Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   325 / 325
(#) pucuka válasza granpa hozzászólására (») Aug 14, 2019 /
 
Hálózatinak mindegy, kimenőnek nem annyira.
(#) Alkotó hozzászólása Aug 16, 2019 /
 
Kerestem a kacatok között egy transzformátor a PC hangszóróim tápegységének cseréjéhez. Találtam is, de közben egy szünetmentes tápban találtam egy kicsit nagyobb nyáktrafót is, amivel kapcsolatban vannak bizonytalanságaim.
A mellékelt fotókon lévő trafón 3 tekercs van, a többi kivezetés nincs bekötve.
A P1 primerre fogyasztásmérőn keresztül feszültséget adtam. A mérőegység alapján 232 V - 0,05 A - 1,9 W a hálózat irányából. A szorzat nem stimmel, de azt jól mutatja, hogy a primer oldal üresjárati paramétereivel nincs gond.
Az alábbi feszültségeket és ellenállásokat mértem:
P1 - 232,4 V - 111,3 ohm
Sz1 - 26,19 V - 14,4 ohm
Sz2 - 24,2 V - 1,9 ohm

Viszonylag értelmes műszerem van, de azért az ohm nagyságrendű mérésekben lehetnek pontatlanságok.
A képen a trafó méretét is nagyjából meg lehet ítélni a vonalzó segítségével. Az alapján, és a mérések alapján szeretném közelítőleg tudni a teljesítményt (20-30 W-ra tippelek), és a szekunderek terhelhetőségét.
(#) ferci válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 16, 2019 /
 
Egy 7*5*6 cm-es hasonló trafó 35 VA-es, primer 46 ohm, 16 V 2.2 amperes szekunder 0,9 ohm.
A te trafódra esetleg 20 wattot mondanék.
A Sz1-es tekercs sokat nem számít.
A súlya 1060 gramm.
A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2019
(#) ronin75 válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 16, 2019 / 2
 
Bontott, ismeretlen trafók esetén én addig terhelem a szekundert, amíg, (trafó mérettől, szekunderfeszültségtől függően), ~1-2 V-ot esik a feszültsége. Terhelésre autóban használatos izzókat használok, (5-10-21-55 W) sorosan-párhuzamosan a megfelelő feszültség-áramigény elérése céljàból. Terhelve hagyom fél-egy óràt, ha nem melegszik számottevően, akkor nyugodt szívvel felhasználom.
(#) Alkotó válasza ferci hozzászólására (») Aug 16, 2019 /
 
A hasonló méret és súly valóban lehet támpont.
Az Sz1 tekercset a nagy ellenállása miatt én is valamilyen segédfeszültségnek gondolom, kis terhelhetőséggel. Az Sz2 képezheti a trafó teljesítményének zömét.
A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2019
(#) Alkotó válasza ronin75 hozzászólására (») Aug 16, 2019 /
 
Ha nem találok más kiindulási pontot, akkor a terhelés hatására bekövetkező feszültségesés, és a melegedés vizsgálata következik.
Ebben azért vagyok bizonytalan, mert ezeket a trafókat eleve engedi a méretezésük melegedni. Esetenként alig lehet őket kézzel megfogni, már a névleges terhelés elérése előtt sem.
(#) erbe válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 16, 2019 /
 
46 VA bemenő, Sz2-n ~30 W kimenőnél 15 % alatt van a veszteséged. Közelítő számítás. Emiatt nem is arányos a két teljesítmény. Pl. 5 W lehet Sz1. Szekunderen 30 W-ot nyugodtan kivehetsz, de szerintem még 35 W-nál se lesz elviselhetetlen a melegedés.
A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2019
(#) Alkotó válasza erbe hozzászólására (») Aug 16, 2019 /
 
Köszönöm az adatokat.
(#) Joe_001 válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 17, 2019 /
 
Üdv!
A szünetmentes primerje a vastagabb drót, mivel feltranszformálás van. A 26V-os rész a primer, ha boostolod akkor az alacsonyabb feszültségűre vált a szünetmentes. Autótrafó jelleggel. A szekunderen jön ki a 230 V. Ha nem volna beöntve, akkor látnád mi van belülre tekerve, az a primer. Tehát a szünetmentes trafónál a vastagabb.
Milyen szerencse, hogy egy kicsivel több veszteséggel visszafelé is működik, ezért tudtuk pákatrarónak használni, igaz kicsit nagyobbat, ráadásul ingyen volt.
A külső méretek alapján használd nyugodtan símán bírja
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2019
(#) Joe_001 válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 17, 2019 /
 
Nem segédfeszültség, mert szünetmentes trafónak írták. Ott ha esik az akku feszültsége akkor a booster fesz esése miatt a kisebb tekercsre kell váltani, hogy meglegyen a 230V. A felhasználás jellege miatt a kisebb menetszámú tekercs van belül, tehát az a primer. Igaz ez a beöntött ház miatt nem látszik., minimálisan lesz nagyobb a vesztesége a trafónak. Tapasztalat...
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2019
(#) vision61 válasza Joe_001 hozzászólására (») Aug 17, 2019 /
 
Az igaz hogy szünetmentesben volt, de valószínüleg az elektronika tápját volt hivatott ellátni. Én még nem láttam ilyen kis teljesítményű UPS-t.
(#) Alkotó válasza Joe_001 hozzászólására (») Aug 17, 2019 /
 
Elvileg igazad lehet, de ez nem az egység "nagy-trafója" volt.
Következő: »»   325 / 325
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu