Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fúrógép fordulatszám szabályozó
Lapozás: OK   2 / 8
(#) _JANI_ válasza TyeDa hozzászólására (») Aug 12, 2007 /
 
A motort ellenőrizted? Az biztosan jó?
Mert ha az gyenélkedik, akkor a szabályzás sem lessz jó! ( Szerintem. )
(#) tibcsi hozzászólása Okt 11, 2007 /
 
Hello!
Egy ilyen fúrónál, hogy van kötve az állórész tekercse párhuzamosan a forgórész szénkeféivel?
Vagy a forgorész megkapja a 230V-ot teljesen és a forgórész fesze van 'triakolva'?


(#) oldman válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 11, 2007 /
 
Ezek szinte kivétel nékül soros univerzális motorok. A szabályzás fázishasításssl (folyásszög vezérlés) történik mint egy közönséges fényerő szabályzóban, csak annyi a különbség hogy induktív terhelésre van méretezve.

Természetesen ez a 110 ~ 230V AC fúrógépekre vonatkozik!
Az akkus gépek többnyire permanans (állandó) mágneses motorral készülnek és PWM (impulzus szélesség) szabályzóval vezérlik.
(#) tibcsi válasza oldman hozzászólására (») Okt 11, 2007 /
 
Hi!
Igy gondoltad a sorost? (rajz)

A forgásirányt valamelyik ( álló v. forgó ) tekercselés tekercs vég felcserélésével lehet ugye?

(#) _JANI_ válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 13, 2007 /
 
:yes: Igen! jó az elgondolásod!
(#) tibcsi válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 16, 2007 /
 
Hogy lehetne a forgasirány váltást és fordulatszám szabályzást elektronikával megoldani egyszerre?
Talán triakok H-hiddal. / rajz /
Van valakinek linkje, vagy tapasztalata ezzel kapcsolatban?

Köszi!!

(#) _JANI_ válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 17, 2007 /
 
Sokféle megoldás létezik. (Annál sokkal egyszerübb is...)

Az a legegyszerübb, ha egy "sima" triakos fázishasításos-szabályzóval a teljesítmény beállítod. S a forgásirányt a fefék felcserélésével oldod meg. Ez a legegyszerűbb. DE megoldható tisztán elektronikusan is, bizonyos hátrányokat figyelembevéve...
(#) tibcsi válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 20, 2007 /
 
'DE megoldható tisztán elektronikusan is, bizonyos hátrányokat figyelembevéve... '
Ez alatt mit értesz?
Milyen elektronikus úton (ami persze nem relé)?
Milyen hátrányok?

H-hid triak megoldás nem tűnik túl gázosnak. Sőt!!!

Üdv.

(#) Sebi válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 20, 2007 /
 
A gyakorlatban meglehetősen nyűgös a váltóáramú H-híd, pláne kefés motoroknál. A keféknél (mindig) fellépő szikrázás okozta feszültségugrások téves gyújtásokat okoznak az éppen nem vezérelt ágban, így zárlat keletkezik. Rengeteg külső alkatrésszel (induktivitás, MOV, kondi) , üzemképessé tehető, de komoly fejlesztést igényel.

Én a szilártest relék megjelenésekor 3 fázisú motorhoz építettem irányváltót (leírások szerint működnie kellett volna), de már a feszültsére kacsolás pillanatában (attól függően hol kapta el a színuszt) minden ötödik bekapcsolásnál verte a két fázis biztijét. Ha a bekapcsoláshoz nullaátmeneti indítás volt, akkor ezt túlélte, de üzem közben is gyakran volt téves gyúltás, pedig az SSR antiparalel tirisztorpár kimenettel bírt.
Akkor nem tudtam üzembiztossá tenni semmilyen zavarszűrővel.
(#) _JANI_ válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 20, 2007 /
 
Idézet:
„'_'”
PLD. Valami hasonlóra mint amit Lóska Péter Miniatűr tirisztorok TRIGGER ELEMEK 1.-ben láttam a 77. oldalon... Lásd mellék... Ez tisztán elektronikus. :yes:
(#) tibcsi válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 27, 2007 / 1
 
Hi!
Nézegettem a rajzot, de szerintem ez csak felhullámú ( bár teljes hullámot ir a szerző ). Nem tudom, hogy értette az egész hullámot. Forgásiránytól függően csak az egyik v. másik félperiódusban nyitható a triak.

Nem lenne egyszerűbb a 230V AC-t egyenirányitani, majd FET H-hiddal, PWM-el vezérelni és forgás irányt váltani? Egy PIC-el gyerek játék.

(#) _JANI_ válasza tibcsi hozzászólására (») Okt 27, 2007 /
 
Meglehet :yes: De hoz már nem elég egy egyszerü fet! (Ha hálózati szab.ról van szó.)
Oda IGBT-t kellene tenni...

De ez akoris egyszerübb és olcsóbb... szerintem. Lásd mellék.
(#) tibcsi válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 27, 2007 /
 
Hát ezaz P-channel FET-et nem találtam nagy feszültségre áramra. Az IGBT az tökéletes csak húzós az ára.
Hm...
Lehet, hogy relé marad? ( olcsó, egyszerű, de talán nagyapám oldaná meg igy).
De azért még nem adom fel.
(#) _JANI_ válasza tibcsi hozzászólására (») Nov 5, 2007 /
 
OK!
(#) L2773 válasza _JANI_ hozzászólására (») Dec 10, 2007 /
 
Nézem a rajzokat, a "Telj-szab Forg-ir-váltással Főáramkörű uni-motornál.jpg"-t, elkészítettem a nyákot egy majdnem azonos áramkörhöz, csak BT10 600B-re, egy kondival van benne kevesebb, könnyen módosítom, és valamiért nem indul. Egy potmétert leégettem.
Lényeges, hogy a kondenzátor típusa milyen? (induktív, legyen ?). S hogy pontosan annyi legyen az értéke? Ha lehet, mennyi lehet a tolerancia? Hogy kérjem az üzletben?
(#) L2773 válasza _JANI_ hozzászólására (») Dec 11, 2007 /
 
Bocs, valamit elnéztem, jól működik !
(#) _JANI_ válasza L2773 hozzászólására (») Dec 15, 2007 1 /
 
Bocs , mivel az alkatrészek pontos paraméterét nem tüntettem fel.
(De itt néhány vátozatot már közzétettem...)

Tehát!

A kondik Legalább 250V AC-sak legyenek! De jobb ha nagyobb feszültségűt, 400V - 600V AC-st szerzel be.

A 43K-t nehezen lehet beszerezni, de a 47K-s is megfelelt eddig. (Értéke erősen DIAC-függő, 100K trimmerrel és egy vele sorbakapcsolt 22K-s ellenállással pontosan bekalibráljató. Fontos! A kalibrálást a MAX értéktől kell kezbeni, különben a DIAC és a TRIAC látja kárát. ) Rendszerin negyedwattos elég, de nyugodtan lehet félvattos is ha elfér.

A potival érdemes sorbakapcsolni egy 1Kohmos ellent. Ez az alsó tartományon a 100NF-os kondi tőltőáramát korlátozza le. Legjobb eredményt eddig a huzalpotméter adta. Csak nehezen lehet beszerezni, s az érintésvédelemre is fokozottabban kell ügyelni.

RC zavarszűrőtag. (A triakkal párhuzamosan kapcsolt...) Érdemes oda jóminőségű inpulzustűrőváltozatot beültetni. Az ellenállást is érdemes 0.5W-osra méretezni, ami legyen huzal vagy fémréteg... A szenest kerülni kell! volt egy két rossz tapasztalat.

Aszem hirtelen ennyi. Bocs a megkésett válaszért.
(#) tibcsi hozzászólása Jan 9, 2008 /
 
Sziasztok!

IR 2106 -ot ismeri valaki?
Adatlap alapján bekötöttem, de nem műlödik.
Ill. a Low-side az működik, de a Hi-side nem.
Ha valakinek volna egy használható(bb) rajz.
(#) sniperx válasza _JANI_ hozzászólására (») Márc 1, 2008 /
 
Üdv!

A kapcsolást megépítette egy haver, csak annyiban más, hogy a 10n - 47k páros helyett 100n - 6,8k van. (itt egy másik topicban volt a rajz, nem tudom kié volt)
Egy 230V-os 12cm-es műszerdoboz hűtőventit szeretett volna lehalkítani vele. (Papst, 14W)
A kapcsolás érdekes dolgot produkál: a 220k potit max ellenállásról kezdtem lefelé tekerni. Alapból lassan, akadozva mocorog a lapát, éppen csak működik. Inkább csak rángatózva próbál haladni. Hiába tekerem, szinte nem változik semmi. Aztán hirtelen felpörög full fordulatra. Ekkor a poti már 0 körül jár...
Az alkatrészeket kimérve elvileg jók. (potit, ellenállást néztem, kondik jók, félvezetőket nem tudom mivel mérni) Új cuccokból építette, de nem tudom, mit próbálkozott vele, míg hozzám nem került.
Hol lehet a hiba?
Ötlet?


(#) _JANI_ válasza sniperx hozzászólására (») Márc 2, 2008 /
 
Légyszi, egy linket a kapcsolásra! Köszönöm!
(#) sniperx válasza _JANI_ hozzászólására (») Márc 4, 2008 /
 
Bővebben: Link
Erre van kötve a venti.
Már kicseréltem egy 47k - 20n párosra a diak előtti cuccokat.
Kicseréltem a félvezetőket is.
Most gyakorlatilag pörög, de csak akkor hajlandó lassan forogni, ha a poti elé betettem egy 1M ellenállást.
Így viszont szinte nem is reagál a szabályzásra.

A szűrőt ráraktam, de akkor kapásból felpörög. (ennyi elég a motornak, hogy menjen rendesen)
Nem lehet, hogy túl kicsi a motor ehhez a szabályzáshoz?
(#) frank tibor válasza sniperx hozzászólására (») Márc 4, 2008 /
 
Hello
Ez a kapcsolás csak szénkefés motoroknál működik jól. A rövidrezárt forgórészü motorok csak az üzemi frekvencia megváltoztatásával lehet szabályozni.
(#) sniperx válasza frank tibor hozzászólására (») Márc 4, 2008 /
 
Hát, kezdem belátni, hogy tényleg így lesz...
Akkor egy egyszerű kis ventit ennyire bonyolult lenne lelassítani? Nincs valami ötletetek?
(#) _JANI_ válasza sniperx hozzászólására (») Márc 4, 2008 /
 
Próbáld meg 10nF-ossal! (A diak elötti kondi!)
(#) _JANI_ válasza sniperx hozzászólására (») Márc 4, 2008 /
 
S a potit is kilehetne cserélni (egyenlőre csak ideiglenesen) 1M-ohmosra.

Esetleg <<< EZT >>> az elrendezést.
( Ennél a vezérlést kevésbé befolyásolja a terhelés ingadozása.
EZ a kapcsolást inkább nagyobb fogyasztóhoz (1KW) való! )
(#) sniperx válasza _JANI_ hozzászólására (») Márc 5, 2008 /
 
Bocsi, de amit most belinkeltél, az kétszer ugyanaz...
Megpróbálom akkor ezekkel az értékekkel.
Amúgy a fő probléma szerintem az, hogy kb 50mA áramnál éppen hajlandó még valamennyire felpörögni, de 120mA körül már full gázon megy.
Amennyiben rátettem a rajzon javasolt szűrést (kb 50ohm és 100n kondi), simán megindult majdnem full fordulaton.
Amit nem értek továbbra sem: kikötöttem a szabályzó poti lábát, ami a triak előtről jön, és akkor is meg tudott indulni a venti... Mi a fene nyitotta a triakot így? Teljes a káosz a fejemben. (idegesít, hogy egy ilyen egyszerű dologgal kínlódok még mindig...)
(#) Feri007 válasza sniperx hozzászólására (») Márc 5, 2008 /
 
Bocsi, de már egyszer elhangzott, hogy csak kefés motor fordulatszámát lehet feszültségváltoztatásssal/fázishasítással módosítani.
Tovább is akarsz kínlódni?
(#) mex válasza sniperx hozzászólására (») Márc 5, 2008 /
 
Hello. Nem fog igy sikerülni... Frekvenciaváltó kell hozzá,de az messze bonyolultabb,annyit nem ér az egész.
(#) _JANI_ válasza Feri007 hozzászólására (») Márc 5, 2008 /
 
Szerintem még enyira nem :buck: ügy! :no:
Legalább az alkatrészeket és kötéseket ellenőrizzük le, mielött feladnánk az utolsó kenetet!

S igenis lehet szabályozni kalickás fórgórészü motort is fázishasítással.
(Bár személy szerint ilyen "törpe" ventillátorral még nem volt dolgom. De az én szabályzóm már halytott ezt azt a kimenetém. S egyedűl a nagyflext tette be a kiskaput, amikor csiszoló korong volt rajta...
Valószínüleg az áramkört át kell egy kicsit alakítani, h. a kisventillátort elfogadhatóan szabályozhassa.)
(#) _JANI_ válasza sniperx hozzászólására (») Márc 5, 2008 /
 
Ha a szürőtag és a gate kör is ki van kötve, és be-be gyújt, akkor a triakkal nem stimmel valami!
Azt kellene először ellenőrízni, hogy a triak lábai jól vannak e bekötve.
Milyen triakot használsz?
Ez a rajz egy kicsit talán segít beazonosítani a lábakat...

Szerintem ennél a kismotornál, kisebb értékű RC is elég lesz a triak lábaira. Talán el is hagyhatók. Esetleg soros folytótekercsel lehetne még megoldani az RF-szűrést.
Következő: »»   2 / 8
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem