Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   16 / 960
(#) elektrorudi válasza tilde hozzászólására (») Jan 25, 2009 /
 
Se a betáplálás, se az elmenők irányára nincs szabály.
Ha pl. a betáp 3db 4x240 qmm-es földkábel, akkor azt igen érdekes lenne felvinni valami "szabály" miatt. Ugyan így, ha az elmenők védőcsövezése az aljzatbetonban megy, akkor minek vinnénk fel ? Logikátlan.
Persze a fordítottjára is tudnék példát mondani.
(#) potyo válasza tilde hozzászólására (») Jan 25, 2009 /
 
Idézet:
„De nekem ez nagyon nem tetszik, miért lenne már teleaggatva a fal vezetékekkel az elosztószekrényen kívül.”


A villanyszerelés nem tetszés kérdése. Azért célszerű a plafon alatt 10-30 centivel vinni körbe a falakon a vezetékeket, és a szerelvényeknél függőlegesen levezetni, mert így akkor egy ránézésre meg lehet mondani, hogy hol van a falban kábel az elosztódobozok és a szerelvények alapján, és akkor oda nem fúrunk lyukat vagy nem verünk szeget. Apropó, a nyomvonalban egynél több törés nem lehet, ha kettő lenne, akkor az egyikhez már elosztódobozt kell tenni! Azért 10-30 centi a plafontól, mert az ajtók felett is így még el lehet menni (persze van olyan, ahol az ajtók a plafonig mennek, de az talán ritkább eset). Az ilyen így megkerülöm az ajtót, amott amúgy megyek dolgok vakolás után nem átláthatóak. A padlóban vezetést egyáltalán nem tartom jó ötletnek, ha utólag valami miatt bontani kell. Egyszerűbb a falat vésni és javítani, mint a parkettát vagy a csempét.

A tisztességes villanyszerelő által vezetékezett házban egy másik tisztességes villanyszerelő mindenféle tervrajz nélkül átlátja a helyzetet.
(#) deguss válasza potyo hozzászólására (») Jan 25, 2009 /
 
Osztom a véleményed, teljesen ledöbbentem én is a videó láttán, ez a padlóba fektett cső nagyon meglepett engem is, hát szóval nem tudom, merném-e alkalmazni. Bár lehet hogy így kevesebb vezeték kell, ennyi pro argumentumot tudok felhozni, de ellenérv sokkal több van, nem is részletezem, mert már nagyrészt írtátok Ti is.
(#) tilde válasza potyo hozzászólására (») Jan 26, 2009 /
 
„De nekem ez nagyon nem tetszik, miért lenne már teleaggatva a fal vezetékekkel az elosztószekrényen kívül.”

Persze ezzel én is arra gondoltam, hogy átláthatóbb ha a vezetékek az elosztószekrényhez szimplán felülről és alulról csatlakoznak, sokkal meglepőbb lenne ha fúrás közben mondjuk a sarokban óriási vezetékkötegekre találnák(amelyek az elosztóból jönnek). De ahogy te mondod, hogy egynél több töréshez elosztódoboz kell (mondjuk ezt még így sehol sem láttam leírva, de mindenképp megfontolandó), akkor elég látványos lenne a sarokban sorakozó elosztódobozok tömkelege.

Ha most ez nem érthető amit itt összezagyváltam, akkor csak annyi hogy amit mondtál az teljesen igaz, bár a padlóban vezetést úgysem lehet mindenütt elkerülni, pl. egy kis folyosó alatt, konnektortól konnektorig ahol épp egy ajtó keresztezi az utat.
(#) potyo válasza tilde hozzászólására (») Jan 26, 2009 /
 
Nem teljesen értem, az ajtót miért kellene alul megkerülni. Az esetek nagy többségében az ajtót, kéményt úgy szokás elkerülni, hogy a plafonra felvezetjük a vezetékeket. Nem muszáj minden sarokba dobozt tenni, ha vízszintes és függőleges sík között kétszer változtat irányt, akkor kell a doboz az egyik helyre. Ez, ha belegondolunk, nemis olyan vészes, hiszen az elosztószekrénytől nem megy minden konnektorhoz külön kábel, legalább 3-4 konnektor szokott egy biztosítékon lenni. Pl. egy szobába bejön a vezeték, a bejövetel helyén kell egy doboz, és utána a szobában körbevezethetjük a plafon alatt a vezetékünket, majd a megfelelő helyen függőlegesen levezetjük. Ezesetben lehet akár három kanyar is a vezetékben, de abból csak egy ami vízszintes-függőleges irányú változás. Persze általában minden falra teszünk egy konnektort, így tehát automatikusan lesz dobozunk is.

Csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy nem éri meg néhány méter kábelért úgy alakítani ki a hálózatot, hogy az utána ne legyen áttekinthető. Ha a fal aljánál vezetünk, akkor az legyen mindenhol a fal alján vezetve. Ha a plafon alatt vezetünk, akkor mindenhol a plafon alatt legyen.
(#) ficeek hozzászólása Jan 26, 2009 /
 
Sziasztok.Olyan gondom van,hogy szeretnék 1 almérő 1 fázisú villanyórát bekötni.vettem 1 villanyórát és 4 bekötési csavar van.És nem tudom mit hova kell kötni.Kérném a segitségeteket.Köszi
(#) Imi65 válasza ficeek hozzászólására (») Jan 26, 2009 /
 
1. bejövő, 2. kimenő (mért) fázis.
3. bejövő és 4. kimenő nulla. (ez láthatóan "egyben van)
(#) Zsolti22 hozzászólása Jan 27, 2009 /
 
hali mindenki
a mi mikrónk is ráz egy kicsit, de az a megoldás hogy ne nyúlj hozzá mezítláb.
(#) tilde válasza potyo hozzászólására (») Jan 27, 2009 /
 
Bár nem nagyon vágom a dolgot, de azért kössz a segítséget. Úgyis keresni kell egy profi villanyszerelőt, majd az megoldja a nagyobb problémákat. De hát a probléma ott van hogy sok a pancser, és azért szeretek mindig a dolgok mögé nézni. Nehéz ma jó szakembert találni, aki azért lelkiismeretesen el is végzi munkáját. És méghozzá a villanyszerelés egy olyan dolog amit még részben tanultam is, de a gyakorlatom benne az szinte nulla.
(#) ficeek válasza Imi65 hozzászólására (») Jan 27, 2009 /
 
Köszi szépen a segitséget!
(#) Atis57 válasza tilde hozzászólására (») Jan 27, 2009 /
 
Sziasztok!
Ha a lakásban/épületben+/-12V ,144V Dc, 230V AC generátorról és inverterről, valamint: riasztó, tűzjelző, telefon, internet, kábeltévé,kaputelefon, hangositás + némi vezérlés van . utólag hová és hány csövet raknátok be?
köszönettel.
(#) badger hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Sziasztok!Találtam egy fali dobozt és csak fázis van benne meg nulla.Hogy tudnák földet kialakítani ebből a két vezetékből?Egy távolabbi dobozban megvan a 3 vezeték,abból eltudom hozni rendesen,de mégis csak ez lenne az ideális ,mert ez van a legközelebb.Most bontottam ki a falból,mondjuk nem értem hogy lehet földkábel nélküli.Amúgy két konnektort és két éjjeli lámpát akarok rákötni.Köszi a válaszokat!!
(#) potyo válasza badger hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Úgy, hogy húzol oda egy harmadik vezetéket. Másként nem lehet.
(#) Atis57 válasza badger hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Szia!
a preciz/ szabatos megoldás : áthozni az előző dobozból!!
A nem létezőt hogyan pótolod?
"Most bontottam ki a falból,mondjuk nem értem hogy lehet földkábel nélküli.Amúgy két konnektort és két éjjeli lámpát akarok rákötni."
Régen nem volt kötelező kiépiteni :a világitás áramkörökben illetve ,ha csak kettős szigetelésű készülék táplálásár szolgált/
A földkábel nélküli= megtévesztő szóhaználat--Ma védővezető nélküli.
(#) badger hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Hát akkor egyszerűbb,ha ezt visszagipszelem és elhozom a 3 kábelt együtt a távoli dobozból."Védővezeték" nélkül nem ajánlott a bekötés gondolom.Fém lámpák és telefontöltésre használt konnektoroknál.És még egy kérdésem lenne.Van egy pince helység van benne 10 lámpa,és mindig úgy égnek ki az égők,hogy felkapcsoláskor levágja a biztosítékot.Ez mitől lehet?Kb. 20 évesek a vezetékek.Ismét köszönöm a válaszokat!
(#) Atis57 válasza badger hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Szia!
ez normális : a bekapcsolási áramlökés eltöri az izzózálat ,iv keletkezik, ez végig megy a bevezető szálig= kész a zárlat .
a 60W-s izzó képe lenyomni a 16A-s automatát is.
a vezték majd olyan +30--50 év után játszik bele.
(#) badger hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Ok!Köszönöm a válaszokat!Örülök,hogy találtam ezt a fórumot!
(#) patexati hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Sziasztok!Valaki ismer olyan programot mivel épuletek villamos hálózatát lehet tervezni??Aki tud segítsen legyenszíves!
(#) Atis57 válasza huhuu hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
ziasztok!
mindig 4-5 egyfoirma veztéket húzunk be ilyenhez. nem lessz vastagabb.csak nagyfrekis gépek kapnak 3-4 kábelt / röntgen műanyag hegesztő stb. /
ebben az esetben a 2,5mm2 CU vagy4mm2 Al az alsó határ.
NEM SZABVÁNYOS: mert 1 dugvilla 1 kábel az előirás , de jól működne....
a nulla áram meg.22,5 A lenne --szerintem.
(#) Mzolee hozzászólása Jan 30, 2009 /
 
Sziasztok!
Bocsánat az amatőr kérdésért, de pontosan mi az a FI-relé, mire jó és miben különbözik a kismegszakítótól?
(#) Mzolee válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Köszi szépen, végigolvastam és mostmár látom a lényegét.
(#) geri81 hozzászólása Feb 2, 2009 /
 
Sziasztok! Kis segitséget szeretnék kérni, a konyhámban kicsit össze-vissza van a villany szeretném megcsinálni normálisan a kérdésem:
elég-e 1.5- es rézvezeték 16A- es biztosíték mennyi áramkör szükséges? Ezek a fogyasztók:
Kávéföző 1500 W, vizforraló 2200W, kenyérsütő 700W, mikro 700W, hütö 150W légyszi segitsetek milyen megoldások vannak stb. előre is köszi
(#) potyo válasza geri81 hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Elolvastad a kérdésedet, mielőtt elküldted?

16A-hez nem elég az 1,5-ös réz, legalább 2,5-ös kell!
Akarsz egyszerre kávét főzni és vizet forralni? Mert ha nem, akkor a többit a 16A-es biztosíték elviszi. Ha igen, akkor kell legalább 20A-es, és ezesetben húznék négyes rezet.

De a legjobb lenne legalább két áramkörre bontani. A vízforralónak tenni egy külön 10A-es biztosítékot és 2,5-ös kábelt. A többi fogyasztó számára meg egy 16A-es biztosítékot és 2,5-ös kábelt. Természetesen csakis rézkábel jöhet szóba.
(#) SZABOLCS720704 válasza geri81 hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Egy konyhába általába 3-4 ák szoktunk füzni ajánlom a vizmelegítőt különválasztani mindentől.Nem ajelenleg meglévő terheléshez szereljük a villanyt hanem ami várható. Az 1.5mm2 keresztmetszet megfelel átlag terhelésnél kb 3-4 dugaljhoz darabonként 900-1000w terhelésre.
(#) Sword hozzászólása Feb 2, 2009 /
 
Üdv!

Olvasgattam a topicot, illetve más fórumokat is.
Egy egyszerű problémám lenne, talán tudom is a megoldását, de szeretnék biztosra menni.

Egy szimpla kapcsolót, amire egy falilámpa van kötve, lecserélnék egy csillárkapcsolóra, mert a szomszédos padláshelyiségbe is kéne villany, amit fel is szereltem, már csak a kötődobozba, a csillárkapcsolóval kéne összehozni. Nem szeretném elrontani, feltéve ha el lehet.
A kötődobozba két vezeték jön be, ezen volt a korábbi kapcsoló, behúznám az új lámpa két drótját is.
Ha jól sejtem a két 0 vezetéket ki lehet hagyni a buliból és egy csokival össze lehet kötni, igaz?
F.ceruzával muszáj lesz kimérnem, mert minden vezeték zöld-sárga, ügyesek voltak anno.

De legjobb lenne ha valaki adna egy tuti, konkrét megoldást. :yes: Így néz ki eddig
(#) potyo válasza Sword hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
A dobozba bejön két szál drót a biztosítékszekrény felől. Fáziscerkával meg tudod nézni, hogy melyik a fázis. A fázist továbbvezeted a kapcsolóhoz, és ott mindkét billenőhöz bekötöd. A billenők másik felétől egy-egy szál drótot vezetsz vissza az elosztódobozba. Az egyik billenőtől jövőt összekötöd az egyik lámpa felé elmenő dróttal. Ugyanígy a másik billenőtől jövőt a másik lámpa felé elmenő dróttal kötöd össze. A lámpáktól amik visszajönnek, azokat meg összekötöd a biztosítéktábla felől jövő nullával, és már végeztél is. Tehát egy szál drótot mindenféleképpen be kell húznod még a kapcsoló és az elosztódoboz közé, mert háromra lesz összesen szükség. Még annyi, hogy a nullavezetékek érjenek az égők oldalához, és a kapcsolt fázis menjen a talpukhoz.
(#) sturbi válasza geri81 hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Jelenlegi felálláshoz elég 2-3 áramkör 1,5-ös vezetékkel, áramkörönként 1-1 16 A-es kismegszakítóval.
Külön áramkör legyen a vízmelegítő (ha lehet számítani ennek nagyobbra csrélésére, akkor 2,5-essel csináld) a maradékot 1 vagy 2 áramkörre oszdd el. Ha 3 áramkört csinálsz, külön legyen az a dugalj amelyikbe a mikró lesz dugva (ennek a bekapcsolási áramfelvétele nagyon nagy is lehet, ha megy a kenyérsütő bekapcsoláskor lenyomhatja az automatát, ha együtt van, de mikrója válogatja).
A világításokat olyan dugaljjal vond össze, amelyik csak azért van, hogy szükség esetén bedugsz egy mixert, vagy porszívót, vagy kenyérpirítót stb. egyébként csak van.
A tűzhelyhez legjobb ha húzol különálló 2,5-es mcu-t (3.-ik vagy 4.-ik áramkör), akkor később egy félig villany vagy korlátozva teljesen villany tűzhely vásárlásakor meg lehet oldani a bekötést, ha van három fázis, akkor 3 fázist). Ha biztos, hogy nem lesz villanytűzhely, akkor is tegyél egy akárhonnan lekötött dugaljat a tűzhely mögé (az elektromos gyujtójának). Szagelszívó kiállás is jusson eszedbe, meg a mosogató és ha kell a munkaasztal külön megvilágítása is (ezeket kapcsolni is kell, vagy helyben vagy valahol).
Azt javaslom nézz meg egy épülő háznál egy olyan konyhát, ahol éppen csinálják a villanyt, mert nem csak dróttal kell ott foglalkozni (vésni, csövezni, dobozolni gipszelni, kötni is kell, egyes helyeken odafigyelni a vízszerelésre stb.)
Ha csak a régi csövezésben dolgozol, akkor jó ahogy az elején írtam, meg amivel egyáltalán elférsz, védőföld legyen mindenhol.
(#) Sword válasza potyo hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Köszi! Az eleje világos.
A "gond" csak annyi, hogy az elosztódoboz konkrétan nincsen. Egy doboz van, amiben a kapcsoló van.
Abba szeretném behúzni külső kábelcsatornából az új lámpa két vezetékét. Ha megoldható. De ha jól értelmezem, annyi, hogy a fázist ketté osztom a két kapcsolóhoz, vagy úgy látom át is lehet kötni egy szál dróttal. Az onnan kijövő 2 fázis megy az 1-1 lámpához, a 0 vezeték meg a dobozban eddig is meglévő, régi lámpa 0 vezetékével kell közösíteni.
Csináltam már pár nyáktervet meg cuccot, de ez v.hogy megkavar, pedig egyszerűnek látszik.

Esetleg egy mórickaábrát tudnál csinálni?
(#) kendre256 válasza Sword hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
A dobozodban egy bejövő fázis, és a kapcsoló után elmenő fázis van. Nincs benne 0, pedig a később bevezetendő lámpádnak az is kellene.
Nem vagyok villanyszerelő, de én a csatolt fájl szerint csinálnám.
(Ez ugyanaz, amit potyo írt, csak lerajzolva.)

kapcsj.jpg
    
(#) Sword válasza kendre256 hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Igen, sajna ezt gyanítottam énis
csak az elején meg nem fordult a fejemben, hogy a 0 másik dobozból van kötve. De így már érthető a kötés
Sejtem, hogy melyik doboz lesz, de egy sima tömör rézvezetéket vajon áttudok tolni a kábelcsatornán, amiben van vagy 2-3 kanyar? Valami tuti tipp?
Következő: »»   16 / 960
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem