Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Lapozás: OK   61 / 148
(#) gulyi88 válasza punkkazy hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
A kondi azért kell a kimenetre hogy a feszültség hullámosságát csökkentse (ehhez nem kell nagy kapacitás).
A rajta átfolyó áram frekvenciája viszont nagy, ezért kell ESR vagy ESL kondit betenni. De nem ebből kell az össszes kimeneti puffernak lennie, sőtt még nagy kapacitás sem kell belőle.
10-20uFnyi ESR/ESL megfelelő helyre betéve bőven elég, a többi puffer már lehet sima kondi is.
(#) punkkazy válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Akkor megosztod velem, hogy melyik az a "megfelelő" hely, ahová a kondikat kell rakni?
(#) gulyi88 válasza punkkazy hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Szekundertől az ESR kondikig nagyfrekvenciás áramviszonyokhoz illően kell tervezni.
(tehát szektekercs, egyeniránytó, és az LC szűrő, ezek közel kell legyenek egymáshoz, nagy felületű, kevés töréspontú vezetősávval összekötve. Szerelési/hozzávezetési induktivitásokat minimalizálni kell ezen a területen.)
Pufferpakkot pedig akár már az erősítő tövébe is teheted (szerintem ott jobb helyen van, mint a tápban)
(#) pimi9 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Álljunk meg egy pillanatra.

Ha van benne fojtó a graetz után a pufferek elött (ami sem a leírásban, sem a kapcsolási rajzon nincs feltüntetve) akkor a fojtón már nagyrészt DC fog folyni, aminek lesz egy kis AC összetevője mint hullámosság. Emiatt az AC összetevő miatt meg nem kell bele LowEsr kondikat tenni.

Ha nincs fojtó a graetz és a kondik között, akkor a kondenzátorok töltőárama a kapcsolási frekvenciával fog megegyezni, és impulzusszerű lesz. (Sokkal rövidebb élettartam, ezen segít valamit a LowEsr típus)
Nagyobb lesz az EMI, a kimenetén a zavar, a primér kapcsoló eszközöknek is randa lesz az árama, stb...
(#) gulyi88 válasza pimi9 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Szerintem PP tápot kimeneti fojtó nélkül nem is illene alkalmazni. Ha pedig van fojtó, akkor az áramhullámosság névleges érték 10% -áig engedhető el (vagyis így kellene méretezni).
A nagyfrekvenciás áramösszetevő valóban kicsi ebben az esetben, de attól két darab ESR-től nem megyünk csődbe.
(ha van egy párszáz uH-s fojtó, akkor a kimenetre a 10µF-os kondi már legalább 2szeresen túlméretezett a kimeneti fesz hullámosság szempontjából, tehát az összes többi kondi már mezei lehet mezei)

Nagyfrekvenciás nagy amplitúdójú áramok akkor is folynak a kimeneten, ha van fojtó akkor addig, ha nincs akkor a kimeneti szűrőkondikig, ha az utóbbiig bezárólag tervezi nagyfrekis áramok figyelembevételével, abból baj nem lehet.
(#) punkkazy válasza pimi9 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Előbb írtam, hogy lesz benne fojtó a kimeneten 10-100uH!

gulyi88: Köszönöm, így már értem. Írod, hogy LC szűrő. A frekvenciához kell hangolni? Szóval f=1/{2{pi}sqrt{LC}}}? Bár nem megyek sokra, mert nem fogom tudni a pontos induktivitásértéket. Tényleg, arra van valami tipp, módszer, hogy hogyan lehet meghatározni egy ismeretlen f.gyűrűs tekercsről, hogy mekkora az induktivitása? Kiszámolni ki tudnám, de nem tudom az AL-t...
(#) gulyi88 válasza punkkazy hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
ittvan
Én így méretezném.
Fojtónak a ferrit csak akkor jó ha vágsz bele légrést
(ennek a méretezése sem egyszerű , teljesen ismeretlen magnál reménytelen, egy jellemzőjét legalább meg kell mérni, de ez sem meg csak úgy..),
Ha nincs légrés akkor pár ampernyi gerjesztéstől betelít.
Vagy lehet alkalmazni porvasat, az van erre kitalálva.

Ha nincs más megpróbálhatod a ferritet:
vágsz/csiszolsz/reszelsz bele 0,5-1 mm körüli légrést, a magba velvehető gerjesztés ekkor már elhanyagolható, a légrésben felvehetőhöz képest,
magyarul a légérés a meghatározó.
És simán csúcsáramhoz kiszámolod, hogy hány menet mehet fel ahhoz, hogy a légrésben az indukció 200mT legyen, A menetek a légrés fölé kerüljenek (most nembaj hogy a mag egy része csupasz marad)

H=B/mű
gerjesztés= I*N=H*L [off](+ lenne a vasban lévő H* vasban lévő mágneses hossz, Hvas->BH görbéből tippelhető meg)

B 200mT
I az áram maximuma (brumm csúcsánál)
N menetszám
H térerősség a légrésben
L a légrés hossza (0,5-1mm)
Ez ad valami induktivitást, és a mag nem megy telítésig, a kimeneti feszhullámosság a kimeneti kondikkal állítható, de ha ott a 20µF nyi ESR, akkor alapból nem lehet nagy.[/off]
(#) punkkazy válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Jól van, akkor majd számolgatok. Egy kérdés van csak: csócstól-csúcsig mért áramot hogyan tudom meghatározni, ha körülbelül tudom, hogy 3A fog folyni áganként? Szóval a háromszög átlagát tudom szerintem és kéne a maximuma, amit meg nem tudok.
Fojtónak meg a PC tápokban a bemeneten szokott lenni, direkt az aljzaton egy pár kondi+tekercs, gondoltam abból jó lesz a mag. Akkor ez megfelelne?
(#) gulyi88 válasza punkkazy hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Áramhullámosság = Inévleges +- 5--10%
Tehát a csúcs az In*1,025 (vagy 1,05),
csúcstól csúcsig pedig In*0,05 (vagy0,1).
Hogy az a ferrit jó-e azt nemtudom, nem használtam még, talán inkább a sárga porvas, annak olyan 20-50nH lehet az AL-je, és lapos a BH görbe tehát nehéz telíteni.
(#) gulyi88 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
helyesbítek: +-5% (vagy10%) nál:
csúcs = In*1,05 (vagy 1,01)
csúcstól csúcsig = In*0,1 (vagy0,2)...
(#) punkkazy válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 20, 2010 /
 
Sárga? Olyanom van, mármint a gyűrű be volt vonva valami sárga színű műanyaggal. Arra gondolsz? A 60 tápban csak akad egynéhány.
(#) ladislave hozzászólása Feb 23, 2010 /
 
Sziasztok!
Mint sokan másoknak,nekem is gondom van a menet szám kiszámolásában.
Az lenne a kérdésem,hogy a ha én tojnák az alkotmányra és találomra rátekernék több menetet mint amennyi kell,milyen következményei lennének?
(#) (Felhasználó 46585) válasza ladislave hozzászólására (») Feb 23, 2010 /
 
Az alkotmányra? Arra semmi...

Egyébként, jobban ejti a trafó a feszültséget, jobban fog melegedni benne a réz, meg nehezebb megtekerni...

Ha meg fojtó, akkor esetleg betelíthet a nagyobb gerjesztés miatt, a többi nagyjából ugyanaz.
(#) ladislave válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 24, 2010 /
 
Köszi szépen!
Akkor most szépen,neki esek és tekercselek.Minden egyes alkalommal 1menettel többet teszek rá és ezt addig csinálom amíg nem működik tökéletesen
(#) punkkazy hozzászólása Márc 12, 2010 /
 
Üdv!
Holnap nekifogok a nyák kimaratásához és szép lassan az élesztéshez. Nem akarom elszúrni, úgyhogy először csak az oszcillátor részt rakom be, és méregetek mindenhol, hogy jó-e.
De addig is szeretném, ha valaki ránézne a nyáktervemre, hogy esetleg hol kéne javítani valamit pl. a sávhosszúságon,-szélességen. A piros vonalak a forrasztási oldalon lesznek átkötésként odaforrasztva, illetve a nagy áramú sávok meg lesznek erősítve vezetékkel is.
(#) cimopata válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 12, 2010 /
 
Heló!

Hagy elég sok kívánnivalót maga után, de kisebb teljesítményen végül is azért működni fog.

Egy .rar fájlban feltettem egy saját kapcsitápot.
Maga a kapcsolás nem fog meglepetést okozni, viszont a nyákból ellesheted a trükköket.
(#) punkkazy válasza cimopata hozzászólására (») Márc 12, 2010 /
 
Köszi, majd okulok belőle, holnap akkor elindítom az elektronokat az útjukra.
(#) punkkazy hozzászólása Márc 21, 2010 /
 
Üdv!
Számolgatva rájöttem, hogy a kocsim generátora elképzeléseim szerint nem fog örülni a végfokomnak. Összeírtam, hogy most kb. mennyit esznek az elektronikus kütyük. Ledöbbentem. Ezek szerint ha minden megy a kocsiban, akkor csaknem teljesen leterhelem a generátort. Van pár kétes értékem, pl. az akkutöltés. Mennyivel tölti a generátor az akkut? Mondjuk gyújtás után? Az is eszembe jutott, hogy a generátor nem 12, hanem 13-14V-ot termel, ami megint csak növeli az izzók áramfelvételét.
Igazam van, vagy csak eltúlzom a dolgot? A végfokok kb. 100-120W-ot fognak leadni összesen. És nem szoktam szinuszhullámot hallgatni.

A generátorra 14V/35A van ráírva.
(#) lapose válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 21, 2010 /
 
Szia!

A hűtő-fűtő ventilátorokat nagyon alul-méretezted.
A hűtőventilátor legalább 100-200W-os szokott lenni, de a fűtés is lehet 50W körül.
(#) punkkazy válasza lapose hozzászólására (») Márc 21, 2010 /
 
Akkor meg végképp. A hűtőventi nincs meg 200W, kb akkora, mint az ablaktörlőé. Csak nincs ráírva, hogy mennyit eszik.
(#) lapose válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 21, 2010 /
 
Lehet érdemes volna körbekérdezni valamelyik autós topikban, ott jobban fullon vannak ac srácok ilyen téren..
(#) hugi00 válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 21, 2010 /
 
Ne izgulj emiatt.
Nem a generatornak kell ellatni az erositot es a fogyaasztokat.
- hanem az akkumulatornak.

A generator az akkumulator kisegitesere van folyamatos arramfelvetel mellet.
- es a toltesere.


Ezert javallot "kondenzatort nem" venni nagyobb aramigenyu hifi-hez, hanem nagyobb Ah-erteku akkumulatort.
(#) punkkazy válasza hugi00 hozzászólására (») Márc 22, 2010 /
 
Köszi a megnyugtatást, én is álmatlan éjszakáimban ezen töprengtem. Bele gondoltam, hogy valószínű nem vagyok okosabb a Renault mérnökeinél, és nem méretezték alul a kocsi generátorát. Ritka lesz az, amikor minden kütyü be lesz kapcsolva, az erősítő meg úgy sem fog menet közben üvölteni, mert úgy vezetni nem lehet. Köszi!
(#) emmzolee válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 23, 2010 /
 
Dehogynem :yes:

Annó 4000W RMS szólt a kocsimban.
Azóta kinőttem belőle.
(#) hugi00 válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 23, 2010 /
 
[OFF]
Olvass mailt.
- kell a "4Ohm-os" muterheles ?
(#) emmzolee válasza hugi00 hozzászólására (») Márc 23, 2010 /
 
Hello

Olvastam, de nem kell köszi, mert most vettem fóliákat. Meg erősítőket akarok venni, tudod, amit mondtam.
(#) punkkazy válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Nem tudom, én nem érzem olyankor biztonságban magam. Illetve a R4-es (bakancs) csomagtartója egyben van az utastérrel, szóval nem kell átküzdenie magát a mélynek.
(#) Subwoofer hozzászólása Márc 30, 2010 /
 
Sziasztok!
HOgy tudnám azt megoldani,hogy két SG3525 szinkronban menjen nekem??? ahogy néztem van ilyen sync meg oszc. kimenet.. Annyi lenne az egész,hogy az elsődleges Sg-nél Rt Ct-vel belövöm a frekit és a oszc. kimenetről a jelet átkötöm a második SG sync lábára és kész is??? vagy ez ennél kicsit bonyolultabb?
(#) dext hozzászólása Ápr 6, 2010 /
 
Sziasztok!

Szeretnék építeni egy kapcsitápot magam is az autóhifimhez. Végigbogarásztam a topicot és lehet hogy átsiklottam felette de nem világos az hogy adott teljesítmény igényhez hogyan választok trafómagot és milyen paraméterekből jön ki az hogy mekkora frekvenciáig használható egy adott mag.
A válaszokat előre is köszönöm
dext
(#) cimopata válasza dext hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Magméretet legfőképpen tapasztalat alapján szoktunk itt választani.

Mondj egy teljesítményt mondunk egy magméretet.
Következő: »»   61 / 148
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem