Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   4018 / 4025
(#) Bakman válasza KoblogPerGyok hozzászólására (») Máj 23, 2025 / 1
 
A tuti megoldás a leválasztott DC/DC konverter és/vagy optocsatolókon keresztüli kommunikáció. Eleve így kellett volna elkészíteni a projektet.

A dugasztápok jó esetben leválasztott kimenettel rendelkeznek, elvileg nem lehet gond a közösített GND-vel. Ehhez képest nemrég meghalt valaki, mert a töltőre dugott telefonja belesett a fürdővízbe. Magyarán attól függ a dolog sikere vagy kudarca, milyen tápegységről beszélünk.

Nem ismervén egyéb paramétereket, elsőre úgy tippelek, a hibának nagyobb a lehetősége.
(#) KoblogPerGyok válasza Bakman hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Köszi!

Elvileg egy-két PCB terv készen van. A gondot az okozza, hogy tervezek másikat is, amin ESP01-is van, aminek külön táp kell, mert nagyobb az áramigénye. Ez csatlakozik az USB-re is ugye, illetve kell neki másik táp. SPI-és RX/TX vonalak is lennének, mert a mikrokontrollereknek ezzel is kommunikálnia kell. Ugyanezen az áramkörön lenne USB to TTL is, ráadásul kettő, hogy a mikrokontroller tudjon kommunikálni a PC-vel. Ebben az esetben ezt elvinné az első PCB-amin ez a fesz stab van + mcu, elbírja. Onnan kapna 3.3V-ot és GND-t is. Azonban az ESP01-nek kell külön táp is, mert mikor beindul kéri rendesen az áramot.

Szóval egyelőre több NYÁK-om is van, de csak ehhez kellene külön táp is a megnövekedett áramfelvétel miatt.
De ekkor meg ha más dugasztáppal eteti ezt, akkor jönne elő ez a gond. Elvileg lehetne mindegyiket ugyanarról a kis dugasztápról etetni, ha annak 1.5A a kimenete és ilyen y kábellel csatlakozna mindkét PCB-re. De ez nem fog előfordulni, mert mindenki ráköti majd amije van...

De nem gond, ha az optocsatoló megoldja nekem mindezt, ebbe a PCB-be még simán bele tervezhetem ezeket is. Csak 8MHz SPI, és több Rx/Tx vonal is lenne, mint bemenet ezen a PCB-n. Gyakorlatilag pont olyan probléma, mint az Arduino-nál, ha a nano-t más tápegységről hajtott áramkörhöz kellene csatlakoztatni. Vagy az lett volna jobb, ha a mikrokontrollert tartalmazó egység nagyobb áramra lett volna tervezve, de már nem szeretném azt bántani. Ardu-nál sincs ilyen. Ott is gondolom a PC usb GND közösítve van a külső tápellátáséval.

Szóval van gond rendesen és nem tudom mi legyen, nem értem ennyire ezen részét a dolognak sajnos. Több PCB-t is szeretnék gyártatni, amiknek szintén 3.3V kell. Több esetben elég, ha megkapja a 3.3V-ot és a GND-t is a mikrokontroller felől, de ha nem akkor kell egy másik 3.3V fesz stab, ami meg a DC csatlakozóval kéri a maga 7-9V -át. Ekkor meg mindenki elővesz két tökmás fali tápot...

Vagy ki kell kötni, hogy milyen fali tápot használhat csak? De ekkor tényleg az lesz, hogy mindenki aki használná ráköt mindent amit otthon talál... És ekkor lehet nagy baj is!
(#) kendre256 válasza KoblogPerGyok hozzászólására (») Máj 23, 2025 / 2
 
Idézet:
„De ekkor tényleg az lesz, hogy mindenki aki használná ráköt mindent amit otthon talál..”

15 év felhasználókkal letöltött év után, azt mondom, hogy ez simán előfordul. Ha be lehet dugni a csatlakozóba, bedugják (főleg, ha már órák óta nem volt wifi, és kezdődtek az elvonási tünetek ). Nem nézik, hogy mekkora feszültségű az adapter kimenete, milyen a polaritás a csatlakozón, egyáltalán egyenfeszültség, vagy esetleg váltófeszültség jön ki rajta...
(#) Bakman válasza KoblogPerGyok hozzászólására (») Máj 23, 2025 / 1
 
Az ilyen kütyükhöz adnak tápegységet vagy előírják, milyet lehet használni. Egyszerűbb és biztosabb, ha te adsz hozzá. Esetleg egy jó DC/DC konverter, pl. TEN8-2410WI.

A 8 MHz-es SPI-hez már nem elég a "hagyományos" optocsatoló, 6N137 az alja.
Idézet:
„Ardu-nál sincs ilyen. Ott is gondolom a PC usb GND közösítve van a külső tápellátáséval.
NIncs, ha jó tápegység van rákapcsolva és/vagy a számítógép tápegysége (laptop töltője) galvanikusan leválasztott a hálózatról.
(#) KoblogPerGyok válasza kendre256 hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 


Sejtettem én az ilyesmit!
(#) KoblogPerGyok válasza Bakman hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Az SPI-t épp ezért említettem, mert volt szerencsém megnézni párat, és ami nekem volt az a rádiós kommunikátornál is késleltetéssel ment csak, ami érthető, de az közel sem ment 8MHz-en.

De kicsit fura, hogy simán lehet kapni a deszka modellekhez ezt a csoda tápegységet, ami 3.3V-ot és 5V-ot is előállít. Tuti ismeritek is. Na annak is DC005 csatlakozója van, és annyi. Semmi para, ha arra dugnak valamit, a másikra meg megint egyet és összekötnek mindent mindennel.
Csak én parázok ennyire, de nem venném ennyire félvállról a dolgot inkább. Ezért is kérdezek.
A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2025
(#) Bakman válasza KoblogPerGyok hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Idézet:
„összekötnek mindent mindennel”
Időnként van is belőle probléma.

Úgy tippelek, valamilyen eladható eszközt akarsz építeni és jól is akarod csinálni, hogy kibírjon egy-két felhasználói hibát. Természetesen megoldható, csak az a kérdés, megéri-e, mert az optocsatolók, DC-DC konverterek, hozzáadott tápegység stb. mind növelik az árat, aztán lehet, hogy a végén nem lesz aki megveszi. Ezt viszont neked kell mérlegelni.
(#) KoblogPerGyok válasza Bakman hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Megfordult a fejemben igen, mert jó kis cucc lenne ÉS ITTHON sem szeretném leégetni a házam, és nem szeretnék én sem megsérülni, ha lehet! Csak ez aggaszt kicsit. Bár úgy látom sok ketyerén semmi ilyesmi nincs.
Meg tényleg volt nálam is ez a GND gond. Mikor az Arduino külső tápja megszakadt, akkor az USB-re állt át. De ekkor a logikai analizátor nem mért, mert a GND nem volt közös. (bár ez akkor ellent mond az USB és a külső táp GND közösítésével, de 2 éve is volt már, nem emlékszem pontosan mi volt a probléma.)
Ilyesmiket kell elkerülni a kommunikáció során és ha lehet a legegyszerűbb megoldásokkal kell élni. De mondom, a sok kis kütyü nem foglalkozik ezekkel, ha jól láttam.
(#) tki válasza KoblogPerGyok hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Bizonyára velem van a baj, de sem a kérdést, sem a megoldásokat nem értem, bár _annyira_ azért nem vagyok jó ebben. Ha egy tápegység le van választva a hálózatról, és feltételezem, csak ilyen jöhet szóba manapság, akkor nincs közte és bármi más közt potenciál.

Ami azt a jelenséget okozza, hogy egy valódi földhöz vagy egy másik dugasztáp, notebook táp vezetékéhez képest bizsereg az ember keze, sőt egészen kellemetlen is lehet, az az Y-kondenzátoroktól van kapacitívan. Ezek a bemeneti ágakat hozzákapcsolják valamelyik kimeneti ághoz, a negatív ághoz afféle referencia-földet létrehozva. Ennek az EMI csökkentésében van szerepe. Idegesítő eljárás, de azoknak a kondiknak a minőségére külön szabvány vonatkozik...

Kettősszigetelt táp esetén ennél nem nagyon lehet többet tenni, de nálam is és szerintem sok-sok embernél van több darab dugasztápos eszköz az asztalon, még monitor is, amiknek a mínuszai közösek a számítógép GND-jével és testjével meg minden mással, és vidáman működnek együtt. Igazából elég esélytelen elkerülni a földhurkokat.

Egyes védőföldelt (persze szintén kapcsolóüzemű) tápok szoktak hajmeresztők lenni, mikor azt hiszed, hogy a védőföld direktben a készülékházon van, aztán szétszedve kiderül, mikor ránézel a bejövő műszercsatlakozó-aljzatra és látod a hiányt, hogy az is lebegő földes...

Számítógép-tápokat is lehet tanulmányozni: Bővebben: Link

De még egyszer: csak érintőlegesen (...) ismerem a témát, valaki majd megcáfol, ha hülyeségeket mondtam.

---
Egyébként az USB kábeleknél, ha megfigyeli valaki, az árnyékolást csak az egyik oldalon szokták hozzákötni a készülékházhoz - pl. jól lehet látni a fémházas USB-s készülékeknél az aljzat körül a kivágást, ill. néha még nyomtatnak is távtartót hozzá... de ez csak érdekesség.

***
"nemrég meghalt valaki, mert a töltőre dugott telefonja belesett a fürdővízbe"

Erre nem szabad odafigyelni, egyből mondtam, amikor láttam ezt a hírt; majdnem biztos vagyok benne, hogy hamisak az állítások valamiféle büntetés elkerülésének céljából, másrészt egy újságíró úgysem tud normálisan leírni egy műszaki problémát, esetet.

Mivel az I-es és II-es érintésvédelmi zónában sem lehet dugalj (kivéve a "borotvadugalj"-t), ami 60 centit jelent a kádtól, és több méteres USB kábelt ritkán szoktak ilyenre használni, a legvalószínűbb egy hálózati elosztó a közelben, amit sikerült a kádba rántani - nem ég meg valakinek az arca csak úgy. Persze lehetnek óriási véletlenek, hogy tényleg akkor ment tönkre egy töltő, de a valószínűsége... nem sok, hiszen előtte is kézben volt az a telefon. Más, hajmeresztő barkácsolást is el tudok képzelni.
A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2025
(#) Bakman válasza tki hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
Idézet:
„Ha egy tápegység le van választva a hálózatról, és feltételezem, csak ilyen jöhet szóba manapság, akkor nincs közte és bármi más közt potenciál.”
Igen, elvileg így működik. Aztán az ember összerak valamit és kiderül, hogy a kis műhelyében működő dolog terepen már nem úgy teljesít. Egy-két ilyen pofon után gyorsan rá lehet szokni a minőségi tápegységekre, konverterekre, optocsatolókra. Ha nem te biztosítasz mindent akkor jó, ha az eszköz fel van készítve egy-két egyéb lehetőségre is.

Idézet:
„majdnem biztos vagyok benne, hogy hamisak az állítások valamiféle büntetés elkerülésének céljából”
Jó lenne látni a szakértői véleményt/véleményeket. Én is felhúztam a szemöldököm.
(#) Epu2 válasza tki hozzászólására (») Máj 23, 2025 / 2
 
"nemrég meghalt valaki, mert a töltőre dugott telefonja belesett a fürdővízbe"
Valóban sok téves információ elhangzott. De egyben említették, hogy a kiscsaj hosszabbítót használt és belesett a kádban. A telefonhoz nem köze volt a halál esethez, meg a töltőnek is csak kicsi.
(#) pipi válasza miki79 hozzászólására (») Máj 23, 2025 /
 
(#) pont válasza miki79 hozzászólására (») Máj 24, 2025 /
 
Ez nem egy nodemcu? CP 2101 driver akkor is kell hozzá, de a programozása arduino-ban megfelelő telepített könyvtárral lehet.
(#) szs válasza Epu2 hozzászólására (») Máj 24, 2025 / 1
 
Hát ez az. Rohadtul lehet nyomni a rémhíreket.

Valójában:

-Nem, nem a telefontöltőtől (hogyan is lehetne attól), hanem a hosszabbítótól, ami beleesett a vízbe.


Csakhát a f...sságot könnyebb terjeszteni
(#) biji válasza miki79 hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Szia!

Az En láb és a föld közé egy 10µF-os kondenzátor.
(#) SlyChocolate hozzászólása Máj 26, 2025 /
 

Hagyományos 12 voltos autók amper fogyaszása alaphelyzetben

Sziasztok.
Szerintetek egy hagyományos 1.4-es benzines autó ha bezérva minden és kikapcsolva. Az amper értéke 0.09A soknak számít-e?
Konkrét modell vw polo 3.
(#) moltam válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Várj vele pár percet, ha nem esik le akkor igen, sok.
(#) reloop válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Szia! Ez az adat könnyebben értelmezhető, ha kiszorzod egy hétre, azaz 168 órára. Eredményül 15 Ah-t kapsz. Ez azt jelenti, három-négy hét állás után az autó nem fog beindulni.
Rendszeresen mérem DC lakatfogóval a rám bízott 6-8 járművet, az érték 5-10 mA között mozog.
(#) oszitrek válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 / 1
 
Szia,
Igen, sok(amennyiben nincs benne riasztó). Amennyiben pár perc után sem változik(amikor elmegy aludni a motorvezérlő), akkor meg kell keresni a fogyasztót. Ennek egyszerű módja, h figyeled az árammérőt és nekiállsz kihúzkodni a biztosítékokat. Amelyiknél megszűnik az áramfogyasztás, azon a körön lesz a fogyasztó. Szokott pl ilyen lenni, h a csomagtartó világítás bekapcsolva marad, a kapcsoló hibájából , vagy a kesztyűtartó világítása megy, megint csak a kapcsoló hibájából.
(#) Gafly válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 / 1
 
Sok, DE, sorba mennek el aludni, meg néha felébrednek (az okosok).
Tudni kell a mérés módját.
Saját tapasztalat szerint, ha semmi barkács nincsen, akkor hetekig állhat a verda.
Meg gépkönyv szerint uA nagyságrend az mélyalvó állapot...
(#) deak francis hozzászólása Máj 26, 2025 /
 

Vas tengely (o) forgását,de inkább helyben állását jelző kapcsolást keresek

Cefre forgató megállásának állapotát szeretném jelezni.Köszönöm.
(#) proli007 válasza deak francis hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Hello!
A tengelyre raksz egy mágnest, és egy Hall érzékelővel érzékeled. A Hall kimenete lehúzogatja ennek az áramkörnek a bemenetét. Az időzítést T=R3*C3 pedig a forgás idejénél hosszabbra választod.
A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2025
(#) SlyChocolate válasza moltam hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Köszi.
Erre nem is gondoltam, hogy párperc után csökkenhet az autó áramfelvétele.......
A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2025
(#) SlyChocolate válasza oszitrek hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Igen nem vártam hosszabban az amper méréssel.
Egyszer mértem és kész kb 2mp volt.
Holnap mérek hosszabban kivi leszek leesik-e az alvó árama az autómnak........
Amennyiben nem.
Marad a biztosítkék kihúzogatásos ampermérés.
A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2025
(#) SlyChocolate válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Jut eszembe ez a hagyományos izzó lehetet-e a bűnős?
A hátsó helyzetjelzőben találtam egy nem világító izzót.
Az ízzószál jónak tűník de lámpába rakva nem vílágít.
Műszerel sem mutat életjelet.
Helyére berakva egy másik izzót viszont az világít.
Lehet ez merítette le az akkum?
(#) Bakman válasza SlyChocolate hozzászólására (») Máj 26, 2025 /
 
Az az izzó, ha jó, kb. 0.42 A-t eszik.
(#) deak francis válasza proli007 hozzászólására (») Máj 27, 2025 /
 
Köszönöm szépen!!!!
(#) deak francis válasza proli007 hozzászólására (») Máj 27, 2025 /
 
Szia. Vajon a Power feszültség hány Volt lehet? A bemenetet a testre kell lehúzni? Vagy feszültseg On/Off a bemeneten??
(#) proli007 válasza deak francis hozzászólására (») Máj 27, 2025 /
 
Hello!
- Ez attól függ mire használod. Alapvetően a CMOS 3..15V között működik, de mivel itt a hall minimum 4,5V-ot kér, célszerű a tápot 5V..12V között megválasztani. Persze az is kérdés, hogy mit kötnél a kimenetre. Mert itt csak "mintaként" egy Led van rákötve.
- A Hall kimenete egy nyitottkollektoros tranyó, így az le tudja húzni a bemeneti 10k-t. Így lesz a bemeneten ebből feszültség.
- A bemeneten az R1 a felhúzó ellenállás. Az R2/C1 egy bemeneti zavarszűrő tag, hogy tranziensek ne tudják indítani,
- Ezt követi egy "nem újra indítható" monostabil kapcsolás. Ez minden bemeneti lefutó élre egy kimeneti lefutó impulzust gyárt. Ennek idejét, az R3*C2 határozza meg.
- A bemeneti R2/C1 tagot úgy kell megválasztani, hogy a Hall bemeneti impulzusát ne eliminálja.
Az R3/C2 tagot értékét úgy kell megválasztani, hogy a legnagyobb fordulatszám körbeforgási idejének felét ne közelítse meg.
A C3/R4 időtagot úgy kell megválasztani, hogy a leglassabb fordulatszám, körbeforgási idejénél, minimum kétszer nagyobb legyen.
Ezen feltételek mellett fog helyesen működni.
- Természetesen az áramkör a forgás kimaradás idejére ad jelzést. Előfordulhat, hogy ezt az információt tárolni kell, pld. RS tárolóval, vagy időzíteni is szokás, hogy a jelzés egy minimális időre álljon fel, vagy csak egy minimális időre jelenjen meg. De persze ez is attól függ mire és mely módon használod fel az információt.
- Én egy bipoláris Hall-t alkalmaznák, két É-D és D-É mágnessel, mert akkor a bemeneti impulzus a tengely félfordulatáig tart, ha egymással ellentétes oldalon rögzíted a mágnest.
Mert egy unipoláishoz, csak egy mágnes kell, de az, csak a mágnes elhaladási ideig fog impulzust adni.
(#) deak francis válasza proli007 hozzászólására (») Máj 27, 2025 /
 
Szia,
A kimenetre szeretnék egy relé-t kötni . Megpróbálo megbírkózni ezzel a kapcsolással.
Következő: »»   4018 / 4025
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem