Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp 230V-ról
 
Témaindító: cimopata, idő: Szept 13, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   671 / 778
(#) vede válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 12, 2016 /
 
Köszi a választ!
Ha tudnád mennyit keresgéltem..., de te is tudd azt, hogy a gugli országra és személyre szabva ad találatokat (gondolom nem hiszed).
(#) vede válasza merlingerin hozzászólására (») Dec 12, 2016 /
 
Igy néz ki a táp. Balról a 2-es, 3-as lyukban lehetne a tápfeszültséget mérni.
Azért gondolom, hogy 5-6V-ot ad, mert az utolsó kondi csak 10V-os (de ez csak sejtés). Nagy segítség lenne, ha valaki lemérné az ilyen tipusú SetTopBoxjában. Valószínüleg úgy lesz ahogy írtad.

Tap.JPG
    
(#) vede hozzászólása Dec 12, 2016 /
 
SYNAPS THD-2856+ Tápfeszültsége pontosan 5V. Igaz, ott optocsatolós visszacsatolás van.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2016

THD2856.JPG
    
(#) glaci hozzászólása Dec 15, 2016 /
 
Sziasztok!
Van egy tucat PC tápból kitermelt készenléti trafó. A primer és szekunder oldalt és az optót meg tudom határozni, de a tekercselési irányokat hogy lehet megtalálni, ahhoz, hogy flyback készenléti tápot lehessen készíteni?
(#) ferci válasza glaci hozzászólására (») Dec 15, 2016 /
 
Egyszerű... szépen addig kötözd sorba a tekercseket, ameddig fokozatosan nem kapsz nagyobb induktivitásokat az utolsó végen.. aztán csak jelölöd a kezdeteket.
Pl. ha jól kötsz sorba egy 900 uH-s és 36 uH tekercset, 1 mH-t fogsz kapni.. ellenkező esetben 570 uH-re csökken kb. az eredti 900...
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2016
(#) glaci válasza ferci hozzászólására (») Dec 15, 2016 /
 
Köszönöm, így járok el.
(#) glaci hozzászólása Dec 17, 2016 /
 
Sziasztok!
Van néhány diódahidam de nem tudom beazonosítani!
Ismerős valakinek?
(#) Matqux hozzászólása Dec 20, 2016 / 1
 
Sziasztok! Egy sorkimenő trafót szeretnék meghajtani egy un. ZVS driverrel. Ahogy láttam ez az egyszerű kapcsolás rengeteg minden másra képes, például Tesla-tekercs, vagy indukciós fűtő meghajtására is. Aki már épített ilyet, mik a tapasztalatai, mit ajánl, mit nem? Egyáltalán mi is ez a ZVS driver?
(#) gazz hozzászólása Dec 20, 2016 /
 
Srácok, valaki meg tudná mondani, hogy miért van az, hogy a rezonáns tápom földjére (kimeneten) ha ráteszem a multiméterem negatív mérőfejét, és AC mérésre állítom, akkor két Volt feszültséget mérek.
Eközben a pozitív mérőfej még csak lóg a levegőben tök messze a paneltől.
Ha föld és a kimeneti pozitív tápfesz között mérek AC- módban, akkor 0V-ot mutat a műszer.
Én nem vagyok galvanikus kapcsolatban a cuccal se meg a műszerrel se.
Miért hülyül meg a multiméter?
(másikkal is próbáltam, ugyanez volt a jelenség. A táp pufferjei összesen 3000uF. Egy 470nanós kis fóliakondit is bekötöttem a pufferekkel párhuzamosan.)
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2016
(#) foxi63 válasza gazz hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Szia!
Egyrészt sok zavar keletkezik a primer kapcsolóelemeknél, kellene a két fethez közel egy 100nF szűrés a 300V-ra. Aztán van-e bemeneti zavarszűrő a tápodban? Valamint a szekundert nem szokták lebegni hagyni, hanem egy 1-2nF/1000V-os kondenzátorral ősszekötik a védőfölddel,vagy ha nincs akkor a negatív tápfeszültséggel. A két fet hűtőfelületével is hasonló módon kell eljárni, nem előnyös,ha antennaként is üzemel.
Esetleg elképzelhető, hogy az IC frekvenciája és a trafó rezonancia frekvenciája köszönő viszonyban sincsenek egymással. Rosszkor és nagy áramot szakít meg a fet.
Próbáld meg megtalálni a hiba okát!
üdv. Foxi
(#) gazz válasza foxi63 hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Köszi szépen, kipróbálom, amiket mondasz.
(#) Ge Lee válasza gazz hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Erre találták ki az Y kondit. Tegyél be egyet a primer-szekunder közé, és megszűnik a probléma.
(#) gazz válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Köszi. Megyek a lomiba, megnézem van-e nekik.
(#) Ge Lee válasza gazz hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Egyet véletlenül találtam, a 4,7 és a 6,8 nanóknál azt írja hogy kifutott típus. De ha van PC tápod abból is tudsz bontani, 2db-nak kell abban is lenni párban, már ha nem hagyományos kerámiát raktak bele, mert láttam már olyanra is példát. De flyback tápokban is van 1db. Értékük általában 2,2-6,8nF között van.
Így néznek ki, a kék azért árválkodik mert a párja be van építve.

Y.jpg
    
(#) kadarist válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Vigyázat, kakukktojás! Van ezek között varisztor is.
(#) gazz válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Köszi. Az a helyzet, hogy két PC tápot is szétbontottam, és mindegyikből kihagyták a zavarszűrőt. De frankón ott volt a helye berajzolva, ehhez képest nem volt berajzolva. Se a kondik, se a tekercs.
Fura módon mégse volt zajos a hangkártya.
(#) gazz válasza kadarist hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Ez konkrétan, amit a link mutat, ez nem az, ugye?
(#) sirály12 válasza gazz hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
Ha megnézed a linkelt oldalt, akkor ott látszik felül: Kondenzátor » Furatszerelt » Kerámia
Tehát ez kondi.
(#) kadarist válasza gazz hozzászólására (») Dec 21, 2016 /
 
A képen az ENC241-ek varisztorok (VDR).
(#) Ge Lee válasza kadarist hozzászólására (») Dec 22, 2016 /
 
Látom van aki éberen figyel.
(#) glaci hozzászólása Dec 22, 2016 /
 
Sziasztok!
Építettem egy kis tápot, PC készenléti trafó felhasználásával.A táp kapcsoló eleme TNY255. A táp minden hűtés nélkül 8W körül működik. Viszont van egy problémám, a kimeneten kb másodperces időközönként egy 0,2-sec lefutású , kb 0,5 és 1 volt közötti amplitúdójú tüske van jelen. A jelenség kisebb terhelésnél is jelentkezik. Javaslatot szeretnék kérni, hogy mi lehet az oka?
(#) ferci válasza glaci hozzászólására (») Dec 22, 2016 /
 
A rajzodon az optó dióda rosszul van bekötve például... a nyákon jó.
Az optó ledet célszerű áthidalni 1..2k ellenállással... a nyákon meg ott van..
A TL431 katód-adj lábak közé tegyél be egy 470 ohm-47...100 n soros tagot.
A hozzászólás módosítva: Dec 22, 2016
(#) Ge Lee válasza glaci hozzászólására (») Dec 22, 2016 /
 
Az IC 8W-nál már biztos nem lehet hideg. Tesztelgettem vagy 2 napig, ha 7W-ot veszek ki belőle ohmos terhelésre akkor 60 fokos a tokja. Tud ennél 1-2W-tal többet de akkor már hűteni kell. A másodpercenkénti zavar lekapcsolgatásra utal, de azt kisebb terhelésen nem kellene neki. A TL431-et teljesen felesleges belerakni, a fesz hullámossága attól nem nagyon lesz kisebb, a sima zéner elég. Felteszem a rajzot meg a nyákot ahogy én használom, némi teszt végeredménye is lett ez a kialakítás. Az adatlap szerinti nyák is jó lenne, de a gyári trafó szekunderét pont fordítva kötik be, nem tudom miért.
A trafó a V50213 típus ami a lomex-ben és a TME-nél is kapható 5-600Ft körüli áron. Ez EF20/6-os, tehát nagyobb teljesítményt is tud, így akár a TNY279-cel is használható, azzal már közel 20W-ot tud. A trafót a kívánt feszültség alapján érdemes kiválasztani (pl. a V50212 2x9V-os), de ettől valamennyit el lehet térni felfele és lefele is, a 15V-os trafót 10V-on is használom.
A primer-szekunder közé mindenképpen kell egy Y kondi, anélkül olyan zavar lesz a kimeneten hogy ihaj. A TNY255 (ez még mindig olcsó a lomexben) egészségesen 4,5W-tal terhelhető hűtés nélkül, ekkor a tokja 42 fokra melegszik.

TNY.jpg
    
(#) glaci válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Szia!
Valóban nem hideg az ic. Ez csak egy próba volt, hogy meddig lehet elmenni vele. A tervezett terhelés 4W körüli. A tl431 és pc készenléti trafó azért került bele, mert bontásból sok van. Az y kondit megpróbálom és majd beszámolok. Köszönöm az építő szándékú hozzászólást, jó volt olvasni!
(#) glaci válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Az y kondival megszűnt az ugra-bugra. Még egyszer köszönöm!
(#) fufuka válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Szia!

230V-ból hogyan lehet a legegyszerűbben 5V, 200mA terhelésre. (2db cd4017; 4db. 30mA relé )

...bocsánat- a legfontosabb, a lehető legkisebb méretben!
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2016
(#) Kovidivi válasza fufuka hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Ha ennél kisebbet, ennél olcsóbban össze tudsz rakni, akkor emelem kalapom: Bővebben: Link
(#) Ge Lee válasza fufuka hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Ott van az előző rajzon. Trafót meg vagy veszel hozzá készen, pl. a V50216-on van egy 5V-os és egy 12V-os tekercs, vagy bontasz hozzá egy segédtáp trafót egy rossz PC tápból, de szinte bármilyen flyback trafóval működik, akár egy rossz DVD, vagy CRT monitor trafójával is. Úgy lesz kb. 5V-od ha 3,9V-os zénert használsz.
És ami az előző hsz-ből lemaradt. A táp kimeneti feszültsége a zéner feszültség plusz az optó ledjének nyitófeszültsége ami 1-1,3V között van. Ezen finoman lehet még emelni a két fajta ellenállás bekötés kombinációjával. A gyári ajánlás szerint az optóval párhuzamosan kell kötni az ellenállást, azért, hogy fennmaradjon a kikapcsolások után is a zéneráram. A gyakorlatban azonban semmi különbség nincs a két megoldás között, akár sorosan akár párhuzamosan kötöttem a zéner előtét ellenállását ugyanúgy működött, és ugyanúgy terhelhető volt, a kimeneti feszültség hullámosságában sem láttam semmilyen különbséget a két megoldás között. Annyi van, hogy kb. 0,1V eltérés van a két megoldás esetén a kimeneti feszültségben.
Tehát elvben jobb a párhuzamos ellenállás, a gyakorlat viszont nekem pont ma cáfolt rá, ugyanis sikerült bevásárolnom valami hamis, vagy ócska zéner diódát. Ez a párhuzamos elrendezésben gondolt egyet, és 10-15 perc működés után átment drótba, azaz zárlatos lett. Természetesen ment vele az optó is, az pedig megszakadt. A soros elrendezés esetén utóbbi szerintem nem történt volna meg, mert a soros ellenállás ottmarad az optóval, ami így kinyitogat, és lecsökkenti a kimenet feszültségét.
Már az elején gyanús kellett volna hogy legyen, mert a kimeneti feszültség a szokásos 1-1,3V helyett csak 0,5V-tal volt magasabb a zéner feszültségnél. Tehát ha valaki ilyet tapasztal az hajítsa ki belőle a zénert, mert biztos hogy valami gondja van.
Aztán a feszültség. Ha a párhuzamos mellett soros ellenállást is alkalmazunk akkor valamelyest emelhető még a feszültség, így nem csak 1,2V-tal lesz lesz magasabb a kimenet feszültsége a zéner feszültségnél, hanem akár 1,5-2V-tal is.
Végezetül az áramgenerátor. Ha beteszünk pluszban egy söntellenállást a kimenetre és még egy optót, akkor a stabil feszültség mellé kapunk egy áramgenerátoros üzemmódot is. Ha a söntön eső feszültség eléri az optó nyitásához szükséges 1-1,3V-nyi feszültséget akkor az IC ugyanúgy visszaszabályoz, és állandó értéken tartja az áramot is, tehát akár áramkorlátnak, akár kisebb teljesítményű ledhez áramgenerátornak is használható. A kép szerint néz ki beépítve, itt kettő is van egymás mellett.
(#) Ge Lee válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Tegyük hozzá hogy az annyit is ér, volt nekem is...
(#) granpa válasza fufuka hozzászólására (») Dec 23, 2016 /
 
Ha nem kell hálózatfüggetlennek lenni: 3 db. C, 1-1 db. R, stabkocka.
Következő: »»   671 / 778
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem