Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CNC építése házi alkatrészekből az alapoktól
Lapozás: OK   371 / 371
(#) Régi motoros válasza mex hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Erre nem is gondoltam, de az jó ötlet. Nyertél egy hangszórót.
(#) Régi motoros válasza Massawa hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Igen ettől tartok én is, egyenlőre prototípus lesz, így költségcsökkentési okból lett 1 orsó 1 motor.
Nagy ritkán max alumínium lesz rajta marva, de inkább lézervágónak készül(get).
(#) Régi motoros válasza qvasz2 hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Amit Massawa írt jó megoldás lehet, de nem kell tengelyt esztergáltatni, mert csak egy különböző furatú kuplung kell, a másik azonos. Így a méretváltást az egyik kuplung valósítja meg, és közé csak egy 8-as átmérőjű tengely kell.
(#) Régi motoros hozzászólása Nov 10, 2023 /
 
Kb így tervezem felfogatni a golyósanyát. Remélem befér a szegecsanya.
Ennek a tetejére lesz hegesztve egy 20-as zártszelvény, ami a kocsitartóhoz lesz hegesztve.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2023
(#) Massawa válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 10, 2023 / 1
 
Ezt igy ne csináld. A hegesztés soha se lesz olyan pontos ami neked kell.
Elöször csináld meg a kocsit és járasd be. Annak valamelyik függöleges falára csavarokkal rögzitsd az anyagartot. ( egy massziv függöleges fém lap.. Szinte biztos, hogy vertikálisan meg horizontálisan is pontosan be kell majd állitani az anya helyét. Szoval ha meg van a kocsi arra szerelj egy vastagabb vas vagy alu lemezböl egy lapot az anyának. A tartolapon levö furatokat vidd át a kocsira és ugy fogd fel, hogy sehol nem szoruljon. Ez szokott a legnagyobb gond lenni, mert itt 1/100 mm-kell dolgozni
Ha érdekel valamelyik nap lefényképezhetem, hogyan van ez megoldva egy gyári gépen.
(#) mnyugger válasza Massawa hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Érdekel. Köszi.
(#) Massawa válasza mnyugger hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Ekkora asztalnál már az is problémát szokott okozni, hogyan garantálod, hogy az orso ( menetes rud) potosan középen meg a pálya mind a két végén megfelelö magasságban legyen. Ezeket a helyeket nem igen lehet méröeszközökkel kimérni ezért a csapágyakat is is ugy kell szerelni hogy kapj lehetöséget a pontos beállitásra.
Ahogy motoros kolléga megrajzolta ahhoz nagyon pontos illesztés is kellene. Azért amatör viszonyok között, egyszerübb a függöleges lap, mert azt jol, hézag- és mozgásmentesen fel lehet fogni az asztal szerkezetére, hogy az orso axiális ( tengely) irányában ne okozz semmi hibát lötyögést elmozdulást ( még rugalmasaágit se). Ennek a kötésnek kell atvinnie a teljes eröt a merev keretröl a marofejig.
(#) Régi motoros válasza Massawa hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Nem tudom jól értem e, de az lenne a lényeg, hogy a csavarok a lyukakba némi holtjátékkal menjenek bele, és ne pont akkora furat legyen mint maga a csavar átmérő?
(#) mex válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Nekem sokkal kisebb az asztal mozgástartomány, de ott is precízen be kellett álítani a golyósanya és a hajtásoldali, illetve a végcsapágyház helyzetét. A hajtásoldali csapágyházat fix helyzetűre készítettem, és ezt alapul véve mértem ki a golyósanya házának és az asztalnak a csatlakozásához szükséges távtartót, majd az összeállítás után végigtoltam az asztalt a másik végállásig. Ebben a pozícióban jelöltem át a végcsapágyház rögzítő furatait, és így akadálytalan lett az együttfutás. Hozzáteszem, hogy a végcsapágy nekem egyszerű lemezből préselt házban van, ami tengelyirányba engedi a csapágyat elmozdulni, az esetleges hőtágulás miatt sem fog oldalirányba kihajlani az orsó.
(#) Massawa válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Két dolog van.

1. A menetes tengelynek abszolut párhuzamosan kell lennie a vezetö sinekkel. Ezt valahogyan be fog kelleni tudni állitani. Ezt csak akkor tudod elvégezni, ha már kész a keret a kocsi meg a sinek. Azaz a tengelycsapágyakat ugy kell valahogy szerelni, hogy azt állitani lehessen.
2. A kocsi kapcsolatát az anyával ugy kell megoldani, hogy annak munkairányban ( a menetes tengely hosszirányában) ne legyen semmi játéka, rugalmassága és ezt hosszu távon garantálni kell. Az egyetlen játék az anya és az orso között lehet, amit a szoftware kompenzálhat ( mennyi a hiba az irányváltáskor).

Házi körülmények között a te esetedben az lehet a legjobb megoldás, ha a szerkezeten kialakitasz 3 vertikális sikot ( 2 a kereten 1 meg a kocsin). Ezek tartják a hosszirányban a lehetö legmasszivabban a 2 csapágyat valamint az anyát. Ezek lehetnek hegesztve, vagy csavarozva, de a lyukaknak vizszintesnek kell lenniük. (Azaz pl nem a szerkezet aljára, tetejére csavarozod hanem az oldalára.)
A csapágyokat meg az anyát rögzitö furatokat kissé nagyobbra kell késziteni, hogy be tudd állitani a 3 elem pontos helyét a hossztengelyhez képest vertikálisam meg horizontálisan.
(#) Massawa válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Kisebb szerkezetnél elég ha az orso csak a hajtásvégen van csapágyazva a kocsin levö anya a másik tarto elem. A kisebbik CNC gépen már gyárilag igy lett kialakitva - igaz azon trapéz menetes a tengely. Semmi gond nincs vele ( kb 30 cm hosszú a tengely) és egy beállitással kevesebb a gond.
(#) mex válasza Massawa hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Azért 300mm hossznál már végcsapágy nélkül berezonálhat az orsó,amit Te tengelynek hívsz gyorsjáratkor...
(#) Massawa válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Nem rezonál be mert, nincs miért.
(#) mex válasza Massawa hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Trapézorsóban tutira van pár tized mm görbeség ezen a hosszon. Végcsapágy nélkül már kóvályog.
Az első gépecském trapézorsóval készült, és beépítés előtt három méteres szálból választottam ki az elfogadható egyenességűt.
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
(#) Massawa válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Az igen, de annak nincs jelentösége, mert a kocsin az anya keményen lefogja. Érdekes figyelni mennyit kovályog a stabad vége amikor a kocsi közel van a motoroldali csapágyhoz, amikor meg kifut a kocsi a pálya másik végére akkor meg teljesen lenyugszik. Ez egy gyári gép s már 20 eves. A mai napig jol mükődik 1/10 mm-nél kisebb hibával.
A koválygást csak gyors mozgás esetén látni munka közben nem, mert ahhoz a nagyon lassan forog.

Lehet, hogy pont a gyári görbeség miatt épitették igy. Igy nem lehet szorulás a menet hibái miatt.
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
(#) szikorapéter hozzászólása Dec 17, 2023 /
 
Sziasztok. Útmérőt szeretnék szerelni az esztergámra, viszont amim van DRO-m nem tudom hogy az én útmérő leceimhez illeszkedik-e.

A DRO-m egy elég egyszerű, ez a Positron-3A (lényegében csak kijelezhető vele, vagy nullázható az útadat).
Ehhez a dro-hoz elviekben ilyen útmérő léc lenne illeszthető (egy kicsi két oldalas 4 pines csatlakozóval, amiben 3 pin van bekötve).
Elvileg ehhez ilyen útmérőt lehet csatlakoztatni.
Mivel ennek a kiosztásáról annyit tudok hogy 2 valami kommunikáció 1 pedig test így ezt is ki kéne még derítenem.
A rendelkezésemre álló útmérő lecet most keresem amint meglesz arról is mellékelek fotót.
Válaszokat előre is köszönöm mindenkinek!
(#) Ráx Aladár hozzászólása Jan 23, 2024 /
 
Helló! Az lenne a kérdésem, hogy lineáris tengelyek helyett lehet-e valamilyen húzott köracélt használni? Nekem nem éppen cnc-hez kéne, hanem 3D nyomtatóhoz, de a kettő ilyen szinten majdnem ugyanaz.
Mivel a köracél métere jelentősen olcsóbb mint a kimondottan lineáris tengelyként árult alkatrészeké, ezért sokkal olcsóbban ki lehetne belőle jönni.
A másik kérdésem meg az, hogy milyen boltokban lehet egy ilyen szál köracélt venni, mint magánszemély? Itt a környékemen csak olyanokat láttam, ahol magánszemélyként nincs lehetőségem ilyenből egy számot beszerezni, mert akkor már cégadatokat kérnek meg ilyesmit..
(#) Pethical válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 23, 2024 /
 
Szia!
Erre gondolsz csúszócsapággyal? Itt 3000 Ft métere a 8mm-esnek, Kínából meg olcsóbb.
A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2024
(#) sargarigo válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 23, 2024 /
 
Nyomtatóhoz szinte bármi jó! Ha megnézed a képet, látszik hogy szijak húzzák a tengelyt, ami pici gumis görgökkel fut az idom hornyaiban. És működik..
(#) Pethical válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 23, 2024 / 1
 
Egyébként, szerintem, ha fontos az ár és nem a hecc kevéért épít az ember, akkor nem érdemes 3d nyomtatót építeni. Kell hozzá egy fúthető asztal, egy vezerlő, egy extruder hotenddel, 3-5 léptetőmotor, szíj, szíjtárcsa, orsó, anya, csapágyak, csavarok, váz, vezetékek, és már ott tartunk, hogy 100-200 000 Ft a saját készítésű nyomtató, 80 000-ért meg lehet venni készen, újat, lináris sínekkel, minden jóval felszerelve.
(#) sargarigo válasza Pethical hozzászólására (») Jan 23, 2024 / 1
 
Úgy van!
Kivéve ha a user méteres darabokat szeretne nyomtatni, de ez a buli már régen nem a kezdő kategória!
Szóval: úgy van!
(#) kameleon2 válasza sargarigo hozzászólására (») Jan 24, 2024 / 1
 
Némi kiegészítéssel... Egy gyári nyomtatót is érdemes upgradelni kicsit, ha olyat sikerül választani. A képen egy TronXY van, ami nagyon jó is tud lenni, ha... nem 1 ponton van megtámasztva a szíjjgörgö, mert akkor el tud dőlni. Ha jó a golyósorsója, ha jó a fejtartó, ha kellően merevek a sarkok, ha kicseréled a csapágyait, a lin sínt, stb. Nekem már van pár ilyen upgrade rajta, mert a konstrukció nem rossz, de a kivitelezés nem egy mestermunka. Viszont így kicsi hozzáadott értékkel egy olcsó nyomtató 200eFt-ig kategóriában is anyagtól függően, de például PLA esetében ugyanazt is tudja adni, amit egy 5 milliós. Csak nem hajlítható, cserélhető asztala lesz, tized sebességen, huszadik próbálkozásra, stb.
(#) Ráx Aladár válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 24, 2024 /
 
Hát igazából én már elkezdtem egy prusa I3-at építeni itthon, kukázott szervókból és kínából rendelt alkatrészekből, elektronikákkal, és a sulimban nyomtatott elemekkel. A négy darab 380 mm es lineáris tengelyeken kívül gyakorlatilag minden megvan már a nyomtatóhoz, a nagy részét már össze is szereltem. Ha a tengelyek megvolnának már csak össze kéne csavaroznom a dolgot, és a szoftver lenne egyedül ami még hátravan. (az lenne a fontos, hogy a golyós siklócsapágyak csússzanak rajtuk)

Képeken mellékelem milyenekre gondoltam:
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2024
(#) Pethical válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 24, 2024 /
 
Idézet:
„Egy gyári nyomtatót is érdemes upgradelni kicsit, ha olyat sikerül választani.”

Nem vagyok benne biztos, hogy megéri. Mire upgradelsz egy nyomtatót addigra ráköltöd egy másik árát. Ha a kettőt összeadod, akkor meg tudsz venni egy olyat, amit nem kell tákolni és működik csuklóból.
(#) dB_Thunder válasza Pethical hozzászólására (») Jan 24, 2024 / 1
 
Idézet:
„Mire upgradelsz egy nyomtatót addigra ráköltöd egy másik árát.”

Sok embernek egyszerre nincs annyi a zsebében!
Másodszor egy bármilyen hiányosságokkal rendelkező, de működő akármi, jobb mint egy soha el nem készülő (megvásárolható) csoda gép!

Ez utóbbira magam is rá kellett jöjjek! Persze határok azért vannak!
(#) mex válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 24, 2024 /
 
Nem javaslom a húzott köracél alkalmazását, mert nem felületkezelt, nagyon hamar belemángorlódik a golyós hüvelyek útvonala. Ezenkívül alapból mínuszos az átmérője pár századdal, (ez az automata esztergák patronbefogása miatt gyártják így), tehát lötyög még újonan is.
(#) sargarigo válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 24, 2024 / 1
 
A nyolcas köracélt én inkább elfelejteném bármire is! A tizes már jó lehet, a 12-es meg tuti. De majd kijavítanak a gyakorlottak ha kell.
Szerk: ja, hogy ez húzott? Nem is figyeltem! Amit irtam azt köszörült tengelyre értettem.

Kameleon2: nem véletlen hogy ezt linkeltem, ilyet használok én is
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2024
(#) bbatka válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 24, 2024 /
 
Ezek görbék és nem körkörösek. Szerintem alkalmatlan. Ráadásul lágyak és a felületminőségük sem megfelelő.
(#) Pethical válasza Ráx Aladár hozzászólására (») Jan 24, 2024 / 1
 
Az általam linkelt webáruházból a 4db 380mm-es kéregedzett tengelyt megkaphatod 4-5000 Ft-ért méretre vágva és nem lesz vele olyan gondod, mint az acélrudakkal, ez pont erre való amire neked kell.

Az építéshez és a türelmedhez pedig gratulálok.
Következő: »»   371 / 371
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem