Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortáp javítás
 
Témaindító: very, idő: Ápr 30, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   3 / 37
(#) proli007 válasza Brienter hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Hello!

Na ezzel már lehet kezdeni valamit. Bár a trafó, és az egyenirányító, nincs a rajzon. (de gondolom máshol megtaláható)

-Először is a tápokat lellene szemügyre venni.
- A táp minusz kimenet és a nagytranyók (2N3442) kollektorán, ott kelll lenni a nyers tápnak. (saccra kb. 50V) Annak terhelhetőnek is kell lenni. Két db. 24V/100W-os izzó sorbakötni, és rátenni, majd a feszültséget megmérni. A fesz nem lehet kisebb mint 45V.
- Itt váltófeszt is kell mérni, hogy mennyi a brummfeszültség terhelve. (pufferkondi megfelelő-e)
Értéke kb. 1,5*It/Cp (mA-ben és mikróban számolva, volt-ban jön ki) Minden esetre, nem lehet több 2-3V-nál. It= terhelő áram, Cp= pufferkondi, ami itt arajzon pont nem látszik. Ha ez rendben akkor tovább...
- Segédtápot megmérni a C5-ös kondin. kb. 7..8V értékű. Ha nem jó, C5 csere segíthet.
- Ic tápokat megmérni a C1 és C2 kondin. kb. 12..13V. Hanem jó, R1-R2 10ohm-ot ellenőrizni. esetleg C1-C2 cseréje segíthet.

Ha itt minden rendben van, akkor majd továbbmegyünk.

üdv! proli007
(#) nÁnÁ válasza proli007 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Helo!
Megmértem a műszert. A mérő két kivezetésén 125mV-os feszültséget mértem. A táp az 1,4 V volt ekkor. Az áramerősséget nem tudtam megmérni, mert a multiméterem 10 A-es méréshatárral rendelkezik csak, és ez nem mutatott ki semmit, a táp kb. 1A-t adott le alap állípotban.
Ennyire jutottam.
Üdv. Balázs
(#) proli007 válasza nÁnÁ hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Akkor a feszültség már megvan. Um=125mV

Ha nem tudsz áramot mérni, használd az OHM törvényt!

A műszerrel sorba kötött ellenálláson mérj feszültséget, és számold ki az áramot.
I=U/R

Van gond? Nincs!

üdv! proli007
(#) nÁnÁ válasza proli007 hozzászólására (») Márc 9, 2008 /
 
Helo!
A műszer ellenállása 1,16kΩ.
Így a rajta eső áram 106,03 uA.
Feszültségre pedig 123 mV-ot mértem.

A vele sorba kötött elenállás ellenállása 12,5 k.
A feszültség 1,33V.
Így az itt eső áram 0,1064 mA

Amúgy kösz a segítséget.
Üdv. Balázs
(#) proli007 válasza nÁnÁ hozzászólására (») Márc 9, 2008 /
 
Hello!

Az alapadatok most már megvannak. 106uA és 123mV végkitéréshez szükséges érték, ezzel számolunk tovább.

A tápegység rajzából látom, hogy a kimeneti feszültség, 1,2V...24V-ig szabályozható. Tehát célszerű a feszültségmérés skáláját, 25V-ra választani.
Ha az árammérőhöz nem akarsz külön skálát készíteni, akkor azt célszerű 2,5A-re választani, amin az 1,5A még türhetően leolvasható.

Akkor nézzük, a feszültség előtét "Ru" számítását:
Az Ru ellenállásra a mért feszültség, és a műszeren eső feszültség különbsége jut. U=25V-0.123V azaz 24,87V
Mivel az Ru ellenálláson ugyan akkora áram folyik mint a műszeren, az Ru értéke már kiszámítható. Ru=24,87V/106uA azaz 234,6kohm
Ezt az értéket persze nem gyártják, tehát célszerű egy ellenállából és egy trimmerből előállítani, majd beállítani. A trimmerrel célszerű kb. 10..20% állíthatóságot kialakítani, és a pontos ellenállást valahol a középállásába beállítani. Tehát a trimmer középállásában, közel 10%-ot ad ilyenkor hozzá.
A fix ellenállás akkor 234,6*0,9 azaz 211kohm. Ehhez legközelebbi érték a 220kohm. Maradék ellenállás, 234,6-220=14,6kohm. De mivel ez a trimmer középállásba lesz, a trimmer szükséges értéke ennek kétszerese, azaz 29,2kohm. Ehhez legközelebbi szabványos érték a 33kohm.
Tehát Ru előtét ellenállása egy fix 220kohm-ból és egy 33kohm-os (ha lehet helikális 20 fordulatos) trimmer soros kapcsolásából fog állni.

Nézzük az árammérés Ri előtétét számítását:
A shunt ellenálláson 2,5A esetén (U=I*R) 5,5V esne. Erre kell a műszerünknek végkitérésbe kerülni. Teljesen analóg módon számítunk, mint az előző esetben, csak most nem 24V-ra, hanem 5,5V-ra.
Az előtét ellenállásra, a shunt ellenálláson eső feszültség és a műszeren eső feszültség különbsége jut. 5,5V-0,123V= 5,377V
Tekintve, hogy a műszeráram itt is azonos az előtéten átfolyó árammal, 5,377V/106uA=50,7kohm a teljes kívánatos előtétét értéke. A fix ellenállás ebből, 50,7*0,9=45,6kohm. A legközelebbí érték ehhez a 47kohm, tehát ez lesz a fix ellenállásunk. A maradék érték, 50,7-47=3,7kohm. A trimmer ennek kétszerese, 3,7*2=7,4kohm. A legközelebbi érték, legyen a 10kohm.
Tehát Ri előtét ellenállása egy fix 47kohm-ból és egy 10kohm-os trimmer soros kapcsolásából fog állni.

Megjegyzendő, hogy a rajzon látható 2,2ohm-os shunt ellenállás esetén, nem 1W lesz a disszipáció, hanem P=I*I*R azaz 4,95W. Hát ez elég tetemes érték. Szerintem 1,5A kimenő áram esetén, a shunt ellenállás értékét 0,47ohm-ra venném. Akkor a teljesítmény veszteség kb. 1W. Ez még elviselhető mértékű. A szükséges előtét ellenállás értékét, most már az ismertek szerint Te is kiszámolhatod!

Viszont figyelembe kell venni az áramkorlátozó tranzisztor bázis-emitter feszültségét, mert az lesz a minimálisan beállítható áramkorlát, mert a shunt ellenálláson legalább ez az 650mV esés lszükséges. 2,2ohm esetén ez 300mA, 0,47ohm esetén 1,4A.
Ezért a shunt ellenállás értékének megválasztásánál el kell dönteni mit szeretnénk.
Ha 24V váltó feszültségről járatjuk a tápot, akkor az 5,5V plusz feszültség rendelkezésünkre áll, de a shunt ellenállás értékét a rajz szerinti 1W helyett 5W-osra válasszuk.

A mellékelt rajzon lerajzoltam, hogy hogyan kell bekötni a műszert az előtétekkel a tápegységbe. A kapcsoló, mint említettem, egy kétáramkörös kétállású. A fekete vastag vonal jelzi, hogy a kapcsoló melyik érintkezője zár. Feszültségmérés esetén, a középső zöld pötty záródik az alsóhoz, mind két oldalon.

Remélem nem vittem túlzásba a leírást, de gondoltam több kezdőt is érdekelhet a számítás menete. Áramosztót most nem kellett számolni, mivel a shunt ellenálláson átfolyó "2,5A" áram mellett a 106uA műszeráram jelenleg elhanyagolható.

További jó gubacsolást!

üdv! proli007

Ru-Ri.jpg
    
(#) nÁnÁ válasza proli007 hozzászólására (») Márc 10, 2008 /
 
Köszönöm a segítséget, lassan elkezdem építeni a tápot. Már a doboz meg a trafó megvan, a többit meg megveszem, így már műszerre sem kell költeni. Ha kész lesz, tájékoztatlak.
Mégegyszer kösz a segítséget.
Sokat segítettél.
Üdv. Balázs
(#) djtometkow hozzászólása Márc 17, 2008 /
 
hy
olyan gondom lenne hogy kaptam egy labortápot
ami tökéletesen működött (3,5-35V között) de most hogy bekapcsoltam csak 8 voltot ad le maxon
mi lehet az oka\okai ennek?
(#) proli007 válasza djtometkow hozzászólására (») Márc 17, 2008 /
 
Szia!

Esetleg rajz...
És terhelhető is az a 8V?
Így látatlanban, típusnélkül, mérésnélkül: jósda!

üdv! proli007
(#) djtometkow válasza proli007 hozzászólására (») Márc 17, 2008 /
 
kapcsrajzom nincs
ez valami ősidőkből való magyar gyártmányú "csodamasina"
(#) Brienter válasza djtometkow hozzászólására (») Márc 17, 2008 /
 
Nekem is hasonló lenne a problémám már előzőkben már írtam de még nem kaptam választ. Magyar gyártmány az enyém is 40V 10A és nem terhelhető az a 8 V.
(#) djtometkow válasza Brienter hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
ez az első labortápom és nem tudom hogy mi lehet ilyenkor a baj

de egy ötlet jó lenne amin el lehetne indulni
(#) proli007 válasza djtometkow hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Djtometkow
Fényképet készíts róla, de ha lehet éleset.

Brienter
A típusa biztos rá van írva, és akkor lesz rajza is, amin el lehet indulni.

üdv! proli007
(#) Brienter válasza proli007 hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Igen van rajz róla de nem tudok róla elindulni mert nem tudom mi okozza a hibát. Pár hozzászólással előtt be lett linkelve a rajz.
(#) proli007 válasza Brienter hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Bocs, figyelmetlen voltam, de Te nem különben,mert nem is válaszoltál a (#191981) számú hozzászólásomra!

üdv! proli007
(#) Brienter válasza proli007 hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Bocsesz tényleg figyelmetlen voltam,nem vettem észre a hsz-t, még ma kimérem a dolgokat és válaszolok kösz az eddigi segítséget is.
(#) Brienter válasza proli007 hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Ja tényleg nekem sztem nincs itthon 24V-os izzóm de esetleg 4 db 12V 50W-os fényszóróizzóval megoldható?
Még lenne kérdésem hogy pl ugye a tranyók kollektora megvan de a trafó negatív kimenete az lenne amit a az első képen berajzoltam mert az megy a pufferkondi negítv pólusára? Másodikon ha jól sejtem ott jön ki a váltó fesz. Ezek itt az egyenirányítást szolgálják ezek triacok?
egyenlőre ennyi.
(#) Brienter válasza Brienter hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Tudom nem teljesen ide való de legalább táp
Van nekem egy ilyen a képen látható tápom. De nem működik a működésjelző led jó rajta a trafó 15V-os kimenete rá van kötve egy TIC226M tric-ra és innentől nem jön ki fesz. Mi lehet a baj vagy csak szarul mértem? Mindenhol máshol megvan a fesz csak a triac után nem. Teljesen tanácstalan avgyok és egyáltalán nem vagyok jártas a triacokban.

P1080235.JPG
    
(#) proli007 válasza Brienter hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Ahogy így elnézem, ez a táp egy tirisztoros előszabályzóval rendelkezik. Akkor viszont még is meg kellene szerezni a másik rajzlapot is, mert a tirisztoros rész, kissé komplikáltabb, mint az áteresztős szabályzó.

A nagy kondi az első képen éppen nem látszik, de ott van. A pluszra megy a piros a tirisztorok katódjáról, a minuszára meg a tirisztor alatti egyenirányító kockáról. (ha jól látom)
A pufferkondi plusz lába, és a nagytranyók kollektora közös.

Viszont az előszabályzó, csak mindig annyi feszültséget állít elő a pufferbe, amiből a nagytranyók működni tudnak. Ez csak néhány voltal több, mint a táp aktuálisan beállított kimeneti feszültsége.

Szóval kell a rajz, a tirisztoros részről is, mert különben nem boldogulunk...

üdv! proli007
(#) Sebi válasza proli007 hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Egybefűztem a kettőt. Érdekes, hogy mindkét 324-es IC-1 jelölésű...
(#) proli007 válasza Sebi hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
Köszi Sebi!
Ezen van mit matatni, ha az előszabályzó rossz.
Kis tudással és szkóp nélkül....? De majd meglátjuk.
üdv! proli007
(#) m.gyula3 hozzászólása Máj 16, 2008 /
 
Sziasztok!
Létszi segítsen aki tud.
Tehát nekem olyan gondom van, hogy építettem egy olyan labor tápot ami elvileg 0-30V és 2mA-3A-ig jó. Megípítettem és olyan gondom van hogy nem lehet állítani rajta se a feszt se az áramot. Mikor üresen próbáltam a haverommal aki ért az ilyenekhez akkor működött a fesz, de az áram már akkor se. Mikor viszont megterheltük egy 10W-os égővel akkor az égő egy pillanatra pislákolt majd vége lett a tápnak. Az tl081-es ic-ket kicseréltem, de így se jó. Amúgy a tranyók, diódák, kondik jók. Ja igen az ic melleti 1KOhmos ellenállás fűt mint állat, de sehol semmi zárlat. Mellékelek képeket is.
létszi vki, előre is köszi
(#) proba válasza m.gyula3 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Kapcsolási rajz, hátsó fotó,alkatrész típusok nélkül elég nehéz. Az ellenállás szerintem azért fűt, mert az utánna lévő tranzisztorok rosszul vannak berakva ,vagy rossz típusúak.
(#) proli007 válasza proba hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Hello!

Gyanítom, erről a kapcsolásról van szó, csak nekem nincsenek meg az alaktrészek értékei.

üdv! proli007

Labitáp.gif
    
(#) m.gyula3 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
hello
Proba! köszi az ötit, de jól vannak bent a tranyók és azok kellenek bele.
Proli007! Igen ez az a kapcsolás, esetleg tudsz mondani vmit róla??
Jah igen, kicseréltem az 1KOhmo-osat 2,2K-ra, ez jobban bírja a terhet, de a graetz mellet a D5-ös dióda elkezdett melegedni kis idő után.
Vmi öti erre is???
köszi mindenkinek aki ír
(#) proli007 válasza m.gyula3 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Hello!

Ezt csak itt találtam valahol!
Persze tudok segíteni, csak az alkatrészeket nem ártana meg beleírni. (mert pld. van benne egy tranyó, amivel nem tudom így mi a cél, de lehet feszvédelem)
Apropó! A negatív segédtápot, mintha nem látnám a tiedben.

üdv! proli007
(#) m.gyula3 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Hali
negatív segédtáp, na ezt nem értem. De linkelek akkor mindent hogy könnyeben lásd a kapcsolást. Amúgy már tényleg semmi öti nincs mert gyári panel, 2en nézük át és mindent jól raktam bele.
Ezen az oldalon található:http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html
üdv
(#) proli007 válasza m.gyula3 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Gyula!

Ez mint ha nem egészen az a panel lenne, mint amit láttam.
(De bocs, jöt a kis unokám, majd később...)

üdv! proli007
(#) maTaKee válasza m.gyula3 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Szerintem sokat segítene, ha felraknál egy-egy képet az egész panelről illetve a forrasztás felőli oldaról, amin minden látszik!
(#) m.gyula3 válasza maTaKee hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
köszi mindenkinek hogy segítenek próbál!!
A forrasztás felőli baloldalon van egy le nem vágott ellenállás láb,de ugy néz ki mintha átkötés lenne , de NEM az. Háát ennyi az egész panel, még van egy 2n3055 hűttőbordán ami a képen nemlátszik. Remélem ti észrevesztek vmit rajta.
(#) maTaKee válasza m.gyula3 hozzászólására (») Máj 16, 2008 /
 
Na, először szerintem mosd le az egész panelt den. szesszel, mert az is okozhat zárlatot, de amit bekarikáztam azt leginkább tisztísd le!
Khmm... R22-t cseréld le!
Következő: »»   3 / 37
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem