Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Lapozás: OK   6 / 10
(#) tkovacs válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Még egy dolog jutott eszembe. A ventillátor motorok ha jól tudom nem rendelkeznek üzemi kondenzátorral, hanem az állórészen van egy rövidrezárt menet. Ilyenen nem próbáltam, de a kapumozgató motorok kalickás üzemi kondisak.
(#) (Felhasználó 46585) válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Nem tudom, nem szedtem még szét egyet sem. Lehet, hogy a kalickás motorral nem lenne ilyesmi probléma.

Egyébként, lehetne pedig ezzel foglalkozni, hogy még fázishasítás is legyen benne. Triak már nem lenne jó, mert az addig vezet, amíg áram folyik rajta. De lehetne beletenni FET-et graetz hídágába, vagy két FET-et sorbakapcsolva. Minél alacsonyabb lenne a freki, annál több lehetőség lenne a fázishasítással szinuszközeli feszültséget beállítani. Valami olyasmi lehetne, mint egy pwm szabályozó, csak ez kvantált mennyiségekben változtatná a frekit, de az U/F viszonyt azt könnyű lehetne tartani.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
A 100nF-os kondival van egy kis baj. A kapcsolási rajzon 100nF/630V X2-t tüntettem fel. Az X2 röviden azt jelenti, hogy a kondenzátor akkor sem lesz zárlatos, ha valamilyen tranziens túlfeszültséget kap a fegyverzete. A képen látható kondenzátor sajnos nem ilyen, de egyenlőre építsd be nyugodtan. A végleges verzióban cseréld majd ki. A többi alkatrész tökéletes.
Mivel nem halat akarok neked adni, hanem megtanítani halászni, ezért most guglival megkeresed és letöltöd az alkatrészek adatlapjait és minden világos lesz hidd el. PDF kiterjesztésű Datasheet-eket keress. Ha nem találod valamelyiket, vagy nem világos valami akkor kérdezz bátran.
(#) tkovacs válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Lesz itt még fázishasítás is a gyujtóimpulzus késleltetésével (0-10ms). Miért ne lenne jó a triak? A nullátmenetnél az áram a triak tartóáram alá esik és kikapcsol egészen addíg amíg újra nem gyújtjuk be. A fázishasítással véleményem szerint csak rontunk a szinusz jelalakján és termeljük a felharmónikusokat, de ennek már csak ilyen a természete.
(#) (Felhasználó 46585) válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Én ilyen megoldásra gondoltam. Ha a motor nagyon ohmos, akkor kikapcsol a triak. Ha nem, akkor nem fog kikapcsolni. Akkor kell a FET. És tulajdonképpen nem fog lecsökkenni az áram, hiszen mondjuk 5 félperiódusig csak pozitív feszt kap a motor, tehát, a fluxusa folyamatosan fog nőni. Aztán a következő 5 negatív félperiódusban meg csökken minden. A gyújtásszög késleltetéssel meg lehet valami szinuszos átlagérték-félét csinálni. Minél lejjebb megyünk a frekivel, annál kevesebb lesz a felharmónikus.

fázish.JPG
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Kevered az Y-os kondival. Az X-es kondi átüthet, ezért mindig kell elé biztosítót kötni. Az Y-os sosem üthet át, hiszen azt a védőföld és a fázis közé kötjük. Egy átütés életveszélyes lehet.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Jó ez így, a gyáriak is így vannak, persze nem 24/7-es használatra.
Közbe én is összeraktam és nálam is működik a kimeneten a frekvenciaharmadolás.

A felső a bemenet és vele számolva minden LOW azaz nullátmenet.
Minden harmadik nullátmenetnél gyújtja a triakot, reseteli a számlálót, majd a következő HIGH jelnél lekapcsolja azt (középső ábra).
És ha a gyújtás elé rakok késleltetést, akkor úgy létre lehet hozni a fázishasításos nyomatékállítást, ami a gyáriakon is van.
A kimeneten pedig a 3. ábra látható.
Most jön majd a nagy áramú része, átnéznéd az alkatrészeket, hogy jó e?
(#) tkovacs válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Így már értem hogyan gondolod. Ehhez kéne egy H híd kapcsolás, hogy amikor szükséges a negatív félhullámot is pozitívként kapcsoljuk a motorra és még a folyási szüget is állítsuk. Ez tényleg hasonlít egy 100Hz kapcsolási sebességű PWM-re. Jó ötlet! Ez annak lenne jó aki sokáig akarná nagyon alacsony fordulaton használni a motort.
(#) tkovacs válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Igen, ezt tényleg összekevertem. A kapcsolásba tranziens elnyomásra viszont jó az x-es.
(#) (Felhasználó 46585) válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Jó hát, én is azt használok, azt mindig ki lehet termelni valamiből. Különben meg jó drága...
(#) (Felhasználó 46585) válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Ez lehetne a szegény ember frekvenciaváltója. Persze, azért nem ennyire egyszerű.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Azt hiszem, hogy a triak gate elé rakva a diac és poti működhetne, de szerintebb szebb lenne szoftverből megoldaní.
A nagyáramú részben a képen látható triac, varisztor, 47ohm, és még a kondi is (egyenlőre) jók, ahogy korábban jeleztem.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 13, 2015 /
 
Rendben, köszönöm.
A nyomatékállítás természetesen szoftverből lesz, könnyebb is, meg egyszer beállítom és soha nem lesz módosítva.
Az előző hsz-emben lévő képet megnéznéd, hogy az rendben van? Úgy gondolom, hogy az jó, de azért nézd meg...
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 13, 2015 / 1
 
Tökéletes a jelalakokat ábrázoló rajzod.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 18, 2015 /
 
Még egy kérdés uram.
A vezérelt áramkörben, az arduino kimenet bekötése rendben van?
Nem az alábbi ábra alapján kellene bekötni?
Köszi.

optotriac.png
    
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Lehet így is, ilyenkor a gyújtó impulzushoz +5V-ot kell kiadni a porton.
Ahogyan én rajzoltam korábban ott pedig 0V-ot kellett kiadni , azt neveztem active low-nak, vagy nevezhetjük negatív logikának is. Megvan ennek az előnye, de ebben a hardver környezetben most nem számít.
A lényeg, hogy ha a fenti módon kötöd a portra az optót akkor a gyújtás idejére magasra állítod a portot a többi időben pedig alacsony szinten tartod.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Értem.
Az utóbbi megoldás jobb ebbe a helyzetbe, csak akkor megy ki az áram ha a kimeneten HIGH jel van, illetve ide lehet rakni egy ledet párhuzamosan az optoval és akkor láthatjuk működés közben.
Meg programozáskor is egyértelműbb, hogy ha HIGH akkor van áram, ha LOW akkor pedig nincs.
Köszi.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Az optoval párhozamosan ne rakjál ledet, mert az eltérő nyitófeszültségük miatt vagy az opto ledje vagy az ellenőrzésre szánt LED sötét marad!! Sorba köthetsz még egy ledet, ekkor a 330 ohmot csökkenteni kell.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Párhuzamosan egy darab 120Ohmos előtét-ellenállással 10mA lenne az áramfelvételük, úgy miért nem lenne jó?
Sorba kötéskor nem lenne nekik kevés az 5V feszültség?
Vagy párhuzamosan kötöm, de külön előtét-ellenállással.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
A párhuzamos kapcsolás egy darab előtét ellenállással a már korábban vázolt ok miatt nem járható út. Mindkét led külön előtétellenállással működik, csak éppen arról nem ad információt, hogy az optotriak ledjén folyik e áram tehát működik e.
Ha sorba kötünk vele egy led-et akkor viszont ugyan az az áram folyik mindegyiken és biztosak lehetünk az optotriak működésében. Jól érzed, hogy két led meghajtására nem sok az 5V, de számoljunk egy kicsit. A MOC320 ledjén I=10mA-t folyatunk át a katalógus alapján ilyenkor max 1.5V feszültség esik rajta, ha sorba kapcsolunk vele egy normál fényerejű pl. zöld led-et azon pedig 2.1V fog esni. Az előtét ellenállás értéke tehát (5-2.1-1.5)/10mA=140Ohm, ehhez legközelebb eső szabványos érték a 150Ohm.
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Ismét igazad van.
Ha nem világít a LED, akkor az opto LED-je sem fog.
Ez így lesz a jó.
És igen, normál kis zöld LED-et fogok alkalmazni.
Köszi.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Csak érdeklődnék, hogy sikerült e megnézni szkóppal, hogy a Proteco is ezt a technikát alkalmazza e a saját vezérlőjében?
(#) Pubszon válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Sajnos még nem, "elfoglalt" a tulaja.
De annyit tudok csinálni, hogy a visszajelző ledjén megmérem a motor frekvenciáját.
Ha 16.66Hz, akkor szinte biztosan.
Csináltam róla nagy képeket, ha érdekel elküldöm.
(#) tkovacs válasza Pubszon hozzászólására (») Márc 19, 2015 /
 
Nem sürgős annyira, csináld csak a dolgod, majd ha alkalom adódik rá.
(#) don_peter válasza tkovacs hozzászólására (») Márc 27, 2015 /
 
Kedves tkovacs, mivel látom eléggé képben vagy illetve képbe kerültél a fázishasításos vezérléssel kérném a segítséged a következő általam indított topikban feltett kérdéseimre.
Azt hiszem eléggé hasonló dolgot szeretnék építeni, ha tudnál segíteni annak igazán örülnék.
Ide navigálj át ha kérhetem: Bővebben: Link
Előre is köszönöm.
(#) pont hozzászólása Aug 25, 2015 /
 
Sziasztok! Ideiglenesen, el kellene indítanom egy 550w-os motort 400w-os frekvenciaváltóval, a nyomaték most nem lényeges. Előtét ellenállást vagy induktivitást tennék elé. Hogy határozzam meg az értékét a gyakorlatban. Mérjem meg a tekercs ellenállását multival, és az alapján számíthatom?
(#) kadarist válasza pont hozzászólására (») Aug 25, 2015 /
 
Nem kell semmilyen extra alkatrész, ha a motor tengelyén nem lesz terhelés.
(#) pont válasza kadarist hozzászólására (») Aug 25, 2015 /
 
Sajnos valami kell, mert, egy lassítóhajtómű van rajt plusz cellás adagoló, ami üresen is leterheli. (mármint, a cellás adagolóban nincs semmi) A frekvenciaváltó "a termikus modell szerint a motor túlmelegedett" hibával leállítja.
(#) erbe válasza pont hozzászólására (») Aug 25, 2015 /
 
Milyen frekvenciaváltó? Az újabb típusokban lehet állítani felfutást, max. teljesítményt, amivel nagyobb motort is gond nélkül el lehet indítani. Ami ilyen üzeneteket tud adni, az garantáltan tudja.
(#) pont válasza erbe hozzászólására (») Aug 25, 2015 /
 
Lehet rajta, (egy 2000-es procon ISD 0,55 Bővebben: Link) ,de külön programozó kell hozzá, vagy Rs485 átalakító a PC-s programhoz. Meg is rendeltem, csak amíg megérkezik addig is szeretnék haladni a dologgal. (Az alap probléma az, hogy eredetileg egy 400w-os motorhoz lett beállítva, és most egy 550w-os kéne szabályoznia)
Következő: »»   6 / 10
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem