Fórum témák
» Több friss téma |
Köszi, a 40 menet a fele vastag huzalból pont elfér, akkor megpróbálom ha sikerült huzalt szerezni hozzá!
Megtekertem a motort, 3x40menet 0.5mm vezetékkel. Ha kellene akkor még 3x50 menet is elférne de így is hozta az elvárt értékeket. A fordulatszám kellően magas lett és terhelés nélkül 2.1A az áramfelvétele 24voltnál.Következhet a beépítése!
Egy 24V ablaktörlő szerű motort szeretnék megtekercselni illetve megtanulni hogyan kell. Rajzokról megértettem a tekercsek elektromos kapcsolását, a kommutátor 12 szegmensű a vasmag is 12 hornyú, a tekercsek tulajdonképpen sorba vannak az egymás melletti szegmenshez kötve csak van közöttük a 4 köz a vasmagon. Színes vezetékkel készítettem egy tesztet szépen forgott ahogy sorba lettek kötve a tekercsek. Igen de így nem jó mert -bár a motor kis fordulatú- nem lesz kiegyensúlyozva egyátalan. Nem tudtam megjegyezni a tekercsek sorrendjét pedig visszafejtettem egy hasonló jó motort. Amit észre vettem hogy kezdésnek a két átellenes szegmenspárral kezdődik a tekercselés, ez a legbelső, azután elvesztettem a fonalat. Szóval egy rajzot vagy magyarázatot kérnék a tekercselés sorrendjére.
Csak sikerült megérteni
Küldök 2 több megás doksit privátban.
Ok, itt is jó lesz..
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2020
Még egy...
Talán lesz benne megfelelő rész. is.
Sziasztok. Sarokcsiszolót tekercseltem meg egy darabig jól működött, viszont az impregnáló lakk amivel
szigeteltem a tekercselést több mint 10 éves és hát nem bírta a centrifugális erőhatásokat elviselni. Külföldi videókon valami kétkomponensű ragasztóhoz hasonló anyagot használtak. Kérdésem az lenne mit javasolnátok, amit magyar országon is belehet szerezni és nem aranyáron mérik.
Keresd a NOVIA kft-t. Van Webáruházuk. Mondanám, hogy itt is van a Nagy Lajoson üzletük, de Pécsről akkor is messze van. Gépjavítós barátom csak tőlük vásárol mióta megvannak.
Köszi megnézem.
Sziasztok.
Kismotornál az elégett érintkezőket mivel szoktátok pótolni?
LR12 bontásból, csak az is megy ki a divatból...
Olyanom most pont nincs. Zsilettpengéből esetleg lehetne szerinted?
Az szerintem nem jó, de próbáld ki, ha más nincs otthon.
Végül magnóalkatrészből kapott rúgóacélt. Menni megy, hogy meddig azt nem tudom.
Az bele fogja vágni magát a kommutátorba, hacsak nem tényleg leheletnyi erővel ér hozzá de akkor az érintkezés is bizonytalan lehet.
Én sima rezet tennék ,ha nem elég rugalmas egy hurkot bele lehet tenni.
Szia! Korábbi segítő felajánlásodat most elfogadnám.
Van egy excenteres Monika Sport rázógépünk, ami tegnap megadta magát. A 24V-os DC motorban (72x110mm) elkoptak csontra a kefék. Volt azonos minőségű, de nagyobb kefék, csak be kellett csiszolni, ami szépen sikerült. Hátul siklócsapágyas, elöl pedig egy zörgő 608-as csapágy volt, amit kicseréltem. Na itt hibáztam a kivétellel: a csapágyban picit szorult a tengelyvég, ezért kézben tartva a házat, a tengely végét bronzzal ütögettem. Ki is jött, de ekkor vettem észre, hogy a tehetetlenség miatt gyengén a tengelyre rögzített armatura a kommutátortól eltávolodott, és minden szál elszakadt. A tekercsek egy-egy párhuzamos oldala között 4 horony van, az utolsó két tekercs egymással szemben lévő szegmens párban volt, majd az alatta lévő két tekercs is egymással szemben lévő szegmens párban volt, csak egy szegmenssel balra eltolva. Ezt a 4 tekercset már lefejtettem: 46 menet, átmérő 0,5mm MCuZ. Az egyik kérdésem, hogy az egyes tekercs végeket 90 fokkal eltolva kell a kommutátorra kötni? A másik nehezebb kérdés: az első és a harmadik levett tekercsnek volt az ellenoldali párhuzamos szegmensben párja. Viszont itt megálltam a tekercs levétellel, mert az ötödik tekercsnek nincs ellenoldali "párhuzamos " párja. Ez így jó? Talán a fotón is látszik, hogy a soron következő ötödik tekercsnek már nincs ellenoldali párja.
Az elképzelt bekötésről csináltam egy rajzot. Így jó lehet?
6 pár tekercsnek kéne lennie rajta ha 12 hornyos.
Akkor kell elforgatni a kötéseket ha a kefék nem a pólusok középvonalában vannak. Ha a pólusok közötti üres rész fölött vannak a kefék amkor kell ~90 fokot tekerni a kötéseken. A rajzon, bár gond nincs vele, de miért a másik oldalra menne a kötés? 1-6 tekercset én 3-4 re kötném, ha nem kell csavarni rajta.
11 éves, de csak érdekességképpen: az indítómotorokban pont hogy jó nagy tartalék van gerjeszthetőség szempontjából tehát ha sikerül több rezet beletenni akkor mind a maximális mind a folyamatos üzemű teljesítménye nőni fog. Állandó üzemre való átalakitásnál még a hornyok kitágítása is megérné.
Abban a konkrét kérdésben: vastagabbal, ugyanannyi menettel. Így egy minimálisan csökken a gerjesztésen eső feszültség, és annyival több jut a forgó részre. Ha a menetszámot növelnénk az állórészen akkor is nőne a maximâlis nyomaték de valamelyest "lomhább" lenne a motor, nem biztos hogy felpörögne inditózás közben az eredeti fordulatra a nagyobb gerjesztés miatt.
Igen, 12 tekercs van, 12 horony, 12 komm. szelet.
Átnéztem én is a Barabás-Karsai könyvet, a 248. oldalon ír erről, a "H" tekercselés lenne jó szerintem. A 249. oldalon táblázatban a 12 hornyos forgórészhez megadja a tekercsek elhelyezését. Lerajzoltam úgy, ahogyan a 10 hornyosnál elmagyarázta a bekötésüket, de itt nem jön ki nekem: az 5. tekercs vége a 6. horonyban nem talál szabad tekercskezdést, csak véget(rajz) A kommutátorra való bekötés magyarázatodat sajnos nem értem. Tudnád egy kicsit "öregesebben", számomra is érthetőbben leírni?
Az óra járásával megegyező irányba haladva az 5. horonyból kilépő 5. tekercs "v" végének a 6. horonyban lévő "k", azaz kezdő tekercsvéggel kellene találkozni, de ott vég van, pedig szerintem pontosan követtem a táblázatot.
Elolvastam még háromszor, és leesett.
Tehát ha belenézek a fémházba, és képzeletben a tengelyre merőleges, és a két mágnes középvonalával párhuzamos a két kefe összekötő vonala, akkor nem kell elforgatni. Ez van nálam is.
Igy van.
A hornyok számozása nálam most I/O errort eredményez Mindenesetre minden tekercs egyforma, én ha ilyet tekercselek sose számozok hanem ránézésre rakom be, ha H akkor egyik megvan, fordítok a forgórészen 180 fokot és ugyanúgy csinálom meg mint az elsőt. Aztán visszafordítom, és eggyel arrébb ugyanez. és igy tovább. Kiadja magát. A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2021
Ok, most így már értem, és ki is jött. Még annyit, hogy pl. az első tekercs betekerésekor megtehetem azt, hogy kezdéskor a kezdő szálat mindjárt be is forrasztom a kezdő horonyba rakott szál alatti kommutátor zászlóba? Mert ha összecsavarom, akkor a végén nem fogom látni, hogy melyik a kezdő és melyik a vége a tekercsnek? Mert ugye az első tekercs kezdőszálát ha beforrasztom, a vége megy a másik elejére.
Én csak ráhajtanám vagy ráhurkolnám (nem tudom milyen a kommutátor kialakítása) mert a z utolsónak a vége ugyanide fog menni es ha forrasztani kell akkor egyszerűbb a végén.
Meg lehet amúgy az elején is csak akkor a végén mégegyszer meg kell olvasztani.
Szuper lett. Tegnap befejeztem a tekercselést. A leszedett 0,5 ös drotot használtam fel, mert csak pár méter 0,5ös volt itthon. Igy is néhány tekercset meg kellett toldanom pár menettel, pedig megsorszámoztam öket. Az uj keféket valamennyire becsiszoltam, de majd bekopik. Csak kb. 1mm-es szikra van. Üresjáratban nagyon picit langyosodik.
Köszönöm a segitségedet! |
Bejelentkezés
Hirdetés |