Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „ezek szerint rézből van a wagó???” Több gyártó által készített lemezes (Wago) kötőelemet is szétszedtem kiváncsiságból. Egyikben sincs tiszta réz anyag, legfeljebb ötvözve. Tehát nem korrodálja az aluminiumot. Próbaként vizeztem is az áram nélküli alu és réz vezetéket is tartalmazó "kötést", korrozziót nem tapasztaltam. A paszta pontos okát nem tudom, talán a vezetéken lévő oxid réteg kezelésében segít, meg kizárja a nedvesség bejutását a kötéshez. Eddig ami alu vezetéket kötöttem ilyennel paszta nélkül, nem volt vele gond.
Ezek az érintkezők nem sima rezek. Ha jól tudom, elektrolitréz. Tehát a réz felületén van korróziómentes bevonat. Földelősínbe is létezik ilyen, amelyiknek ezüstös a felülete. Szerintem a kencét azért ajánlja, hogy az alu ne oxidálódjon el, nem azért, hogy az érintkezésnél elektrolitikus reakció okozzon galibát.
Simán összesodorni életveszély. Úgy biztosan megeszik egymást idővel és nem csak a levegő miatt. Ha jól blankolod a vezetéket, akkor az érszigetelés odaszorul a blokk nyakához és az is ad egy plusz védelmet. Most szedtem szét villanyórát. annak is az érintkezői ilyen ezüstösek voltak és szerintem annak aztán késznek kell lennie arra hogy aluvezetéket dugsz bele, mert a szolgáltatói szakasz vezetékei a legtöbb esetben aluvezetékek. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
A tiszta réz, az elektrolit réz. A passzívált bevonat többnyire horgany, vagy kadmium. Ezüst is csak ötvözetben fordul elő, mert az is oxidálódik.
Köszönöm a kiigazítást. Én akkor tévesen tudtam a bevonatost annak.
Ma voltam egy villanyszerelési szaküzletben, egy vásárló aki vélhetően villanyszerelő mondta hogy ő wagót maximum világításhoz használná, mert ha több áram felvételi eszköz van bekötve akkor a wagó nem jó, szétég illetve nem lesz kontakt, ő így járt pedig használta az alu pasztát.
Állítólag van aki érvéghüvelyt tesz az alu vezeték végére, és dugja be a wagóba. Persze kérdés hogy bele fér-e így?
Írtam a cégnek, meglátjuk, jön-e válasz. Ez engem is érdekel.
Ok, remélem lesz valami, bízok benne hogy nem kell sorkapocsra kicserélnem a wagókat.
Biztos, hogy nem. A villanyszerelő képzésen ez felmerült és csak jókat mondtak ezekről. Ott került szóba az aluvezeték és réz kapcsolása, illetve a rugóerős kötések előnye a csavarossal szemben. Sodorni már semmi sem szabad. Valahogy úgy van fogalmazva, hogy "a vezeték anyagából készített sodort kötések alkalmazása tilos 1980 óta."
Most kipróbáltam azt hogy tettem érvéghüvelyt az alu kábel végére, így is bemegy a vagóba, és ha jól gondolom így viszont nem kell alu paszta, fixen rögzül az alu az érvéghüvelyben, mintha sorkapocsban lenne, és a wagó pedig az érvéghüvely külső falábal érintkezik.
Nemrég volt villanyóra csere nálunk, és az émászos szakember egyszerűen összecsavarta az alu kábeleket.
Ha a szakemberek ilyen csinálnak, akkor én mint nem szakember túlbiztosítom magamat a vagóval.
Elvileg jó lehet, de az alu vezeték az alu marad, rideg, reped, törik, gyengébb a réznél. A legjobb megoldás az, hogy réz vezetékre cserélni mindet. A 2,5 mm2 Alu vezeték helyett 1,5 mm2 réz, a 4mm2 alu helyett 2,5 mm2 réz megfelel . TV, számítógép, mosógép, stb szinte minden háztartási gép tartalmaz kényes elektronikát. A kimaradozó, ingadozó feszültség egy-két rossz érintkezés miatti hiba nem ér annyit, hogy ezen spóroljunk.
A kényes elektronikát a világításhoz is értem, hiszen az energiatakarékos izzók és LED lámpák is tartalmaznak és ezek sem olcsók. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
Nekem ezzel az a bajom, még sodrott vezetékre is kevés olcsó érvégnyomó teszi rá rendesen az érvéget. Egy tömör vezetékre meg esélye sincs egyiknek sem. Ettől kezdve nem a wago - kábel kapcsolat lesz a gyenge pont, hanem egy nem pontosan illeszkedő érvég - kábel. És az utóbbi sokkal de sokkal rosszabb mint egy rugóerővel fogott kábelkapcsolat.
Azért halkan jegyzem meg sok sok évig a rendesen összetekert alu kapcsolat megbízható volt. Az utóbbi idők divatja, cseréljünk mindent rézre akció.( 30-40 éves szép sodrott kötések vannak a legtöbb felújítandó házban. A hibák legtöbb esetben nem az eredeti kötések tartalmazzák , hanem az utólag "szakszerűen" betoldottak) Szerintem műszakilag csak akkor indokolt a csere , ésszerűtlen mennyiségű alu-réz átmenet van, vagy a jelenlegi hálózat cserélendő a megnövekedett fogyasztás, vezetékek/kötések állapota miatt. Maga az alumínium vezeték rendesen szerelve semmivel nem rosszabb a réznél.
Ha már ez a tèma, rákérdezek. A jelenlegi kötések, réz sodorva 1 cm hoszan, maradhat-e, vagy mindent kössünk wago-val?
Csak WAGO, a sodrott kötés tilos.
Ha Wago-val készíted, szigetelőszalag sem kell, csak csupaszítasz és összedugod, ennyi. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
200 m2-es kázban nem kis költség kicserélni az összes alu kábelt.
Azért álltam neki, mert sehová sem volt bekötve a földelés, de a főágat behúzták, ami alu, viszont a kábel amit vettem 2.5-ös illetve 1.5-ös réz mcu. És így merült fel az összekötés probléma. Viszont találtam néhány gyenge kapcsolást (összecsavarást) amin viszont áram folyt, ezeket cseréltem le wagóra. 4mm2-es alu kábelnek mennyi az átmérője? Hogy lehet hogy a 2.5-ös érvég is rámegy?
Értem. Attól azért tartok, hogy egy 60-as dobozba hogyan fér el majd a sok wago.
5000 ft volt a krimpelőfogó amit megvettem, a következő 15000 ft lett volna.
Akkor ez a megoldás sem jó. Ajjajj.
A sodrást régen 5-7 cm hosszan követték el, ennél rövidebbet talán csak a rugós (talán kupofix nevű) kötőelemmel láttam normálisat. Az 1cm összetekerést felejtsd el.Nem csak a szabványokkal ellenkezik, de hosszútávon (vagy inkább röviden) sem biztonságos. A vagóból jól készítve sok elfér egy dobozba.
A kör területéből kiszámítható, de ha az 4mm2 , akkor arra nem megy rá a 2,5 mm2 . Akkor az is csak 2,5mm2. A huzaloknál nem az átmérőt adják meg, hanem a keresztmetszet területét.
Tömörhöz biztosan nem. Sorkapocsba, szerelvénybe mindegy, annak a csavarja méretre igazítja az érvéget, vezetékestül. A fogó szerintem csak addig fogja míg a helyére teszed az eret. Wagóba viszont csak olyan sodrott vezetékre nyomott érvéget tennék ami maximálisan tömörre van préselve ( hiszen a wagó rugóereje az érvégen belül már nem hat) . Ezt csak komolyabb áttételes fogók tudják.
Nyilván ha magamnak csinálom az más. Ha fogsz két Mcu vezetéket, 5 centin sűrűn és szorosan összesodrod, majd átforrasztod az egészet, akkor 100 év múlva is jó lesz szerintem.
Ezzel nem vitatkozom, de az 1 cm forrasztás nélkül az minden határ alatti.
A sodrott vezetékhez is van WAGO , és a tömörhöz is.
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
Nekem ilyen krimpelőm van. A vizsgán simán kézi hüvely összenyomóval dolgoztunk. Annál ez biztos hogy sokkal jobb.
Nemrég itt kaptam egy olyan felvetést, hogy azért nem jó az összecsavart, forrasztott kötés, mert elrepedhet a forrasztás. Bár miért is repedne el? Ritkán találkozni elrepedt, széttörött forrasztással.
Mi ilye érvéghüvely fogót használunk, és ez már elég rendesen rá tudja a hüvelyt roppantani. Ez a fajta nagyon nem jött be: Bővebben: Link
Igen, ilyet szoktam használni bekötésekhez. Ugyanakkor a sodrott vezetéket ebbe is illik hüvelyezni. A normál vagóba nem dughatsz sodrott vezetéket. Még szerintem hüvelyezve sem tudod üzembiztosan beledugni. Ennek viszont eszméletlen áron megy darabja, de nagyon könnyű vele dolgozni. Hátránya a nagy méret. Jövőre lesz belőle kisebb is 221-es szériaszámmal.
Na ezzel nagyon nem értek egyet... Gondolj csak bele pár elektronikai készülékbe, hogy abba mennyi forrasztási hiba jön létre. Eleinte én is kételkedtem a wagoba, de munkánk során lett pár igen kemény tesztnek alávetve, és meg se kottyant neki. Nem mellékesen, sokkal könnyebb szerelhetőséget is biztosít. Mérésnél, meg nem kell megbontani.
A tiltó szöveg így fogalmaz. É másoltam ide be pár hete. A kurzuson is ezt hozták fel. Én régebben simán toldottam úgy kábelt, hogy erenként összeforasztottam és zsugorcsöveztem. Igaz, hogy nagyon kis teljesítményre, 100-200W-ra. A lényege, hogy a hőmérséklet ingadozással mikrorepedések keletkeznek. Ezek rontják a vezetést, ami további melegedéshez vezethet és így tovább.
Szerintem azért tiltották meg, mert nehéz lehet szakszerűen elkészíteni (minden kötés más lesz) és vitás esetben nehéz bármit bizonyítani. |
Bejelentkezés
Hirdetés |