Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Bicikli "dinamó" generátor
 
Témaindító: Chappy, idő: Márc 11, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   5 / 5
(#) Flumine hozzászólása Aug 30, 2013 /
 
Sziasztok!

Egy kérdéssel szeretnék Hozzátok fordulni.
Kicsit talán banális a dolog, de nem vagyok sajnos túl jártas a témában.
Az eddig jól működő kerékpár-világításom egyszerre megadta magát, sem az első, sem a hátsó lámpa nem világít. Digitális multiméterrel megmértem, amit csak lehetett, vezetékek rendben, csatlakozások is, a "test" is érintkezik mindenhol. Égők is jók. Ugyanakkor azt az érdekes jelenséget tapasztaltam, hogy bekapcsolt "dinamónál", ha megpörgetem a kereket, terhelés nélkül lead 5-6 V feszültséget. De ha rákötök egy izzót (akár csak egyet is), a kapocsfeszültsége 0-ra esik. Kipróbáltam úgy is, hogy közvetlenül kötöttem rá a kivezetésére az izzót egy rövid vezetékkel (hogy biztosan kizárjam az egyéb hibalehetőségeket), de a helyzet ugyanez. Izzó nélkül 6V, izzóval 0, és persze nem világít.
Lehetséges ilyen generátor-hiba?
Tudom, nem nagyon drága egy új vásárlása, de feleslegesen azért nem akarok újat venni, és kíváncsi vagyok, mi állhat a hiba hátterében.

Köszönöm előre is a válaszokat!
(#) tomikapc válasza Flumine hozzászólására (») Aug 30, 2013 /
 
Üdv! Fogyasztó nélkül szinte felesleges egyenáramot mérned szerintem, az nem ad támpontot. Az írásodból nyilvánvalónak tűnik, hogy a dinamóval van valami gond. Majd az okosabbak megírják mit kezdj vele
(#) proli007 válasza Flumine hozzászólására (») Aug 30, 2013 /
 
Hello! Elég valószínű, hogy valahol szakadás van, várhatóan a tekercselésnél, esetleg a testelésnél. Bár ha közvetlen rákötötted, akkor ez kizárható lenne. De gondolom ez nem dinamó, hanem generátor, ami váltóáramot adna, így a belső tekercs ellenállás mérésben is ellenőrizhető. De felesleges volt ezért új topikot nyitni, be is lesz ez zárva szépen.. üdv!
(#) Flumine válasza proli007 hozzászólására (») Aug 31, 2013 /
 
Szia!
Miért volt felesleges új topikot nyitnom? Hiába kerestem a Google-val, nem találtam az okát a hibának, csak érdekelne, mitől van az, hogy egy váltóáramú generátor terheletlenül leadja a szükséges feszültséget (tehát: úgy tűnik, mintha "működne" ), de egy izzó rákötése után mégis 0-ra esik vissza. Lehet, egy szakembernek ez banális kérdés, de én nem vagyok szakember, épp azért akartam itt megkérdezi.
Ezek után már kérdezni sem merek...
A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2013
(#) kaqkk válasza Flumine hozzászólására (») Aug 31, 2013 /
 
Idézet:
„Ezek után már kérdezni sem merek...”
Kérdezz nyugodtan , csak "mindent a maga lelyén " Van már bicikli dinamós téma ,ha a kérdésedet ott teszed fel hamarabb is kapsz választ.
(#) Flumine válasza kaqkk hozzászólására (») Aug 31, 2013 /
 
Értem... bocsánat.
(#) fongab válasza Flumine hozzászólására (») Aug 31, 2013 / 1
 
Szia
A bicigli %dinamó" generátoron a tekercsből kivezető vezetékek csak neki van szoritva a háznak. A vezetékhez menő az forrasztva is lehet ( találkoztam mind a két megoldással forrasztot/ szorított)
A generátort nézd meg ohm mérővel 10 ohm alatt kell mérned akkor jónak mondható.

Esetleg egy égő sorba kötve a generátorral majd egy zsebtelep. Ha világít akkor a generátornak semmi baja, ha nem vílágit akkor, szakadt valahol a tekercs.

üdv.
A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2013
(#) Flumine válasza fongab hozzászólására (») Aug 31, 2013 /
 
Szia!
Köszönöm! Szétszedtem teljesen a generátort, és valóban, a tekercs egyik kivezetése alá volt szorítva a tekercset körülvevő 2 fémköpeny egyikének, a fémköpeny és a műanyag ház közé meg egy érintkező fémlemez volt szorítva, mely a vázra rögzítő szerkezettel volt érintkezésben. Tele volt az egész rozsdás, zsíros trutyival, oxidáltak voltak több helyen a fémrészek, nem meglepő, hogy rosszul érintkezett.
Alapos kitisztítás után végre sikerült.
Csak engem, mint laikust az lepett meg, hogy terheletlenül simán adta a 6V-ot, mintha semmi baja nem lenne...
Legalább tanultam is valamit.
Még egyszer köszönöm!
Üdv.;
Flumine
A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2013
(#) gammabuta hozzászólása Jan 21, 2014 /
 
Sziasztok.

Építettem egy LED-es világítást a kerékpáromhoz, úgy alakítotam ki, hogy egy db Lithium celláról jól működjön, de aztán rájöttem, hogy nem túl biztonságos esőben is arról hajtani, így most mégis kerékpár dinamós meghajtást szeretnék, ha esőben kellene használnom.

Tudnátok segíteni milyen kerék párdinamók vannak amelyek leginkább megfelelőek lennének a célra és olcsóak és beszerezhetőek?

Ami nekem kellene az kb 4Volt egyenáram és a lámpám 3 fokozatban kapcsolható, 300mA-enként.
Egy-egy lineáris áramszabályzó IC van mind a 3 körön tehát nem jó neki 6volt főlé menni mert akkor a szabályzó is több áramotenged át vagy besül.

Jó lenne olyan dinamó, ami könnyen tekerhető, és 5volt fölé nemigen megy a feszültsége.

Ha ilyen nincs akkor van még egy B tervem egy olyan áramkörös lámpám is amit 12voltra terveztek és egyenirányító híddal kezdődik azaz bírja a váltóáramot is, de ennél 11Volt egyenirányatás után minimum mindig meg kell legyen.
(#) bbalazs_ válasza gammabuta hozzászólására (») Jan 22, 2014 /
 
Leginkabb megfelelo, olcso es beszerezheto: ezekbol ketto szabadon valaszthato
Agydinamo a legkonnyebben tekerheto, minden mas dinamo csuszik esoben es randa hangja van. De szerintem is jobb a ltitum.
(#) gammabuta válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 22, 2014 /
 
bocs az OFF-ért de akkor már válaszolok:
Sok helyen azt írják, hogy veszélyes üzem és én használt laptop akkukból kiszerelt 18650-es cellákat használok, amelyek már voltak igen kis feszültségen tartva, csak regeneráltam őket 1-2 töltés-merítés ciklussal.
Működni működik róla a lámpa, de úgy tudom a rázkódástól az öreg cellákban a kicsapódott kristályok zárlatot okozhatnak vagy valami membránt átvághatnak egyébként pedig, ha a burkolat sérülne a vízzel hevesen reagálna.
Bicajon van rázkódás is és sérülésveszély. (Nekem még nem volt amúgy semmi rosz tapasztalatom a cellákkal, de ki tudja, a nagy számok törvénye alapján már itt lehet az ideje egy "balesetnek".)

Igazából arra lettem volna kíváncsi ti milyen feszültség értékeket mértetek a gyakori dinamo tipusoknál, hogy lehet-e ideális választás.

Esetleg egy egyenirányító hidat és egy step-down-t ha beitatok ami 4volt kimenetet ad az még gazdaságos lehet? (A jelenlegi step-down-om kb 50-60%-os hatásfokú és azért kell neki 8volt bemenet egy 4voltos stabil kimenethez na és persze megfelelő áram.)
Agydinamó az túl nagy átalakítás lenne.

Egyébként van kis kínai mini kurblis kézi tekerőm amiben egy kb 3cmx2cm motor van és műanyag fogaskerékből sok áttét (igen hamar lekopik a foga, az első fogvesztés kb 5perc tekerés után kelentkezett), arra szereltem egyenirányító hidat Schottky diódákból egy nagy puffer kondenzátort és ha azt megtekerem és rádugom ezt a kis LED-es lámpámat világít mint egy reflektor.
Ezért gondolom, valamilyen kerékpár dinamó is tudna ilyet.
Kézi kurblis kínai dinamo tekerő
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2014
(#) gyulank hozzászólása Máj 7, 2014 /
 
Sziasztok! Vennék egy kerékhez nyomható "dinamót", és egy ilyet is, amit szeretnék első lámpaként működtetni róla valahogy. Ahogy néztem, minden "dinamó" 6V 3W (noname, és AXE "dinamókat" találtam 1000-5000Ft közt nem tudom, megéri-e a névvel ellátott min. 2500.), a LED pedig 9-12V 300mA. Elsőnek biztos ez lenne erősebb, plusz 3 sima piros LED táncsak elmenne hátul. Vagy előre 2W-os, és 0,5W-os, és hátra is egy 0,5W-os, de piros LED modult tennék. Vagyis 0,09lm 25° hátul, 300lm 140° elől, vagy 28lm 120° hátul, és 180lm 180° + 28lm 120° elől. Ez utóbbi első világításnak nem tűnik olyan jónak, mert kevesebb fényt ad és nagyobb szögbe. Most akkor ehhez egy feszültség kétszerező, majd egy 300mA-es áramgenerátor kéne?
(#) kérdező hozzászólása Júl 29, 2014 /
 
Sziasztok!
Szét szeretnék szedni egy kerékpár generátort, mert földes a belseje, de egyébként működik. A kis kerék már lejött, az alatta levő anyát letekertem, de hogy lehet kivenni a forgórészt?
NDK gyártmány, és LED-es világításhoz akarom használni, egyenirányítással.
(#) gyulank hozzászólása Dec 9, 2014 /
 
A dinamó teljesítménye mennyit változhat a sebességtől? Szóval, ha száguldok lefelé egy dombon akkor is 3W? Szóval az a 12V 300mA-es LED sehogy se kaphat túláramot?
(#) zolika60 válasza gyulank hozzászólására (») Dec 9, 2014 /
 
Mindenképp kell valami egyszerű elektronika, mert igen csak fölé tud menni a teljesítmény. Annak idején amikor még bringáztam hosszabb lejtmenetben még az izzók is kitudtak égni. Dombra felmegyünk és lejtőn száguldunk lefelé.
(#) gyulank válasza zolika60 hozzászólására (») Dec 9, 2014 /
 
De kéne valami számszerűség, hogy elég egy nagy lemezre tenni egyet, vagy jobban járok, ha 2 ilyen 3W-ost párhuzamosan kötök.
(#) zolika60 válasza gyulank hozzászólására (») Dec 9, 2014 /
 
Számszerűséget nem tudok, de mérd meg. Tegyél rá egy legalább 5W-os ismert ellenállást és menet közben mérj rajta feszültséget. Az áramot pedig Ohm bácsi törvényével kiszámolhatod. Aztán ebből a teljesítmény már csak egy szorzás.
(#) gyulank válasza zolika60 hozzászólására (») Dec 10, 2014 /
 
Amúgy ezt az utolsó előtti kapcsolást tervezem megcsinálni (K1 nélkül), csak azt nem tudom, hogy 1 3W-os LED-et, vagy egy 5W-os LED-et kéne rákötni. Vagy még arra is gondoltam, hogy olyan kapcsolót használnék ami úgy kapcsol, hogy amikor a rajzon lévő K2 rész zárva van, akkor a kapcsoló másik részén nyitva legyen, és ezen keresztül a 3W-os leddel párhuzamosan kapcsolt másik 3W-os LED pozitívja menne. Így amikor kétszerező módba van, akkor csak az egyik lenne rákötve, amikor kikapcsolom a kétszerezőt akkor mindkettő. Bár akkor meg valószínűleg, ha lassítok egyik se fog világítani amíg nem kapcsolok megint. Nem tudom, melyik lenne jobb.
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2014
(#) koverg70 hozzászólása Júl 26, 2016 /
 
Sziasztok! Egy érdekes jelenség magyarázata érdekelne, ezért fordulok hozzátok.

A kerékpáromon agydinamó van, ha leállok és bekapcsolva hagyom, akkor még pár percig szokott világítani a hátsó lámpa. Van benne egy kondenzátor és LED-es a világítás. Az első halogén, az szinte azonnal kialszik, de ez most lényegtelen.

A lámpát már jó pár hónapja nem használtam, ki van kapcsolva, tehát az agydinamó nem töltötte a kondenzátort. Ennek ellenére egy jó nagy felhőszakadás után a kollégáim szóltak, hogy kapcsoljam le a lámpát, mert világít. És tényleg!!!

Egy másik kollégám (nem agydinamós lámpája is világít). Mi lehet a jelenség oka?
(#) pjg válasza koverg70 hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
A villámlás az agydinamó tekercsében feszültséget indukált, ami feltöltötte az 1F-os kondenzátort. A LED-nek kicsi a fogyasztása ezért egy ideig világít.
(#) koverg70 válasza pjg hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Az agydinamó le van kapcsolva, nem kap áramot tőle a hátsó lámpa. A kondenzátor és a LED ami játszik. Egyébként már 4 órája világít. WTF????
(#) pjg válasza koverg70 hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Akkor a megoldás Scully és Mulder kezében van.
(#) Norberto válasza koverg70 hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
A villámlás miatt tuti, hogy feltöltődött az az 1F-os kondi. A mikéntjét szerintem nehéz lesz megfejteni, de mivel a bringa a 2 gumin keresztül amúgy szigetelve van mindentől, így nem lehetetlen, hogy a levegőben villámláskor létrejött térerősség okozza az esetet. Mint tudjuk a villám néha elég szerteágazóan tud cikázni, sose lehet tudni, hogy egy szinte láthatatlan ága épp nem a biciklitől 2 méterre ért véget... Én nagyjából ezt sejtem, mint egyik lehetőség.
(#) Bakman válasza koverg70 hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Beázott a kondenzátor és most elemként működik amíg el nem fogy, vagy valaki a kondenzátort kicserélte akkura/elemre, jól megviccelve téged.
(#) BrookR válasza koverg70 hozzászólására (») Jan 26, 2017 /
 
Ha még mindig világít, akkor küldd el légyszi a kapcsolási rajzot!


...

Sziasztok,

Ilyet szeretnék készíteni házilag. Reelight. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan számolható/tervezhető, ha több mágnessel dolgoznék és nagyobb fényerőt szeretnék. (PowerLED-ek) Vagy tekerjek több tekercset és próbálkozzak?

Elpre is köszi,
Ádám
Következő: »»   5 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem