Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   23 / 151
(#) elcső válasza kadarist hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
kösz!

és milyen triggert tegyek oda illetve hanyas lábakra kössem a dolgokat... ez valahogy lemaradt a rajzról :no:
(#) kadarist válasza elcső hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Használj NAND Schmitt-trigger IC-t. Például: CD4093
(#) staci123 válasza elcső hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Szia,
Idézet:
„Mennyi lehet az áram, amit a képen rajzolt motor kaphat?”

A max áram a 2x0.022 Ohmos ellenálástól függ,mégpedig nagyobb ellenálás - kissebb áram... Ha elfogadjuk tényként hogy ez a szabályzó 2KWos,kezdetnek a motorodhoz 2x0.056 Ohm körül alkalmas... Még jó volna egy autómatika ami korlátozná a hállózati elkók bekapcsoláskori csucsáramát,és az időre (mig feltöltődnek) letiltaná a motor működését... Remélem nem ráz meg az áram...
(#) puli122 hozzászólása Dec 15, 2010 /
 
Sziasztok!

Pwm szabályoznék egy sima 12V-os Dc motort. Következőt csinálom: Avr pwm kimenete - ellenállás - BD240 bázosa. A motort 12V-ról táplálom, közbeiktatva a tranyót, de semmi sem történik, kivéve hogy kicsit búg a motor.
Ha a pwm kimenetre ledet kötök, azt szépen tudom szabályozni, egész kikapcsolástól a teljes fényereéig. A tranyó - motor kombinációval miért nem megy ?

Köszi
Peti
(#) puli122 válasza puli122 hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Bocsánat elírtam, a tranyó: BD241
(#) staci123 válasza puli122 hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Szia,Peti!
Biztossan kevés a tranyó áramerősítése!Én BDX33C-t és 330 Ohmos ellenálást ajánlok a kimenet és a bázis közé... A PWM frekvencia legyen 800 Hz körül,ha nem zavar a halk sípolás... A motorra tegyél gyors visszafutódiódát,pl FR302 est...
(#) puli122 válasza staci123 hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Köszönöm, reméltem hogy a tranyóval van a gond.
Valójában irf 640 -es Fet-tel fogom vezérelni, de az most nincs kéznél, így gondoltam beteszek egy BD tranyót hátha. De akkor nem jól gondoltam.

Üdv
Peti
(#) staci123 válasza puli122 hozzászólására (») Dec 16, 2010 /
 
Idézet:
„Valójában irf 640 -es Fet-tel fogom vezérelni”

Lehet hogy az sem működne,kevés az 5V a vezérléséhez... Olyan fettet kell választani amely már Logikai szintel (5V) teljessen kivezérelhető... Gate ellenálás 100 Ohm...
(#) puli122 válasza staci123 hozzászólására (») Dec 16, 2010 /
 
Találtam egy ilyen kapcsolást, és ezért gondoltam hogy jó lesz: Bővebben: Link
(#) kadarist válasza puli122 hozzászólására (») Dec 16, 2010 /
 
Szia!
És itt hol van IRF640?
(#) puli122 válasza kadarist hozzászólására (») Dec 16, 2010 /
 
Ja igen az lemaradt erről, csak ebből indultam ki.
Az a H híd alsó részén lenne, a két alsó N-es fet és a GND között.
(#) kadarist válasza puli122 hozzászólására (») Dec 16, 2010 /
 
Válassz valamilyen "logic level" típusú FET-et. Bővebben: Link
(#) elcső válasza kadarist hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
OK köszi. És melyik lábat hová kössem?
(#) elcső válasza staci123 hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
kipróbálom ezekkel az ellenálásokkal...
biztos nem ráz meg. Azért annál óvatosabb vagyok, hogy agyoncsapassam magam
(#) Biliskmer hozzászólása Dec 18, 2010 /
 
Szevasztok!

Kéne egy "kis" segítség, egy 12V-os ventillátor PWM szabályzását kéne megoldanom úgy, hogy az elektronika a ventillátor sebességét 2db termisztor hőfokkülönbségének függvényében (egy sörkollektor beszívó és befújó csöve hőkülönbségét kellene 15C fokon tartani), egy harmadik termisztor adná a kapcsolásnak az indító jelet (amint felmelegedik a kollektor bekapcsol a a venti), és hogy a feladatot bonyolítsam, kéne még bele egy lágyindító is, mert PC tápról akarom működtetni a ventit, mert ha nem indítanám lágyan, akkor a rövidzárvédelem bekapcsolna (már rákötöttem a ventit direktbe)

Az én elképzelésem , hogy az 555-nél a potit kicserélem a két termisztorra, és teszek melléjük 1-1 trimmer potit, amivel beállítom a 15 fokon a kellő venti sebességet, a többit megoldják a termisztorok, a pwm bekapcsolását , egy termisztor-komparátor-éskapu hármassal oldanám meg, mégpedig úgy, hogy a fet elé kötném őket és így ha a kollektor hideg, az éskapu nem engedi nyitni a fetet.

Ha az elképzelésem helytáló, már csak egy lágyindítót kéne beépítenem valahova

Légyszives írjátok meg a véleményetek!

A segítséget előre is köszönöm!
(#) Massawa válasza Biliskmer hozzászólására (») Dec 19, 2010 /
 
Nem tudni, hogy pontosan mit akarsz szabályozni, milyen a dolog tehetlensége (mennyi idö alatt változik a hömérséklet mindkét irányban), igy még nem elegendö a feladat megoldására.

Csak egy ötlet; ha csak hüteni kell a rendszert, akkor akár 1 termosztáttal is sikered lehet (és még a lágyindito sem fog kelleni), hiszen, ha ugy oldod meg a feladatot, hogy a hömérséklet emelkedésével a ventillátor egyre nagyobb kitöltésü PWM jelet kap, akkor akár önszabályozos is lehet.
Azaz 15 fok alatt a kitöltési tényezö legyen 1% körüli - amitöl a ventillátor éppen, hogy csak forogni fog (vagy még azt sem).
16-17 foknál legyen a kitöltési tényezö 70-80% azaz teli gázon hüteni fog.
Tehát az 555-s munkapontját ill. a szabályozás meredekségét kell ügyesen kezelni.
(#) Biliskmer válasza Massawa hozzászólására (») Dec 19, 2010 /
 
12V-os kb 150-200W-os autó fűtés ventillátort akarok pwm szabályzozni, egy házi 3m2 alapterületű napkollektorban kéne a levegőt keringetni, de úgy hogy a lakásba visszatérő levegő max 15C-al legyen melegebb, mint a beszívott, és ha a kollektort nem éri a fény (hideg) akkor a ventit le kellene kapcsolni, nem csak leszabályozni, mert a hideg levegőt nem akarom befújni a lakásba.
A lágyindítás fontos lenne, mert bekapcsoláskor a venti viszonylag nagy A felvételét a PC táp rövidzárnak érzékeli, vagy a pwn jel kitöltésének kéne fokozatosan emelkedőnek lennie, vagyis lassan érné el a kívánt értéket.
(#) Massawa válasza Biliskmer hozzászólására (») Dec 19, 2010 /
 
Eltünt a válaszom.

Szerintem a 230V-s ventillátor sokkal jobb lenne, és a levegö utját egy légzsilippel jobban lehet szabályozni (akár egy passzivval is, ami csak akkor nyilik, ha a ventillátor fujja a levegöt).
(#) Biliskmer hozzászólása Dec 19, 2010 /
 
A levegő szabályzása megoldott, passzív visszacsapókkal, a venti meg adott, nincs kedven tizen valahány ezret kiadni, ha már itt van a venti a kezemben ingyen, már csak a szabályzásban kéne segítség.
(#) albinolynx hozzászólása Dec 22, 2010 /
 
Egy 24V / 250W-os elektromos kerékpár hajtásra használt motor PWM szabályzását mennyiből lehetne kb. kihozni?
(#) vilmosd hozzászólása Dec 22, 2010 /
 
Hali Mindenki!
Latom sokan szeretnenek csinalni PWM szabalyzast. Kozre adok egy altalam jo ideje tervezett projektet. En kimondottan Styropor (Hungarocell) vagasahoz terveztem, de hasznalhato DC motor szabalyzasara is. Ezzel A FET-tel 50 amperig hasznalhato biztonsagosan, de ha valaki nagyobb aramot szeretne, lehet tobb tranyot parhuzamosan kotni, vagy nagyobb aramut hasznalni ( esetleg IGBT-t de annak nagy a maradekfeszultsege). A mellekelt HEX 980 Hz-re van megirva, de az EEPROM "0" cimen levo szammal at lehet allitani a PWM frekit:
1 : 3.9 kHz
2 : 980 Hz
3 : 244 Hz
Az EEPROM "1" cimen levo ertek a max % erteke, ami 255 eseten 100%.
Hasznaljatok egeszseggel.
Csa Vili
(#) djgombi hozzászólása Dec 23, 2010 /
 
Hali!
Előfordulhat, hogy EZ a kapcsolás irfz44-el nem működik? 12V-ból csak 8.6 jön ki és nem csinál semmit.
Üdv!
(#) kadarist válasza djgombi hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Szia!
Az az R3 nagyon nagy ellenállású. Csökkentsd le 100ohm-ra vagy még kisebbre, de a legjobb lenne egy komplementer- tranzisztoros gate-meghajtó buffert használni a FET vezérlésére.
(#) djgombi válasza kadarist hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Egyszer már megépítettem ezt a kapcsolást csak akkor irf 530-al. azzal működött rendesen. Csak az 530 melegszik nagyon.
(#) kadarist válasza djgombi hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Mondom, hogy csökkentsd azt az ellenállást, mert így lineáris üzembe kényszeríted a FET-et, kapcsolóüzem helyett. Nem tud a vezérlés ideje alatt rendesen kinyitni, megnő a D-S ellenállása és eztért válik fűtőtestté.
(#) djgombi válasza kadarist hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Nem változott semmi pedig már csak 50 ohm van benne.
555 lehet hibás?
(#) mex válasza djgombi hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Nem is fog működni a linkelt rajz szerint...
Nem a source-be kell kötni a terhelést, hanem a drain-be.
Nem bír kinyitni a szerencsétlen fet, mert mihelyt kinyitna a source lábon megemelkedik a feszültség, a motoron átfolyó terhelés hatására, és máris kevesebb lesz a gate-source közt a nyitófeszültség értéke...
Tulajdonképp egy elcseszett áramgenerátor lesz így belőle. Tehát tedd át a motor kapcsait a pozitív tápfesz és a fet drain közé. A motorral kötelezően kell egy szabadonfutó dióda, gyors legyen. A motor áramfelvételével durván azonos áramot legyen képes elviselni. A bekötése: katód a pozitívon.
(#) djgombi válasza mex hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Tehát akkor ÍGY?
Ekkora diódám nem tudom van-e. Akksi töltőé biztos jó lesz.
Diódának mi a szerepe? A Fetet védi?
(#) mex válasza djgombi hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
Igen így kösd. Jól látod a dióda a fetet védi.
(#) kadarist válasza djgombi hozzászólására (») Dec 23, 2010 /
 
PWM témában pár kapcsolás, magyarázó szöveggel: Bővebben: Link
Következő: »»   23 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem