Fórum témák
» Több friss téma |
Ez igy egy kicsit tulozva van, mert rengeteg jo kompresszor van, amiben nincs sem fotoellenállás sem spéci IC.
Persze a dolog nem annyira egyszerü, ha tágabb határok között kell dolgoztatni. Nézd meg a korai kazettásmagnokat stb némelyikben olyan jol müködött az 1-2 tranzisztoros kapcsolás, hogy még a profi megoldásokba is átvették. Szoval egyszerüen szét kell osztani a feladatokat; attack, hold, threshold és decay (lecsengés) és ezeket állithatova téve minden jelre meg lehet találni az optimális beállitást ( ez van a jobb profi gépeken), az természetesen feltétel, hogy a szintek is kezelve vannak, mert csak az adott szintre fog jol müködni a berendezés.
a probléma az eszköz nemlineáris müködésével van. egyszerüen a szinusz alja és teteje nem egyforma nagyságu lesz. (ofszetos) ezt persze hallani is lehet. pl reloop rmx40-ben is van egy ilyen. lehet is hallani. amig ki nem kötik.
Ne keljen már külön kérvény a nagybetűs mondatkezdéshez! A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2017
Az automatikus jelszint szabályzónak vannak bizonyos feladatokra kihegyezett típusai. Ezek alapjában hasonlóak, csak a paramétereik mások. Most nem a torzításra gondolok, mert az úgy is a szükséges legjobb szokott lenni.
Az AGC (erről már írt steelbird) fő feladata a jelszint állandó szinten tartása. Egy riportermagnó lényeges eleme. A szabályzási sebessége a beszéd dinamikájához igazodik. Viszonylag lassan engedi el a jelet. A magnetofon kis mértékű túlvezérlése sem gond, ezért ha nem nagyon gyors a kezdeti szabályzás, legfeljebb egy pici torzítás lesz a mondat elején. A limiter általában nagyon gyorsan fogja meg a beütéseket. Tipikus alkalmazása lehet egy dob hangosítás, ahol az erősítőt a maximum közelében használják, így már nem fér bele 1-2 dB többlet sem. Még kritikusabb ha a jelet digitalizálni kell, mert ott nagyon nagy gubancot csinálhat egy a megengedettnél nagyobb jel. A kompresszortól nem mindig várjuk el hogy a kimenő szint állandó maradjon, sőt az a jó, hogyha megmarad valamennyi a dinamikából. Tehát a hangos részek legyenek hangosak, a halk részek meg legyenek halkak. Csak ne annyira, hogy a hangosabb résznél a szomszéd is átkopogjon, a halk beszélgetést meg már én se halljam. Színpadi élő előadás, filmtechnika, hangszerek (gitár, zongora, basszus, dobok, ének...) A fotoellenállás+led az egyik legkisebb torzítást produkáló eszköz, csak nem a leggyorsabb reagálású. AGC-hez, kompresszorhoz ideális, gyors csúcslimiterhez sajnos nem jó választás.
Minden kompresszor hallhato ( ezért van a hangutban ). Naponta hallod a rádioban - TV-ben - akár láncban is a riportermagnotol kezdve az adotoronyig, azaz a torzitást is kézben lehet tartani. (Garantálom, hogy már egyik berendezésben sincs fotoellenállás - volt ilyen - és speci IC-k is elég ritkák).
Sajnos még csak most jutottam el odáig, hogy megnézzem a topicot. Köszönöm a felajánlást, de most nem élnék a lehetőséggel. Idő közben már le is gyártattam a paneleket és várakozásaimnak megfelelően működik. Rengeteg mérést, rengeteg tesztet hajtottam végre rajta. Lassan 3/4-ed éve üzemel szinte napi szinten a prototípus és nincs benne semmi kivetnivaló. Rendszeresen direkt túlhajtom, nem ritka, hogy 20dB túlvezérlést adok neki. Átlagba véve, olyan max 3 - 6dB túlvezérlést kap, amikor szórakozom, vagy éppen csak beindítok valami youtube-os zenebonát, amiben össze - vissza vannak a jelszintek. Ekkora értéknél egyszerűen észrevehetetlen, hogy beavatkozna.
A tézised ott dől meg, hogy a jFET csatornaellenállása ugyan nem lineáris, viszont a rajta áthaladó jel sem lineáris és maximum akkor szólna bele a rajta áthaladó jel alakjába, ha éppen ezen időben változna a csatornaellenállás. De, hogy egy kicsit még kézzelfoghatóbb legyen a történet, csavarjuk meg egy kicsit: Ha egy hangerőszabályozó pótmétert gyorsan tekergetsz és az nem lineáris, hanem mondjuk logaritmikus, akkor maximum magába a jel erősségébe szól bele.
Őszintén szólva, komolyan meglepődöm, hogy vannak akik képesek a bipoláris tranzisztorok átviteli karakterisztikáját összetéveszteni egy záróréteges térvezérlésű tranzisztorral, hétköznapi nevén jFET-el. De, akkor még csavarjuk tovább az egész történetet: Egy ilyen eszközben a jFET-et arra használjuk, hogy ellenállásként működjön. Tehát, jórészt "nyitva", vagy éppen "zárva" van attól függően - és ezen állapotok közt relatíve széles tartományban -, hogy soros, vagy éppen párhuzamos aktív elemként használjuk. Namármost, ha a jFET egy adott értéken áll (A Gate töltése konstans), akkor a rajta áthaladó szinusz jelalakjába semmiféle formában nem fog beleszólni, mivel az, konstans értékű ellenállásként működik az adott pillanatban. Egyébként sikerült hozzájutnom pár dbx, illetve egyéb márkájú, nem éppen olcsó és gagyi limiterek kapcsolásaihoz. Mit ad Isten, az én ötletemhez hasonló kapcsolásokkal találkoztam bennük. Egy ilyen "ofszetos" jelet nagyon szívesen megnéznék, mert nekem sajnos az én limiteremen a 10us-et tudó szkópommal sem sikerült megifgyelni. Tényleg nagyon kíváncsi vagyok rá.
Ha megkérhetlek belinkelnéd újra azt a limiter kapcsolást amit jelenleg tesztelsz és nagy megelégedéssel használsz.
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2018
Sajnos még csak most jutottam el odáig, hogy megnézzem a hozzászólásokat. Természetesen - ugyan félve - megosztom a kapcsolást. Sok helyen, sokfelé, sok embert megkérdezve sokaktól kaptam hideget - meleget (Legfőképpen hideget) a limiterem kapcsolására. Emiatt nagyon féltve osztom meg a kapcsolást.
De azt hiszem ez meggyőző: Bővebben: Link Bővebben: Link Amire nagyon figyelni kell a beállításoknál, az a következő: Az élesztéskor a 100K-s "Gain" jelű potit középső állásba érdemes állítani, majd a bemeneten lévő 100K-s potit kb. 10%-ra letekerni. Ekkor adni neki egy 775mV-os jelet. Szkóppal megnézni a kimenetet, a threshold kb. 50%-os állásban legyen! Ezek után lehet folytatni a beállítást. A threshold teljesen letekerve mintegy 320mVRMS kimeneti szintet engedélyez. Ha itt is szép a jelalak, akkor adni kell neki 1.5V RMS-t, a 100K-s pótmétert pedig addig kell állítani, míg a threshold 100%-os állásban el nem kezd jelezni. A jelalak itt sem lehet torz! Az NE5532 bemenetén ugyanis van két dióda, amelyek megakadályozzák, hogy ~600mV-nál nagyobb jel jusson az erősítőre. Ezen feszültségszint elérését követően a kimeneten négyszögesedő jelet fogunk látni értelem szerűen. Ezt a szintet kell elkerülni a 100K-s trimmer beállításával. Gyártattam hozzá paneleket is. Szépek lettek. Van belőle még vagy 15 darab, mert párat barátoknak elküldtem. Ja, igen. A FET-re nagyon érzékeny a kapcsolás. Ha hamisítvány vagy bármilyen más FET-el próbálkoztam, akkor torzítás lett az eredménye. A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2018
Szia!
Lemaradt a rajzról, bár a szövegben benne van a használt műveletei erősítő típusa (NE5532), valamint a fázist nem fordító bemeneteknél a csillagokról esetleg írhatnál valamit, főleg a második műveleti erősítő ezen bemenetének mikéntjéről.
Szia!
Köszönöm az észrevételt, tényleg nem szúrt szemet, hogy lefelejtettem volna. A csillagozott rész az nem más, mint Ut/2, azaz féltáp. A csillagozott pontokat voltaképpen össze kell kötni.
Egy kicsit én is gondban vagyon a kapcsolással, persze ha neked tetszik a hangja, akkor ne is olvass tovább.
Az észrevételeem inkább logikai. Neked a GAIN a peak detektor elött van. Ez egy kicsit megtévesztö lehet, mert a GAIN a profi gépeken arra szokott lenni, hogy a limiter által komprimált jelet ujra szintbe hozza. Azaz GAIN a te megoldásod kimenetén egy extra erösitö fokozat lenne, ami a leszabályzott jelet ismét az eredeti szintre emeli. A te GAIN funkciod is jo lehet, az egyetlen dolog, hogy annak az állása befolyásol minden más beállitást. (Threshold, attack stb) Ez néha elég nagy kihivás lehet a felhasználo számára hogy beállitsa a berendezést. A másik komment meg a peak detektorra vonatkozik. Az a te kapcsolásodban csak a csucsokra reagál ami bizonyos hanganyagoknál gond lehet, mert a nagyon rövid csucsok is leültethetik hosszabb idöre a szintet. ( digitális hangátvitelben gyakran fordulnak elö nagyon rövid impulzusok, amik itt gondot okozhatnak). Szoval összefoglalva: 1.Én a peakdetektor jelét a bementröl venném, nem az elsö fokozat kimenetéröl. 2.A peak detektor mellé (vagy átkapcsolhatoan) egy más fajta detektort is beépitenék (RMS, VU stb) amivel a hang erejét lehetne kézben tartani. (Nemcsak a csucsértéket). Az sokkal természtesebb hangzást adna. A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2018
Sajnos még a CD-ken is hallani. Anno azt állították, hogy a mikrobarázdás lemeznek jobb a dinamikája. Majd írták, hogy a CD maga a csoda. Szól a zene, belecsapnak a húrokba, az átlag hangerő kissé emelkedik, de az alapzene elhalkul.
Ez elöfordul szinte minden nem klasszikus zenei felvételen ( a klasszikuson általában igyekeznek kerülni az elektronikus beavatkozást.
A popzenén ( legyen az bármilyen) viszont az (nemcsak dinamikai) elektronikus beavatkozás alap, az ugyanugy hozzá tartozik a zenéhez, mint a jo hangszer, a jo zenész, és annak individuális képességei. Az egy más kérdés kinek tetszik meg kinek nem, az legfeljebb nem veszi meg (nem hallgatja), de kritizálni meglehetösen bajos. Ebbe fulladt bele sok szaklap is.
Köszi szépen az észrevételeket és teljesen jogos. Viszont... Most jönnek az érveim, vagy akárminek is nevezzük.
Vegyük sorjába ezeket, mert úgy lehet egyszerűbben át tudom adni a gondolataimat: - Olyan limitert szerettem volna, amelyet könnyű beállítani, széleskörben lehet alkalmazni. - Egyszerűen megépíthető limiter volt a célom. - Főkéne szintetikus zenéhez terveztem, persze lehet használni élőzenéhez is. - Tudván azokat a pontokat amiket felsoroltál, kénytelen voltam kompromisszumokat kötni. Átnéztem pár gyári limiter rajzot is és nagyon sokban vannak nagyon hasonló megoldások. Miután megterveztem és megépítettem a limiteremet, kezembe jutott egy dbx márkájú limiter teljes technikai dokumentációja. Nagyon hasonlóak az elgondolások benne. Az enyém csupán egyszerűbb kivitelű és pár paraméterében gyengébb egy kicsit talán. Viszont házilagosan kivitelezni még mindig úgy gondolom, hogy nagyon jó lett.
Nem az elvekkel van baj, hanem az aproságokkal. Sokáig volt napi kenyerem az ilyen profi berendezések kezelése, gyakran karbantartása is. Meg tudom erösiteni, hogy azok között is vannak kevésbé jol kezelhetöek meg jok is. Nem akarok most márkákat hasonlitgatni, mert legalább 2 tucattal volt dolgom.
Én csak azért szoltam, mert az ilyen cuccoknál meglehetösen fontos a kezelhetöség ill. a beállitásokat könnyen ismételhetövé tenni. Manapság ez már ritkán gond, hiszen a többség digitális beállitásu (azaz számokkal van jelezve a beállitás - mégha analog a szerkezet is). Itt buktak el sokan még a nagyobb márkák között is. Kevésbé voltak népszerüek olyan megoldások, ahol az egyik kezelögomb/szerkezet befolyásolta a másik hatását. Az ilyen cuccokat többnyire ott használtuk, ahol csak egyszer kellett valamit beállitani. (Pl a fö kimenet és a PA között, vagy amikor még szalagra masztereltek.) Ahol szinte minden pillanatban valamit állitani kellett, ott olyan eszközök voltak, aminek a kezelését a többség megértette és elfogadta.
valahol nem értetted meg a lényeget. nem a müködtetö elektronikával van a probléma hanem a munkaelemmel. semmilyen aktiv elem sem jo. se fet se tranyo. a nemlineáris müködésük miatt. az ilyenen átfuto zene erössen ofszetos lesz. ha betöltöd egy zeneszerkesztö programba (cool edit) azt látod hogy a teteje 0db az alja meg -6db azért ez már fülleel is hallhato. ezt kizárolag fotoellenálásal vagy nsl32 ic-vel oldhato meg.
Ez abszolut nem igaz.
Csakis az áramkör részleteitöl függ, ( ezt a kapcsolást nem elemeztem, igy nem tudom mennyire jo vagy rossz), és az lehet akár jo is. Sok profi berendezésben valoban hasonloan van megoldva a limiter és müködik, vagy nézd meg a régi kazettásmagnok limiterét, abban még FET sincs és sok kimagasloan jol müködött. De ott az sok korai Dolby vagy DNS kapcsolás, egyikben sincs FET mégis szinte mindenki meg volt velük elégedve. Azaz azt nem lehet mondani hogy a munkaelem alkalmatlan ilyen feladatra. A nagyon régi cuccokban sokszor fotoellenállás és telefonizzo volt a munkaelem. Az is müködött. S ha a kollégának tetszik a hangja/hatása akkor te nyugodtan mérhetsz rossz értékeket is, nem az lesz a mérvado. A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2018
És, ott a pont!
Véleményem szerint mérhetünk akármilyen torzítást, meg offszetet, meg eltolódást és még egy sor "marhaságot", ha az emberi fül számára kellemes. Nézzünk csak megy egy - tudom, nem a témához tartozik, de valamilyen szinten mégis jó példa - csöves erősítőt. Milyen torzítása is van? Nagyobb torzítással bírnak mint egy hagyományos félvezetős, vagy akár egy D osztályú végfokozat. Mégis, kellemesebbnek halljuk a hangját mint sok csilli-villi készüléknek. Ráadásul még ez is nagyban függ a hallgatás helyétől (terem, szoba, annak csillapítottsága), kábelektől, a hangsugárzóktól, azok elhelyezkedésétől, a jelforrástól, a zenétől és az egyén saját érzékenységétől. Ha megnézted a videókat, akkor azt hiszem nem is kell tovább ragoznom, hogy miről is beszélek amikor a limiterem működését ecsetelem. Nem mindentudó, nem kell hasraesni előtte, de működik és szépen teszi a dolgát. A prototípus immár 1 éve szolgál hűségesen. De készül egy teljesen profi dobozba szerelt változat is.
Már hogyne lenne. Ezt mutatja az is, hogy a hozzászólásodban az IC típusa pontozottan aláhúzva jelent meg, ami azt jelenti, hogy a HEStore -ban van. Kattints csak rá!
Egyébként minek neked ez a limiter, ez kifejezetten FM adó elé való lenne, de arra sem jó. A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2018
Tudnál adni egy olyan fet típust, amivel jó lehet és kapható a HEStore-ban?
Úgy értettem, hogy a helyi boltban nincs. Viszont ha ennyire silány minőségű akkor nem is gondolkozok rajta tovább. Köszi a választ!
Tudnál esetleg ajánlani egy jól működőt amihez van nyákterv is? A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2018
Jó lenne tudni, mi a szándékod vele.
Az a kapcsolás amit linkeltél, az funkciójában nem tudja azt, amit a címben állít, arra csak részlegesen alkalmas.
Limiterként szeretném használni, ha buliba megyek és éppen nem figyelek.
Ha egy kicsit átszabod a linkelt kapcsolást, az is jó lehet. Az elejéről elhagyod a preemfázis tagokat, a végéről a szűrőt, és meghagyod a második erősítő fokozatot elválasztó erősítőként.
Vagy legalább azt, hogy melyikek, amik biztosan nem jók hozzá...
Szia! Elliott cikkében megtekintheted az elkészítését.
Köszönöm! A 4,7k potméter helyett használhatok nagyobbat?
Lehet nagyobb értékű a potenciométer. Ha meg szeretnéd őrizni az eredeti szabályozási tartományt, akkor R15-öt és R17-et is növeld arányosan.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |