Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   19 / 26
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Köszi.Még nem értem , de próbálkozok.És az számít, hogy a szenzorokat, milyen elhelyezésben ragasztjuk a vasmaghoz?Gondolok , arra, hogy mind a 3 szenzor esetében a szenzoron látható írás az állórész vasmagja fele kell irányuljon, vagy rotor fele?
És mondjuk, ha már kiszámítottam a szenzorok közötti megfelelő szöget ,amikor az első szenzort ragasztom fel azt is figyelembe kell vegyem, hogy olyan helyre tegyem ami valamilyen szinten "kapcsolódik"az első fázisú tekercshez?Vagy ez lényegtelen?
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2019
(#) Peter65 válasza Olits hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Azok az smd szenzorok, amik a kicsi bldc motorokban vannak, tudtommal a függőleges irányú mágneses teret mérik, azaz bárhogyan beültethetők. A nagyobb, furat-szerelt típusoknál fontos a beültetés helyzete, mert az adatlapjukon részletezett irányultságú az érzékelésük.
Nem, egyáltalán nem lényegtelen. Az elektronika által elvárt szöghelyzetnek megfelelő jelzés kell hogy érkezzen. Ez általában az adott fázishoz tartozó 0°vagy 180° villamos szög, ami a teljes póluspár felületre vetítve a 0°, 60°, 120°, 180°, 240°, 300°, 360°, és így tovább.
Ebben a cikkben is olvashatsz erről.
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Köszi szépen, hogy próbálsz segíteni.
Itt találtam egy oldalt, amelyen magyarázza a hall szenzorok helyét.Odáig még értem, hogy minimum 20 fok kell legyen 2 hall érzékelő között(120 fokon belől???, és azon kivül???),de aztán jön egy csavar s egyik hall érzékelőt valami képlet alapján átteszi egy elég távoli helyre... na aztán itt végképp nem értem, hogy ezt mi alapján számítja ki...az angol tudásom elég gyenge, a fordító meg elég pontatlan...
Én egy autó generátorba szeretnék berakni hall szenzorokat, ami aztán motor lenne.
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2019
(#) szsrobert válasza Olits hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
A magnesekhez viszonyitott pozicioja a lenyeg, akarhova tahati ahol a pozicioja megfelelo.
(#) Peter65 válasza Olits hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Mivel 6 pólusú (póluspárú) a motor, ezért egy póluspár tartományhoz (amennyit elfordul egy villamos ciklus alatt) 360/6=60°-os szögtartomány tartozik. Egy 60°-os tartományt harmadolnunk kell, mert egy villamos cikluson (360°-os villamos tartomány) belül 120°-onként kell elhelyezni a szenzorokat. Így adódik a 60°/3=20°, ami nem minimum, hanem pont ennyinek kell lennie. A szenzorokat elvileg el lehetne helyezni egy póluspár tartományon belül is, de a gyakorlatban nem, mert a fogak elé nem tehetjük a szenzort (egyszerűen nem fér el), ezért a szenzorokat más pólustartományba helyezzük át. Ez az áthelyezés azt jelenti, hogy a póluspártartomány szögértékének egészszám-szorosának megfelelő pozíciókba tehetjük. Pl.: az elsőt a 0°, 60°, 120° stb, a másodikat 20°, 80°, 140° stb, a harmadikat 40°, 100°, 160°, 220° stb. Célszerű olyan helyre helyezni, ahol foghézag van, illetve ahol a kivezetést meg tudjuk oldani. A cikkben a harmadik szenzor ezen okból került távolabbra (ott volt az állórész alaplemezen nyílás) .
Szerintem gyorsabban haladnál, ha lefényképeznéd a generátorodat (fogszám, tekercskialakítás), megadnád a forgórészed mágneseinek elrendezését, és akkor a te esetedre végeznénk el a számításokat.
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Így néz ki .A rotoron 12 karom van vagy 6 póluspár.Az állórészen mindhárom tekercsből 12 db.
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2019
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Ez a mondat szól arról, hogy minium hány fok kell legyen 2 érzékelő között:
"This value, m, gives the minimum number of mdeg that you can space each of the hall effect sensors apart and still achieve 120 edeg spacing."
Ezt nem tudom értelmezni jó angoltudás és persze hiányos elektronikai ismeretek nélkül.

Ezen a linken az
"Equation 2: (360 mdeg / 3*pp) = m mdeg per 120 edeg"
egyenlet után van

http://mitrocketscience.blogspot.com/2011/08/hall-effect-sensor-pla...r.html
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Jún 29, 2019 /
 
Tehát mindenik tekercs 3 fogat ölel át.
Mondjuk az első hall szenzort rárakom az A tekercs által körbefogott első fogra.Ettől számítva hova kell tegyem a 2. és a 3. szenzort?Úgy értettem, hogy 20 fokot, vagyis 2 fogat ki kell hagyni minden szenzor között?
(#) Peter65 válasza Olits hozzászólására (») Jún 30, 2019 /
 
Sajnos nem vagyok motor-tekercselő, csak elég felszínesek az ismereteim. Ha jól értelmezem, ennek a tekercselési rendnek 6 fog vagy horony távolság felel meg egy villamos ciklusnak, egy póluspár tartománynak. Ha jól számolom, 36 fog van, azaz összesen 36/6=6 póluspár tartomány adódik, ami megegyezik a forgórészen lévő mágneses pólusok számával.
Ezekből itt is 360°/6=60%-os póluspár tartomány adódik, és a szenzorokat is a 20°+n*60°, illetve a 40°+n*60° pozíciókba kellene tenni.
Szerintem a 0° fázishelyzete az a horony lehet, ahol az "R" fázisnak kijelölt tekercselés vezetékei áthaladnak. Itt lehet 180°-t tévedni, mert a tekercselés irányát én a képről nem tudom megmondani.
Mivel itt 36 horony van, azaz bármely pozíció elérhető a vastest kialakítása miatt, például a 0°helyzet után a 2. és 4. horonyhoz kellene tenni a másik kettő érzékelőt.
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 3, 2019 /
 
Köszi szépen.Olvasgatok a netről,és látom, hogy van 120°-os motor vezérlő és van 60°-os motor vezérlő.Most ezt úgy kell érteni, hogy ez arra vonatkozik, hogy egyes motorokban a hall szenzorok 60°-os elrendezéseben, másokban meg 120°-os elrendezésben vannak és ezért kell megfelelő vezérlőt választani hozzá, vagy maga a motor állórészének a tekercselése is lehet 60 vagy 120°-os ?
(#) Peter65 válasza Olits hozzászólására (») Júl 3, 2019 /
 
Tudnál mutatni linket a 60°és a 120°-osra?
A motor működési elvéből fakadóan 60°-onként kell hogy kommutáljon. Elvileg ezt különféle szenzor elrendezésekkel is elő lehet állítani, de én csak 120°-osra emlékszem, hogy láttam volna.
(#) Olits hozzászólása Júl 8, 2019 /
 
Sziasztok.Rendeltem egy 9 FET-es bldc vezérlőt.Most, hogy olvasgatok a vezérlőkről, egy kicsit furcsa a 9 FET.Mert az hogy 6,12,18,24 stb FET van benne az ok, de 9...
Hogy vannak ezek bekötve? Mert tudjuk minden fázisra van 2 ,vagy 4, vagy 6 stb FET .
(#) Olits válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 8, 2019 /
 
Úgy tudom egy fázison 2 fet(egy high egy low) vagy ennek többszöröse lehet,pl 4,6,8 stb.
Ha 3 fet van egy fázison, akkor 2 high egy low, vagy hogyan van?
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2019
(#) Olits hozzászólása Júl 9, 2019 /
 
Amint látom nagyon sokféle mosfet típus létezik.Kisebb-nagyobb feszültségre, áramra.Akkor miért van az hogy a kinai ebike motorvezérlőkbe , ha a teljesítményét növelni akarják, akkor többet raknak párhuzamosan(így összesen 12,18,24,30,36 stb mosfet van egy vezérlőben).Nem jobb lenne, ha nagyobb áramot megbíró mosfeteket raknának be és csak 6-ot (fázisonként 2-őt)?
Vagy olcsóban kijönnek, ha a gyengébb minőségűekből többet beraknak, mint a jobb minőségűekből (drágábbakból)kevesebbet?
(#) GPeti1977 válasza Olits hozzászólására (») Júl 9, 2019 /
 
Maga a tok (TO-220 stb) nem bírja az áramot nem is a félvezető csip, ezért van hogy többet raknak párhuzamosan, persze vannak ipari tokozású félvezetők, de azok nagyságrendel drágábbak.
(#) Olits válasza GPeti1977 hozzászólására (») Júl 9, 2019 /
 
Szia.kezdő vagyok nagyon.Mi az a tok,tokozas,tudnál valami képet,linket küldeni?
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Júl 10, 2019 /
 
Találtam egy oldalt, ahol különböző tokozási típusokat mutat be .Gondolom erre gondolsz.
http://www.irf.com/packaging/_/N~1njcht#tab-tab1
A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2019
(#) Olits válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 11, 2019 /
 
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-d240c8f535bfdcc0e65b151a3faf1f63

Itt úgy látom 120 fokos a tekercselés, de biztosan van 60 fokos is.
(#) zoliee hozzászólása Aug 2, 2019 /
 
Sziasztok! Vettem egy működésképtelen hoverboardot, amiből kitermeltem a 36V-os akkupakkot, és a kettő darab 36V-os 250W-os DC motort.
A célom az lenne, hogy egy (bolti vezérlőre gondolok) vezérlővel, egy gázkarral tudjam hajtani a két motort egyszerre. Tudnátok olyan (EBAY, ALI) vezérlőt ajánlani, ami gázkarral felszerelt, és tudja a két motort egyszerre indítani?
Motorról tudok feltölteni képet.
A válaszokat előre is köszönöm.
Találtam a youtube-on egy videót, valami ilyesmi kellene nekem, csak a konkrét típusát nem látom a videón. https://www.youtube.com/watch?v=wRyYi1SQm5s
A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2019
(#) Lucifer válasza zoliee hozzászólására (») Aug 2, 2019 /
 
Milyen panel van/volt benne? Amiben egy nagy panel + 2 gyrós panel van vagy a két különálló fajta?
(#) zoliee válasza Lucifer hozzászólására (») Aug 2, 2019 /
 
Ha hazaértem, lefotózom.
(#) zoliee válasza zoliee hozzászólására (») Aug 2, 2019 /
 
Íme. Illetve egy olcsó 36V 500W vezérlő, amit sikerült tönkretennem.
Illetve egy motor fotó szétszedett állapotban.
A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2019
(#) Lucifer válasza zoliee hozzászólására (») Aug 2, 2019 /
 
Ha a gyári hoverboard panelodon GD/STM32F103 van nagy valószínűséggel lehet rá főzött firmware rakni amivel pikkpakk meg lehet csinálni, hogy potiról lehessen vezérelni.

Itt a revengelt kapcsrajz, ezt kellene verifikálni, hogy stimmel-e:
http://vocke.tv/lib/exe/fetch.php?media=20150722_hoverboard_sch.pdf

A főzött firmware kódja itt érhető el:
https://github.com/NiklasFauth/hoverboard-firmware-hack

Egy kis jóféle prezi a chaosról, hogy mire lehet mindez jó:
https://media.ccc.de/v/gpn18-95-howto-moving-objects

Vagy ha esetleg a mezőgyengítéses megoldás nem lenne elég:
https://github.com/EmanuelFeru/hoverboard-firmware-hack

Haver csinált Crazykartot, abba egy darab hoverboard motort tettünk, és főzött firmware-vel megy úgy, hogy a gázpedál mögött egy poti van.
(#) zoliee válasza Lucifer hozzászólására (») Aug 3, 2019 /
 
Sajnos a gyári panel nem opció, borultak vele, és megégett.
Mindenképp új külső vezérlő lesz.
(#) Olits hozzászólása Aug 3, 2019 /
 
Sziasztok!
Szerintetek melyik a jobb,a 60 °-os vagy a 120 °-os vezérlés?Mi a különbség a kettő között?

Egy motorba szeretnék berakni hall jeladókat, de nem tudom, hogy 60°-os elrendezésben vagy 120°-osba rakjam be.
A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2019
(#) slimcolt hozzászólása Aug 26, 2019 /
 
Sziasztok,

Egy kis segítséget szeretnék tőletek kérni. Egy kis elektromos járművet szeretnék építeni és két kereket egyfázisú BLDC motorral szeretném hajtani. A uC vezérlőt magam szeretném megtervezni hozzá.
Kinéztem egy motort: JGB37-3525 (kínai óccó)
Ennek a vezérlésével kapcsolatban merült fel néhány kérdésem.
A motoron 5 vezeték van.
"
Red line: power +
Black line: Power -
White line: CW / CCW control line,White line and black line together, you can change the motor direction
Blue line: PWM speed control line, then 0 ~ 5V pulse width governor
Yellow line: FG signal line
"
A PWM jel leírását nem értem. Most a PWM jel csúcsértékére gondol ami max 5V? Mekkora lehet a szükséges meghajtó áram?
Valamint ebben a motorban ezek szerint benne van egy H-híd vezérlő, és nekem ezt kell PWM-el szabályoznom?
És a sebesség szabályzás folyamata pontosan hogyan is működik a hall szenzor jelei alapján? Én a sebességet szeretném fixen tartani bizonyos terhelések mellett.
Bocsi, de a google most nem a barátom
(#) Kovidivi válasza slimcolt hozzászólására (») Aug 26, 2019 /
 
Rendes adatlap nélkül ez zsákbamacska!
Ha az FG vezetéken jön vissza valami jel, akkor tudsz egy szabályzást kiépíteni (fordulatszámot fix értéken tartani). Egyébként nem megoldható.
Szerintem sima kefés motor van benne, csak senkinek sincs fogalma, hogy mi is ez egyáltalán. Az biztos, hogy van a motor után egy áttétel berakva, meg valami mini elektronikának is kell lennie, mert a forgásirányt kell változtatni... Szerintem ez zsákbamacska inkább. Elég drágán. Esetleg egy stepper motor lehet benne?
A hozzászólás módosítva: Aug 26, 2019
(#) pucuka válasza slimcolt hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
A motorod adatai alapján gyanús, hogy a vezérlő is benne van a motorban, csak a kezelőszerveket kell hozzákötni.
Egy motor forgásához legalább 3 fázis kell, a BLDC motorjához is. Nem tudom, mi a szándékod az 1 fázissal, egy járműben nem szokott ilyen előfordulni, DC annál inkább. A motorvezérlő ebből állítja elő a motor forgásához szükséges akárhány, de minimum 3 fázist. A vezérlő a hall szenzorok alapján érzi a motor forgórészének helyzetét, és ez alapján kapcsolja a következő fázist.
A motorvezérlő sebességét egy 5 Vcc nagyságú PWM jellel tudod vezérelni (ezt a "gázkar" adja) a kitöltés arányában. Ehhez még jón egy irányváltó kapcsoló.
A vezérlő, ami gyárilag a motorban van általában figyeli a motoráramot is, így a motorod dinamikus karakterisztikája olyan amilyen.
Ha speciális kívánságaid vannak, akkor a vezérlőt magadnak kell kitalálnod, ami nem lesz egyszerű dolog. A BLDC motorokban használt forgógép az egy 3, vagy többfázisú szinkron motor, ennek a karakterisztikájához kell illeszkednie a vezérlődnek.
(egyszer láttam a Mikrochp oldalán egy mikroprocesszoros motorvezérlő megoldást, ANxxx, érdemes lenne tanulmányoznod)
(#) Peter65 válasza slimcolt hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Szerintem Kovidivi-nek lesz igaza, és ez egy sima kefés DC motor minimális elektronikával, talán egy híd kapcsolású meghajtóval, azok kérnek ilyesmi vezérlő jeleket, és talán még a kb. 20W is igaz lehet.
Ha BLDC motort szeretnél úgy hogy a vezérlőt is te szeretnéd csinálni, másik motort kellene választani.
Ha tanulás a cél, ajánlom figyelmedbe a hajtóműves léptető motort, pl.: ezt . Ezzel is lehet BEMF alapú szenzormentes nyomaték és fordulatszám szabályozást csinálni, és nem sokkal nagyobb kihívás.
Következő: »»   19 / 26
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem