Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » CDI gyújtás elektronika Honda xl 500-hoz
Témaindító: super.moto, idő: Márc 3, 2008
Témakörök:
Csá
Szeretnék segítséget kérni Cdi egység ügyben honda xl 500 r- hez. Sajna az enyém meghalt Tulajdonképpen csak azt szeretném megtudni hogy hogy is nézki belülről ? Milyen alkatreszek vannak benne? Esetleg egy rajza ha valakinek van az nagyon jo lenne Előre is nagyon szépen köszi CSÁ Csak ennyi képem van róla
Hello!
Nem tudom, pontosan milyen az xl 500 gyújtása, nekem egy MT50-esem van, amit eddig sikerült felderíteni azt csatolom. Amúgy van itt már egy CDI-s fórum, nézd meg azt is!(kereső rulez) Esetleg megpróbálhatnád valami oldószerrel előcsalogatni, ami benne van,mert az lehet, hogy mindenki okulására szolgálna.(ha sikerült akkor hogyan, és hogy mi van benne) Végső esetben pedig ajánlom a bontót... Üdv, Zombri
Hello!
Csak még egy kérdés: biztos vagy benne, hogy az elektronikának van baja? Mert rossz lehet akár a gyújtótrafó, jeledótekercs, stb is... Üdv, Zombori
A trafót most vettem, a jeladó tekercs is valószínüleg jó de azért megnézem
Egyébként köszi a képet
Csak egy kérdés: abszolút nincs szikra,vagy van,de nagyon gyenge?
Fullon nincs
Hát próbáltam leolvasztani róla a védőburkolatot hőlégfúvóval
De sajna ennyi maradt belőle
Bocs lehet hogy én vagyok agyas de nem találtam ilyen gyújtásrészt a www.motelek.net-en
Ha lehetne pontos linket todnál adni pls
A nagy zöld volt a kondenzátor gondolom. Nem tudod valahogy kiszabadítani az alkatrészeket? Mert a fólia szépen látszik, csak azt kéne tudni, hogy mi hol volt, és már lehetne is újat csinálni
Tudom én is azt akartam megnézni hogy miből áll de elkezdtek felrobbanni az alkatrészek
És akár mit csináltam vele nem tudtam leszedni róla a fekete szilós cuccot Azért kérdeztem a leírást vagy képet róla Sajna eddig még semmi :no:
Sajna ez már reménytelen... Ahogy a nyákot nézem van benne egy cél ic egysoros lábkivezetéssel. Na ilyet kereskedelembe nem árulnak. Az előző linkek kapcsolásait nem tudod felhasználni,nem ilyen nagy űrtartalmú tipushoz valók. Rajzot én sem tudok adni,valamikor régen szedtem ilyet szét,de nem rajzoltam vissza,mert egyszerű tirisztorbaja volt csak.
Te hogy tudtad szétszedni ?
Mert a hőlégfúvó biztos nem tutti Remélem meg tom majd valahogy oldani Amugy köszi az infókat
Most abban az állapotban van, mint a legútóbbi képen, vagy rosszabb lett?
Kijavitanám magam: Az egysoros cél ic egy kerámialap és azon van egy-két sima komparátor,meg egypár ellenállás,tranyó... Az ellenállások vastagréteg technológiájúak. Minden mindegy alapon próbáld tovább bontani. A nagy kondit felszeded,alatta lesz a tirisztor. A kerámialap környéki elkókat,ellenállásokat ki lehet szedni,ha másként nem akkor darabokban. Az értékeket le kell mérni(mielőtt kiszednéd),és lerajzolni a poziciókat,a nyákhoz való kapcsolódásukat. Óvatosan lehet használni kis kézi marót is a felesleges műgyanta eltávolitására. A kerámialap maradjon utoljára,ennek lábait fel kell hajtani egyenesre,pákával melegitve,ezután jöhet a rettenetes hőlégfúvód,ezzel kipottyan. Ezután lehet méricskélni a lapon,de még előtte meg kell hámozni a fehér védő szilikonrétegtől. A legjobb az egész lapot visszarajzolni és sima nyákra újraépiteni,az nem baj ha 2x akkora lesz. Már a legelején emlitenem kellett volna:először a nagyobb teljesitményű alkatrészeket nézd át:diódák,tirisztor,és csak ezután ess neki a panelnak. Meg lehet csinálni,nekem is sikerült már jópárszor.
Csak nehogy a végén kiderüljön,hogy a hibát rossz helyen kerested(tekercsbaj).
Ugyan ugy van ahogy eddig volt
De majd megpróbálom leszedni róla a nyáklapot
Okok
Kössz a tanácsot, megfogadom és megírom mi lett
Sziasztok olvasgatva a fórumot látom, hogy 4 ütemű cdi gyújtáskapcsolásokat nem nagyon találni a netten ezért közre adnám a saját feltárásból, születet kapcsolásomat. A kapcsolás egy kínai 50 köbcentis robogóé, ami t tán Honda liszenc alapján gyártanak, az impulzus tekercse (csak egy van neki) 120 ohmos, a lendkeréken kívül elhelyezkedő először negatív majd pozitív impulzust adó típus. A lendkeréken levő impulzust adó vasmag rész olyan 12-15 milliméter hosszú, a gerjesztő tekercse 600 ohm körüli. A dobozka feltárása közben a nyák lap alaposabb áttanulmányozása után arra jutottam, hogy gyárthatják fordított impulzus tekercsre is csak a két első tranzistor kollektora, van felcserélve, még az is szemet ütött nekem hogy a tápegység részben lévő 270kilóohmos meg a jobb alsó sarokban levő 30kilóohmos ellenállások mintha trimerek helyére lennének beforrasztva.A kérdésem az lenne, hogy szerintetek nem toltam el e valamit a feltárás közben és működne e ? Bár már megépítettem de motoron még nem bírtam kiprobálni. A különféle beöntött elektronikák műgyantájának feloldására találtam egy linket, amit még nem próbáltam de hátha valaki bebírja szerezni hozzá a vegyszereket, mert a linkből, amit kihámoztam elég veszélyesek (gumikesztyű, védő szemüveg, és még lehet hogy száj maszk se ártana). Íme a link: http://www.italoclassicbikes.de/resto/sez/electronic_sez.htm
Szevasz.Ez az elektronika kétállású gyújtásszabályzást valósitana meg,de ebben a formában nem működhet. A szabályzásról csak annyit: az inditási és az alacsonyabb fordulatú tartományban a szikra a jeladó pozitiv impulzusakor képződik,majd kb3000n/min fölött(motorfüggő) átvált a negativ impulzusra,ez az előbbi időpont. Az előgyújtás mértéke a bütyök és a lendkerék hosszának hányadosa. Nézd át újra az eredeti áramkört a leirtak ismeretében,talán segit rájönni a tévedésekre. Nekem több helyen is hibásnak tűnik,sajnos rajzom nincs hozzá.
Ha lesz időm megpróbálhatom szimulátorban,de mostanában éjszaka dolgozom és ilyenkor még a jót is elcseszem...
Köszönöm a válaszodat mex de kíváncsi lennék arra a hibákra, amire utalsz. Megmondva az őszintét egy teljes napom ment rá, hogy kifejtsem a kapcsolást a műgyantából többszöri újra ellenőrzés mellet, de azt nem mondom, hogy nem tévedtem valahol. DE ez hamarosan kiderül, mert az a motor, amiről ezt a gyújtást kaptam még garanciás korából itt áll a műhelyemben, szóval csak rádobom, aztán majd meglátjuk. Ja még annyit hogy én is meglepődtem, hogy semmi IC semmi hibrid áramkör ezek a kínaiak megoldanak mindent egyszerűen ezért érdekes ez a kapcsolás szerintem. Üdv nyemi.
Leginkább a 270kohmos ellenállás értéke nem tetszik,és ennél a tranyónál van egy dióda anód az emitteren,katód a kollektorral soros 1k-on. Még nem tudom mi a szerepe,de majd kiderül. Szerintem minden további nélkül próbálhatod,kárt nem fog okozni.
Mennem kell dolgozóba...
Kösz mex jó melózást majd kiderül(északázás ?útálom)
Na kipróbáltam tökéletes, sőt mintha jobban venné a fordulatot, is mint a garanciakor berakottnál. adatok : lendkerék átmérő 109 milliméter , impulzusadó vasmag hossz 13,5 milliméter , impulzus tekercs vasmag (mágnes) átmérő 5miliméter, gerjesztő tekercs ellenállása 480ohm, impulzus tekercs ellenállása 143 ohm, na egyelőre ennyi majd fotókat később, sziasztok nyemi.
Gratulálok.Ezek szerint sikerrel rajzoltad vissza az elektronikát. Mondjuk én továbbra sem értem az előzőekben már leirt dióda szerepét.Más: A gyújtási időpont változtatására is van lehetőség,ha az első npn tranyó báziskörében levő 30kohmos ellenállás helyett egy 50kohmos potit teszel. A 2.2µF-es kondi kisülési ideje határozza meg,hogy milyen fordulattól kezdve vezérelje a negativ jel a tirisztort. Ha a potin 30kohm-tól nagyobb értéket állitassz be alacsonyabb fordulatnál kezd nagyobb előgyújtással üzemelni. Ezt nem csak neked irom,hanem az utánépitőknek (lesznek szép számmal) is.
A lendkerék adatai alapján az előgyújtási szög értéke:~14 fok,ami teljesen szoványos négyütemű motornál.
Na megnéztem azt a diódát, pedig ott van, és nem zéner, sima diódaként viselkedik. Szerintem, lehet, akkor van szerepe, amikor a másikfajta impulzus tekercsel, működik a kapcsolás és a két tranzisztor kollektora fel, van cserélve, vagy nem tudom de, működik. Még annyit hogy meg köszönném, ha a szimulátor programodba beraknád (na nem most csak a közel jövőbe) hogy a mit mutat. Üdv nyemi. Ja a fotók is mennek.
Szevasz. A jövő hét második felében megpróbálom leszimulálni,de kellene a mágnespólusok száma is hozzá. Gyakorlatilag arról van szó,hogy egy csavarhúzóval belenyúlva a lendkerékbe megszámolod hányat "ugrik" egy kör alatt. Gyanitom,hogy négy lesz a szám,de biztosat kell tudnom. Ezzel együtt nyilvánvaló,hogy ez az elektronika csak az ilyen pólusszámú motorokhoz jó és kitétel az is,hogy az északi és déli pólusok helyzete a jeladóbütyökhöz képest ugyanolyan legyen. Meg persze az ékpálya is oda kell ,hogy essen. Az már csak hab a tortán,hogy az egészet a dugattyú helyzetéhez is pozicionálni kell.
Szevasz mex, megszámoltam a pólusokat, 8 darab van belőle (4 északi 4 déli olyan, mint a babetta) de abban nem értenék veled egyet, hogy ez a gyújtás csak erre az alaplap lendkerék összeállításra lenne jó. Érveim: nem hiszem hogy a lendkerék mágneses tere, kihatna az impulzus tekercsre, mert kívülről van és az impulzus tekercs is egy mágnesre, van tekercselve szóval szerintem csak az impulzus vas ívet, érzékeli. A másik érvem meg hogy az igaz hogy már alacsony fordulaton is elég nagy frekvenciás a gerjesztő feszültség (600 fordulat 40Hz-6000fordulat 400Hz) de azon könnyen lehet segíteni a tápegységben levő kondenzátorok (10mikró 25volt) megnövelésével vagy még esetleg a 22 kilóohmos ellenállás kismértékű csökkentésével hogy az áramellátása az áramkörnek megfelelő legyen. A vezérlő ív helyzetével én annyira nem törődnék, mert azt a gyárban már pozícionálták a lendkereket a dugattyúhoz igaz a saját impulzus tekercsfajtájukhoz, de a kapcsolásban ez korrigálható (első két tranzisztor kollektor felcserélésével). Ezért én bátran kijelenteném, hogy ez a gyújtás alkalmas minden olyan 4 ütemű cdi pótlására, ami egy impulzus tekercsel, rendelkezik és a vezérlő impulzus ív, által kapcsolja az előgyújtást. Na de azért javíts, ki ha tévedek. A leszimulálást meg előre is köszönöm hátha fényt derít arra a fránya dióda miértjére. Üdv nyemi.
http://cdiignition.atw.hu/
Ezen a címen találtam egyet én de még az alkotótol nem kaptam választ se árról se rajzról.
A szimuláció eredménye nem igazán lelkesitő. Az áramkör működik,viszont ebbe a formájában előgyújtást nem szabályoz. Ehez a pozitiv impulzust fogadó részt át kellene tervezni. Egy köztes 3000/min fordulatnál szimulálva a szkópábrát lementettem. A piros vonal a jeladó,a zöld a tirisztor gate impulzusa. A tirisztort és pár a szimulációhoz szükségtelen alkatrészt nem rajzoltam be a kapcsolásba.
Most csak ennyire futotta az időmből,ha van kérdésed-megválaszolom (ha tudom). Még annyit:az ominózus diódának ebbe az áramköri elrendezésben semmiféle szerepe nincs! |
Bejelentkezés
Hirdetés |