Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Méregettem, de az IC a oldal kimenetén valamilyen váltófesz lehet mert nem tudom mérni, csak ugrál a multi, és a led is pislogva világít ahol ilyen van jelen ott "?" tettem. T3 bázisán sem stabil a fesz le fel pulzál -+100mV körül a jelzett 0,77V képest.
Próbáltam állítani a trimeren hogy átbillenjen a komparátor de semmi eredmény.(lehet behalt az IC?) Egyébként feltöltötte az akkut, mert áramfelvétel=0. Elkötve nincs,sokadszori átnézésre sem. Minden stimmelne ha ez a led visszajelzés működne .
Hello!
Hát alapvetően itt minden stimmel. Csak ha így átnézem a rajzot, hát kis elvi gondok vannak. - Induljunk ki abból, hogy az aksi majdnem elérte a töltési feszültséget, a hálózat meg nullponton van. - Ilyenkor a tirisztor még nincs gyújtva, az aksi feszültsége még alacsony, így a Led nem világít, a T3 zárva van, és a T4 nyitva (lesz). - Amikor a trafó fesz meghaladja az aksi feszültségét, begyújt a tirisztor. Csak hogy akkor az akisfesz a töltőáram miatt, felemelkedik. - Tehát a komparátor bekapcsol, Led jelez, T3 nyit és zárja a T2-t. Csak hogy hiába szűnik meg, az tirisztor Gate árama, az már begyújtott, az áram folyik. - Amikor a trafófesz az aksifeszültsége alá megy a tirisztor lezár. Az aksi feszültsége leesik, mert nincs töltőáram. A komparátor visszabillen, a Led kialszik, T3 lezár és T2-t engedi kinyitni. - És kezdődik minden előlről. Mert az aksi feszültsége, még mindíg nem haladta meg a töltési végfeszültséget. De ha meghaladja is,akkor is legfeljebb egy-két félperiódus marad ki, mert ha nincs töltés, azonnal el kezd csökkenni az aksifesz, ami visszakapcsolja a töltést. - Így a töltés vége felé, amikor a töltőáram már annyi feszültséget képes emelni az aksifeszültségén, hogy az meghaladja a 14,4V-ot, a Led el kezd jelezni, azaz villogni. Ezért látod, hogy ugrál a feszültség. (meg hát a multinak ez traumát okoz) Ha minél nagyobb a töltőáram, és minél nagyobb az aksi belső ellenállása, annál roszabb a helyzet. Én pont ezért a hiba miatt szoktam a komparátort kapuzni, hogy csak akkor működjön, mikor a hálózat nullponton van. Így a töltőáram és az által létrehozott feszültség emelkedés, nem zavarja a komparátort. A problémán, a 470ohm-ok utáni 100kohm-dióda-1µF próbál segíteni. A töltőáram impulzusait a 100k/1µF integrálja, amikor meg az aksi feszültség lecsökken elvileg kinyit a dióda (azért elvileg, mert ugye 500-600mV a könyöke) és próbálja a feszültséget a töltőáram nélküli feszültség értéken tartani. A valóságban, a nyitási könyöke körül fog lepkézni a fesz, úgy hogy sokat nem számít a diódás trükk. A komparátornak nincs visszacsatolása, így az nulla differencánál, ki-be kapcsol. Tehát talán ezeket lehetne javítani. az 1µF-ot 10µF-ra cserélni, és a komparátornak visszacsatolást készíteni. Akkor is villogni fog, csak lassabban, és talán lesz információ tartalma is a jelzésnek. A komparátornak, nemkönnyű korrekt visszacsatolást készíteni ebben a kapcsolásban. ( a kimenet e nem megy feljebb, mint a bemenete, T3 kollektorán meg látszik a kétutas jel) Talán a D5 katódjából, az IC 5. lábra egy 1Mohm-al. visszacsatolni. Ez sajnos a bekomparálási szintet is csökkenti az 5. lábon ezért nem lehet a kikapcsolási szintet a poti feszmérésével beállítani. De ha van egy labortápod, könnyen ellenőrizheted. Meg kell szakítani a tirisztor katód "K" és a "+" jelű pont közötti vezetéket. A tirisztor katódról, a "0V"-ra egy 12V-os izzót tenni, és az aksi helyett meg egy labortápot. Ha a tápot szabályozod, akkor láthatod az izzón a ki-be kapcsolási pontot. (Persze ezeket én csak a rajz alapján mondom, mert nekem ilyen töltőm nincs.) üdv! proli007
Ez kimerítő profi válasz volt! :kalap:
Tehát megpróbálom az általad javasolt változtatásokat. A fenébe, elsőre pont ebbe kontstukcióhibás kapcsolásba kellet botlanom Köszönöm a segítségedet proli007.
Hali
Proli007 által feltett töltönél az lenne a kérdésem hogy a pin3 lábat lekell választani az eredeti bekötéséröl vagy csak oda kell forrasztani a zsineget? köszi
Néha, kicsit túllihegjük ezt az aksi töltő dolgot.
Alapesetben, amikor mondjuk van egy 40 Ah aksink a töltőnek, csak annyit kell tudni, hogy 14,5V-on 4A-nél többet, véletlenül se adjon le. A többi az aksi dolga. Ez az alap. Lehet persze cifrázni. Tölthetjük a „12V” –os aksinkat akár negyven Volttal is, ha közben tudjuk mérni az elektrolit hőmérsékletet. Persze, ennek aztán vissza kell hatni a töltőáram szabályozására is. A kapcsolgatásnak akkor van értelme, ha különböző kapacitású és feszültségű aksikat akarunk töltögetni.
Hello!
Idézet: „Néha, kicsit túllihegjük ezt az aksi töltő dolgot. ” Teljesen igazad van! Bár ha elolvasod a hozzászólásodat, akkor láthatod, hogy már el is indultál ebbe az irányba. És egyébként miről szerettél volna írni, és/vagy kihez? üdv! proli007
„Alapesetben, amikor mondjuk van egy 40 Ah aksink a töltőnek, csak annyit kell tudni, hogy 14,5V-on 4A-nél többet, véletlenül se adjon le. A többi az aksi dolga.
Ez az alap.” Nem tudom, melyik része nem volt világos? Hogy, kiknek szóltak volna soraim? Azokhoz a teljesen kezdőkhöz, akik ide tévednek. Ugyanis, páran megpróbálják misztifikálni a semmit. Ahogy, itt pár helyen beleolvastam, álproblémákat gyártottak páran, aztán azon nyüglődtek. Nem gond ez, mert mindenki azzal tölti az idejét, amivel kedve van. Pusztán a teljesen tájékozatlanokat próbáltam nyugtatni, hogy az akkutöltő elkészítéséhez nem okvetlenül fontos a nőgyógyászati végzettség és a feng shui ismerete. Ennyi lett volna. Ha, valamit nem értesz, kérdezzél nyugodtan.
Hali
Az én kérdésemre senki nem tud válaszolni?
Hali!
Megépittettem ezt a töltött amit a proli007 rakott fel. A következö gondok lennének vele amibe remélem tud valaki segiteni. Ha rájötöm a szerkezetett egy aksira akkor világit a led5 és 3 ami elméletileg a töltö bekapcsolt állapotát és a jó polaritást jelzi. Csak hogy ilyenkor elkezdi forgatni a táp ventilátorát és emiatt nem lehet bekapcsolni a tápot.Vagyis be lehet de semmi nem történik. Ha ugy csinálom hogy elösször a tápot kapcsolom be akkor a led1 világit. Ha rácsatlakoztatom az akut akkor elkeztd világitani a led5 és 3 is viszont a led2 is elkezd halványan világitani.Most jönn a nagy gond. Max töltö áram csak 0,2 A volt és sehogy nem tudtam a max feszültséget beállitani a p2 potival ami ráadásul a nyákrajzon rosszul van megrajzolva. Bármerre tekergettem miután bekötöttem rendesen nem történt semmi.Mikor kell ezt a max feszültséget be állitani egyátalán? A max áram miért nem ment feljebb mint 0,2 A?Ott is a tekergetés közbe csak annyi változik hogy ha a 0 ohm fele közeledik akkor elalszik a led1 és csak a led2 világit. És amit már kérdeztem egyel feljebb is a Pin3 lábat lekell választani az eredeti bekötésröl vagy csak oda kell forrasztani ennek a szerkezetnek a drotját? Elöre is köszönök minden segitséget Hali
Szia!
Na most aztán kitanulhatod az akkutöltés csínját- bínját!
Hello!
Sajna nem ismerem a PC tápod rajzát, lehet arra is szükség lenne. - De a probléma javát valószinüleg a tápban lévő feszültségszabályzó visszacsatolás okozza. Az 1. lábra jön vissza általában a 12V-ról és az 5V-ról egy-egy ellenállás. Ezeket ki kellene szedni, de legalább az 5V-ra menőt. Akkor a 12V feszültség magasabbra tudna menni. Amennyiben most rácsatlakoztatod az aksit a tápra, meg van a 12V és az leszabályozza a tápot. Ezért nem megy. Ha a táp nem szabályozza le a 12V-ot, hanem fel tudja engedni kb.15-ra akkor el fog indulni a töltőáram. A feszültségkorlát beállítását 14,2..14,4V-ra kell beállítani, hogy akkor gyúladjon ki a Led. Ezt kikapcsolt PCtáp mellett egy labortápegységgel is beállíthatod, vagy majd töltés közben. A 3. lábat valószinüleg simán rákötheted a drótot, oda csak a feszültségszabályzó visszacsatolása szokott bekötve lenni. (egy RC tag, de ezért kellene a tényleges rajza a tápnak, hogy nincs-e valami sumákság benne.) Ja, ha a venti zavar, akkor kösd át a -12V-ra. (polaritásra ügyelj!) Akkor fog csak működni, ha a táp is megy már, és nem zabálja az aksi feszültségét. A többit majd meglátjuk. üdv! proli007
Hello!
Kiszedtem azt az ellenállást ami azz 5V megy de sajna csak annyi történt hogy két kondi eldurrant. És egyböl 25V lett . Találtam egy másik tápot azon majd probálok valamit. Egyébként 12V fölé fölment a feszültség csak nem volt áram erösség. És az a led is világitott aminek elméletileg feltöltött állapotba kellet volna csak világitania. De majd meg sasintom ezt a másik tápot és jelzem hogy hol mi van. Vagy mit kellene néznem rajta? hali
Hello!
Azért kellett volna a rajz, hogy be lehessen állítani, a kb 15V feszültséget a kimeneten. Sajnos a kondik a legtöbb esetben inkább alul vannak méretezve, így ha túlfeszültség van elsülhet a fülük. A táp akár 30V-ot is kiadhat szabályozás nélkül és terheletlenül. Ha van módod rá, akkor egy tápegységgel az összes fokozatot ki lehet próbálni "veszély nélkül". üdv! prolioo7
Hello!
A kollega azt hitte kötözködni akarok, pedig nem. Csak rámutatni az ellentmondásokra. Idézet: „csak annyit kell tudni, hogy 14,5V-on 4A-nél többet, véletlenül se adjon le.” Véleményem szerint, ha ezt biztosítja, már is nem egyszerű a töltő. Természetesen igaza van, ha egy állandóan használt gépjárműhöz töltő sem kell. Csak kicserélni az aksit, ha már nem bírja tovább, ahogy jómagam is teszem. Egyébként örömmel várom az egyszerű töltőit. üdv! proli007
Hali!
Hát nem jöttbe a másik táp se mert nem volt jó, de szereztem egy codagen 300W tápot aminek a bekötése nagyon hasonlit a belinkelt kapcsolásra.Akkor itt az 1es lábnál azt kellene leválasztani ami itt a R26 ellenállás?Ami az 5Vra megy.A másik kérdés.Meg az lenne hogy ez a táp csak akkor indul el ha a 12Vra rakok egy izzot mint terhelés.Mert különben csak egy pillanatra kapcsol be.Kilehet ezt iktatni valahogy? elöre is köszi Hali
Jaj a link lemaradt
http://www.hobbielektronika.hu/gyujtemeny/%21kapcsolasok/tapok/szam...ap.gif
Hello!
- Az természetes lenne, hogy a táp leáll, ha nincs terhelve, mert a kondiban meg van a 12V. - Az R26-ot ki kellene venni, viszont az R25 ellenállást 15kohm-ra kellene cserélni, hogy ne legyen túl magas a feszültség. (kb 15V-lesz, ha az 1. láb és a föld között tényleg 3kohm-os ellenállás van.(később majd módosíthatod) üdv! proli007
Hali!
Találtam egy AT-s tápot. Ebbe az 1-es lábhoz 3db ellenállás megy.Egy 4,7k ami testre megy, egy 6,2k ami a +5Vhoz megy és egy 82k ami a +12Vhoz megy.Na ha itt kiszedem az 5Velöl az ellenálást akkor felmegy max feszre 25Vra és semmit nem lehet csinálni.Ha a 82K helyett berakok egy potit akkor tudom állitgatni de 16V a leg kissebb fesz terheletlenül és ha az aksit ráralom akor csak 0,5A add le.Akor most mit is kellene itt modositani? Köszi
Hello!
Úgy gondolom, először korrekten mérni kell. - A PCtáp belső szabályzóját, csak biztonsági okokból kell életben tartani, mert a feszültség szabályozást (azaz korlátozást) a segédpanel fogja végezni. - Az, hogy nem folyik ki 0,5A-nál több álltam, több okból lehet. És közben nem mérted az aksi feszültségét, és a feszültség korlát beállítását. Így akkor honnan lehet megtudni, mi a helyzet? Úgy látom, nem érted az alapműködést, így megpróbálom leírni a helyes működést. Kiindulási helyzet: Mondjuk a feszültség korlát 14,2V-ra, az áramkorlát 5A-re van beállítva. - Ha az aksi feszültség a beállított feszültség korlát alatt van (pld.:12,5V), akkor az áramszabályzó által beállított 5A áram fog folyni. - Ha nő az aksi feszültsége, (pld.: 14V) a feszültség korlát kezd működni (határolni) így a töltőáram csökken. - Ez mind addig tart, míg az aksi feszültsége el nem éri a feszültség korlátot (14,2V), mert ilyenkor az áram már nullára csökken. - Tekintve hogy ebben a kapcsolásban nincs kikapcsolási automatika, ez az állapot így is marad. (Majdnem eléri a feszültségkorlátot, és az áram is a nulla értéket.) Egy mondatban: Míg a feszültség korlát alatt van az aksi feszültsége, addig az áram állandó és a feszültség növekedik, amikor eléri a feszültség lesz állandó és az áram csökken. Nos, ha egy gyatra, vagy feltöltött aksit teszel a töltőre, akkor az aksi feszültsége, a korlát határához ér (szinte azonnal) és így kis töltőáram folyik. Ez a leírás persze üzemképes és beállított kapcsolásra vonatkozik! Ha valami hiba van, akkor mérni kell a kapcsolásban. Elsőként a referencia feszültségeket, majd a műveleti erősítők ki-bemeneti feszültségeit. Valamint a konstans dolgokat, adatokat-állapotokat rögzíteni kell (leírni) mert ennek hiányában csak a levegőben beszélünk! üdv! proli007
Helló!
Etetőhajót építek, és katamarán kialakítású a teste. 2db 6Ah -s akkut szeretnék használni benne, 1-1 mindkét oldalán, hogy tökéletesen egyensúlyba legyen. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e őket simán párhuzamosítani, és egy 1db 12Ah-s ként kezelni, vagy ilyenkor egyenetlen lesz a terhelés rajtuk, és az egyik jobban "elhasználódik" ? Töltéssel kapcsolatban ugyanez a kérdésem, hogy lehet-e őket párhuzamosítva 12Ah-s állásban tölteni?
Ha azonos típusúak és párhuzamosan kötöd nem lesz semmi bajuk és lesz egy 12Ah-s akkud.
1A-es max. töltőárammal nyugodtan indíthatod a töltést később úgyis csökkenni fog.
Köszönöm a gyors választ!
Még egy kérdés: Hány volttól számít az akku kimerüléshez közelinek? Készítek ugyanis egy ledes "low battery" figyelmeztető áramkört. Azt szeretném beállítani, hogy időben kezdjen el jelezni, ha hamarosan lemerülés várható, hogy legyen idő kijönni a hajóval a vízből, ha messzebb van a parttól akkor is. De az se lenne jó ha túl hamar kezdene el jelezni.
12.65V 100%
12.45V 75% 12.24V 50% 12.06V 25% 11.89V vagy kevesebb->lemerült
Jajj bocs, elfelejtettem írni, hogy 6V -os
Értelem szerűen konvertáld az értékeket.
szia
Én először izzóval össze sütném. A két akkumulátor pozitív oldala közé izzó. a negatív összekötve. Zseblámpa izzó, amikor nem világit, még 24órát rajta hagynám, majd utána kötném össze. Egyforma vezetékeket használnék. Mint hosszra, mint átmérőre. Mert a vezetéknek is van ellenállása. Dudus értékeit 6cellára vannak számolva. Értéket osztód 6 –al, szorzod 3mal, és meg van, hogy neked, milyen értéket kell, figyelned. üdv.
Hello!
Idézet: „Értéket osztód 6 –al, szorzod 3mal” Hú ha! Felénk meg csak felezik. Nem lesz ebből baj? üdv! proli007
Én nem mertem megjegyezni
Bár így "tanárosabb" mert rávezet a cellafeszültségre, amit elég megtanulni és onnan könnyen lehet számolni.
szia
Cellánkénti, feszültségből, számolásra gondoltam. És úgy lenne, a legjobb mérni. De a mai zárt akkumulátorokat, nem igazán lehet. De ha neked a felezés jobb, használd azt. De, ha tényleg kíváncsi vagy, hogy mennyire van feltöltve, mérjél sav sűrűséget. És cellánként, mert az a igazi. üdv.
Hello!
Ne hogy azt hidd, hogy nem értek veled egyet, csak cseszegetés volt. Egyéb iránt, ha savsűrűséget mérjük, akkor a hőmérsékletet is kell mérni... üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |