Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » [OFF] Pihenő pákások témája - Elektronika, és politikamentes topik
Témaindító: Topi, idő: Nov 18, 2007
Mint említettem, berzenkedek én is az újdonságok sokaságától. 5. generációs e-CVT hajtásrendszer, több mint két tucat vezetést támogató és biztonságot fokozó elektronikai rendszer, amik egy része határozottan képes beavatkozni a vezetésbe, vagy például az elektromosan állítható deréktámasz (azt se tudom mi a fene ez), és további szinte végtelen lista a "jóságokról".
Na de nekem annak idején a Trabantom is megfelelt, sőt talán jobban örültem neki mint ennek a mostaninak fogok majd. De a lényeg, jó egészséget kívánok az autózáshoz is, és az esetleges karbantartáshoz is. A hozzászólás módosítva: Pé, 19:18
Idézet: Az egy nagyon jó dolog „elektromosan állítható deréktámasz” ![]() ![]()
Csak hozzá kell szokni.
Elsőre hű, de kenyelmetlen, hogy nyom. Aztán ráérzel: egész nap autóztam, megsem szakad le a derekam. A hozzászólás módosítva: Pé, 22:43
Pont erről beszéltem én is. Nagyon jó dolog, ha kényelmes az ülés. Emlékszem annakidején a volvo xc60-ba beültem a szalonban. Amikor az eladó érdeklődött, akkor csak annyit tudtam mondani, hogy bár az xc60-ra nincs pénzem, azért az ülést elvinném
![]()
38 éves autónál még inkább találni olyan alkatrészt, amit még bontásból is úgy kell vadászni, mert az utánpótlása rég megszűnt. Ebben a korban ráadásul már az összes műanyag, szigetelés eléggé elfárad, az a kevéske villamosság is mindenféle kontakthibával, szakadással, testzárlattal tudja szórakoztatni az embert, olyan alkatrészeknél jelenik meg kopás, aminek a cseréjére senki nem gondolt a gyárban.
Ha valamiért macerásabb amúgy új autót javítani, az szerintem amúgy sem az elektronika, hanem a sokkal zsúfoltabb motortér, ami miatt néha egy izzócseréhez is le kell bontani ezt-azt. Szóval szerintem egyéni ízlés kérdése, kinek melyik serpenyő a nehezebb összességében. Én is járkáltam pár évet 30+-os autóval, aztán tavaly újítottam egy 23 évessel ![]() Idézet: „nem a kor számít, hanem az állapot” Nos igen, hozzátéve persze, hogy az az állapot sokban múlik a rászánt időn (esetleg pénzen), odafigyelésen. De én abszolút egyetértek, ill. még inkább sose értettem egyet az automatikus "régi --> megbízhatatlan, vacak" következtetéssel. Nekem ugyan csak biciklim van, ami úgy 45-50 éves lehet, 1980 előtti: régi német vas, városi kivitel 3-as agyváltóval. Pesten belüli városi közlekedésre használom kb. 6 éve, napi szinten. Alkalmi túrázásra persze mást. Anyagiakat tekintve meg vehetnék autót is, nem is rosszat, de a főváros majdnem közepén teljesen értelmetlen lenne a fenntartása. Egy éve volt nálam, amikor pénzt nem sajnálva elvittem Csepelre egy specialistához (kb. korombeli, 30 körüli gépészmérnök srác) agyváltó felújításra - akkor kapott gyárival megegyező tulajdonságú kenőanyagot, cserélt egy repedt gyűrűt benne, meg beállította a csapágyakat az újrakenést követően. 2020 tavasza óta, ha csak a napi 2x2 km ingázást számolom, akkor is van benne 4500 km (de volt olyan év is, mikor ezen felül heti 40-50 km további táv volt az általános.. úgyhogy lehet az akár 7-8 ezer is). Ez alatt elfogyott pár fékbetét és egy szett külsőgumi, egyszer elszakadt a váltó-bowden, ill. most nyár elején cseréltem láncot. (Persze a megvételkor az első fékszerkezet és a váltókar kenést igényelt, lámpát újra kellett kábelezni, a pedálok is csereérettek voltak, de akkor valószínű, hogy tizenéves garázsban állásból került elő.) Na most, előtte alsó-középkategóriás, 2007-ben újonnan vásárolt Schwinn-Csepelt hajtottam a gimis éveim alatt, meg aztán a koliból vidékre hazajáráskor. Nincs tényszerűen felírva a szerviznaplója, de érzésre jóval többet kellett foglalkozni vele már az első pár évében is, hogy megbízhatóan működjön napi használatban (kb. hasonló távokkal). Igaz, azon 7 sebességes láncváltó volt, ami a környezeti hatásokra (hó, sár) érzékenyebb. Meg alufelni V-fékkel, aminek kb. 2 éves korára szétkarcolódott a felülete a sáros vízben fékezéstől, és onnantól pár havonta felzabálta a fékpofákat, veszettül csikorogva párásabb időben. Ha ezt nézem, a kor még negatívan is befolyásolhatta a napi használatot. Persze tudom, hogy 2007-ben is lehetett volna tartós új kerékpárt venni, csak épp nem 40, hanem 150 ezerért. 50 éve meg nem létezett a 40 ezres kategória, akkor a bicikli hosszú távra vásárolt, értékes holmi volt. Azt viszont nem kell letagadni, hogy vannak kihívások is egy öreg gép fenntartásában. Az említett váltóbowden-szakadás pl. legalább egy hétre kivonta a forgalomból - mivel nem kapható akárhol hozzá való bowden már! Marad a külföldről rendelés (drága), vagy a csepeli szervizhez kijutás (munkaidővel nehéz egyeztetni). Egy "modern" járgányhoz meg két sarokkal arrébb kaptam volna hozzá valót, kb. 500 Ft-ért. Vagy az "ékes" hajtókar szerelése, amit már sok Bp-i szerviz helyből el sem vállal. Szóval azért némi tudás nem árt hozzá. De ha ezt megkapja, akkor vissza is kapom tőle a szolgálatot. Idézet: „nem a kor számít” Pont ma futottam össze egy öreg csajjal. Ott óbégatott a buszmegállóban, egyik keze telibe gipszelve, teleakasztgatva bevásároló táskákkal, hogy segítsen már valaki. Most jövök az orvostól. Ismerem már, inkább elsétáltam a következő megállóba, időmbe belefért. Hát nem felszállt a következő megállónál (amiben semmi meglepetés nincsen) és jött a következő fázis: Hová lett az arany fülbevalóm? Dehát mi történt magával, hogy így be van gipszelve? Elütött egy kocsi. ![]() Micsoda emberek vannak. ![]() Ki, és hol? Plázában, a takarító, pont a WC előtt. ![]() Erre elkiabáltam magam (nem szokásom) ne dőljönek be, mert ismert zsebes, meg ott áll a rendőrautó. Ennek az lett a következménye, hogy seperc visszakerült az arany fülcsi a néni fülébe, és gyors leszállás történt a buszról...
Szerencsére nekem van bontott alkatrészem dögivel. Az elmúlt harminc évben legalább tíz ilyen autót bontottam és abból van a padláson bőven. Plusz egy ugyanolyan színű donor autó az udvaron. Mondjuk már eléggé hiányos állapotban. Valamint mivel ennek a Santana változata volt Kínában a taxi egy időben, a mai napig szinte minden alkatrészét gyártják. Például tavaly vettem hozzá vízlehúzó gumit az ajtókba, meg sebváltó gumiharangot onnan. A kevéske villamosságban nincsenek kontakthibák, mert tisztán tartom a csatlakozókat. A vezetékek vastagsága meg szerintem többszöröse egy mai autóénak. Szóval nekem marad ez.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |