Fórum témák
» Több friss téma |
Az Elktrotanyán van fent doksi, bár nem tudom hogyan lehet letölteni. Bővebben: Link
A felvevő fej beállítását legelőször mechanikusan kezdeném. Mivel nincs szkópod úgy próbálnám, hogy felvételre kapcsolnék. Fejhallgatóval monitor üzemmódban, (ha van olyan) hallgatnám a szalagra felvett jelet, miközben a fejet állítanám, a gyári csavarjaival. Így keresném meg az optimális helyzetet.
Fejhallgató nem elég, 10kHz.-en kell jelmaximumot indikálni, legalább egy mutatós "hidegműszerrel".
Nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget, megvan a szervízkönyv! Gondosan áttanulmányozom, ha kérdésem lesz még írok.
Sziasztok,
apró segítséget kérnék. Következő a probléma: Ugye nemrég vásároltam ezt a TEAC X10R-t, és azt műveli, hogy a szalag belazul a dual capstan között és nem ér oda a fejhez a szalag, "belóg", a monitor kapcsoló source állásban a jel megjelenik a VU metereken, de "TAPE" állásban semmi. A szalag pedig ide-oda el-elcsúszik oldalra, periodikusan a fejek előtt a szalagtovábbítási irányra merőlegesen (tehát "nem talál bele a fej a sávba", illetve a szalag elhagyja a szalagpályát. Szakértő segítségét kérném: ennek a nyűgnek mi lehet az oka? köszönöm előre is.
Legelőször a görgőket vizsgáld meg. Nem kemények, fényesek és hordó alakúak-e? Majd a görgők nyomását ellenőrizni. Ha ezek rendben, akkor a két capstan sebességét kell megvizsgálni.
Én először felcserélném a két görgőt, hogy lássam változik-e a hibajelenség. Ha csak az egyik görgővel van baj, akkor esetleg meg is szünik (illetve visszafele irányban jön elő).
Ha a capstanok sebessége lenne a baj, akkor egyre több és több szalag lógna be, szerintem nem ez lesz. Az én AKAI GX 215d -mnek hasonló hibája volt, mint ez az elcsúszás. Ez egy helytelen szervizelés eredménye volt, és nálad is ilyesmire gondolok. Szóval nekem rögtön a capstan után van egy szalagvezető, ami nem lett pontosan visszaállítva a szalagpályára és ettől feszítette a szalagot-emiatt a görgőn is elcsúszott a szalag, ami miatt méginkább feszült a szalagterelőben, amiatt a görgő mégjobban félrehúzta, és ez ment egészen addig amíg össze nem gyűrte a szalagot. Nem minden szalaggal jelentkezett, puhább szalagokon (ULH) nem, keményebbeken (PER528) igen. Szóval szerintem nézd meg a szalagvezetőket a fejek mellett, lehet-e állítani őket, illetve nincsenek-e elállítgatva.
Uraim, jelentem, megoldódott a probléma. Én voltam a hibás, a magnónak kutya baja. A helyzet az volt, hogy még a magnó felvevő-bemenete előtt az erősítőm átjátszó bemenetén és kimenetén vittem át a jelet, ez okozta az egyik csatorna mélységét, ezt áthidalva a probléma megszűnt. Most kapott két új ékszíjat is, de a pörgetés még így sem tökéletes, mert a csigák is kissé kopottak. Még következik egy belső "nagytakarítás" és ha nem bánjátok utána feltöltenék egy pár képet a műszerről. Köszönöm még egyszer a segítséget!
Nagyon hasonló hibával találkoztam a kazettás deckemnél (AKAI GX-7), ugyanúgy belógott a szalag a két hangtengely között. Se a tengelyek tisztítása, se a görgők cseréje, nyomásuk változtatása nem segített.
Ott a jobb oldali hangtengely lendkereke maga a motor forgórésze (közvetlen hajtású), és egy lapszíj segítségével hajtja meg a bal oldali (futó) lendkereket (lásd a mellékelt képet). Az évtizedek során a (jelentős mértékben melegedő) hajtott lendkerékre a szíjból apró szemcsék rakódtak le, ezáltal lehelletnyivel megnőtt az átmérője és a kelleténél gyorsabban forgatta a (tisztán maradt) futó lendkereket, vele együtt a tengelyt is. Acetonnal megtisztítottam, kapott egy új szíjat, azóta tökéletes.
A profilképeden lévő TEAC is szép darab! :wow2:
Hál' Istennek felkapott lett a topic újra! Orsós magnók forever!!
Találtam egy japán céget aki forgalmaz alkatrészt, hogy valóban forever legyen:
http://www.openreel.net/index_e.html Kawashima Audio Service Kyoto, Japan
Van bizony, vagy négy éve vettem döglötten. Még egy gyári beállítókazetta jót tenne neki, mert fülre tudtam csak beállítani a szalagsebességet.
Valaki belenyúlt és sok mindent elállított, viszont a főbűnös a mechanika állását "visszajelző" potméter és a csévélőmotor volt. Miután egyszer szétbombáztam az egészet és kimostam a potit, előjött a fentebb írt szalagfeszítési gond, úgyhogy kezdhettem elölről. A csévélőmotort pedig szakadtnak hittem, mert volt neki egy holtpontja, ahonnan nem tudott elindulni. Az illető abba is belepiszkálhatott, mert a szénkefék elég görbék voltak (még a szénkeféje sem állt jól ). Megigazítva jó lett. No de ez nem orsós magnó, így többet nem is szólok róla.
Köszönöm, valóban szép darab.
A típusa A-2080. Elég ritka lehet, mert a neten nem sokat találtam róla. Elég rossz esztétikai állapotban került hozzám, de egy alapos tisztítás csodát művelt az előlappal. A fakávát valaki átfestette feketére, de szép lett a festés és nem is áll neki rosszul. Sajnos (még) nem olyan jó, mint amilyen szép, valami nem stimmel az előfokozatában. Ha pár percig kis hangerőn hallgatom, akkor hirtelen elkezd kiabálni (mintha feljebb csavartam volna egy belső szintszabályzó potit). Az előlapi potival ugyanúgy szabályozható marad, és ha jól felhangosítom, akkor visszaugrik az eredeti hangerő-szintre, majd további pár percig ott is marad. Kezdetben csak a bal oldal csinálta, most már mindkettő. Nemrég találtam hozzá szervizkönyvet, így egyszer majd nekiállok. A végfok nagyon szeles volt, de ott megtaláltam a bűnösöket: a két 2SB405 meghajtó Ge-tranzisztor. Kapott 2SB415-öt, azóta tökéletes. Kifejezetten szép hangú készülék, bár tehettek volna bele valami némító áramkört, ami induláskor és irányváltáskor aktív. Csatolok néhány képet is, remélem, átmennek.
További képek, hogy látszodjanak a belsőségek is.
Ez igen, ez egy igazi gépcsoda. Le a kalappal és köszönet a képekért! :kalap:
Valóban nagyon szép gép, gratulálok hozzá.
Nekem meg sikerült megcsinálnom az X-10R-t, most már minden OK. (örül)
A hátoldalon van egy dbx ki/bemeneti RCA csatlakozó páros áthidalóval, gyöngébbek kedvéért a hídcsatlakozó iránya be van rajzolva a panelen, én meg a hülye vaksi, persze erre az irányra merőlegesen csatlakoztattam vissza, miután kihúztam (tisztítás miatt, a csatlakozók környéke poros volt, ott törölgettem) Így már működik rögvest a felvétel és a lejátszás is
A másik hiba a szalagbelazulást, csúszkálást úgy oldottam meg végül is, hogy levettem a gumigörgőket, folyékony szappannal megmostam, körömmel finoman átvakarásztam, mikor rajta volt ez a sűrű krémszappan, utána elmostam bő meleg vízzel, megszárítottam, és nagyon finom csiszolópapíron a palástját körkörösen óvatosan áthúztam úgy, hogy a hengerfelületet egyenletesen érje, a széleit véletlenül se, aztán lefújtam róla a gumiport, felraktam a gépre, és láss csudát, tökéletesen vezeti a szalagot.
Akkor a gumigörgős ötlet mégiscsak jó volt. No akkor van egy remek magnód, és sok szerencséd !
Így igaz. Egyebekben pedig egy nagyon kedves, segítőkész fórumozó felajánlott egy vadi új szíjat amit tegnap este meg is vettem tőle. Így lesz egy tartalék.
Kedves Fórumozók!
Egy újabb magnós kérdéssel fordulok Hozzátok. Egy TEAC A-2300S magnó mechanikáját kellene rendbe hoznom. - A főmotor elég brummos, főleg 9.5 cm-es sebességnél. Mi okozhatja ezt? A fázistoló kondi öregedése lehet bűnös ebben? - A lendkerék érezhetően kapar a perselyekben. Kiszerelés, alapos benzines tisztítás után mivel kenjem újra? A műszerolaj, vagy a vékony gépzsír réteg jobb? (A hátsó megtámasztó ponton értelemszerűen gépzsír) Segítségetek köszönöm!
A főmotor zajossága az A-2080-asomban is jelentkezik, sőt ott 9.5-ön hallhatóan nem egyenletes a forgás. Hátha a kondicsere ott is segítene. Ezek milyen típusú kondik szoktak lenni?
Mi újság van a magnód körül? Izgatottan várjuk a képeket .
Pár napja hallottam egy N4418-ast a saját hangszóróival szólni, kifejezetten jó hangja van. A Tiéd egy, vagy három motoros?
Már szinte meg is feledkeztem a képekről... Jővő héten összerakom, s lesznek azok is. Szegénykémet meg kell még pucolásszam egy kicsit. Édesapám, egy hátsóudvarban talált rá, jó tizenévvel ezelőtt, ő hozta haza és hozta rendbe valamennyire. Na de elég a nosztalgiából, kérdésedre válaszolva: az enyém három motoros, kombináltfejes, külön törlőfejjel, még a plexi előlapfedője is megvan, ami manapság ritkaság. Egyetlen szépséghibája, hogy a szalagmechanikát takaró díszalkatrész hiányzik; adtam fel apróhirdetést is, de azt már nem lelem meg sehol. Örvendek, hogy tetszik a hangja, elnézést, hogy késnek a képek, csak hát a suli most igazán mindenhol keresztbetesz.
Kizártnak gondolom, hogy a kondi hibás lenne-ezek feszültségre többszörösen túlméretezett MP kondik. Inkább a csapágyazás lehet a ludas, de amennyiben "szintercsapágy"(szinte biztos, hogy az), a kimosás csak akkor segít, ha utána a csapágyat az erre a célra gyártott(régen ez a "bronzitol-olaj" volt)olajban "kifőzöd", más olaj sajnos nem fog benne megmaradni. Meg lehet még próbálni, hogy a csapágyat megmelegítve a furatból az ott lévő koszt igy ki lehet takarítani, sokszor ennyi is elég. Ha a két csapágy egyforma, érdemes a kettőt felcserélni, mert mindig a kihajtás felöli kap nagyobb terhelést.
Talán hasznos, amit írtam.
Még csak annyi,hogy a motor zajosságát okozhatja a gumifelfüggesztések öregedés miatti felkeményedése is-segíthet ezen a gumik szilikonolajjal való kezelése.
Részemről hasznos volt, az ilyen hozzászólásokért olvasom a fórumot.
Köszönöm a válaszod, a lendkerék csapágyait megpróbálom először kitisztítani (hallhatóan súrol, szerintem valami szemcsés szennyeződés került bele).
A motorokon viszont találtam a képen látható csövecskéket. Mindhárom motor mindkét végén ott vannak. Előfordulhat, hogy az olajat ott kell nekik beadni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |