Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
 
Témaindító: Gabi, idő: Aug 12, 2005
Lapozás: OK   28 / 563
(#) Zerocross válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Egyébként is ha figyeltél volna! NEM küldött el senki, hogy mit akarsz TE itt... hanem aki hozzád szólt az segítő szándékkal tette. Én is rendesen válaszolok Neked IS!
(#) Zerocross válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
És nem seggnyalás, hanem dícséret a képekért, mivel egy fotó többet mond, ezer szónál.
(#) p_istvan válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Vagy másért...
(#) p_istvan válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
A hiba nem az Ön készülékében van!

Valóban nem neked kell magyarázkodnod.
(#) Freedomocska válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Nézd én mostanában sokat" dumáltam" itt és próbáltam másik irányvonalat is felvetni tehát magamra vettem a mondat egyik felét.Nem sértődős vagyok hanem" rettenetessen" gyorsan fordulok,lépek.Egyszerűen nem akarok unalmas lenni inkább a "tűz" és olyan vonalakat kipróbálni amit másnak nem akaródzik.Ezért tettem ajánlatot is azoknak akik még nem kötelezték nagyon egy irány mellett magukat.A "fogjunk össze "párti vagyok.Elcsodálkozom például azokon az orosz fórum képeken ahol barkács inverteres trafóval hegeszt a pacák a munkakábelhez szorítva az elektródát kesztyűs kezével--nini -inverterese már van elektróda fogóra még nem tellet.Vagy a Lengyel fórumok?szinte mind előttünk vannak de miért?Nem tudom teljesen szárazon kezelni a témát mert akkor unalmasnak tartom és sokszor egy topik szinte haldoklik--ez az én észrevételem.
(#) Freedomocska válasza p_istvan hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Igen az enyémben van bőven ,néha kisebb -nagyobb eredménnyel javítgatom.
(#) Zerocross válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Én is feszegetek más variációkat, mert banánhéjjal támasztottam alá a fantáziám, így sokszor megindul.
De itt a többiek segítségével -mivel nem vagyunk egyformák- először elméletben, majd ki ki gyakorlati tapasztalatokkal alátámasztva véleményezi a felvetett elképzelést. Én inkább a megfontoltan összeállított technikában hiszek. A hobbi szinten építés két legfontosabb szempontja a költség és a megbízható működés. Eme két fő szempont között próbálunk egy jó, olcsó, legfőképp megfelelően működő kapcsolást összehozni. Ez is összefogás a maga nemében, mivel én a teljes-hidas kapcsolást szeretném majd megépíteni, így ebben kérek tanácsot. A többiek nem akarnak ettől eltéríteni, hanem sok kis jótanáccsal, ötlettel segítenek. Ez bizony néha sokáig tart. Mert ez az energia szint már nem gyerekjáték, és a sz*r munka kivirágzik.
(#) Zerocross válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Egyébként nem duma amit írsz, hanem kíváncsi kérdések. Az emberiséget is az alapvető kíváncsiság, tudásvágy vitte előre...
(#) Zerocross hozzászólása Ápr 12, 2009 /
 
Úgy érzem Tubi mester megint mesterkedik valamiben, ami megint épülésünkre szolgál.
(#) Freedomocska válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
A" félmondatra" visszatérve még még(és ezzel be is fejeztem e témát) félreértésemért háromszor is" leborulok" előtted és bocsánat! Én tudok hibázni bőven,kudarcon túllépni -na eme képességemre nagy szükségem lesz az inverter építés közben.Tovább:-"olcsó" ez nálam is fontos mivel a családtól nem vehetek el(na meg válság is van" valahol")kísérletezésre.Ezért is indulnék abban az irányba mi van itthon és arra építkezést megpróbálni.Közben azért gyűjtögetném a komolyabb cuccokat is.A hobbi elektronika apróhirdetésben is mostanában tettem fel a" fet kereső programomat".
(#) Zerocross válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Nekem is és gondolom másoknak is kijut a hibákból, elhiheted! Elnéztem, elkötöttem, stb...
(#) Freedomocska válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Köszönöm.
(#) Zerocross hozzászólása Ápr 12, 2009 /
 
Azon elmélkedtem, hogy P_I küldött ferrit méretezési információkat, amiből -többek között- számomra az is kiderült, hogy a ferritek a szobahőmérséklet helyett magasabb hőmérsékleten érzik jól magukat. Vélemények?

A teljes-hidas kapcsolásnál ugye magasabb a feszültség, ill. ezzel arányban alacsonyabb az áram a primer tekercsen. Vajon az így vékonyabb vezeték, de több menet fér el jobban, vagy a félhíd (push-pull, vagy TIG130A) megoldás kevesebb és vastagabb primerje?
Vélemények?
(#) p_istvan válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
- Igen, a korszerűbb és jobb ferrit anyagok veszteségei magasabb hőmérsékletre vannak optimalizálva, mivel egy teljesítmény trafó üzemi hőmérséklete szintén nem jelentéktelen és optimálisan ott kell legkisebb veszteségűnek lennie.

- Ha már híd (lúd), akkor legyen teljes. Nagyobb frekvenciánál és vaskeresztmetszetnél még így sem nagyok a menetszámok. Túl kicsi menetszámoknál nehezebb biztosítani a kis szórást a primer és szekunder között. Vékonyabb huzallal (litze) egyszerűbb bánni. Kisebb primer áramnál a FET/IGBT vesztesége is kisebb.

Szerintem.
De azért én maradok a forward kapcsolásnál.


(#) Zerocross válasza p_istvan hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Vajon miből gondoltad, hogy neked szántam a kérdést?
(#) Zerocross válasza p_istvan hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Leegyszerűsítve, a vastagabb tekercselő drót kötegnél több a hely deficit, mint a vékonyabbnál. Talán lehet nyerni vele helyet az áramsűrűség csökkentésére. Talán...

A vezérlést tekintve a shift PWM-en gondolkodtam... mivel a 100kHz nem gond neki. CSak nekem!
Pedig a trafót lehet, nem kellene túlterhelni...

És a szinkron eir is meggondolandó, ha egy szekundert akarok.
(#) Freedomocska válasza p_istvan hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Azt a szót igyekszem kerülni ,hogy"NEM" van helyette az IGEN... DE! És mire gondolok itt-azt írod nem jó a 2vagy 3 -as végződésű ic mivel 100% kitöltésig lehet állítani és itt a "LEHET" a lényeg .Az 50 % is a 100%-on belül van és mivel egy kaptafára készítik szerintem ezeket az ic-ket valszeg csak abban különböznek ,hogy a 4 és 5-ös végződésű ic -kbe gyárilag beépítették a korlátozó elemeket (hogy nehogy 50% fölé engedjék a ciklus kitöltést) amit én kívül hozzáépítenék az UC2843-asomhoz.Mint írtam ilyenem van itthon és én nagyon"le vagyok korlátozva" anyagilag a kísérletezés terén.--Ha valahol hibádzik a gondolatom kérem lehet bátran kijavítani --tehát az IGEN...DE...vonalat keresem!
(#) llaci56 válasza Tubi56 hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Ez a tisztítás - bár szépnek tűnhet! - azért nem jó, mert csak a külső huzalokról tudod letörölni a felhevített lakkot, így a belső huzalszálak nem fognak elektromosan kötődni.
(#) Zerocross válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Abban igazad van, hogy az 50% a 100%-on belül van. De ha TE kívülről akarsz egy kiegészítést építeni az IC-hez, akkor már a TE szóhasználatodban kísérletezésnek nézel elébe. A gyakorlati gond az, hogy minimálisan szükséges kivezetése van az IC-nek, így a kiegészítés lehet bonyolultabb lesz, mint maga a natúr hegesztő vezérlő. Szerintem...
Egyébként egy köztes megoldás volt régen, amikor még drágák voltak a cél-IC-k, hogy (jelen esetre) komparátorokkal és néhány passzív alkatrésszel egy helyettesítő kapcsolást építettek.
De ez is kísérletezéssel kezdődik. Én egyébként nem kísérletezésnek nevezném, hanem tesztelésnek.
Először mérlegeld, hogy a kiegészítés anyagi vonzata magasabb (belekalkulálva az elkerülhetetlen veszteségeket), vagy egy megfelelő IC beszerzése. Szerintem...
(#) p_istvan válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Az UC3845-t 100 Ft. alatt is megkapod. A helyettesítéssel való kísérletezgetés végeredménye meg több ezer forint értékű alkatrész tűzhalála is lehet (IGBT-k, trafó)
A kockázat és várható haszon mérlegelése nyilván a tiéd.
Neked és másnak is csak az tudom írni amit helyesnek tartok, aztán, hogy ebből kinek mi jön le az meg az ő dolga.
Én szóltam...
(Például az autópályán is lehet (de nem szabad) szembe menni a forgalommal, de mégis kevesen teszik, mert a kockázat és a haszon nem áll arányban egymással)
(#) Freedomocska válasza p_istvan hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Meg győztetek.Tovább lépés(még mindig a Tubi féle rajzról van szó és még van a reggeli sonkámból is)-a vezérlésnél van az első fet(IRF540) nézem 100V 23A-es .Kell ekkora áramú fet? Vagy a 0,05 ohm a lényeg?
(#) Freedomocska hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
Bááár...azt nem értem miért villogtatnak annyit ezek az én sávomban szembejövő autók.Na mindegy ..villogtatok én is nekik ,biztosan köszönni akarnak ezzel.
(#) Tubi56 válasza llaci56 hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Hidd el, hogy jó ez a tisztítási mód, már nem az elsőt csináltam meg! A sodrat végét szét kell szedni mintegy 20mm hosszan és szépen lelehet tisztítíni, hiszen minden szálról leég a lakk aztán újra összetekered és forrasztható teljes keresztmetszetben! Ki van próbálva! Ja és nem ég el a vezeték!
(#) Zerocross hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
Tisztelt Tubi mester. Szánna rám is nehány másodpercet? Szeretném megérdeklődni, hogy amikor megépítette a teljes-hidas kapcsolást, akkor mik voltak a tapasztalatok? Előnyök, hátrányok.
(#) Zerocross hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
Először egy kérdés: A ferritek mennyire jó hővezetők? Mivel, én nem tudom megállapítani ezen jellemzőt, illetve hiába van leírva néhány hőtani paraméter. De felvetek egy ötletet: A trafó tekerése közben, az asóbb (zártabb) rétegek közé 1...2mm-es rézlapot behajlíta (ami fekszik a meneteken) és mint egy hűtőzászló, kilóg a vége (persze hővezető szigeteléssel), amit oda lehet csavarozni valami hűtőfelülethez, vajon elég hőt tud kivonni a mélyebb rétegekből? Ezen megoldást a kivezetések felőli oldalon gondoltam (értelem szerűen) mivel ezen az oldalon nem akadályozza a ferrit behelyezését. Én úgy gondolom, hogy nem növeli jelentősen a menetek hosszát. Szerintetek életképes lehet ez az elképzelés?
(#) Tubi56 válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Nos a teljeshidas gép ami TAB120 kolléga inditott el valóban megépítésre került!
Kicsi, könnyű gép lett belőle! Erről igazán Ő tudna beszélni!
Az én véleményem, csak barkácsolás céljára alkalmas! Folyamatos hegesztésre nem igazán elég, mert 100 Ampert tud csak a trafó ETD59 kevés, mert nem lehet úgy megtekercselni, hogy megfelelő keresztmetszetű vezeték legyen rajta! 10 menet szeku ha a cséve 40mm akkor adódik, hogy 10 menetnél szigeteléssel még 4mm-es vezeték sem fér el! Ez kevés ahhoz ,hogy kiszolgáljon egy 2.5mm-es pálcát főleg ha az bázikus bevonatú! Bár tudja a 100 Ampert ,de rövid ideig csak (melegszik) A lágyindítása sem jó, mert rövid az átmenet, szinte nincs is!( Az orosz gépnél 2mp a késleltetés és addig tiltva van a vezérlés) Ez ennél a gépnél nincs meg!
Ha csak heftelésre vagy 5-10 cm hegesztésre van használva miközben pihentetve van akkor elég lehet!
Célzok itt pl.kerítés hegesztésre ahol 3-4cm-es varratokat képez az ember gyereke miközben pihen a gép és hűl!
Pálcát pálca után nem bírja! Az IGBT HGTG12N60A4D sem igazán elég inkább a HGTG20N60A4D ajánlott a hűtése miatt!
Ha véletlenül elszáll a végfok akkor mindent lever a vezérlést is bele értve! (Az orosznál le van választva)
Ebből a gépből én csak egyet csináltam és nem is áll szándékomba több!
Viszont dupla végfokkal 2db ETD59 trafóval életképes!
Így többe kerül és nagyobb is lesz, de lehet vele dolgozni!
EZ CSAK AZ ÉN VÉLEMÉNYEM!
Remélem nem bántottam meg vele senkit!
Persze lehet másnak más tapasztalata én ezt tapasztaltam
(#) Tubi56 hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
Várnám Ide ERDGAB kollégát és olyanokat is még akik már túl vannak egy gépen!
Hol vagy Gábor?
(#) Tubi56 hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
ÉN HÁROM FÉLE MUNKÁT VÉGZEK!

A GYORS és JÓ nem OLCSÓ!
A JÓ és OLCSÓ nem GYORS!
A GYORS és OLCSÓ nem JÓ!

Ebből kell ki indulni!
(#) p_istvan válasza Freedomocska hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Nem fontos ekkora teljesítményű FET (IRF540), sőt igazából sok is. Bőven elég egy 0,1-0,3 ohm-os csatorna-ellenállású FET is néhány amperes árammal.
(#) p_istvan válasza Zerocross hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
A ferritnek van elég baja a benne keletkezett hő elvezetésével, nem, hogy még a rézben keletkezett hőt is ő vezesse el. A rézlemez a tekercs közé nem biztos hogy jó ötlet mert a benne keletkezett örvényáramok további hőt termelnek, főleg ha van légrés is a ferritmagban. De nem teljesen halott ötlet, valahol láttam elektromosan nem vezető anyagból készült hővezető szalaggal elvezetni a hőt egy több kW-os tápban (több trafó is volt benne). De a legegyszerűbb, először a tekercs veszteségeit minimalizálni.
Azt látom (máshol is), hogy a trafó tekercselését elég félvállról veszik. Egy szempont van, hogy minél több rezet tuszkoljanak a ferritre, de pl. a litze huzalt már úri huncutságnak tartják, a primer és szekunder megfelelő elosztását sem tartják szem előtt. Szerencsétlen esetben a tekercs ellenállása az üzemi frekvencián többszöröse is lehet az egyenáramú ellenállásnak. Aztán hiába a nagy teljesítményű meghajtás (teljes híd, nagy telj. IGBT-k) Ahogy az arabok mondják: "Vajúdtak a hegyek és egerek születtek"
Mégsem terhelhető a gép, mert a tekercsek pillanatok alatt felizzanak.
Következő: »»   28 / 563
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem