Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Lapozás: OK   40 / 196
(#) karistokodas hozzászólása Aug 2, 2010 /
 
Jó napot mindenkinek,először is köszönet a fórumért,sokat segítettek itt már nekem.Megint szükségem volna a segítségükre.néhány éve hozzám jutott egy autóerősítő.Valami amerikaikínai 4x250w.akkor működött,és nyilván most is,viszont akkor javítás céljábol szétszedtem.Viszont abbamaradt,idő híján ugye.Tudom hogy némelyik tranzisztor illetve dióda alatt volt szigetelő lemez,de nem tudom melyik alatt.A mellékelt képen látszik minden,rá iram a típusokat is.Most össze szeretném rakni,de nem akarom elrontani,és tudom hogy maguk szeretnének nekem segíteni
köszönöm z

DSCN0794.JPG
    
(#) EcoPityu válasza karistokodas hozzászólására (») Aug 2, 2010 /
 
Ez sem egy mai darab...
Milyen szép is volt még akkor, hogy külön rakták a tápot, és a végerősítőt. (mennyi tuninglehetőség...)

Látom, hogy csak egy erősítő halt meg a négyből, ám a BD 245-246-al az a 250W kicsit messze van! /bár nem annyira látszik a képminőség miatt/, de gondolom nem is az volt a lényeg, hogy 4x250 póniwatt, avagy 4x100w k.b.

Akkor: Mivel egyetlen félvezető sem teljesen szigetelt tokozású /isolated/, ezért mindegyik alá kell szigetelő lemez, jó sok szilikonpasztával.
(#) hugi00 válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 2, 2010 /
 
Egy nulla es kis "h" -> hugi_0

Igazad van, amig uj termekekrol beszelunk.
De mar azok is megereszkedhettek.
Hisz "bizonyos" gyartok es sok kereskedo is helytelenul tarolja a hangszorokat. (
Sokat javitottam mar. Ezt tegnap este kaptam szet.


Audio Art 100HC Van egy ilyen a tulajdonomban, es bizony 2 kulon keszulekkent tud uzemelni ha csak az egyik oldalt kotom be.

Kep 1
Kep 2

Szerkesztve:

Itt lathato a masodik kiadasa.
Mert az Audio Art ceg sajnos 2000-elott megszunt.
(#) karistokodas hozzászólása Aug 2, 2010 /
 
nagyon nagyon köszönöm.4x250 volt ráírva gyárilag,bár valóban nem annyi.még egyszer kösz z
(#) Inhouse válasza hugi00 hozzászólására (») Aug 2, 2010 /
 
Éjjel 3/4 12-kor még ilyenekkel foglalkozol? Normális?

A nagybetűért bocs, de a 00<>_0? Nem sikerült jól a reg?

Ez az erősítő egy fehér holló...

Üdv
Inhouse
(#) hugi00 válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 2, 2010 /
 
Gyujtom a feher hollokat: gyongyszemeim:
Hafler MS120di; Roskford Fosgate 30; Genesis Stereo100; Soundstream D100II; Alpine 3502; Coustic 360; DLS Reference100; Kenwood KAC-1020 -> STB. )
Utobbi a "legjob hanggal" rendelkezo keszulek !

[OFF]
Regen Age Of Empires (RTS) jatekot jatszottam hugi0 volt a nickem, majd lett klanom: a nulla klan igy lett a hugi_0
Kesobb magyar bajnoksagot negyertem es ezzel kvalifikaltam magam a VB-re Koreaba (Soul). )

Szerkesztve:
Sony XES M-1 est hasznalom. Ha sikerul a tulajt megfuznom, lesz egy Sony XM-260G is. )
Tudok egy PPI ProArt50-est is, ami meg nem volt hasznalva, de nagyon sokat kernek erte. -> Raadasul kishazankban van.

Uff -> Most latom itt hugi00 a nickem, akkor sry a megjegyzesert. Valoszinuleg nem fogadta el regelesnel a "_" karaktert.
(#) Inhouse válasza hugi00 hozzászólására (») Aug 2, 2010 /
 
Szép gyűjtemény...

Üdv
Inhouse
(#) gsc73 hozzászólása Aug 4, 2010 /
 
Sziasztok!

Visszaolvasva pár oldalt úgy gondolom, hogy itt szakszerű segítséget kaphatok egy erősítő javításával kapcsolatban. Haverom hozzám vágott egy Jensen Invader 2000 típusú erősítőt, ami „kötögetés” közben elfüstölt. (azzal a szöveggel, ha megjavítom az enyém lehet, így van motivációm.) Elektronikai képzettségem van, de a szakmában nem dolgoztam, így csak nagyon hobbi szinten szoktam „alkotni”. Autó-hifis (erősítős) gyakorlatom még kevesebb, de valahol el kell kezdeni. (lesz (lenne) majd sok kérdésem, de csak sorjában szeretnék haladni)

Tehát szétszedés után az 1-es kép látványa fogadott. Látszik, hogy volt már javítva, megítélésem szerint nem túl szakszerűen, mert az összes FET-et úgy cserélték, hogy nem forrasztották ki (láblevágás). A 2-es és 3-as képen a megégett részt emeltem ki, ahogy gondolom a táp része. A feliratok sorban: FMU22A, FMU22S, ???, K3565.

Akkor az első kérdéscsoport:

Ezek közül mindegyiket cserélni kell? Hogyan tudom kimérni, hogy jók-e vagy rosszak? A harmadik FET (Q310) feliratát nem tudom elolvasni. Hogyan lehetne megtudni, hogy mi volt ott? Lehet hogy más is elszállt?

+3 amatőr kérdés: Hqvideo-nál a k3565-re 2sk3565-öt adja találatnak. Az ugyanaz? Ott érdemes beszerezni a FET-eket? Az ajánlott helyettesítőket lehet használni?

Az erősítő részét a 4-es kép mutatja. Feliratok: k-b2955 illetve k-b3055. Ezek lehet hogy jók? Hogyan lehetne kimérni? Hqvideo-nál 2955-re nincs találat. Ha cserélni kell, akkor honnan lehet beszerezni?

Előre is köszönök minden tanácsot/segítséget! Üdv: g.
(#) Doncso válasza gsc73 hozzászólására (») Aug 4, 2010 /
 
Szia !
Egy autós erősítő kettő részből áll, van a tápja, és van az erősítő része, a táp azért kell, hogy feltoljuk a feszültséget a bemenő 12v-ról 2*24v-ra (vagy mégtöbb) a nagyobb kimenő teljesítmény érdekében,
Ezt szinte mindig úgy érjük el, hogy bejön az akkuról a 12v, ez rámegy a kapcsoló FET-tekre, (nálad Q310,311) majd onnan a középen látható toroidra, majd vissza a földre.

A kapcsoló FET-tek négyszög vezérlést kapnak az általában TL494-el felépített vezérlőtől, a négyszögjel hatására nem csinálnak mást mint ki be kapcsolgatják a trafó felé a 12v ot, azaz megszaggatják, innentől fogva a 12 egyenből 12 váltó lett, amit lehet transzformálni, na ezt a váltófeszt a trafó feltranszformálja magasabb és szimmetrikus feszültséggé,
A trafó kimenete megy egy graetz hídra, ami jelen esetbe két TO220-as tok, és nálad D310 iletve D309 jelölésű, majd innen a puffer kondenzátorokra és az erősítő felé. Amint látható, a kapcsoló feted van szénné égve, az azonosítás kicsit nehézkes de nem lehetetlen, ezek amerikai jelölésűek, ezt jó ha megjegyzed, úgy néz ki, hogy 1 betű majd 4 szám, ezek elé mindig írj egy 2S-t és itthon is meg fogod találni, azaz 2SK3565 tehát jól gondoltad.

Ettől fogva a b2955 nem más mint 2SB2955, bár igaz, hogy annyit találtam róla én is, hogy tranzisztor, lehet, hogy nem kell kicserélni, ki kellene mérni működik e, ezeket az alkatrészeket, egy egyszerű multiméterrel, kiforrasztás után meg tudod mérni dióda vizsgáló üzemmódban. Itt egy jó kis leírás a mikéntjére. alkatrész vizsgálat

A két FMU nem más mint két dióda egy tokban, csak az egyikben szembe állnak, a másikban meg fordítva, a két FET szerintem halott lesz, pláne hogy az egyiknek nincs is lába , a végtranyók viszont remélhetőleg túlélték, de ezt is szépen ki tudod mérni.
(#) EcoPityu válasza gsc73 hozzászólására (») Aug 4, 2010 /
 
Szia!
A Jensen INVADER a király!
Első autóerősítőm /a házi-saját gyártmányúak után.../DAEWOO DB23 után volt egy ilyenem, valahol még meg is van a kapcsrajza.

Idézet:
„Látszik, hogy volt már javítva, megítélésem szerint nem túl szakszerűen, mert az összes FET-et úgy cserélték, hogy nem forrasztották ki (láblevágás).”


Annó a középiskolában láttunk egy oktatófilmet, a NÉMET precíz , szakszerű javítási módszerekről, és nagyon meglepődtem, amikor a nyáklap kímélése céljából a filmen még az ellenállást is úgy cserélték, hogy a réginek a lábait levágták tőben az alkatrésznél, és ahhoz forrasztották az új alkatrészt, úgy, hogy még csipesszel hűtötték is a panelon átmenő eredeti lábat.

Nos ebből a szempontból még szakszerűnek is lehetne mondani ezt a fajta cserét (én csak lustának mondanám), viszont mivel az 1-es lába a végtranzisztoroknak nincs elvágva, így nem cseréről beszélünk, csak leválasztásról. Leválasztani ezeket a lábakat az áramkörről azért kellett bizonyára, mert a tranzisztor beméréséhez BC, BE átmenet vizsgálata, minimum ez szükséges./ki is lehetett volna forrasztani, de az "rongálja" a nyáklapot!/

Nos, ha a végtranzisztorok rosszak, akkor nyugodtan cserélhetők az európaibb BD911-912-es párosra. A tápFET-ek IRFZ44-re. A diódák a legritkább esetben esnek áldozatul, de érdemes őket bemérni.
(#) Inhouse válasza EcoPityu hozzászólására (») Aug 4, 2010 /
 
Hmmm...DAEWOO DB23! Azok voltak a szép idők!

Üdv
Inhouse
(#) EcoPityu válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 4, 2010 /
 
IMI!

Tuning DAEWOO DB23! 3db 1,3 ohm-os ruszki 25 cm-esen a trabi sejhajában! 300W! 2x30V-ra feltekert trafó, hűtőborda a meghajtó IC-n, BD249-250C, 5W-os 0,1-ohm-ok, 4db BUZ71 helyett 4db IRFZ44...(ja, és 30A-es bizti a 15-ös helyett persze )
(#) gsc73 hozzászólása Aug 5, 2010 /
 
Sziasztok!

Doncso! Köszönöm a rövid elméleti továbbképzést és a hasznos infókat. Blokkvázlat szinten ismertem a működési elvet, de konkrét ilyen áramkört most látok először. A TL494-et is megtaláltam... Az alkatrész-vizsgálatot leíró oldal nagy hasznos volt, köszönöm azt is!

EcoPityu! Érdekes a lábvágásos gondolatmenet, nekem valahogy szimpatikusabb a kiforrasztom, illetve be, de igaz az is, hogy a NYÁK-ot jobban károsítja a művelet.

Csak a biztonság kedvéért: tehát jól értem, hogy a 3-as képen látható Q310 és Q311 helyére forrasszak be IRFZ44-et? (n? NS? mindegy?)Mert a képen úgy látszik, hogy ott különböző típusú FET-ek vannak. (hqvideonál a 2sk3565-re Vdss értéke 900V, míg IRFZ44 Vdss értéke csak 55V.Nem értek a FET-ek paramétereihez, csak ez volt az első sorban kiemelve, és jelentősnek érzem a különbséget)

A tesztelésről: a visszaforrasztás utáni első bekapcsolást hogyan kell csinálni? A hűtőfelületre csavarozzam vissza akkor is, ha nem lesz terhelve? Ha igen akkor hogyan szigeteljem? Mert az 1-es képen a kék borda jobb oldalán számomra bizonytalan a jó hűtés és a szigetelés kivitelezése, ezért vennék oda való „anyagot” is a hestore-ban, csak az a kérdés hogy mit? (hővezető pasztám az van, mert PC-ben használom, de ott nem kell elektromosan szigetelni, így számomra ez a két fogalom kicsit ellentmondásos. Anno hallottam a „csillámlemezről”, de a kép bal oldalán valami szürke gumiszerű anyag van.) Mi az ideális? Mit vegyek?

Ha megvan az összeszerelés, és az első bekapcsolás, akkor hol lehetne megmérni, hogy működik-e a táp?

Üdv:g.

1.JPG

3.JPG
   
(#) szabinagy hozzászólása Aug 5, 2010 /
 
Sziasztok!

Adott egy Domotec DM-2230-as autós erősítő (MOSFET). Problémám az lenne vele, hogy bekapcsoláskor egy pillanat erejéig hajlandó csak elindulni, (zöld LED felvillan), majd leold (piros LED világít). 10-15 bekapcsolás után néha elindul. Kondik nem púposak, ránézésre nem látok semmi hibát. Mind üresjáratban, csak tápfesszel, mind meghajtva is ezt csinálja. Valaki tud esetleg tippet???
(#) Doncso válasza gsc73 hozzászólására (») Aug 5, 2010 /
 
Szia, én úgy csinálnám, hogy ha tudod, labortápról, párszáz mA-es áramkorláttal indítanám, így bármi nemű zárlat esetén megvédi a táp az erősítő részegységeit, ha nincs, akkor egy izzó is szóba jöhet, mint áramkorlát, szerintem egy 12v 5w-os kocsiizzó sorba a táppal talán jó lehet, a semminél biztosan jobb. Esetleg azt is megcsinálhatod, hogy cseréld ki a feteket, és vedd ki a két dupla diódát, majd próbáld ki a tápot, ha jól dolgoztál, a két dupla diódánál ellenőrizheted a táp működését három sorba kötött 12v 5w autóizzóval. Az izzó láncot helyezd a táp kimenetetének GND-jére és a dupla diódák középső lábaira, először az egyikre, majd a másikra, ha világítanak szépen ,akkor lehet továbbmenni, a multit azért nem mondom, mert az becsaphat, nem biztos, hogy ekkora frekin jó értéket mutat, egyszer engem is megvezetett. A FET-et nyugodtan beteheted, ha a lábkiosztása jó, csak kapcsolgatják a feszt, különösebb szerepe nincs, az alkatrészek szigetelésére oda kell figyelni, a csillámlemez egy áttetsző lapocska, ehhez kell használni pasztát, a szürke szinű szigetelőhöz nem, illetve a hűtendő alkatrész tokozása sem mindegy, van ami fém hátlappal rendelkezik, és ennél fogva a rögzítése is fém, ide kell a csavar és at alkatrész közé egy szigetelő gyűtű, de van olyan is ami az egész ilyen feket tokban van, ide nem kell szigetelő gyűrű, léányegében mindig azt kell követni, hogy a tranzisztor / FET fém háza elektromosan ne érintkezzen a hűtőbordával, vannak speckó esetek, amikor ez megengedett, de ez most nem az, összeszerelés után mindig ellenőrizd a multi szakadás vizsgálójával, hogy nem ér e össze az alkatrész a készülékházzal, bordával, ellenkező esetben könnyen zárlat lehet. és nincs több üdv doncso 3zoli
(#) EcoPityu válasza gsc73 hozzászólására (») Aug 5, 2010 /
 
Szia!

Idézet:
„Csak a biztonság kedvéért: tehát jól értem, hogy a 3-as képen látható Q310 és Q311 helyére forrasszak be IRFZ44-et? (n? NS? mindegy?)Mert a képen úgy látszik, hogy ott különböző típusú FET-ek vannak. (hqvideonál a 2sk3565-re Vdss értéke 900V, míg IRFZ44 Vdss értéke csak 55V.Nem értek a FET-ek paramétereihez, csak ez volt az első sorban kiemelve, és jelentősnek érzem a különbséget)”


Síma fémzászlós, nem szigetelt tokozású IRFZ44 (szerintem "N")
A valóban nem szakszerű javításról annyit, hogy a 3565 tuti nem a gyári MOSFET-je az erősítőnek, 2ohm-os RDS on-al, és max 5A Drain árammal... (impulzusüzemű 15A-t ne nézd!)
A 900V-os VDSS-re itt nagyon nincs szükség, ugyanis 12v-ról megy a cucc, és még inpulzusban sem kap többet egy FET 35V-nál, tehát az 55V-os FET untig elég!

Doncsó dolgait korrigálva:

12V 35W-os izzó sorban a +12V-al ( a 12V 5w-os izzó azért kevés, mert egy ilyen erősítő fél amper körül zabál üresjáratban, és így egy ilyen izzón a fele tápfesz leesne!)!
35W-oson max 3A folyik, ezen az IRFZ csak röhög!

Delejt adhatsz neki PC-tápról is nyugodtan.
Itt a másik: ha van bontott PC tápod, abban vannak ilyen /üvegszál erősítésű valami gumi alapú/ szürke szigetelő lemezek, amik alá fölé nagyobb erősítőkben ugyanúgy kennek pasztát, nem árt, bár elasztikusabb mint a csillám...

Aztán lefogathatod a gyári lefogatólemezzel, ami a két FET közé csavarozandó!

Bekapcs, majd REM-re is plusz 12V.
Bekapcsnál csak villanhat az izzó, már ha vesz annyit a konditömb a 12V-os bemenetén, utána nem vehet áramot, majd a REM-re megugrik az áram , amíg a szekunder kondik töltődnek, majd beáll jobb esetben k.b. fél amperre.

Ha ez így van, tuti ketyeg a tápod. A végtranyókat CE zárlatra ellenőrizd, mert ha azok zárlatosak, az izzónk világítani fog, majd lekapcsol az erősítő.
A szekunder kondikon a tápfeszt a kimeneti testhez képest ellenőrizheted./nézd meg hova megy a fóliasáv, avagy valóban a diódapárosok középső lábán ott van a plusz-mínusz/ A kimeneten az a kivezetés a test, amelyiknél a bridged felirat esetén nem kell kötni semmit, avagy amelyik két csati összeköttetésben van, azaz sípol diódateszterrel.
(#) EcoPityu válasza szabinagy hozzászólására (») Aug 5, 2010 /
 
Ha amikor sok elindítás után beindul, és jól működik, akkor néhány dolgot ki lehet próbálni:
Vannak erősítők, amik figyelik a feszültségesést, kéne rakni a plusz 12v-ra egy 4700µF-os kondit próbára, és úgy indítani!
Vagy a vezérlő IC gondolom 494 vagy 7500, vagy SG 35xx környékén a kondikra /elkók/ alulról ráforrasztani- hozzáérinteni egy azonos értékűt, és próba.
Vagy az is lehet, hogy van benne bekapcsolás késleltető, az is lehet rossz. Ez általában egy másik IC, volt, hogy 555.
(#) gsc73 hozzászólása Aug 6, 2010 /
 
Doncso! EcoPityu!

Nagyon köszönöm a tanácsokat, segítséget. Nagy valószínűséggel ma megyek alkatrészt beszerezni és hétvégén teszek egy próbát.

Természetesen van PC-s bontott tápom (labortápom nincs. ) Olyan is van amit elektronikai tápnak használok és olyan is van amit lehet tovább bontani, így az nem gond. (éppen most adta meg magát egy 145-ös FSP, pedig az ritkaság, hogy megáll)

Üdv: g.
(#) Inhouse válasza szabinagy hozzászólására (») Aug 6, 2010 /
 
Hasonlóképp szivatott anno az LG erősítőm. Még garanciás volt, 3-szor vittem vissza, mire elmúlt az időszakos üzemképtelenség. Kontakt hiba volt valamelyik forrasztásnál, 3-dik alkalommal a szervizes srác végigforrasztotta az összes forrasztást (elmondása szerint)...

LG az öreg Unoban, emlékszel Pityu?

