Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   22 / 151
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
A diódák a motorra vannak felfogatva, az a piros-kék vezetékes cucc a dióda, az elkók meg be lesznek téve indítottam őgy, hogy kalapáccsal leszorítottam a fogaskerekét. De amúgy egy önindító, de ha nem bírja hőtechnikai szempontból, ami esélyes, akkor lesz másik 12V-os motor, csak lássam, hogy megy
(#) vilmosd válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Hali
Amit mar az elozo hsz-ben is jeleztem az egyeduli udvos megoldas a driver hasznalata. A FET G jelentos kapacitassal rendelkezik, ezert azt tolteni es kisutni nagy aramok szuksegesek. Kulonben nem fog kinyitni es lezarni rovid ido alatt, es melegedni fog, mert a lassu lezaras alatt jelentos disszipaciot jelent a novekvo csatornaellenallason eso feszultseg. Mellette meg problema az induktiv terheles, de ezt egy gyors diodaval ki lehet vedeni. A mellekletben levo kapcsolast ajanlom. Nekem dolgozik 24 voltos 150W DC motorral sok ideje. Kulonbseg csak a FET tipusa( IRF3205). Mint mar tobben emlitettek ajanlatos kisfeszultsegu FET alkalmazasa, mert kisebb a csatornaellenallasa, mint a nagyfeszultsegu testvereie.
Udv Vili
Ps: Ajanlatos az alkalmazott FET adatlapjat tanulmanyozni, kulonos tekintettel az "absolute max" adatokra. Akkor nem adtal volna a G-re 24 voltot, mert altalaban +-20 volt a G-S max feszultseg.

fetdrv4t.pdf
    
(#) karpi válasza laci37 hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Egy magnomban ugy volt az egesz megoldva hogy a motor magnes alatt tekercs volt a nyaklapon ( nyomtatott aramkor tekercs egy negyszogjel mintaju korbe korbe _).Ahogy a motor forog ez 400Hz -es jelet idukalt ebben a tekercsben amit aztan egy IC erositovel epitett alulatereszto szuro fogadott .

Vagyis alacsony frekvencian a szuro utan a kimeno jel nagy volt .Magasabb frekvencian csokkent a kimenofeszultseg,A szuro "lejto" karakterisztika kozepoen volt a 400 Hz -es "pont".

Igy ahogy lassult a forgas csokkent a frekvencia is => nott a kimenofeszultseg ....ha gyorsabban forgott a motor a tacho frekvencia nott a szuro kimeneten csokkent a feszultseg .

Ezutan egy komparatorba kerult ahol a 400Hz-nek megfelelo feszultseg korul logikus iranyba allitotta a PWM-t persze egy trigger is volt hogy a megfekelo nagysagu legyen a PWM jel.
( Innen mar lehet varialni a dolgot a vezerlojel magvan)


Ez a jel hajtota meg a motort amniben ket tekercs par volt .egy hall sensor kapcsolatta kapcsolgatta a ket erositot ami a tekercsekre adta az aramot.

Nem emlekszem mar hogy volt e szures vagy maga a tekercs es egy kondi "kerekitette:" a motort taplalo impulzus alakjat.

valahol a pincebe meg kene leyen a kapcsolasi rajz ha nem lett kidobva.

Erositok uA 741 es uA 724 linearis analog IC-k .

Ugyanilyen modon vezereltek a ROSTOV magnoba a 100V -os fomotort , ( cseszemotor ami egyben lndkerek is) ,de itt egy aramgeneratort vezerelt az emlitett szurobol kijovo jel.A valtoaramu motort egy Graetz en keresztul vezereltek lukteto egyenarammal egy nagyobb aramu/feszultsegu tranzisztoron keresztul.A ket orsozo motor kb ugyan igy volt vezerelve de a szabalyzofeszultseg a szallagfeszito kar alatt levo opto erzekelo szolgaltatta es igy az aktualis orsoatmero szerint valtoztatta az aramot a megfeloelo motornak..( tulajdonkeppen a ket orsozo motor sorba van kapcsolva es a vezerlotranziszto mindeg az egyik motorral parhuzamossan sontoli azt igy az egyensuly /a szallagfeszites kb. konstans marad minden orsoatmerore.)
Etz is leirtam hatha valamire hasznalja valaki .

Minda ket tipusnal kivezettem egy potmetert es igy alithattam a sebesseget , csak ugy hobbi kiserletekhez.

A szallagot vitte mind a ketto a legkisebb sebessegen is , ne tudom a nyomatekkal mi lett de a szallagot vitte..
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Nem a motorra kell felszerelni a diódákat, hanem a FET-ek, meg a betápról hiányzó elkó mellé. A motort a szomszéd utcába is teheted!
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
jolvan, akkor megcsinálom majd ha kap egy szép dobozt a bringán, hogy a dióda meg az elkó a fet mellett legyen (bringát akarok vele hajtani) Kondit hol lehet olcsón kapni? nálunk 10000u 1600ft bár lehet van két 44000u 25V-os kondim valahol...
(#) lewi hozzászólása Nov 16, 2010 /
 
Sziasztok!
Előzmény:Itt található.
Abban lenne kérdésem, hogy tudnátok e segíteni egy olyan PWM kapcsolással, mely gyógyírt mutathat problémámra. Autóba a fényszóró elé szeretnék egy PWM szabályzót. 75-80% kitöltéssel. Már az előzményben volt szó erről, ott egy astabil, 555 össel felépített PWM szabályzót ajánlottak. Tudna nekem segíteni ezzel? Esetleg egy Fet típussal is segíteni?
Ezeket néztem eddig:
IRF4905S (IRE) P-FET 55V 74A 3,8W TO263
IRF9530N (IRE) P-FET 100V 14A 75W <0,2R(8,4A) TO220
IRF9540N (IRE) P-FET 100V 19A 94W <0,117R(11A) TO220
Köszi mindent!
(#) lapose válasza lewi hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Fetnek N csatornás kell. Pl.: IRF 1405, IRF 3205.
(#) lewi válasza lapose hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Köszönöm szépen!
(#) werman hozzászólása Nov 18, 2010 /
 
Hali! AVR-rel akarok egy motort vezérelni PWM-el és nem tudom hogy jó-e a L6203 ic,ezt néztem ki. Meg nem tudom most jó-e ugy hogy a PWM jelet az Enable bemenetre teszem vag az irány bemenetek vezérlését PWM-el szaggassam meg?
(#) vgyula válasza werman hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Szia!
Az IC jó erre a célra. Mindkét megoldás jó, de talán egyszerűbb az enable szaggatása.
(#) GAtesz hozzászólása Nov 26, 2010 /
 
Hogyan tudnám megoldani egy 7V-os motor "lassítását" Konkrétan arról van szó, hogy a fiam kapott egy RC autót ami lakásba túl gyors. Nincs idő kormányozni. Hamar felgyorsul, és koppan a bútorokon. A mechanikai lassítás macerás lenne. Valami elektronikus lassítás kellene, ami nem zabálja (fűti el) az energiát. Mivel elem/akksiról működik.
Valakinek ötlete ezzel kapcsolatban?
(#) Massawa válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 26, 2010 /
 
Nem irod milyen RC autorol van szo. Ha valodi versenyautorol, akkor az fel van tuningolva, az ilyenbe a legegyszerübb berakni egy mezei motrot (nem tuningoltat) az akár 50%-al lassabban forog.
A jobb modellekben esetleg lehet szabályozni a szervon a sebességet is, de egy versenyauton általában ezt inkább felfelé szokták piszkálni...
(#) AccessDenied válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 26, 2010 /
 
Én az első oldalon linkelt kapcsolást csináltam meg (555-ös icvel), és faszául működik. Annyi hogy kell egy potit 100-25K-ig (144-576Hz -es pwm jel poti mérettől függően), és állítható is lesz a lassítás mértéke. Csatolom a végleges kapcsolási rajzom. Rossz alaplapon számtalan jól hazsnálható fetet találsz, amire ki lehet cserélni a kapcsolásban szereplőket, diódából és fetből a te esetedben elég lesz 1-2A-es méretű, és persze az én kapcsolásomhoz képest csak 1db kell mindkettőből, és bc 337-327 se kell, az ic 7-es lába mehet direktbe a fet gate-jére. Az egészből egy kis 2x2cm-es elektronika lesz, és később bármire használhatod, mint mondjuk pc-s ventik fordulatszabályozására...
(#) GAtesz válasza Massawa hozzászólására (») Nov 26, 2010 /
 
Mezei olcsó kezdő autó, csak túl gyors lakásba.
Van kettő is. Poén, hogy egymás távirányítójával működnek. De a motorok, meghajtások teljesen különböznek.
Majdnem 5 éves fiam még csak tanulja az autó irányítását, és így nem fog neki menni, pláne ha folyton rászólok, hogy hagyja abba, mert tönkreteszi a bútorokat. Nincs sikerélménye. Lassítanom kell! (a kocsikat)
(#) GAtesz válasza AccessDenied hozzászólására (») Nov 26, 2010 /
 
Köszi, majd kipróbálom. Csak azzal számolni kell, hogy a tápfesz erősen ingadozik.
(#) Massawa válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 27, 2010 /
 
Nem vagyok biztos, hogy az ilyen olcso cuccokat sikerül átalakitanod. Az meg normális, hogy a 27 MHz adok a másik modellt is vezérlik. Itt kristályt (vagy esetleg kodot) kellene cserélni. Egyik sem egyszerü.
A motor vezérlése sem proporcionális (vagy csak nagyon kis mértékben), igy nem egyszerü változtatni a motorra juto áramot.
(#) GAtesz válasza Massawa hozzászólására (») Nov 27, 2010 /
 
A távirányítót nem is akarom módosítani. A motor feszültségéből kellene faragni. Gyakorlatilag ON/OFF vezérlésről beszélünk. Az más kérdés, hogy kisebb feszültségen hogy alakul a motor nyomatéka.
(#) AccessDenied hozzászólása Nov 27, 2010 /
 
Mondom, csinálj egy kis pwm szabályzót, potival beállítod, hogy hol tetszik a nyomaték, és akár beforrasztassz ellenállást.
(#) GAtesz válasza AccessDenied hozzászólására (») Nov 28, 2010 /
 
Megbukott a mutatvány. Azzal nem számoltam, hogy a vezérlő panelról jövő vezetékek polaritást váltanak.
(#) lalca válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 28, 2010 /
 
Ha graetz-be rakod a vezérlőt,nem gond.Igaz 2 diódányi veszteséged lesz.
(#) GAtesz válasza lalca hozzászólására (») Nov 28, 2010 /
 
Az addig rendeicsek, de a PWM-ről is forgatott polaritással kell kijönnöm. Mivel előre hátra kell mennie a kocsinak.
Egyenlőre ötletem sincs hogy lehetne ezt okosan megoldani. Próbáltam másik motort. Nem vált be. Próbáltam 4 diódát sorba kötni. Addig jó míg nem kormányzok, viszont akkor annyira leesik a diódák előtti fesz, hogy a diódák után már kevés. Félek, hogy a PWM-el is így járnék.
(#) lalca válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 28, 2010 /
 
Épp ezért kell a graetz. A motor a graetz előtt,a szabályzó a graetzben.A soros 2 diódán(graetz) eső fesz. így viszont,ahogy írod kérdéses.
(#) GAtesz válasza lalca hozzászólására (») Nov 28, 2010 /
 
Az az ötletem támadt, hogy megépíteném a PWM-et ami simán az akksikról kapna tápot, és annak a kimenetére építenék, egy H - Bridge -et amit a gyári vezérlő vezérelne. (fogásirányilag) Így elvileg működhet, feltéve ha a Bridge-en "átjut" a PWM jel a motorig.
Meglátás?
(#) GAtesz válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 29, 2010 /
 
Esetleg azzal megvadítani, hogy a PWM bemenetére (a poti helyett) építeni egy fordulatszám figyelő kis kapcsolást. Az autó tengelyére, vagy az egyik fogaskerékre tennék egy optokaput (van egy zsák bontott) és a hozzá tartozó elektronikát. Ha lassulna a motor, mert emelkedőn megy a kocsi, vagy át kell menni a többi játékon, vagy merül az akksi, akkor a PWM adna a motornak kakaót. Így állandó lenne a kocsi sebessége. És nyomatékosan indulna.
(#) GAtesz válasza GAtesz hozzászólására (») Nov 29, 2010 /
 
Egy erre járó admint megkérnék, hogy a #849734 hozzászólástól kezdve tegye át az értekezésünket a Fordulatszám szabályzó RC autóhoz topikba. Mert szerintem oda való. (lett időközben)
(#) INOX 4 EVER hozzászólása Dec 11, 2010 /
 
Sziasztok!
Van nekem egy PWM-em ami el is van készítve,és mellékelném az elvi rajzát (lásd kép)
Szépen nyákra van szerelve és működik is,de azt kellene megoldanom,hogy kb 20Hz-es frekin működjön.
Az lenne a kérdésem,hogy mindkét kondit ki kell-e cserélnem hozzá?Ha csak az egyiket akkor az melyik legyen?
Szerintetek kb milyen értékű kondenzátor kellene ehhez?
A válaszokat előre is köszi
(#) Massawa válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Dec 11, 2010 /
 
A C1-t.
(#) INOX 4 EVER válasza Massawa hozzászólására (») Dec 11, 2010 /
 
Nagyon köszi
Még egy kérdés :
A mostani 100nF-os kondival nagyjából 100Hz-en üzemel.
akkor kb 1-10 µF között lesz a 20 Hz?
Vagy jobb ha csak kísérletezgetek és akkor meglesz ami nekem kell?
(#) elcső hozzászólása Dec 15, 2010 /
 
Üdv Mindenkinek!

Bocsánat a kezdő kérdésekért, de ez van...

A csatolt ábrán a bekarikázott részek nem tudom, hogy mik is. Tudna valaki nekem segíten abban, hogy elmagyarázza? Ilyet még nem építettem és nem tudom, hogy mit csináljak azoknál a részeknél.

A másik ami pedig nem világos az az, hogy a jelzett dióda milyen dióda legyen? És a jelzett feliratok csak helyettesítő cuccok lennének?

Amihez szeretném megépíteni az egy futógép. Amiben egy 180V 5A (4000RPM 1.25HP) kb.900W-os DC motor van.
Mennyi lehet az áram, amit a képen rajzolt motor kaphat?

Tudna nekem valaki segíteni?

Előre is köszönöm!!!
(#) kadarist válasza elcső hozzászólására (») Dec 15, 2010 /
 
Szia!
A bekarikázott részek CMOS Schmitt trigger kapuk. A diódához felsorolt típusok akármelyike jó oda.
Következő: »»   22 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem