Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   164 / 841
(#) Pioneer hozzászólása Jún 24, 2009 /
 
Sziasztok!

Már abba a stádiumba került az új tápegységem tervezése, hogy megmutathatom nektek.
Ez egy 50V 5A-t vagy akár többet is tudó tápegység DC kapcsolóval, MOSFET áteresztőkkel és beépített hővédelemmel.

Ez a kapcsolás még nem lett a gyakorlatban kipróbálva!

Pioneer
(#) Attila86 válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Szia!

A szimulátor szerint ez DC szempontból működhet, de a valóságban szerintem igencsak gerjedés-érzékeny. Egyetlen R-C tag sincs benne sehol, ami fázistolással és/vagy amplitúdó/erősítés csökkentéssel gátat szabna a gerjedésnek. Nézd csak meg az Alkotó, vagy az általam áttervezett labortápokat, vagy Pafi tápját, vagy igazából bármelyik labortápegységet.
A rajzodon nem is látok egyetlen kondenzátort sem. A sima DC analízis az nem minden.

Üdv.!
(#) Attila86 válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
OP1/3 és R6, R7, R11 nem is kellene igazából, a LED1-et az R5-ös előtét-ellenállásával együtt ugyan úgy oda lehet kötni az OP1 kimenetére mint a LED2+R8-at az OP1/2 kimenetére. De te is bekötheted az üzemmódot jelző LED-eket úgy, mint ahogy Alkotónak javasoltam, hogy az OP1 illetve az OP1/2 kimenetei közé. Akkor csak a 2db LED kell párhuzamosan (és szembe) egymással plusz 1db előtét-ellenállás.
Egyébként Z1 miért kell? Szerintem anélkül is működne.
Én tennék mindegyik FET-hez 1-1db külön gate-ellenállást.
(#) Pioneer válasza Attila86 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Szia!

Igen ez még csak terv, amint írtam is. Ez még nem a végleges kapcsolás.
Hiányzik a rajzról a transzformátor, a szűrőkondik és a stabkockák is.
(#) Pioneer válasza Attila86 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„OP1/3 és R6, R7, R11 nem is kellene igazából, a LED1-et az R5-ös előtét-ellenállásával együtt ugyan úgy oda lehet kötni az OP1 kimenetére mint a LED2+R8-at az OP1/2 kimenetére.”


Ez csak azért van, hogy kihasználjak minden OPA-t.

A Z1 azért kell, mert ha a hővédelem bekapcsol, az OPA kimenete -12V körüli feszültségre billen.
(#) Attila86 válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„A Z1 csak azért kell, mert ha a hővédelem bekapcsol, az OPA kimenete -12V körüli feszültségre billen.”


Igen, na de a szabályozást végző OPA-k (OP1 és OP1/2) ugyan úgy -12V körüli feszültségre billennek.
Nem értem, akkor vagy mind a három helyre kellene, vagy az egyikre sem. De mivel a FET-eknek nem lesz semmi baja -12V-tól, így nem kell egyik sem.
(#) Pioneer válasza Attila86 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„Igen, na de a szabályozást végző OPA-k (OP1 és OP1/2) ugyan úgy -12V körüli feszültségre billennek.”


Nem billennek -12V ig, mivel vissza vannak csatolva.
Viszont, ha a FET kibírja, akkor valóban nincs rá szükség.

Egy kérdés: a FET-eknek mennyire szükséges a gate ellenállás?
(#) Thomas10100 válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Most próbáltam tesztelni nagyobb árammal, de 3,77A-en kiment az általam berakott 5A-es biztosíték(puffer után).

Biztosíték csere után nem szabályoz, az egyik áteresztő tranyó CE átmenete drót lett.
Valami bikább tranzisztorokat nem lehet belerakni? Vagy miért ment el már 4A alatt? 0,8ohm-os ellenállással néztem.

Köszi!

(#) Pioneer válasza Thomas10100 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Szia!

Kevés volt a hűtőfelület és nem tudta eldisszipálni a rengeteg hőt.
5 amperhez hatalmas borda, vagy hűtőventilátor kell.

Üdv: Pioneer
(#) Thomas10100 válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Elég hatalmas hűtőbordám van, ventillátorral. Nagyon túl van méretezve. Lehet hogy hamis volt a tranyó? Hogy tudom kiszűrni?

És egy pillanat alatt történt, tehát nem volt fél percig se a terhelés.
(#) Pioneer válasza Thomas10100 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Akkor viszont, valóban a tranzisztor volt a hibás.
Van itt egy topik, ahol ezt tárgyalják. "Hamis tranzisztorok a nagyvilágban"
(#) Doncso válasza Thomas10100 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Ha ez megnyugtat, nálam is elpukkant egyszer a HQ-s BD, később szereztem eredeti, sorszámos 249-eket, azóta semmi probléma vele, rövidzárat is jól bírja. Szerintem rossz minőségű volt a BD-d.
(#) Thomas10100 válasza Doncso hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
De én TIP35C-vel épitettem, és ST márkájú. Ez szerintem nem hamisítvány. És a 4-ből csak egy durrant el, válogatni kell ide a tranyókat?
(#) Doncso válasza Thomas10100 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Hát, ha fokozatosan adtad neki az áramot akkor nem érdekes, de ha hirtelen, akkor még proli mesélte nekem, hogy nem mindegy milyen gyorsan nyitnak ki a tranyók, ha az egyik gyorsabb, akkor arra a kis időre ráterhelődik a 4A, és nem bírja, puff, szerintem nem kell ide válogatni, 4TIP tranyónak meg röhögve el kell vinnie a 4A-t.
(#) Alkotó hozzászólása Jún 24, 2009 /
 
Attila86!
Ha időd engedi, pillants rá mégegyszer a mellékelt rajzra.
Történt egy kis félreértés, és ebből próbálok most erényt kovácsolni. A trafóm 38V helyett, 43V-lett, és így a bemeneti pufferelt egyenfeszültség üresen kb. 58V, és 5A-el terhelve is 49,5V.
Tehát a kérdés, van-e bármi ésszerű akadálya, hogy 50V-ig felhúzzam a kimeneti feszültséget. Kipróbáltam. tök stabilan működik 50V-on is.
Természetesen ezt csak magamnak csinálnám így, mert ehhez semmiképp nem lehet 5A-es áramkorlát mellett rövidzárat csinálni, vagy legalábbis max. 2-3 percig (kipróbáltam, kb 80°C a borda és nő). De ha önfegyelmet tanúsítok és nem zárom rövidre, vagy ha mégis, akkor max 3A-es korlátnál, akkor azért bírnia kéne.
Azt is kipróbáltam, hogy ha nem zárom rövidre, hanem izzóval terhelem meg 50V-on 5A-el, akkor azt simán bírja. Na jó, nem simán, de az ésszerű határon bőven belül marad a meleg.

Előre is köszi a véleményformálást.
Természetesen bárki más véleménye is nagyon érdekel.

Alkotó


(#) MolnarG válasza Doncso hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Nekem a hamis tranzisztoros topikban azt mondták, hogy a HQ-ban nyugodtan vegyek BD249/250 -et mert nem hamisak...
(#) Pioneer válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Szia!
Szerintem semmi akadálya az 50V-os kimenőfeszültségnek. Ha a tranzisztorokat közvetlenül a bordára szerelnéd és a magát a bordát szigetelnéd el, nem tudná gyorsabban eldisszipálni a hőt?
Pioneer
(#) Doncso válasza MolnarG hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Hát hogy neked mit mondtak azt én nem tudom, nekem ezek a tapasztalataim. :nemtudom:
(#) lapose válasza MolnarG hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Szia!

Bővebben: Link
Itt most csak BD250-ből van 2 féle, de nemrég még BD249-ből is kétféle volt.
Szerinted mi lehet a különbség a 245Ft és a 348Ft között.
És melyiket érdemes megvenni?
(#) MolnarG válasza lapose hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Amúgy is a POW -ot venném, nem kérdéses.
(#) Alkotó válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Amit említesz, az az eredeti rajz szerzőjének is eszébe jutott, épp ezért közös mindennek a kollektora.
Attila86-nak volt korábban egy "lyukas vödrös" hasonlata, ami tökéletesen szemlélteti a hűtés-melegedés folyamatát.
Egészen biztos, hogy csillám nélkül, sokkal hamarabb kiegyenlítődik a hő a tranzisztor tokozása, és a hűtőborda között. Viszont itt nem ez a szűk keresztmetszet, hanem a borda és környezet közti hőátadás. Máshonnan közelítve, a bordát körülvevő levegő, képes-e kellően gyorsan "elvezetni" a borda hőjét. És azt értem "kellően gyors" alatt, ha a fűtési intezitás kisebb, mint a hőelvonő képesség. Ekkor kialakul egy olyan "stabil" állapot, amikor már nem melegszik tovább sem a tranzisztor, sem a borda.

Nálam csillámmal is simán fel tudom fűteni a bordát, akár 80°C-ra is, amikor a tranzisztor tok 96°C (épp ma mértem). Szerintem ez nem túl nagy eltérés, de mégegyszer mondom, közvetlen a bordára szerelve, a két érték sokkal közelebb lenne egymáshoz.
(Nagyon macerás az egész bordát elszigetelni, és szerintem kicsit sem üzembiztos.)
Alkotó
(#) Attila86 válasza Pioneer hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„Nem billennek -12V ig, mivel vissza vannak csatolva.”


A visszacsatolás pedig egy relatíve lassú folyamat. Meg szerintem nem olyan biztos hogy nem marad tartósan -12V-on a fetek gate-je. De mindegy is, zárjuk rövidre a dolgot: az adatlap szerint +-20V-ot bír el a gate.
(#) Thomas10100 válasza Doncso hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Fokozatosan adtam.

Megnézem HQvideónál a BD249C-POW tranyókat.

Köszi!
(#) Gery hozzászólása Jún 24, 2009 /
 
Sziasztok!
Építettem még anno ugye labortápot ezzel a feszültség mérővel, és a képen látható módon kötöttem be. Kapcsolóval állítom fesz-és árammérés között. Feszültséget prímán betudom állítani a 10k-s helitrimmerrel, viszont az áramot nem. Ott csak magán a mérőpanelon lévő helitrimmert tudom használni, és ha letekerem a minimumig akkor is többet mutat. Például 170mA-nél mutat 280mA-t. Persze ahogy tekerem feljebb ez megmarad, és tán még nő is. Mert a labortáp 1.9A-t bír. A mérőműszer 1.999A-ig tud mérni árammérő állásban, de ahogy a potit tekerem már a háromnegyedénél kiakad.
Van valami ötletetek, hogy ezt hogy tudnám megoldani, hogy rendesen mérjen?

BEKÖTÉS.gif
    
(#) Alkotó válasza Gery hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Nem néztem át problémádat, de az biztos, hogy a panelon lévő helitrimmert nem kell tekergetni. Az arra van, hogy beállítsd vele az alapműszert, hogy 200mV-ot mutasson, mikor 200mV-ot adsz a bemenetre. Utána már nem kell piszkálni (én terveztem a panelt, és legalább 20db-ot építettem már belőle, de a fentiek mindig érvényesek voltak)
Máshol keresd a pontatlanság okát.
Alkotó

Megnéztem, talán még ma lerajzolom neked a megoldást.
Így egész biztos hogy nem mérhet helyesen.
(#) Attila86 válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„Tehát a kérdés, van-e bármi ésszerű akadálya, hogy 50V-ig felhúzzam a kimeneti feszültséget.”


Az úgynevezett lebegőtápos konstrukciónak mint amilyen ez is, az a nagy előnye hogy a kimeneti feszültség szinte bármekkora lehet. Akár több száz volton is működhet ez a táp, ehhez csupán az alkatrészeket kell megfelelően méretezni. De maga az áramköri elrendezés, a működési elv nem szab igazából határt a kimeneti feszültséget illetően.

Persze néhány alkatrészt ehhez megfelelően kell méretezni. Ilyenek jellemzők például:
- A bemeneti puffer és a kimeneti szűrőkondi (elkó) feszültsége.
- Az áteresztő tranzisztorok maximális feszültsége.
- A nyákterv kialakítása (több száz voltos tápnál már komolyan oda kell figyelni az átütésre).
- Az egyenirányító graetz maximális feszültsége.
- Az R22-n disszipálódó teljesítmény.
- A feszültség-mérő osztóján (R26b, R26, R26a) disszipálódó teljesítmény.
- R4, R5, R6, R7, P1 értékei.

Szóval a válasz: nem, semmi akadálya sincs hogy 50V-al használd. Sőt, sokkal feljebb is mehetnél, de akkor már figyelembe kellene venni azt a pár szempontot amit az előbb leírtam.

Egyébként a zeneres dolgot kipróbáltad?
(#) Alkotó válasza Attila86 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Köszönöm, egyetértünk.

A zéneres javaslatod még nem próbáltam ki, a trafók után szaladgáltam, aztán meg nem győztem reklamálni, mikor kiderült a malőr. De talán előny lesz a hibából.
Holnap reggel biztosan kipróbálom.

Egyébként az új trafótól még stabilabb lett, mert amivel eddig próbáltam, azt csak levettem a polcról, de nem volt éppen ide optimalizálva.
Alkotó

DSCF7888.JPG
    
(#) Attila86 válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Idézet:
„(Nagyon macerás az egész bordát elszigetelni, és szerintem kicsit sem üzembiztos.)”


Lehet kapni nagy méretben ilyen gumiszerű szürke szigetelő anyagot. Ezt az ember olyan méretűre és alakúra vágja amilyenre akarja. Ezzel nem lehetne megoldani?

Vagy: Én csináltam olyat, hogy a hűtendő alkatrészeket nem közvetlenül a bordára szereltem, hanem egy kis vastag alumínium lapkára. Utána pedig a hűtőbordára már csak ezt a kis lapot kell rögzíteni, ahhoz már elég csupán két csavar. Talán így könnyebb elszigetelni a bordát, mert csak ettől a közbenső lapkától kell. Itt van pár kép amin látszik:
Bővebben: KÉP1
Bővebben: KÉP2
Itt pedig látszik hogy hogyan csatlakozik a bordához ez a kis lap:
Bővebben: KÉP3
(Mondjuk ezen a képen pont nincsenek összecsavarozva. )
Ez a kis lap azért is jó, mert csekély mértékben ugyan, de ez is elvezeti a hőt és a táp élesztése során elegendő. Szóval amíg kipróbálja az ember hogy le lehet-e terhelni a frissen megépített (de még hűtőborda nélküli) tápot, akkor nem kell annyira féltenie a tranzisztorokat.
(#) Ricsi89 válasza Gery hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Helló!
A trimmerrel sorban lévő ellenállást cseréld ki 1,5kOhm-osra és utána be tudod állítani. Én sem tudtam az eredeti ellenállással beállítani, de a csere után be lehetett.
(#) Alkotó válasza Ricsi89 hozzászólására (») Jún 24, 2009 /
 
Ha az alapműszer trimmerére, és ellenállásra gondolsz, akkor amit mondasz az egy ostobaság (rajzot mellékeltem).
Annak a trimmernek az a dolga, hogy a 36-os lábon PONTOSAN 100mv-ot állítson be, azaz a felét a mérendő 200mV-nak. Ha 1,5k-ra cseréled a 22k-t akkor azt nem tudom beállítani.

Egy ilyen "modul", a beállítás után már semmilyen piszkálást nem igényel. Neki csak annyi dolga van, hogy kijelezze a bemenetére jutott feszültséget 200mV-ig. Aztán, hogy ezt a bemeneti feszültséget mi honnan adjuk neki, attól függ, hogy áramot, feszültséget, hőfokot, vagy bármi mást fog kijelezni.

Gery! ne hagyd magad szédíteni.
Alkotó
Következő: »»   164 / 841
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem