Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fényerőszabályzó
Lapozás: OK   3 / 6
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Akkor azt kellene leolvasnod, hogy most milyen triak van benne. Remélhetőleg találunk kisebb tartóáramú típust helyette. A 10W-ból kiindulva 43mA a névleges árama.
(#) kadarist válasza Bakman hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Mutatok egy jobb képet: Bővebben: Link Itt ugye a belső oszcillátor van stabilizálva egy rezonátorral. Én erre gondoltam és nem külső oszcillátorra. Csak hogy tisztán lássunk.
A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2014
(#) Bakman válasza kadarist hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Nem jól gondolod. Egyrész annak a PIC-nek nincs belső oszcillátora, nincs mit stabilizálni. Ami rá van kötve, az egy rezgőkvarc. Javaslom, nézz meg egy adatlapot, abban mindenféle órajelforrás benne van (pl. 16F690).
(#) kadarist válasza Bakman hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Lassan kezdem megérteni, tehát van olyan PIC, ahol nem kell semmilyen külső elem a stabil órajel előállításához és van olyan amelynél lehet vagy kell ilyen külső alkatrész? Itt mire használják a kvarcot, vagy mivel jobb így? Bővebben: Link.
(#) Bakman válasza kadarist hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Halvány lilám sincs, miért használnak külső kvarcot, miközben a belső órajel tudja a 4 MHz-et (is). Akkor van értelme, ha hangolni akarják vagy a belső oszcillátort nem lehet olyan értéken járatni, mint amilyenre szükség van. A mutatott példában semmi értelme a kvarcnak.
(#) pucuka válasza kadarist hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
PIC oszcillátor lehetőségek.
Az aktív elemek vannak az IC -be, és kapcsolható (ha van ilyen lehetőség) belső RC oszci. Semmi stabilitás, de egyszerűbb feladatokra megfelel az RC pontossága is. De vagy belső, vagy külső.
A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2014
(#) kadarist válasza pucuka hozzászólására (») Nov 1, 2014 /
 
Köszönöm! Látom már, van belső kondenzátor és ellenállás is. Azért egy kvarc biztosan stabilabb órajelet eredményezhet, mint egy belső oszcillátor. De ez csak az én szerény meglátásom.
(#) Bakman válasza kadarist hozzászólására (») Nov 2, 2014 /
 
Kipróbáltam a kedvedért. PIC 16F690, belső órajelről hajtva (8 Mhz) egy számláló program. 8,5 óra alatt kb. 8 másodpercet tévedett. Nem tűnik olyan pontatlannak.
(#) Ifjbockgaben válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 2, 2014 /
 
Szia! Kiforrasztottam és ez van benne Bővebben: Link
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 3, 2014 /
 
Jó lenne, ha a triakon lévő típust adnád meg, mert a típusjelzés végén lévő betűkódoknak is van jelentősége. Az adatlapban a létező összes verzió benne van. Az mindenesetre látszik, hogy a ezeknek a bekapcsoló árama és tartó árama ugyanabba a nagyságrendbe esik, mint a névleges áram a ledes izzódnak, úgyhogy egy sokkal kisebb triakot kell majd választani.
(#) Ifjbockgaben válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 3, 2014 /
 
Idézet:
„STI -MRC
BTA10
40CB
C803A”

Köszönöm Előre is.
(#) Tomi111 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 3, 2014 /
 
Üdv!
Próbáltad az átalakítást, amit írtam? Én addig nem variálnék a triakkal.
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 4, 2014 /
 
Ez valószínűleg 400V-os, szigetelt tokos, 25mA érzékenységű standard triak, bár a végén lévő "CB" betűkód nem teljesen egyezik meg a katalógusban megadott verziókkal.
Annak a triaknak, ami neked jólehet néhány mA-en már biztosan be kell kapcsolnia. Átfutottam a kínálatot, de a beszerezhető típusok között csak a nagyon kis áramú, érzékeny típusok teljesítik ezt a kis tartóáram elvárást.
Nem tudom milyen alkatrész boltokban szoktál vásárolni. A Lomex-nál van Z0103NA, a tartóárama max. 7mA. Ez viszonylag olcsó, kb. 50Ft, először ezzel próbálnám meg. TO92-es tokozású, ha meg tudod oldani, hővezető szigetelő közbeiktatásával a hűtőfelülethez jó lenne hozzászorítani.
Amiket találtam kereskedelemben robosztusabb tokozásban, az 1-2A-esek is 30-40mA-es tartóáramot igényelnek, amik már nem fognak vezetésben maradni.
(#) Ifjbockgaben válasza Tomi111 hozzászólására (») Nov 6, 2014 /
 
Szia! Nem próbáltam még, mert ez egyszerűbb volt kipöttyinteni a 3 lábat, mint végigkeresni a nyákot. A mellékelt ábra szerint kéne elvágjam a nyákot?

Szerk.: Azt elfelejtettem odaírni, hogy a Jobb oldali a kapcsolt, és a bal oldali kivezetés pedig a fázis (a "doboz" felirata szerint)
A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2014
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Tomi eredeti javaslata az lett volna, hogy a szabályzó tápellátása ne a fogyasztón keresztül valósuljon meg, hanem attól függetlenül. Ilyen esetben három vagy négy csatlakozási pont van: betáp, ami 2 db csatlakozási pont (fázis, nulla), a kimenet, ami vagy csak egy pont, mert az egyik betáppal közös, vagy a közös pontra tesznek még egy csatlakozót, és így áll elő a 4. csatlakozó pont. A te szabályzódon ha jól értem, 2db csatlakozó pont van, amit a fogyasztóval (izzóval) sorba kell kötnöd. Ha a Tomi javaslatát meg akarod valósítani, akkor a visszarajzolás nehezen elkerülhető, és a fogyasztótól függetlenül folyamatosan tápellátást kaphat a szabályzó.
Az más kérdés, hogy van-e ennek értelme. Ha az az elsődleges gond, hogy a triak tartóáramánál kisebb a terhelő áram, akkor aligha hoz ez megoldást.
(#) Bender92 hozzászólása Nov 8, 2014 /
 
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni tőletek. Adott egy 21V 150W-os halogén izzó, aminek a fényerejét kellene szabályozni. Az én elképzelésem az lenne, hogy hasonlóan, mint a 230V-os izzóhoz alkalmazott az áramkörbe sorosan illeszteném a szabályzót. Ilyen kis feszéltségre megvalósítható triakos kapcsolás, vagy PWM szabályzással kellene megépítenem? Válaszokat előre is köszönöm.
(#) pucuka válasza Bender92 hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Mind a kettő jó, csak vedd figyelembe, hogy a triak vezérlése lesz problémás. Egyszerűen diakkal nem hiszem, hogy megoldható, tekintve a diak 30 V -os kapcsoló feszültségét. Bár sohasem próbáltam.
(#) proli007 válasza Bender92 hozzászólására (») Nov 9, 2014 /
 
Hello! Sorba nem igazán jó, de kb. így lehet megoldani Triac-al. (Persze én csak megrajzoltam..)
Amúgy a halogén fényerő szabályozása ismereteim szerint nem túl jó módszer, mert csökkenti élettartamát. De azt sem írtad, miről megy a lámpa. Mert a megoldás csak akkor megfelelő, ha 50Hz-es trafóról táplálkozik. Valamint a trafó túlságosan nem fog örülni a fázishasításos vezérlésnek. Hangja is lesz..
(#) Bender92 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 9, 2014 /
 
Ez egy micro vu matrix berendezés kameramegvilágítása. Eddig a trafó volt szabályozva, viszont 110V-os amerikai rendszeren. Ezt alakítottuk át 230V-osra. A primer oldal volt szabáylozva, viszont mi a szekunder oldali feszűltséget szeretnénk.
A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2014
(#) Peter65 válasza Bender92 hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Megkérdezhetném, hogy miért nem jó a primer oldali szabályozás? A trafó elmágneseződésének kockázatán kívül szerintem minden érv mellette szól.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2014
(#) Bender92 válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Mert van benne egy 115V-os ventilátor, amit a primer tekercs középmegcsapolásárol működtetünk és azt nem akarjuk szabájozni, sem pedig cserélni.
(#) Ifjbockgaben válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 19, 2014 /
 
Szia! Kicseréltem a Triakot és most villognak vele az égők, de állandóan
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 20, 2014 /
 
Hogyan érted azt, hogy villognak, és hogy állandóan? Ha le van szabályozva, akkor is világítanak? Ha nagy fényerőre állítod, akkor nem egyenletesen világít, hanem villog? Vagy ha kis fényerőre van állítva, akkor villog? Mi a helyzet, ha kb. fél fényerőre állítod?
(#) Ifjbockgaben válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 20, 2014 /
 
Szia! Nem dimmereli a lámpát, hanem folyamatosan villog a lámpa kb 1sec-es periódussal
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
Írtam alább néhány lehetséges okot, ami a villogást okozhatja. A neten részletesebben is utána nézhetsz a problémáknak.
A tartóáram probléma miatt az ilyen triakos szabályzóknak a gyújtásszögét adott határok között kell tartani, különben az általad tapasztald villogás lesz a végeredmény.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
További lehetőség, hogy olyan passzív áramkört tesznek a led-lámpa mellé, ami a tartóáram fenntartását célozza:
Bővebben: Link
Vannak elméleti fejtegetések arról, hogy egy ilyen kis terhelés esetén sokkal több lengés ki tud alakulni, ami szintén téves gyújtásokat eredményez:
Bővebben: Link
Ezeknek megfelelően néhány konkrét ok, ami a problémát okozhatja:
A villogás lehet attól, ha a PIC valamiért elveszített a hálózattal a szinkron kapcsolatot. Ezt okozhatja a körben kialakuló lengés, ami téves nullátmenetet generál a PIC számára. Ezt esetleg orvosolhatná az a tápátalakítás, amit Tomi111 felvetett.
Az is villogást okoz, ha még mindig nem elég érzékeny a triak, nem tud kialakulni a tartóáram. Ez tovább nem nagyon fokozható, a gyújtásszögtartomány korlátozásával, vagy valamilyen passzív tartóáramot generáló áramkörrel lehetne megoldani ezt a problémát.
A villogást továbbá okozhatja a triak vezéreletlen begyújtása (túl érzékeny típus, a hálózati zavarok bebillentik), de ennek eléggé összevissza kellene történnie, nem egy fix frekivel, és vezéreletlen állapotban is ugyanúgy villognia kell.
(#) Ifjbockgaben válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
Köszönöm a hasznos információt. Elég tanulságos projektbe sikerült belevágnom. Véleményed szerint akkor ha jól értem, visszakéne rajzoljam a nyákot és a Tomi111 módszerével szétbuherálni?
(#) Peter65 válasza Ifjbockgaben hozzászólására (») Nov 22, 2014 /
 
Szívesen adok tippeket, de nem szeretnélek "bevinni az erdőbe". Lehet, ha visszarajzolod a nyákot, akkor sikerül átalakítanod úgy, hogy biztosabb szinkron jele legyen a PIC-nek. De ha még mindig nem lesz jó, a gyújtásszög korlátozását szerintem nem fogod tudni elérni. Ha van kedved meg időd, akkor rajzold vissza, próbálok segíteni az átalakításban, de az eredmény bizonytalan.
(#) sanyi1200 hozzászólása Dec 8, 2014 /
 
Sziasztok! Egy olyan problémám lenne, hogy a nappaliban a fényerő szabályzós kapcsoló helyére egy sima, például egysarkú kapcsolót szeretnék felrakni, viszont a fényerő szabályzóba egy nulla és egy fázis volt bekötve, valamint van még egy fekete vezeték, amely nem volt használatban. szóval 2 fekete és egy kék vezeték meg be a dobozba. Hogy kössem be az egysarkú kapcsolót?
(#) kadarist válasza sanyi1200 hozzászólására (») Dec 8, 2014 /
 
Szia!
Ha ebbe a fényerőszabályzós kapcsolóba két vezeték volt bekötve, akkor e kettő vezetéket kell az egyszerű kapcsolóba bekötni.
(#) sanyi1200 válasza kadarist hozzászólására (») Dec 8, 2014 /
 
Értem, ezt meg is csináltam, csak amikor visszanyomtam a biztosítékot egy pillanatra felvillant a másik szobában a villany és levágódott.
Következő: »»   3 / 6
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem