Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   137 / 151
(#) AxaGame válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 26, 2019 /
 
Szia!
Köszönöm válaszod!
Most IRF3205 van a rendszerben. A PWM jel frekvencia pedig 16kHz alatt van kicsivel.
Külön szabályzó körök nincsenek a rendszerben. Modell távirányító vevőjéből érkező impulzus szélessége függvényében generál a motorhoz egy pwm jelet.
Annyit tettem bele, hogy az input gyors változást csak lassan követi le a pwm jel szélessége. Így forgó motor csak lassítva áll le. Ezt nevezhetjük meredekség korlátnak is.

A komplementer vezérléstől+L oldali szaggatástól azért is félek, mert nem tudom mi történik az indukálódó árammal, ami ugye az akkut töltené vissza. Csak hát 20-30A-es töltő impulzusok nem épp szerencsések a rendszerben. Szerintem.

Hétvégén lesz nálam egy tárolós szkóp, azzal megpróbálom jobban kielemezni a a jeleket.
Kíváncsi vagyok arra is, hogy az IR2101-hez tartozó Cboost kondi megfelelő szintre töltődik-e fel nagy kitöltési tényezővel rendelkező pwm jel esetén is.
(#) Sinike hozzászólása Ápr 23, 2019 /
 
Üdv.
Unokáknak építek egy körhintát, amit csavarbehajtó hajt. Teszt sikeres, elbírja.
Kérdezem, hogy ha egy PWM fordulatszám szabályzót csinálok, az egyben lágyindító szerepét is be tudná tölteni?
Igazából azt szeretném, ha 8-10 mp alatt érné el a max (vagy beállított) sebességet, és normál esetben úgy is állna meg.
Behajtóról nem tudok sokat, már rég szét van szedve; 12V kocsiakksiról megy szépen.
(Ezer bocs, akit zavar, de 3 napja olvasgatok ehhez kapcsolódó témákat, de nem tudom, melyik ÁK lenne jó nekem..)
(#) Medve válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 23, 2019 /
 
Szia, simán. Ha felfutást szeretnél, akkor az első ötletem MCU, de ha feszültségszabályzott, akkor kondis mókolással is megúszhatod.
A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2019
(#) Kastler válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Lehet hogy egy áramkorlát egy pwm szabályzó után is elég lenne!?
(#) Sinike hozzászólása Ápr 24, 2019 /
 
Igazán egyikőtök hozzászólását sem tudom áramköri gondolatokba önteni, sajnálom. (Bár ez a szakmám, de azt 15 éve szereztem, amikor messze nem volt ilyen technika - és gyakorlatom sajnos majdnem 0.)
Találtam egy szuper rajzot Proli007 polgártársunktól (megintcsak )
Bővebben: Link. De az nem felel meg a teljesítményemnek. Gondoltam, tán elég, ha ráteszek egy FET-et... Ez így biztos nem jó, de legalább látjátok, hogy próbálkozom

(amúgy az LM324/C kimenete valóban a levegőben lóg??)
(#) killbill válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Idézet:
„(amúgy az LM324/C kimenete valóban a levegőben lóg??)”
Nem. Oda kellene kötni a FET-et, merthogy az a PWM kimenet... Meg a motorral párhuzamosan illene egy fordított polaritású dióda, hogy ne tegye tönkre a FET-et.
(#) Sinike válasza killbill hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Hát persze! Köszi! Akkor így jó?
Védődióda milyen legyen, MBR, vagy az túl nagy oda?
(#) Medve válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Íme egy másik lehetőség is. A PWM a 8-as lábon jelenik meg, ide tehetsz FET meghajtót, vagy az itt ábrázolt tranzisztoros megoldást is. Proteusban készült, ha érdekel szimulálhatod, elküldhetem a "forrást"
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2019

3szog PWM.jpg
    
(#) Sinike válasza Medve hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Ez is lágyindítós? Nekem az kéne, nem mindig én fogom kezelni a hintát az unokák alatt, és a kisebb csak 1,5 éves
(Amúgy ez is abban készült, de nem tudok rájönni, hogy kell vele szimulálni )
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2019
(#) Medve válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Bal oldalt alul PLAY gomb . Ez még nem lágyindítós, az IC 9-es lábán kapja a vezérlőfeszültséget, ennek a fel(-le)futását kell lassítani egy kondival. Ennek a résznek a beállításában most nem tudok segíteni, át kell gondolni, szerencsés esetben egy kapcsoló, ellenállás, kondi

3szog PWM.DSN
    
(#) Sinike válasza Medve hozzászólására (») Ápr 24, 2019 /
 
Idézet:
„Bal oldalt alul PLAY gomb”

Köszi, odáig eljutok. Gmin problémája van, ahhoz keresem a megoldást. Mukkot se értek hozzá!
Linkelt rajzom működik, mert már meg van építve. (mások) De az kis teljesítményre volt. Itt már csak az a kérdés, hogy jól tettem-e rá - az OP/3 kimenetétől kezdve - a Fet-es részt, meg az értékeiket (az egy másik kapcsolásról van )
(#) proli007 válasza Sinike hozzászólására (») Ápr 24, 2019 / 1
 
Hello! Ezzel tudok hozzájárulni a körhinta projekthez..
Az áramkör a tápegységen kívül, két részre bontható.
- Az U2 a PWM előállító fokozat. A frekvencia állandó, csak a kitöltés változik. Jelenleg kb. 1,2kHz-re van beállítva. Hogy ez mennyire jó vagy sem, azt nem tudom, de R8 és C2-vel ez megváltoztatható.
- Az U1 az analóg rész, amely vezérli a PWM fokozatot. A PWM 3..6V közötti analóg jellel vezérelhető. Ez mérhető egy műszerrel a SLOPE mérőponton.
A VR3-al változtatható a fel-lefutási meredekség.
A VR1-el a maximális fordulat (kitöltés) amelyre felfuthat a fordulat.
A VR2-vel a minimális fordult (kitöltés) amely alatt ki, felet pedig bekapcsol a PWM fokozat. Ezt a zöld Led is fogja mutatni.
Tekintve hogy ha az időzítő kondit 0V-ról töltenénk, illetve eddig sütnék ki, várakozni kellene amíg a 3V-ot eléri. Ezért a STOP beállítás alatt 5%-al van a kondi kezdeti töltése.
A VR1-el kb. 50%..100%-ig lehet a maximumot beállítani, a VR2-vel pedig 0%..50%-ig a belépő kezdeti értéket.
- A motort indítani-leállítani a K1 kapcsolóval lehet, ez lehet bármely kisáramú kapcsoló.
- Az aksival sorba célszerű tenni egy biztit, mert fordított polaritás esetén a vezérlő áramkör ugyan nem sérül le, de a Fet és a "motorvédő" dióda biztos halálát jelenti a Fet parazita diódája..
Remélhetőleg úgy fog működni, ahogy szeretnéd, mert én csak elméleti kertész vagyok..
(#) Sinike válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 25, 2019 /
 
Hali!
Reméltem, hogy hozzászólsz, jó-e vagy sem; de megintcsak felülmúltad várakozásaimat!
Köszönöm, megyek gyártani!!!
(#) slimcolt hozzászólása Jún 21, 2019 /
 
Sziasztok,

Egy DC motor szabályozását szeretném megoldani, sajna semmilyen motorral nem volt még dolgom.
A lényeg annyi lenne, hogy akkumulátorról szeretnék táplálni egy DC motort, és ami fontos lenne, hogy az akkumulátor merülésével ne csökkenjen számottevően a fordulatszám, persze józan határok között.
Arra gondoltam, hogy egy 24V-os akksiról üzemeltetnék egy 12V-os DC motort 50% kitöltéssel, és figyelném az átfolyó áramot is. Ha merül az akksi, és csökkenne a teljesítmény akkor a kitöltést növelném és ezzel kompenzálnám a csökkenő tápfeszt.
Ez járható megoldás?
(#) pipi válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
Mivel figyeled az áramot, és hogy kompenzálod?
Egyszerűen tegyél be egy kapcsolóüzemű stepdown konvertert, a potiján beállítod a 12V-ot, és kész is vagy pl:Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2019
(#) slimcolt válasza pipi hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
Sönt ellenállással, az a néhány mV veszteség nem fog fájni A motor meghajtója FET-es híd meghajtás lenne az elképzelésem szerint, mert fontos az irányváltoztatás is.
Egy mikrokontroller oldaná meg a vezérlést.
A regulátorokat inkább mellőzném ebben az alkalmazásban.
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2019
(#) Bakman válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
Mekkora a motor áramfelvétele? Egyébként feltétlen kell ilyen figyelés? Ha az akku nincs lemerűlve, nem változik tág határok között a feszültsége.
(#) slimcolt válasza Bakman hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
Szia,

Igen közben nekem is leesett, hogy egy 12V-os akku 12V-on igencsak már merülő félben van.
Kellene ez a figyelés sajna. Mindenesetre akkor elvileg egy 12V-os akksival is megtudom oldani, ugyan ezzel a megoldással. Köszönöm szépen a felvilágosítást.
A kapcsolást még lehet felpakolom ide ha megvagyok vele, ha nem bánjátok.
A motor áramfelvételét még nem tudom, mert egyenlőre még motorom sincs, csak elképzelés.
(#) Bakman válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 21, 2019 /
 
A motor áramfelvétele azért kellene mert nem mindegy, hogy 100 mA-re vagy 10 A-re kell méretezni a rendszert.
(#) Peter65 válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 22, 2019 / 1
 
Szia!
Még néhány ötlet:
Az áramot érzékelheted hall elemes szenzorral is. Az egyik ilyen legolcsóbb az ACS712-es érzékelő család, +-5A-es a legérzékenyebb típus.
Ha az áramot érzékeled, akkor már nem csak az akkumulátor feszültség csökkenését, hanem a belső impedanciákon eső feszültséget is kompenzálhatod (IR kompenzáció), így a terhelés növekedésével sem esne érdemben a fordulatszám.
És persze lehetne rendes fel- és lefuttatást is belerakni, hogy induláskor és leálláskor ne legyenek nagy áramok.
(#) slimcolt válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 22, 2019 /
 
Szia!

Köszi az ötletet! A konstans fordulatszám megnövekedett terhelés esetén az jól jönne.
Az áramfigyelés szempontjából én maradnék a TI INA típusoknál (pl INA210) -nél, márcsak az Iq miatt is, igaz a motor árama mellett eltörpül (ahogy nézegettem kb 2A - 2.5A).
A belső impedanciák kompenzálására milyen konkrét eljárást tudsz ajánlani? Utána próbáltam nézegetni az IR kompenzációnak, de sajna egyenlőre még nem esett le, pontosan hogyan is kellene Mindenesetre tachométert nem szeretnék használni.
(#) Peter65 válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 22, 2019 / 1
 
A DC motor fordulatszáma a belső feszültséggel (Ui) arányos (feltéve, hogy a gerjesztése változatlan). A kapocsfeszültség (Uk) állandósult állapotban: Uk= I*R + Ui, ahol I az armatúra áram, R az armatúra kör ellenállása (az áram változásakor az armatúraköri induktivitásokon létrejövő feszültséget most elhanyagoljuk) . Az IR kompenzáció azt jelenti, hogy az elvárt fordulatszámnak megfelelő Ui feszültséghez hozzáadjuk az I*R szorzatot, és ezt a kapocsfeszültséget adjuk a motorra (nyilván a következő pwm ciklusban).
A gyakorlatban az R értékét nem szokás különösebben méregetni, hanem egy paramétert szokás bevezetni rá, és azt addig állítgatod, amíg nagyjából jó lesz. Inkább egy kicsit alul kompenzált legyen, mint felül, mert a felülkompenzálás pozitív visszacsatolást jelent (elkezded terhelni a motort, és gyorsulni fog a tengely).
Jó lehet az INA210 is, úgy kell applikálni, hogy előjelesen mérje az áramot (a kompenzáláshoz előjel helyes áramérték kell).
(#) slimcolt válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 23, 2019 /
 
Szia,

Köszönöm. Ezt ha úgy valósítom meg, hogy a Híd és hídmeghajtó tápfeszültségét regulálom az megfelelő? Mondjuk egy vezérelt LDO kapcsolással.
Ha növelem a híd tápfeszét, a PWM amplitudója is növekedni fog.
Az egészet az áram mérésével elvileg tudom szabályozni.
Pl: A kezdőpontnak beállítok egy referencia áram és feszültség értéket.
Ha működésközben csökken az átfolyó áram akkor növelem a kitöltést.
Ha növekszik az áram (nő a terhelés), növelem a kitöltés amplitudóját.
Túl áramvédelmet is könnyen betudok iktatni a rendszerbe.
Csak jó lenne tudni max mennyit kellhet változtatni a kapocsfeszültségen.
Ezt jól ki kell kísérletezni a megfelelő működéshez.
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2019
(#) slimcolt válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 23, 2019 /
 
Idézet:

Ezt ha úgy valósítom meg, hogy a Híd és hídmeghajtó tápfeszültségét regulálom az megfelelő? Mondjuk egy vezérelt LDO kapcsolással.
Ha növelem a híd tápfeszét, a PWM amplitudója is növekedni fog.
Az egészet az áram mérésével elvileg tudom szabályozni.
Pl: A kezdőpontnak beállítok egy referencia áram és feszültség értéket.
Ha működésközben csökken az átfolyó áram akkor növelem a kitöltést.
Ha növekszik az áram (nő a terhelés), növelem a kitöltés amplitudóját.”


Ez felejtős.
A kitöltéssel tudom a kapocsfeszültséget is vezérelni..
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2019
(#) Sumi hozzászólása Jún 23, 2019 /
 
Sziasztok!

Néztem a honlapot, de sajnos semmilyen utalást nem találtam az alábbi gondomra. Hajó építésbe kezdtem,(a képen a készültség) de már most tudnom kell milyen lesz a kormánymű. Ott akadtam el gondolataimban,hogy milyen végállás kapcsolót tegyek a motor mozgató rudazat végére. Sima végállás kapcsolót nem szeretnék a korrózió veszélye miatt. Valami olyasmire gondoltam,hogy a kormány szerkezetet működtető motor áramfelvételét figyelve a végek megakadásnál a megnövekedett áramot érzékelve lekapcsol a motor és megáll. Természetesen a másik irányba indíthatónak kell lennie.
(#) pipi válasza Sumi hozzászólására (») Jún 23, 2019 /
 
Hali!
Soros sönt ellenállás, figyeled rajta az áramot.
De optikailag is nézheted, az sem korrodál, max koszolódik
(#) Peter65 válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 23, 2019 /
 
Szerintem, ha egyszerűen akarod felépíteni a készüléket, maradj meg vezérlés szinten. Lehetne fordulatszám-szabályozást alárendelt áram-szabályozással, de szerintem elsőre inkább ne.
A vezérelt jel a belsőfeszültség legyen, amit felfuttatsz, fenntartasz, illetve lefuttatsz. Az elvárt belső feszültséghez tartozó pwm értékét pedig a tápfeszültség és az áram nagysága alapján kiszámolod. Túláram esetén a legegyszerűbb, ha leállsz.
(#) slimcolt válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 28, 2019 /
 
Köszi!
A másik kérdés: Hogy tudom eldönteni melyik a legideálisabb PWM frekvencia a motornak?
(#) Medve válasza slimcolt hozzászólására (») Jún 28, 2019 /
 
Szerintem úgy, hogy meghallgatod, hogy mikor a leghalkabb. El kell kerülni a rezonanciáját.
(#) slimcolt válasza Medve hozzászólására (») Jún 28, 2019 /
 
Valami méréssel nem lehetne megállapítani?
Mondjuk mérem az átfolyó áramot, ahol rezonancia van, ott szvsz kevesebb áram fog folyni?!
A kapocsfeszültség hogy alakulna a frekvencia függvényében?
Következő: »»   137 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem