Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorvezérlés H-híddal
Lapozás: OK   16 / 19
(#) Kovidivi válasza orifab hozzászólására (») Jan 23, 2020 /
 
Én nem játszanék ekkora árammal, ez az én véleményem. Minden, ami 10A fölött van, speciális szerelést igényel, a meghajtásról, vezérlésről nem is beszélve. Én játszadozok max. 20A-rel, és elég sok gondot okoz.
Valószínűleg egyszerűbb lenne javítani, mint az egészet újra feltalálni.
(#) Peet19 hozzászólása Márc 27, 2020 /
 
Sziasztok!

FET-ek vezérlésével kapcsolatban szeretnék kérni egy kis segítséget. Pontosabban egy H-híd FET-jeinek a meghajtását szeretném megoldani úgy, hogy ne nyissanak egymásba. Vagyis időben gyorsabb legyen a kikapcsolás mint a bekapcsolási idő. Kaptam már jó tippeket másik topikban, de még mindig nem teljesen tiszta a dolog.
Előre is köszönöm a segítséget!
(#) Kovidivi válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 27, 2020 /
 
Nem tudom, milyen motorról, mekkora tápfeszültségről van szó, de 12V 50-100A-re tudsz venni modellautókban használatos ESC-t (szabályzót), alig pár ezer Ft-ért (aki modellez, annál ezek a szabályzók csak a helyet foglalják). Egy vezetéken tudod a H-hidat vezérelni, szabvány szervó jellel.
(#) Peet19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 27, 2020 /
 
A táp 12V az áram 4-6A de lehet csak 3A, a freki max. 170Hz. Nem ismerem a szabályzót amit mondasz, de utána nézek köszi. Bár ettől függetlenül szeretnék valami konkrét megoldást mert meg is akarom érteni a működését.
Egy vezetékkel hogy lehet vezérelni egy H-hídat, mikor az egyik oldalon magas szint kell a másikon meg alacsony? (egy időben)
(#) Kovidivi válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 27, 2020 /
 
A frekit nem te mondod meg a kefés szabályzónál. Ha érdekel a téma, nézz utána, hogyan kell egy szervót meghajtani.
Bővebben: Link 9-10$. Ennyi pénzért, 4A-re már komplett H-hidat kapsz. A szabályzó is komplett H-híd, de ott te csak utasítasz, hogy mennyire és melyik irányba forogjon a motor, a többit elvégzi a szabályzó. H-hídnál neked kell ügyelned a kitöltési tényezőre, a forgásirányra, plusz a sima H-híddal tudsz fékezni is, akár folyamatosan is, míg a gyári szabályzónál kicsit máshogy működnek a dolgok (forgás irány váltásnál automatikusan fékez, majd ha megállt a motor, akkor gyorsít. A sima H-hidat jobban az igényeidre tudod szabni. Ha nagy áram kell (10A felett), akkor lehet érdemes gyári szabályzót használni, feladata válogatja.
Bővebben: Link Ez inkább magasabb feszültségre készült, ezért nagy rajta a maradék feszültség, de ha ez nem gond, akkor a problémád meg van oldva.
Nézelődj kicsit Ebay-en, aztán ha akarod, meg tudod vásárolni az IC-t helyben, vagy kicsit drágábban vateráról, stb.
Ha megérteni akarod a működését, akkor ez a feladat rád vár, sok YT videó van fent.
A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2020
(#) Peet19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ezek tök jók amiket írtál, köszi, de én szeretném megtanulni is a vezérlés működését.
(#) Peter65 válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Szia!
Érdemi válaszhoz több információt kellene adnod. Milyen fetekből szeretnéd a félhidakat felépíteni? A vezérlést milyen elektronika adja, mikrovezérlő vagy valamilyen pwm IC? Milyen fet-meghajtást tervezel?
Ha mikrovezérlőt használsz, azzal beállítható általában valamennyi dead-time, azaz szünetidő. Ha valamilyen hardveres megoldást használsz, akkor vagy neked kell logikai árakörökkel biztosítani a szünetidőt, vagy csak egyszerűen a be- és kikapcsolási idő beállításával érheted el, hogy ne nyissanak egymásba.
(#) Kovidivi válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Az se biztos, hogy sima DC motorról van szó...
(#) proli007 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Szerintem is ilyesmiben sántikál..
A hozzászólás módosítva: Márc 28, 2020
(#) Peet19 válasza Peter65 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Szia!

Ez egy saját tervezésű kis (EC) villanymotor lesz. A forgórész állandómágnesekből lesz felépítve, körülötte meg a tekercsek lesznek (12db) amiknek kell majd az áram irányát váltogatni. Nem fékezés és a motor irányváltása a cél, hanem a mágneses erőtér változtatása ami folyamatosan hajtani fogja a forgórészt. Elég bonyolult a felépítése, ezt nem is tudnám most itt részletesen taglalni. Már majdnem minden ki van dolgozva, de itt a FET-eknél elakadtam.
Bipoláris tranzisztorokkal már terveztem egy vezérlést, de szeretném FET-ekre cserélni. IRF530-ra gondoltam de nem tudom van-e komplementer párja. A vezérlést valami hardveres módon szeretném megoldani. Nincs mikrovezérlő sem pwm. A jelet egy optokapu adja majd. A jelfeldolgozással nincs is baj "elvileg" minden jó lesz, csak a FET-ek maghajtásával.
Ha erre tudna valaki egy példa rajzot adni egy kis magyarázattal, azt biztos megérteném és nagyon megköszönném.
Amúgy hasonló mint amit proli007 belinkelt, csak nincs arduino, és nem Hall szenzorok adják a jelet.
(#) kadarist válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ez valami örökmozgó energiagép akar lenni?
(#) Massawa válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ha 3 A alatt vagy akkor ez vagy ehhez hasonlo áramkör sokkal egyszerübb lenne:

TB6612
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Valami megette a szöveg végét. Az IRF630 párja az IRF9630.
De van 30 A -es hid is VHN2SP30. Kész modul is létezik Monster power driver cimen.
(#) Peet19 válasza kadarist hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Nem . Egy sima ec motor lenne. Még pwm sem kell "egyenlőre". A sebességszabályozáshoz majd valami frekvenciaváltót csinálok, ezzel sincs gond de egyenlőre csak kísérletezek.
Viszont a FET-ek vezérlését meg kell oldani.
(#) Peet19 válasza Massawa hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ismerkedem vele köszi.
(#) kadarist válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Magyarul kefe nélküli egyenáramú motor: Bővebben: Link.
(#) Massawa válasza kadarist hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ha ezzel kezdted volna akkor BLDC driver is létezik......
(#) kadarist válasza Massawa hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Nem én kezdtem, hanem a kérdező, én csak megfejtettem a motort.
(#) Massawa válasza kadarist hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Bocs ne vettem észre, hogy te irtad.

Azért az elég szomoru, ha valaki ilyen motor épitésébe fog és még azt sem tudja hogy mi a konstrukcio neve.
A hozzászólás módosítva: Márc 28, 2020
(#) Kovidivi válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Egy optokapun átjövő jel neked nem fogja elkészíteni a 12, egymástól megfelelő fázisban eltolt FET meghajtó jelet elkészíteni (ami 24FET-et hajt meg, megfelelő késleltetésekkel, stb). Neked egy komoly uC-es vezérlés kell (kellene).
Csak találgatunk. Próbálunk segíteni, aztán kiderül, hogy nem is az a feladat, amire csak sejtetni engedsz minket infó hiányában... Ez nem túl jó érzés. Elmegy az ember kedve a segítéstől. Először csak H-híd kell, most meg kiderül, hogy egy komplett, 12csatornás valami spéci motorról van szó. Ha csak a h-híd a probléma, akkor vegyél 12db H-híd vezérlőt. Ha felépíted komparátorokból, sokkal nagyobb lesz (millió hibalehetőséggel).
(#) Peet19 válasza Massawa hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Igen, kefe nélküli motor kadarist. Ezért kell a vezérlés (H-híd) hogy a meghajtó tekercsek mágneses polaritását váltogatni tudjam. A BLDC driver szerintem nem lenne jó mert ha jól tudom azokat 3 fázisú motorokhoz tervezték, de javítsatok ki ha nincs igazam.
Meg ez amúgy is elég speckó felépítésű. 6 mágnes felváltott polaritással és 12 meghajtó tekercs. A fordulat függvényében 2db optokapu adja a jelet ami megy a maga útján és a megfelelő időben forgatja a tekercsek áramát. Csak azért kell 2db optokapu mert a tekercseket úgy tudom összekötni, 2x6db van egy áramkörön, vagyis 2x kell megcsinálnom a vezérlést, de ez már lényegtelen.
(#) Peet19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Az optokapu jelével és a fázistolással nincs gond, azt már megcsináltam. 30°-os a fázistolás és nem kell 12db FET, ezeket már mind megterveztem ezzel semmi gond.
Tudom hogy valami PIC-es megoldás kellene, de még csak most tanulom a PIC programozást, és egyenlőre szeretném megérteni a FET vezérlés lényegét is. Azt már értem hogy a FET kikapcsolási idejét meg kell növelni, csak még azt nem értem hogy hogyan. Persze úgy, hogy az n és p FET-ek Gate-jei össze vannak kötve.
(#) Kovidivi válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ha össze vannak kötve, akkor sehogy.
(#) Peet19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
A kikapcsolás idejét nem megnövelni szeretném, hanem gyorsítani. Bocsánat rosszul írtam.
Ha nem lehet összekötni a FET-ek gate-jeit akkor hogy oldjam meg hogy egy impulzussal lezárjam az egyiket, a másikat pedig bekapcsoljam?
De ne haragudj, és ne érts félre, nem infóhiányosan kérdeztem csak éppen annyit kérdeztem amiben elakadtam és szeretném ha segítenétek, mivel "gondolom" hogy komoly szakemberek vagytok.
(#) Massawa válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ez inkább egy bonyolultabb léptetö motorra emlékeztet. Valoban nem tudom mi lehet ebben egyenáramu, de ez most nem lényeges. Gondolom hogy a 12 tekercs valojában 6 pár ( a szembelevö tekercsek áltaĺban egyszerre müködnek ellenkezö polaritással. Azaz neked 6 bites hajtás kell ( hat vagy 7 vezetékes attol függ hogyan kötöd be.). Erre is van egy csomo kész meg félkész megoldás - nem kell okvetlenül ujra feltalálni a kereket.
Szoval ird fel ( rajzold fel) hogyan képzeled a hajtást az optokapu vagy a hall szenzor nem annyira érdekel. Biztos lesz többötlet is, de eddig amit produkáltál az inkább összekeverte az olvasot.
(#) ktamas66 válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Ha csak 2 áramkör van érzékelő nélkül, akkor bipoláris léptetőmotor vezérlő?
(#) Kovidivi válasza Peet19 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Nem vagyok komoly szakember. A két gate-et külön kell meghajtanod. Egyszerre nem fog menni.
(#) Peet19 válasza Massawa hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Hát akkor elnézést kérek mindenkitől, nem akartam összekeverni senkit de csak azért írtam le a hozzávalókat, mert kérdeztétek. Amúgy teljesen jól látod. Nem akartam leírni mindent, mert nem láttam szükségesnek, de akkor leírom röviden a működését.
Az állórészen 12db tekercse van, a forgórészen 6db neodímium fordított polaritással. A mágnesek 60°-al vannak eltolva egymáshoz képest, a tekercsek 30°-al. Ahogy írtad, a szembelévő tekercsek össze vannak kötve mintha egy széthúzott szolenoid lenne és egy árammal fordított polaritás jön létre a két tekercsen. A mágneses fluxus váltogatásának a rendszerét most tényleg nehéz lenne leírni mert egy kicsit összetettebb mint egy átlag motornál. A lényeg hogy 120°-onként 3db tekercs pár össze van kötve ahogy az előbb leírtam, vagyis sorosan. Ezek pedig párhuzamosan. Így ha tekercsenként 1A árammal számolok akkor elég 3A 6 helyett (ha külön vezérelném mindegyiket).
Na ezt kell megcsinálnom 2x. A fázistolást az optokapu helyzetével tudom elérni amit egyszerűen 30°-al odébb rakok a másiktól. A jelet egy inverter után egy JK tárolóval megfelezem mert nekem csak minden 2. lefutó él kell, de itt már tényleg bonyolódik a dolog, ehhez sokkal több idő kellene hogy mindent részletesen el tudjak magyarázni.
Ha a FET-ek vezérlésével kapcsolatban tudsz valami doksit amit tanulmányozhatok, nekem az is jó.
(#) Peet19 válasza ktamas66 hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Bipoláris tranzisztorokkal már összeraktam egy elképzelést, de aztán elvetettem a nagy áramfogyasztás miatt, ezért szeretnék FET-es vezérlést, csak sajna még nem nagyon ismerem ezt a témát. A suliban meg elég keveset tanultunk a FET-ekről. Ott inkább a bipoláris tranzisztorokkal foglalkoztunk, amivel még össze is hoznám, csak most nem ez a lényeg .
(#) Peet19 válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 28, 2020 /
 
Igen, ezt már értem. Akkor ebben tudsz segíteni hogy ezt hogyan csináljam?
Következő: »»   16 / 19
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem