Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   658 / 658
(#) Gafly válasza Ódenka hozzászólására (») Okt 15, 2025 /
 
Régi idők műholdja.
Hát nem feltámadt?
(#) img válasza Gafly hozzászólására (») Okt 15, 2025 /
 
Csak LES-en volt. De, hogy pont fél hangonként esik le?
(#) Lacika hozzászólása Pé, 9:21 / 1
 

A tranzisztoros áttörés: bemutatták a CDC 1604-et

A Control Data Corporation 1959. október 16-án tette közzé új számítógépét, a CDC 1604 modellt. A gépet elsősorban Seymour Cray és csapata tervezték, s később Cray nevéhez fűződik a szuperszámítógépek koncepciójának továbbfejlesztése (ma Cray Research néven ismert). A 1604 nemcsak a CDC első gépe volt, hanem az egyik első kereskedelmi sikernek számító teljesen tranzisztoros számítógép is.

A teljes cikk:
https://linuxmint.hu/hir/2025/10/a-tranzisztoros-attores-bemutattak...604-et

https://en.wikipedia.org/wiki/CDC_1604
A hozzászólás módosítva: Pé, 9:27
(#) Gafly válasza img hozzászólására (») Pé, 15:08 /
 
Bárki hibázhat, mondta a sün, és bánatosan lemászott a cipőkeféről.
Amúgy tapasztalatom szerint a szoftveresek sokkal gyakrabban rontják el a dolgot, mint a fentiek...
(#) Massawa hozzászólása Vas, 15:49 /
 

A szélerömüvek szárnyai

Épp egy kis repülötéren üldögélek egy sör mellett és nézem a kis Cesnakat meg a többi gépet is, mindegyik ilyen motoros gépen 2 szárnyas ( vagy minek hivják) propeller van. A hatalmas szélerömüveken meg 3. Vajon miért raknak ilyen gépekre 3 méregdrága propeller lapátot 2 helyett ami a repülögépeken böven elég és a szélerömüveken is biztos elég lenne?
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Vas, 15:55 / 1
 
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Vas, 16:14 /
 
Csak megint az igaz, hogy a több lapát lassabb forog, de ugye belül egy gyorsitó áttétel van ami garantálja a megfelelö szinkronizáciot. ( és okozza wgyes tipusokban a legtöbb gondot) Ha csak 2 lapát lenne az nyilván gyorsabban forogna azaz a motoráttétel is olcsobb lehetne.
Ahogy olvasom a kinaiaknak má sikerült megoldani a 2 lapátos turbinákra a videodban elhangzott gondokat is és ha igaz kb 30%-l olcsobb a 2 lapátos turbina.
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Vas, 16:42 /
 
Lehet, hogy olcsobb -azonban gyakorlattal tertek vissza a haromszárnyura. Mert nem a kínaiak ötlete volt ám. Megoldották előttük -nem hozta azt, amit összességében vartak tőle. Egyszerűen jobban működik a haromszárnyú, mint a kettő.
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Vas, 16:52 /
 
Ezt ki kell várni, ha elkezdik ujra épiteni a 2 szárnyas gépeket. Ha még fig egyáltalán kelleni, mert egyelöre az a gond, hogy ilyen áramra nincs szükség, csak a statisztikában mutat jol, a hálozatban részbe katasztrofát okoz, mert nem akkor van amikor és nem ott ahol kellene.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Vas, 17:38 / 1
 
Mindkét kérdésedre linkeltem a válaszokat, magyarázattal. De ha szerinted nem jó, próbáld megerőszakolni a fizikát, hátha kapsz egy Nobel-díjat.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Vas, 20:05 /
 
Nem én mondom, hanem azok akik gyártják, én csak olvastam. ( sporolni mindenhol akarnak).
(#) Suba53 válasza Massawa hozzászólására (») Hé, 10:14 /
 
Azért a második világháborús légcsavaros vadászgépeken eljutottak az 5 szárnyú légcsavarhoz a legnagyobb teljesítményű motorokkal. Pl. a Spitfire F24 griffon motorral.
A Hawker Hurricane is 2 szárnyú légcsavarral indult a 30-as években, aztán ahogy kapta az erősebb motort, 3 szárnyúra cserélték.
De az amerikai gépeknél is a P51 Mustang 3-al indult, később erősebb motorral már 4 lapát.

Valószínűleg jobb a hatásfok a 3 lapáttal, mint kettővel. Sokkal nagyobb felületet tud hajtani a légáramlat. Meg a Bakman által linkelt magyarázat, gazdaságosság, stb. Repülőgépeknél meg nagyobb a vonóerő a nagyobb össz felületű lapátokkal, amit az erősebb motorral ki tud használni.

A kis Cessna gépeken meg nincs olyan brutális motor, mint a VH vadászgépein volt, bőven elég a 2 lapát.
A hozzászólás módosítva: Hé, 10:21
(#) Massawa válasza Suba53 hozzászólására (») Hé, 11:20 /
 
Éppen ezt vizsgálták amikor eljutottak ( visszajutottak?) a 2 lapáthoz, bizonyos fordulatszám felett már a lapátok mögött turbulencia keletkezik, azaz meghigul a levegö és veszt a hatásfokbol. Érdemes tanulmányozni a sugárhajtásu motorok lapátjait ( ott sok van ) mi mindent kell ott müvelni a lápátok alakjával, hogy ne “légüres térben” forogjanak).
A 3 lapátnak a jelenlegi konstrukciokban csak 2 oka van, az oszlop stabilitása, mert a 3 lapát jobban megosztja a szél terhelését az oszlopra meg a fejre, de ezt, ha minden igaz, elektronikusan kompenzálni lehet. ( ha a két lapát pl vertikálisan áll az also az oszlop árnyékában van ( ami ráadásul extra zajjal is járhat), ha meg vizszintesen akkor meg forgatoerö hathat a fejre.)
Ez van a mérleg egyik serpenyöjében meg az olcsobb mechanizmus a másik meg a lapát ára, ami 100000 dollártól kezdödik ráadásul komoly szállitási kiadásokkal jár.)
(#) lazsi válasza Massawa hozzászólására (») Hé, 11:48 /
 
Idézet:
„( ha a két lapát pl vertikálisan áll az also az oszlop árnyékában van ( ami ráadásul extra zajjal is járhat), ha meg vizszintesen akkor meg forgatoerö hathat a fejre.)”

Kérlek, fejtsd ki, milyen irányú forgatóerő hat a fejre, amikor vízszintesen állnak a lapátok?
(#) Massawa válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 12:56 /
 
A fej nincs mindig merölegesen a szélirányra, ilyenkor jelentkezik a forgato erö. Ha igaz manapság központilag forgatják a fejeket, a kétlapátos rendszerben ezt helyileg kell megtenni.
Következő: »»   658 / 658
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem