Fórum témák
» Több friss téma |
Ja, jól van, a módositás felett átsiklottam úgy látszik...
Sziasztok!
Van egy kis kézi sarokcsiszolóm és nemrég megégett egy picit. Bekapcsolt még, működött is csak gondoltam, szétszedem. Szétszedtem és elfeledkeztem, hogy belül mindkét szénkefe tartóra fel van csatlakoztatva egy-egy fém rugós gyűrű és ennek következtében ezek tönkrementek a motor kiszedése következtében. Kérdésem, hogy ezeket a fém rugós gyűrűket lehet-e pótolni más megoldással, mondjuk csúszósaruval, vagy amit ilyenre terveztek eredetileg annak ilyen megoldásnak kell lennie? Vagy lehet-e kapni valahol ugyanilyen alkatrészeket? Képeket mellékelek, hogy miről tárgyaltam, de a motorról készült kép nem a saját gépem. Válaszotokat előre is köszönöm! Üdv! A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
Keményebb réz huzalból lehet tekerni. Ha van hozzáférésed, nagyon vékony rézbevonatú vas CO2 hegesztő huzal jobb. 0,6-os lehetőleg.
Venni? Képtelenség. A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
Nemtudom, hogy ennek van-e meghatározott menetszáma vagy milyen módon lehet-e ezt elkészíteni?
Már magát a motort is tekercseltem, de ilyet azt soha még. Ez a gyűrű (ahogy megfigyeltem) egy másik huzalra van feltekercselve és úgy áll ez a dolog. Hogyan lehetne ezt elkészíteni pontosan? Mert sajnos már a menetszámot sem tudom megállapítani, mivel tönkrement teljesen. A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2018
Ez csupán egy rugó, ami átadja az áramot a kefetartónak. Akár vasból is lehetne, lényeg a kis átmeneti ellenállás. Vasból sajnos azzal kezdené, hogy az első néhány menet felizzana. Aztán a többi... A rézbevonatú huzal jó lenne.
Igen, már meg is találtam neten a hegesztő huzalt, amit írtál. Hát venni azt nem is lehet...ezért gondoltam, hogy szeretném (ha lehet) elkészíteni.
Isten áldjon meg téged a válaszért, melyet írtál nekem. Üdvözlettel!
Egy kérdés a szakemberektöl.
Ma ment tönkre a nejem konyai kézi mixere, amiben egy mezei permanensmágneses motor volt 5 polusu rotorral (220 V). Nyilvánvalo, hogy az ötpolusu vasmagon 5 tekercs van, akkor miért van a kommutátoron vagy 20 egymástol elválasztott lamella? ( pontosan nem számoltam meg, de a kommutátor átméröje 15-16 mm és a szegmensek szélessége kb 2,5-3 mm. ( ez ugy kb 16-20 szegmenst tenne ki). Hogyan vannak ezek a szegmensek bekötve a 5 tekercshez? Nem akarom megjavitani, mert a motor mechanikusan esett szét, és még forogna is, ha valami egyben tartaná, de hát az a valami megpuhult benne ( valoszinüleg a melegtöl) igy kuka lesz. Kösz A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2018
A magas feszültség miatt, hogy kollektorszeletenként kisebb legyen a feszültség, megosztják, így jön ki a 20 tekercs, 40 véggel a 20 szeletre.
Kösz.
Ezt eddig csak a nagyfeszültségü motorokbol ismertem (1000-1500V), ilyen mezei motorban még nem láttam ilyen megoldást. Ez akkor azt jelenti, hogy minden poluson 4 tekercs van (5x40=20) és azok más más forgási fázisban kapnak áramot? A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2018
Igen. Bár 230 V-os motorban nem túl gyakori az ilyen kevés szegmenses forgórész (univerzális motoroknál), de mivel DC motorról van szó, ott előfordul. A tekercsosztás eléggé gyakori, a legtöbb háztartási gépben, kéziszerszámban kétszer annyi a kollektorszelet, mint a forgórész szegmens.
Sziasztok! Vaki vállal szegmens újra tekerést? A forgó részen 2 szegmens feladta és azt kéne pótolni. A többi jó, nincs zárlat. Mérhető. ??
Üdv!
Kommutátort nem tekercselik, eldobják. Újat tesznek a helyére. Egy jól leimpregnált tekercselést, kivezetéseket a sajtolásból kiszedni és visszarakni egy újba? Újratekercselés, új kommutátor. ...és igen vastag buxtárca.
Üdv!
Persze, persze egyszerűbb ujjat berakni, de a forgórész nem beszerezhető. Ezért csak a javítás jöhet szóba. A kommutátor nincs megkopva, ez a motor lassú fordulatú, elenyésző a kopás. Én úgy tudtam, hogy a forgó rész végén található Réz, vagy bronz szegmenseket hívják kommutátornak, amin futnak a szénkefék, nem az egész forgó részt. Tudtommal ott álló rész és forgó rész van. Köszi az építő jellegű választ.
Idézet: „Köszi az építő jellegű választ.” A helyes válasz: Felvilágosító céllal. Amit szegmens aposztrofáltad, ezek szerint 1-2 tekercs? Ilyen csak a kommutátorban van, az is inkább szelet. Újratekercselés segít a dolgon, ami után ki is kell egyensúlyozni a forgórészt, valamint kérdéses a régi kommutátorba a huzal visszaforrasztása, vagy egy újban a sajtolásos rögzítése. Remélem nem keverem a dolgot, mintha tegnap lett volna, 1971-ben végeztem ebben a szakmában - motortekercselés.
Szia! Azt nem írtad, hogy az mégis melyik típus lenne amihez keresel forgórészt DE ITT nézz körül hátha találsz megfelelőt .....
Sziasztok,
EWT10420w mosógép motor tachogenerátorán kell lecserélni a tekercset kb. 28m 0.20mm-es huzal van rajta, viszont csak 0.15-öst vagy 0.30-ast tudok méterbe venni, ezek is megfelelőek? A dobra ráfér a vastagabb is. Köszönöm
Szia! Nem biztos, hogy úgy jó lesz a tekercs ellenállása a vezérlő számára, mert 115 ohmnak kellene lennie a mérés alapján. Próbáld meg.
szia,
0.2mm -es 28m vezeték 16ohm a 0.3mm-es 7ohm lesz. L.
A Z 115 Ohm, az számít. A 0.15 mm-ből ugyanannyi menettel jó lesz (lehet, le kell valamennyit tekerni belőle).
Sziasztok! Van egy 220V/130W-os univerzális motorral szerelt fordulatszám-szabályzós "DREMEL" szerű kis gépem.
A legkisebb fordulatszáma is túl sok nekem. Arra gondoltam, hogy az állórész tekercselését =12V-ra kötném, és a szabályzóról jövő vezetékeket a kefékre. Így egy méllék-áramkörű motort kapnék. Ezzel a kialakítással kisebb fordulatot és a motorból kivehető max. nyomatékhoz jutnék. Kérdésem, hogy ez így járható? Milyen buktatókra számíthatok? (Természetesen álló forgórésznél az állórész sem kapna gerjesztést.)
Szia! Ezek között vagy ITT keresgéljél egy megfelelő kapcsolást. A dremel trafójának hány volt van a szekunderén?
A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2019
Mivel valószínűleg soros gerjesztésű, a forgórész nélküli állórész elfüstölne a 230V-tól.
Fordulatszámszabályzóra nincs szükségem, az benne van. (A DREMEL csak példa, de az is 230V-os)
Ahogy írtam az állórész kb 12V egyenfeszt kapna. (természetesen az univerzális motor ~ soros gerjesztésű..)
Nemjó.
Univerzális motor, ami azt is jelenti, hogy az állórész gerjesztés irányát is polaritásváltani kell a forgórész gerjesztés irányváltásakor (hogy a nyomaték mindkét félperiódusban egy irányba hasson). Vagyis nem köthetsz DC gerjesztést az állórészre, mikoris a forgórész fázishasított váltóval megy. Habár a forgórészt is beteheted egy graezt átlóba, úgy jó lehet... Azt is tudnod kell hogy ha csökkented a fordulatszámot, azzal a motor hűtése is csökken, tehát töredék teljesítményre lehet majd csak igénybevenni. Kb akkora feszültségű állórészgerjesztés kell, ami az állórészen a megengedett maximális áramot hozza létre, illetve a legyengült hűtés mellett még nem égeti le a tekercset. De törekedni kell a minnél nagyobb állórészgerjesztésre (állórészáramra), mert minnél nagyobb az állórész fluxusa annál kisebb a motor fordulata (ugyanakkora forgórész tápfeszültség mellett). Idézet: Ha sok a legkisebb is akkor a szabályzóját iktasd ki és építs EZEK közül egy szabályzót hozzá. „A legkisebb fordulatszáma is túl sok nekem.”
A képen látható kapcsolásra gondoltam. Az univerzális motorokhoz használt TRIAC-os szabályzók inkább teljesítmény-szabályzók, mint fordulatszám-szabályzók. Fordulatszámtartó Thirisztoros szabályzót már építettem ami jól tartotta a fordulatot, de a TIC 106D időnként elszállt! (tudott 3 fordulat/percet is komoly nyomatékkal)
Ennél a változatnál kb 1000 ford/perc-es minimális fordulatot szeretnék. A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2019
Idézet: „Vagyis nem köthetsz DC gerjesztést az állórészre, mikoris a forgórész fázishasított váltóval megy. Habár a forgórészt is beteheted egy graezt átlóba, úgy jó lehet...” Köszönöm ez fontos volt, erre nem gondoltam először! Az eredmény a következő: Gerjesztőtekercsek párhozamosan kötve DC 12V-ra. Forgórész DC 48V-ot kap. Fordulatszám kb jó, a motor érzésre erősebb és szépen tartja a fordulatszámot. Forgórész áramfelvétele terhelés nélkül kb 80 mA, max terhelésnél 650 mA, de itt már meg akar állni. 5-10 perces járatás után minimális a melegedése... Átalakítás előtt 230V-os univerzális motor volt 135W névleges teljesítménnyel. A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2019
Sziasztok!
Egyenáramú 24v-os kismotort ami kis fordulatszámú volt eredetileg és 0.1 mm-es huzallal volt sok menetesre tekerve, áttekertem 1mm-es huzallal szegmensenként 20 menetesre. Így 12v-on jó nagy fordulatú lett 2.5A üresjárati áramfelvétellel. 24 volton szét akar ugrani olyan gyorsan forog és túl nagy áramot vesz fel. Ha 24 volton akarom a kb 2A áramfelvételt nagy fordulatszámmal akkor milyen huzallal hány menetet tekerjek? ( Ha 0.5mm huzalbol 40 menetet tekerek szegmensenként akkor kb jó lesz?)
Ha megduplázod (20-ról 40-menetre) a menetszámot, akkor nagyjából annyi lesz a fordulatszám 24V-ról, mint most 12V -ról. Huzalvastagság minél vastagabb annál jobb, de el kell férjen!
Üresjárási áramfelvétel lesz, ami lesz, arra nincs befolyásod (súrlódási veszteségek miatt kell felvegye a motor: csapágy, forgórész légsúrlódás, ventilálás, kefesúrlódás, ezek leginkább fordulatszám függőek). Kefeszikrázást ellenőrizd (akár most is 12V-ról). Nagy szikrázás, megzabálja a kefét meg a kommutátort is, túl nagy szikrázás, ha átér a túloldali keféig, akkor zárlat keletkezik szétég a kommutátor. Bazinagy , hogy nekiálltál forgórészt tekerni! Nagy fordulatszámot inkább soros motorokkal szokás elérni: összes flex, fúrógép, kéziszerszám, kávédaráló, porszívó stb motor... Ezek mennek váltóárammal, de nem fínyásak, ha egyenáramot kapnak, azzal is ugyanúgy brümmögnek. |
Bejelentkezés
Hirdetés |