Üdv Inhouse
(#) EcoPityu válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 6, 2010 /
 
IMI!
A hangfaladra emlékszem, az erölködőre nem annyira.
Ez még Robi FOCAL gyötrése idejében lehetett... Nem ma volt!
(#) Inhouse válasza EcoPityu hozzászólására (») Aug 6, 2010 /
 
Hmmm...az a Focal! Meg volt hozzá valami teljes kalaptartó szélességű durva végfok...
A Mac Audio Absolute 300-am ott kushad a műhelyben...

Üdv
Inhouse
(#) SzervízMacska válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 6, 2010 /
 
Sziasztok. Örömmel olvasom, hogy Nektek is bevált márka a Focal. Nekem is van egy kis zárt ládám, most itthon pihen, a jobb sorsára várva. Pontos, gyors és precíz basszusokat szolgáltat, én nagyon szeret(t)em. :yes:
(#) Inhouse válasza SzervízMacska hozzászólására (») Aug 7, 2010 /
 
Egy ismerősnek volt, 3xcm-es (a franciák nem gyártanak szabvány méretet), kalaptartóban...a típust nem tudom, az a dupla soros, piros pogácsamágneses...

Üdv
Inhouse
(#) SzervízMacska válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 7, 2010 /
 
Ez így igaz. Az enyém is 27 centis, de ezek a hangszórók megérdemlik a személyre szabott ládikát. Lehet, hogy viszonylag szebb hangját 25 centis társaihoz képest e kis méretkülönbségnek ( is ) köszönheti.
(#) kalmi28 hozzászólása Aug 7, 2010 /
 
Sziasztok!

Új vagyok itt és tulajdonképp az elektronikához sem értek.
Egy kérdéssel fordulok hozzátok:

Egy CD7377CZ típusú IC-t keresek egy "MNC Innocd Express With SD/USB Reader" típusú autórádióba!

Tud valaki ilyet? Vagy akár ilyen típusú autórádió is érdekel, olcsón, használtan/lestrapálva, csak legyen jó benne ez az alkatrész!!

Illetve, lehet ezt az IC-t helyettesíteni valamivel?

Üdv!
(#) bbb válasza kalmi28 hozzászólására (») Aug 7, 2010 /
 
Fél perc guglizás után az adatlapját megtaláltam neked, meg azt, hogy Németországból tudsz rendelni ilyet (Bővebben: Link)
Sajnos az adatlapja kínai, de azért talán annyit ki lehet belőle szűrni, hogy mivel próbálhatod meg helyettesíteni...
(#) emmzolee válasza kalmi28 hozzászólására (») Aug 7, 2010 /
 
Úgy nézem ez jó lenne bele.
TDA7377

A gyártók gyakran más jelöléseket használnak, hogy
1 ne tudja senki javítani a cuccaikat,
2 hogy ők könnyebben nyilvántartsák az alkatrész bázisukat.
Szerintem a cd7377cz tök ugyanaz, mint a TDA7377V
Itt egy oldal a bekötéseiről.
alap kapcsolások

Nagyon sok régi autó magnóban meg találod ezt az ic-t pl: Phillips Grundig...
(#) emmzolee válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 7, 2010 /
 
Na szépen lassan mindenki hozzá tesz egy kicsit, és meg is van a megoldás.
(#) kalmi28 hozzászólása Aug 7, 2010 /
 
Sziasztok!

Köszönöm szépen a gyors reagálást! Rendesek vagytok!
Kipróbálom a TDA7377V-vel.

Üdv!
(#) ASDAFSF hozzászólása Aug 12, 2010 /
 
Sziasztok!

Van egy MNC V400-as erősítőm és egy olyan problémám van hogy egyszer felgyulladt a piros led és kinyomta a biztosítékot tetem bele egy újat de azt is egyből kinyomta aztán megint tetem bele de azt is kinyomta.
Szét szedtem de égés nyomot nem találtam benne, és jól is van bekötve az erősítő és az akkumulátor is jó.

Mi Lehet a probléma ? Talán valamelyik fet tönkrement benne?
Következő: »»   40 / 196
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem