van, dióda SB340 (azóta SM340A), utána 100nF puffer, 7805, lábain pedig 1nF. Így jól működik a szerkezet, csak sokat fűt a vevő oldal... Készítettem egy mérést:
üresjárati áramfelvétel az adónál: 9,8V - 360mA
terhelve adó áramfelvétele: 9,3V - 1.05A =9,76W
vevő hasznos kimeneti feszültsége: 5V - 385mA (13ohm terheléssel)
vevő pufferelt nyers kimeneti feszültsége: 13V (385mA-rel 5W)
elfűtésre kerül: 8V - 385mA = 3W
51%-os hatásfok.
Már csak miniatürizálnom kell a vevőt, hogy 4mm vastagságú legyen nyákkal együtt, és valami kapcsoló üzemű megoldást kell keresnem, vagy a 3W elfűtendő teljesítményt le kell csökkentenem normális körülmények közé.
(#) Hp41C válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 11, 2012 /
 
Idézet:
„utána 100nF puffer..”


Nincs ez elírva? Nem 100uF?
Itt az eredeti megoldás...
(#) Kovidivi válasza Hp41C hozzászólására (») Ápr 11, 2012 /
 
Nem-nem. 100nF már nagyjából elegendő a dióda után, és ahogy észrevettem, minden kapacitás, ami a kapcsolásban a diódához közel van, elhangolja kicsit a vevőtekercset (én ezt vettem észre). Már kész a mű, találtam EZT a szuperjó, pár alkatrészből álló kapcsoló üzemű "tápot", belőttem 6,3V-ra a kimenetét, és utána raktam egy LD1117-et, 4,9V-ra beállítva. 800mA-t tud maxban, én 200-500mA-t fogok kivenni. Teszteltem terhelve (3W), és annyira jó a hatásfoka a vevőnek, hogy alig vettem észre, hogy valami melegedne. És hogy Te is megnyugodj egy kicsit, van 100µF a kapcs. üzemű táp végén! Köszi a segítséget!
Raktam fel két képet. Tudom, nem a legszebb, de kicsit messzebbről indultam el, mint ahova kilyukadtam (4db LM317L párhuzamosan + 8db zener...).

1.jpg

2.jpg
   
(#) zsompi hozzászólása Szept 13, 2012 /
 
Üdv!

Érdeklődnék, hogy ezzel a kapcsolással. 5V 250mA-t átt lehet e vinni és ezt ki is lehet e venni a vevő résszen?
2-3cm-ről lenne szó.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2012
(#) zolika60 válasza zsompi hozzászólására (») Szept 13, 2012 /
 
Egy-két hozzászólást olvass vissza.
(#) Feki hozzászólása Nov 23, 2012 /
 
Sziasztok ! Megépítettem a Skori féle kapcsolást , és a megváltó atya úristenért sem hajlandó 1.5v-nál többet indukálni a vevőoldali tekercsben , akármilyen 5v-os tápról is hajtom , próbáltam nagyobb feszültségű tápról is 470pf - 15k val de majdnem megfőzte magát a tranyóm . A tekercsek 4.5cm átmérőjűek , az adó zománchuzalból van a vevő oldali tekercs utp-ből bontott vezeték a képen , bár már mindenféle vezetékkel és átmérővel , és keresztmetszettel próbálkoztam ami a kezem ügyébe akadt. Mit ronthatok el ? Skori oldalán található érték táblázat "optimális" elemeit használtam bd139-16, 1nf - 5.1k , 4.7nf a kollektorra , vevő oldalon bat46 - 4.7nf. 3.5 - 4MHz -en ketyeg , oszcilloszkóp híján multiméterrel mérve. És nem hajlandó egy színváltós rgb lednek elegendő feszültséget indukálni ami esetemben 4.5-5v feszültséget jelent a led számára . Előre is köszönöm a segítséget !
(#) Feki válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 23, 2012 /
 
Köszönöm , és tudom ! Kis milliószor átolvastam a topikot , mindent kipróbáltam és azt hiszem írtam is ,hogy a képen van más vezetékből a vevő tekercse . Mindegyik fajtának amit csináltam van egy párja ami körülbelül mm-re pontosan ugyanakkora és ugyanabból a szál vezetékből , huzalból van . És így sem produkál semmit. Rengeteg próbálkozás után már nemértem ,hogy mit ronthatok el. Próbáltam 1nf al a vevőn akkor sem hozza a várható eredményt.

Szerk. : Most látom ,hogy a hangolás is levan írva valahol. De azt valahogy nem találtam , vagy átfutottam rajta . Ha szépen megkérlek , belinkelnéd nekem a hozzászólást ? Előre is köszönöm !
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2012
(#) Kovidivi válasza Feki hozzászólására (») Nov 26, 2012 /
 
Próbáld ki a hangolókondit kicserélni. Nem mindegyik megfelelő. Nekem 3-mal nem is működött, csak a 4. SMD-vel.
(#) kicsi_pista hozzászólása Dec 9, 2012 /
 
Szep jo estet mindenkinek!

Uj vagyok meg itt a HE-n es az eletronika teren is egyre jobban bukdacsolok.

Szeretnek egy kis segitseget kerni, ugyanis gyertyakat szeretnek karacsonyra ajandek gyanant kesziteni, mar meg is vettem hozza a kellekeket.
Egyik gyertyat smd-vel szeretnem megcsinalni es ezzel kapcsolatosan ha tudna segiteni valaki azt megkoszonnem.
Esetleg egy nyak-tervet es egy alkatreszlistat tudnatok kuldeni? Vagy barmi utbaigazitast szivesen fogadok

Koszonettel.
kicsi_pista
(#) bor5 hozzászólása Dec 17, 2012 /
 
sziasztok valamiért nem műkődik nekem ez a dolog !!! mondjátok meg mi a hiba!!!
(#) bor5 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Dec 18, 2012 /
 
Mért hogy kellene bekötni mert már fordítva is próbáltam!!!! csak az csinálja hogy melegszik!!
(#) vicsys válasza bor5 hozzászólására (») Dec 18, 2012 /
 
Itt az adatlapja, az első oldalon van ábra a bekötésről! Bővebben: Link
(#) knobor hozzászólása Dec 18, 2012 /
 
Sziasztok!
Ha 2 helyett mondjuk 6 menetes tekercsel csinálom meg akkor nagyobb távot átt tud hidalni?
Vagy hbogy lehetne ezt megoldani?
(#) bor5 hozzászólása Dec 18, 2012 /
 
És még azt is szeretném kérdezni hogy, bd135 el is meg lehet csinálni??? mert a bd 139 ből kifogytam?
(#) fordkapcs válasza knobor hozzászólására (») Dec 18, 2012 /
 
Szerintem a tekercsek átmérőjével is összefügg a dolog. Vagyis ha a menetszám marad, de nagyobb átmérőjű tekercseket készítesz, akkor a távolság is növekedhet.
(#) Kovidivi válasza bor5 hozzászólására (») Dec 19, 2012 /
 
Én a kerámiakondikat kidobnám.
(#) Feki válasza bor5 hozzászólására (») Dec 20, 2012 /
 
Szia! Ha jól látom a képen a tranyó bázis és kollektor köre fel van cserélve , avagy a bázis helyett a kollektorra kötötted az eredetileg bázisellenállásnak és visszacsatoló kondenzátornak szánt két elemet ( 15kohm / 470pF - 5.1kohm / 1nF). Meg kéne cserélni , tehát ezt az R-C párost a bázisra kéne kötnöd (szemből nézve a tranzisztort tehát nem a hőleadó felület felől hanem a felirat felől a kiosztás E-C-B így a jobb szélére kösd az R-C tagot ). Ajánlott fólia alapú kondenzátorral építeni (én vettem MKT kondikat de azzal nemvolt hajlandó menni , kicseréltem mindet styroflexre és mindjárt 8-10cm lett a hatótávom!). Tehát 4.7nF a tranzisztor középső lába és a tekercs egyik vége közé , majd 5.1k / 1nf a tranzisztor (szemből ) jobb szélső (hátulról pl.: ahogy a képeiden látszik ) bal szélső lába és arra a tekercs végre ahol a 4.7nF kapcsolódik a tekercsre. Remélem segítettem!
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2012
(#) Feki válasza bor5 hozzászólására (») Dec 20, 2012 /
 
Jut eszembe így utólag , arra még nagyon figyelj ,hogy a tekercseket lehetőleg ugyanakkorára csináld ! Én mondjuk egy öngyújtó töltőgázos palackon hajtottam meg mindet és 2 -3 gyors kötegelővel fogattam meg így nagyon pontosan egyformák lettek.Ez nagyon fontos mert ha eltér a méretük akkor változik a frekvencia is így rosszabbodik a hatásfok, csökken a hatótáv vagy rosszabb esetben nem fog működni. Esetleg még az is jelenthet valamit (nem bizonyított de így szebb is meg talán jobb is) ha a két fél menet sehol sem keresztezi egymást , tehát tényleg ahogy tekered az egyik vége alul a másik felül "jön ki" a tekercsből így biztosan elkerülhető ,hogy az erővonalak kioltsák egymást !
Következő: »»   54 / 59
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem