Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Köszönöm!
Köszönöm!
Sziasztok!
Tudna valaki abban segíteni, hogy ennek a három hangszórónak az összeváltását milyen hangváltóval lenne érdemes elkezdeni megcsinálni? Mit kell egy alap 8ohm-os hangváltón átalakítani, hogy a 4ohm-os magas is megfelelően működjön vele? Vifa BC25 4ohm 17N558A 8ohm HA31 1544-422 8ohm
A magas elé sorba teszel egy 4,7 ohm ellenállást, és máris 8 ohm-osként fog neked üzemelni
A másik kérdésedre én nem tudom a választ.
Sziasztok!
A háromutas rendszerekben mi határozza meg, hogy hol kell lennie a váltásoknak a hangszórók közt? Ha 1kHz-25kHz 50-6000Hz 30-1500Hz Hol célszerű itt váltani és miért?
Hát ennél mindenképpen több infó kell hozzá, az a legjobb, ha részletes mérések vannak. De úgy nagyjából függ, hogy melyik hangszóró hol, milyen frekvenciatartományban dolgozik jól, hol rezonál, hol vannak torzítási csúcsok, függ a hangszórók impedanciamenetétől is (főleg az alaprezonancia-csúcs tekintetében), függ a várható terhelhetőségtől, iránykaraktertől, attól, hogy hol engedik magukat könnyen váltani a hangszórók, és végső soron, hogy melyik váltással milyen szubjektív hangminőséget sikerül elérni. Ezeknél azért kevesebb opció megléte mellett is lehet váltót tervezni, legfeljebb nem lesz olyan kidolgozott, de a fenti adatokból még nem. Ja, és függ attól is, hogy milyen célt kell teljesítenie: hangos legyen, kiegyensúlyozott audiofilre törekvő, Loudnesses karakter stb.
Ezek egyike sem kifejezetten az ú.n. középsugárzó hangszóró, mint például ez !
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2017
Mondjuk, ha a mélynyomót megnézzük, akkor gondolom, hogy azokat a frekvenciákat ki kellene dobni, ahol az impedancia nagyon megnövekszik, valamint azt is, ahol a hangnyomás hirtelen esik, vagy megnövekszik, valamint a túl nagy membrán kitérést is el kellene kerülni!?
Miért van a hangnyomásos grafikonban három szín mi a jelentése a különböző felharmónikusoknak?? A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2017
Az adatlapja szerint 17N558A használható középtartományban is, és ez volt a gyártói ajánlás a mélyhez. Akkor mégsem jó hozzá?
Hát így látatlanban valahol 5-600Hz-nél csillapított másodrendűvel elvágnám a HA31-et, mert az középen már nagyon rezonál. A középhangszórót akár elsőrendben is hozzá lehetne váltani, ahogy a közép-magas között is működhetne akár elsőrendű váltó is. Itt talán a magashangszóró szűrőjét lehetne másodrendűre bővíteni, ha a azt akarod, hogy a terhelést jobban bírja, nameg így kevésbé interferálna középtartományban a középpel. Valahol 4-5kHz körül lehetne összevágni őket. Ezzel viszonylag kevés probléma lenne. A mélyhez elég komoly tekercs kell majd ebben a felállásban, arra azért fel kell készülni.
Ha beépített állapotban tudsz majd esetleg impedanciát mérni rajtuk, mondjuk ezzel, akkor könnyebb lesz a továbbiakban, így már villamosan modellezhető lesz a váltó-hangszóró együttes rendszer.
De jó lesz, tökéletesen alkalmas középhangszórónak, csak le kell választani neki egy kis térfogatot.
Úgy terveztem a dobozt, hogy a közép és a magas egy ferde lappal leválasztott 8-10l-es térben lesz egymás mellett.
Ezeket érdemes használni? https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ApcSpeakerCrossover/ http://www.erseaudio.com/CrossoverCalculators/Second-Order-3-Way Linkwitz-Riley, Butterworth, Bessel Mire jók a fenti három választási lehetőségek?
Ezek a kalkulátorok nagyon primitívek, nagyon fals eredményt adnak. Még saccolni is jobbat lehet tőlük, annyira. És károsak is, ha azt nézzük hogy szinte borítékolható az 1Ohm-okkal telelyuggatott impedanciamenet, 70-80 fokos fázisokkal. Akkor már inkább az adatlapi impedanciagörbékből kell modellezni. Modellezésre vannak jó szoftverek, LoudspeakerLab, LspLAB, van egy Xover nevá kis exe fájlom is, ami nagyon jól használható, de én egy Qucs-ban is tudok modellezni mért görbék felhasználásával, ha arról van szó.
Idézet: „Linkwitz-Riley, Butterworth, Bessel” Csak szűrőjóságban (Q-ban) térnek el, a valós rendszer sokkal bonyolultabb, lényegében egy valódi váltószűrőnél nincs ilyen, hogy Butterworth, vagy Bessel, ez már elmosódik. A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2017
Na így már kezdek kételkedni, hogy ebből lesz e valami, három hangszórón kívül, ami egy dobozban van!?
Nem reménytelen, jó hangszórók, csak kár lenne rossz tervezéssel rossz eredményt kihozni belőlük. Két dolog mindig zsákutca: az univerzális hangváltó és a csak névleges impedanciával számoló számolószkript. Ezt bármilyen hangszórókészlettel célszerű kerülni Az impedanciamenet birtokában lehet pontos villamos modellezést csinálni. Ha lenne végleges beépítésben mért akusztikai átvitel mérés is (fázisával) akkor pontos akusztikus modellezést is lehet csinálni, kb 0.2-0.5dB pontosságút! Nem egy ízben tapasztaltam a saját elkövetéseimen. Impedanciát mérni nagyon könnyű, akusztikus átvitelt kicsit nehezebb, de az se megoldhatatlan.
Most még csak az anyagokat gyűjtöm, kicsit elmegy néha a kedvem tőle.
Akkor ha kész lesz a doboza, akkor beszerelve kellene méregetni hangváltó nélkül? Majd jövőre! Ez után kellene a következő lépés, ami az impedancia mérés lesz!?
Így van. A dobozmérethez annyira nem kell méregetni, az adatlap ad rá ajánlást a mélyhez. Esetleg a cső behangolásához kellhet még az impedanciamérés. Utána már jöhet a hangváltó tervezéshez szükséges mérések. Valami kezdetleges akusztikus mérés se lenne baj, legalább annyi, hogy lássuk, hogy a váltás helyén erősítik, vagy oltják-e egymást a hangszórók, de akkor ezekszerint van még idő
Az anyagok már megvannak hozzá, viszont még nem érzem az erőt. Van más fontosabb feladatom, ami megelőzi a játszást. Majd ha azzal elkészültem, akkor szerintem nekiugrom, és összerakom a dobozt. Szeretném jól és szépen megcsinálni, az meg csak akkor megy, ha nyugi van. Igazából nem egy túl nagy munka, egy hétvége alatt meglesz. Majd akkor érdeklődöm újra.
Köszönöm a segítséget!
Már harmadszor kezdem el, mert a Chrome elfelejtette amit írtam
Elnézést, hogy egy mindenkihez szóló kérdéssel kezdem; avagy egy a hangszóró alapimpedanciájához illesztett kondi vagy tekercs vágási frekvenciája mennyiben módósul a vágás frekvenciáján töbszörösen megemelkedett impedancia miatt? Én személyszerint a17N558A helyett AN-t választanék egy kétutas rendszerhez ehez a tweeterhez. Így 60/70W lenne a terhelhetőség. A tweeter elé egy 3,7 Ohmos ellenállást szerelnék, mivel elvben a DC ellenálláshoz kell illeszteni a kondit és a tekercset a váltóban. Ezzel csillapítanád az érzékenységét is a mélyközépéhez hasonlóra. Így ~3,4 Ohm lenne az erdő ellenállás párhuzamos bekötés esetén. 2000 Hz környékén simán összevágható. Ha mindenképpen háromutast akarsz, akkor én a mélyközépnek a HB15-539-et választanám 4 Ohmos impedanciával illetve egy XT25SC-90/04-es tweetwert. A magasabb mélysugárzó impedancia korrigálná a magasabb érzékenységét, illetve az olcsóbb közép a drágább magasat. Továbbá 100/100/100 W terhelhetősége van a hangszóróknak. A mély és a közép 700 Hz-n jól vágható, a közép/magas pedig 5000 környékén. Én ~30Hz-re méreteznék egy 24 dB-es subsonic filtert a membránkilengés csillapítására, illetve mindenhova 12 dB/oktávos ereszkedésű váltót tennék. Hogy ennek mi lenne a záró impedanciája azt mérni kellene, mert a kondik frekvenciafüggő ellenállásként működnek a váltóban. Zobel tag, lyukszűrő, stb. még sokat befolyásolhat. Ezekről itt olvashatsz többet. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2017
Az, hogy mennyi pénzed van
Egy ilyen váltóval annyit totozól amennyit akarsz 2 út sztereó + sub, vagy 3 út sztereó esetén. 2/3 út sztereo, vagy 4 út mono 24 dB/okt. Linkwitz-Rilay szűrővel. A lehetőségek korlátlanok és nem tárolsz be 40+ fölösleges méregdrága kondit, tekercset és ellenállást, az idődről nem is beszélve. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2017
Ez már nem fért bele a módosítási időbe.
Viszont ide kellene 2x50 W sztereó + sub, vagy 3x50 W sztereó erősítő. harman/kardon, Denon, Onkyo 7.1 házimozi erősítőket lehet "olcsón" szerezni használtan.
Sziasztok!
Adott egy pár SAL PA 25, mindkét hangsugárzó passzívvá van alakítva, külső erősítőről használhatók. Gyárilag hangváltó nélkül érkezett és azóta is így van nálam. Piezoval szereltek, amiket körülbelül 3 hónapja cseréltem bennük. Használat közben, a 3 hónap alatt egyre jobban lecsökkent az egyik oldali(jelenleg bal) hangsugárzóban a piezo hangereje és tisztasága, viszont a másikban ugyan úgy szól mint újkorában. (Legutóbb is ezért lettek cserélve és akkor is ugyan azon az oldalon jelentkezett a probléma) Meghajtásukról egy sztereó TDA végfok gondoskodik, pontosabban egy 7293-as. Nála pedig észrevettem, de lehet hogy csak beképzelem, hogy mintha a bal oldali hangsugárzóhoz tartozó IC egy hangyányival jobban melegedne. Mi okozhatja a problémát? Gerjedés? Vagy egyéb? Köszönöm előre is a segítséget! A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2017
Az, hogy a magasra szűretlenül megy minden mély is, azzal mindig is ki fogod végezni őket. De ez minden más típusú magassugárzóra is igaz. A többivel kapcsolatban itt tudsz érdeklődni.
Mit kéne alkotnom, hogy megoldjam a problémát?
Nem vagyok nagy piezo szakértő. Ezekhez speciális keresztváltó kell. Na nem túl komplikált, de nem a snassz verzió, de mégis az. Pl.: ha 8 Ohmos verziót akarunk, akkor ~8 Ohm ellenálásnak kell párhuzamosan bekötve lennie a hangszóróval. Ehhez a teljesítmény szerint is méretezett sönt ellenálláshoz kell méretezni a kondenzátort (is) egy felüláteresztő szűrőben, mivel a piezo impedanciája frekvencia függő, ami több ezer Ohm is lehet.
Egyébként feszültség érzékenyek is a piezok és hangminőségben nem igen érik el a dóm, ring, szalag sugárzókat. Hangosításra használatosak általában. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2017
A piezóhangszóróknak feszültségtűrésük van, kb 40V körül (sajnos pont ezt nem szokták a Wattok helyett megadni) Ha nagyobb teljesítményű/kimenőfeszültségű végfokra van kötve, akkor szükséges egy szűrő, hogy a nagy amplitúdójú alacsonyabb összetevők le legyen vágva. Nem feltétlen kell 8 Ohmig lejönni az impedanciával, 15 vagy 22 Ohmos párhuzamos ellenállás is megteszi, így kisebb az esély az ellenállás túlterhelésére is. Én elsőre 22Ohm és 2,2...4,7µF párossal próbálkoznék. A kondi fólia legyen (pl. Remix tökéletes jó ide) ellenállás legalább 5W de ha biztosra akarsz menni, akkor létezik 20W-os is, vagy több értékből kell kirakni.
Az, hogy melegedik a végfok két dologtól is lehet: 1. gerjed, és ez teszi tönkre a hangszórót is (mivel csak az egyik fele megy mindig tönkre, ezért elég nagy az esély rá) 2. átüt a túlterhelt, megsérült piezólapka, pillanatnyi rövidzárak.
Én azt gondolom, hogy ismerni kellene a mélysugárzó frekvenciamenetét, hogy pontosan be lehessen állítani a kapacitás értéket. Ha jól gondolom, ez a vágatlan mély kiegészítéséhez megfelelő megoldás lenne.
Eredetileg nem nagyon bajlódtak a váltás minőségével, egy kellően de nem túlzóan alacsony fx elvileg nem fogja megváltoztatni a hangját. Bár mivel az eredeti piezó 5kHz-en nagyon kiemel, ezért annyira nem is lenne baj, ha legalább fülre próbálna az ember kicsit barátibb hangot csinálni, de ehhez mind a két hangszórót meg kellene mérni külön-külön. Én évekkel ezelőtt egyben megmértem egy ilyen hangsugárzót. A mély 1kHz fölött már kezd esni, a piezó kb 3kHz-nél kezd csinálni valamit.
Én mondjuk komplett hangszórókészlet cserét csinálnák egy ilyen hangsugárzón, a mélyeket is kicsit jobbra cserélném, persze még az olcsó felhozatalból választva valamit. Aki hozta mérni ezt a példányt, annak akkoriban felajánlottam, hogy kicsit foglalkozom vele, de aztán nem lett ebből semmi. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2017
Még van egy olyan probléma, amit nem írtam le és lehet, hogy számíthat:
Az adott hangfalban a mélyközép sugárzó is csúnyábban szól(torznak nem mondanám, de nem túl tiszta), mint a másikban és ez a jelenség másik erősítővel is jelentkezett már talán 1 éve. |
Bejelentkezés
Hirdetés |